Trackers?

Verrassend! Dit is allemaal veel positiever dan ik verwacht had! :)
Voor mij was Screamer de eerste keer dat ij iets kon maken dat ook nog ergens op leek!

Dus vooral heel veel nostalgische gevoelens als ik een tracker zie!

De Polyend zou ik best eens een weekend willen hebben, kijken of ik de workflow nog steeds kan doorgronden na zoveel jaar DAW.

Dit is ook leuk. Moderne builds van Pro Tracker 2 en Fast Tracker 2 voor Windows/Mac/Linux op basis van de oude codebases.

Heel goed! Des te meer clubjes er ontstaan om oude software en hardware aan de praat te houden, des te beter!! :beard:

Retro is the way forward!! :D

Vorige week heb ik Schism Tracker (Schism Tracker) eens uitgeprobeerd.
Dit is een kloon van het oude Impulse Tracker en werkt gewoon op de nieuwste Windows versies.
Het was na 15+ jaren wel weer even schakelen hoe alles werkte maar het is ook wel grappig hoe bepaalde toetsencombinaties permanent in mijn geheugen zijn gebakken.
Toch voelt het nu wat gedateerd. Bijvoorbeeld het vele scrollen om naar de volgende tracks te gaan i.v.m. lage resolutie.
Desalnietemin een leuke uitdaging om hier weer eens een track mee proberen te maken in de komende tijd :D

Ik ben begonnen met FastTracker 2 ooit. Ik vond dat heel fijn werken. De leercurve is best stijl, maar je kan snel details bewerken. Het gebrek aan effecten was wel een tekort koming. Ik heb overigens ook Renoise op mijn computer staan, maar eigenlijk gebruik ik dit veel te weinig.
Mijn DAW nu is vooral Logic X.

... al zit ik nog weleens met het idee te spelen zo'n Polyend Tracker uit te proberen.
De Polyend zou ik best eens een weekend willen hebben, kijken of ik de workflow nog steeds kan doorgronden na zoveel jaar DAW.
:D sry voor eventuele ongewenste gas injectie :D

ik heb zo'n 3/4 jaar geleden om de redenen die in deze draad veelvuldig aan de orde komen uit sentimentele en nostalgische nieuwsgierigheid een polyend tracker gekocht;
heb er 3 x mee opgetreden en ook les/workshop gegeven aan een groep kunstenaars.
heerlijk ding, ik kan er echt niet vanaf blijven
hele dag muziek gemaakt inthabox, 's avonds toch nog ff op de polyend trackert met dat ideetje spelen. :)

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Wat ik altijd zelf heel fijn vond van werken met trackers is hoe makkelijk het was om even snel een variatie op een pattern te maken, en dan ook meer in combinatie in de opbouw van je song/track. In een linaire daw blijf ik dat minder intiuitief vinden. Tuurlijk kan je met automation veel uitwerken, maar dan nog richt ik (me zelf) meer op een specifiek geluid en de ontwikkeling daarvan ipv de song-structuur. Overigens zou het theoretisch op iets als de SP-16, en ik denk MC-707, ook wel zo moeten werken, maar omdat je een bepaald pattern niet visueel helemaal op 1 scherm hebt is dat dan toch mentaal weer lastiger.

Nu krijg ik zelf waarachtig ook zin om zo'n ding te kopen, dat was niet de bedoeling... :D

hele dag muziek gemaakt inthabox, 's avonds toch nog ff op de polyend trackert met dat ideetje spelen. :)
Om die reden staan hier ook een Novation Tracks en een Roland MC-101 naast elkaar.. :peukie:

Wat zo mooi (en soms vervelend) was aan Fasttracker was dat je alles zelf moest ontdekken. Er was geen mogelijkheid om ergens info erover te vinden (vast wel al je harder je best deed dan ik). Er stond wel ergens in de tracker zelf iets over de effect commands maar daar begreep ik toen nog weinig van.

Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik midden in de nacht bedacht hoe ik effecten kon gebruiken; door een track te dupliceren en een van de twee de effect commands te geven. Kon niet wacht, dis gelijk de pc aan en stilletjes zonder mijn ouders wakker te maken geprobeerd. Ja hoor het werkte nog ook.

Sindsdien veelvuldig gebruik van gemaakt. 471, e11, x11 en x22 waren mijn favorieten :D

Heerlijke tijd was het. Ik heb de meeste xm's nog alhoewel sommige zijn gesloopt doordat mijn pc een keer een vastloper had; bij alle samples vol met gekraak :stupid
Wel jammer dat ik de fasttracker 1 tracks niet meer heb, die had ik bij een maat gemaakt.

Zou toch de dirtywave M8 verkiezen boven de polyend .
Mutable instruments algo' , 4 op fm etc...
Ideaal voor in de zomer in het park

De tracker die ik pas getest heb werkt wel. Trackers lijken me toch meer nostalgie vanwege de simpelheid.
Ik zoek en tracker waarbij het mogelijk is om per midi input toets een korte sequense start van midi out. Software dus.

Achteraf gezien was destijds ik iets te snel overgestapt naar cubase/logic/ableton & plugins.
Op een of andere manier blijf ik terugkomen op trackers...ik vind het lekker wegtikken..lekkere muscle-memory..en pushed me meer in 'composermode' (i.t.t. sounddesign mode).

@flyweight Soundtracker is erg nice, die heb ik hier ook geinstalleerd staan! :) Wat vind jij de sterke punten ervan vergeleken met openmpt (modplug) tracker? (die werkt native op windows geloof ik).

Btw. Sinds de lockdown ben ik milkytracker aan het oppoetsen/uitbreiden, dat is ook XM dus wellicht ook interessant:

GitHub - coderofsalvation/MilkyTrackerX: MilkyTracker (X), A crossplatform SAMPLE-tracker DAW which exports to .wav & XM-module (=open format). A tool for serious samplists who want to store their musical ideas in an open format.

Verder gebruikt ik al jaren sunvox als mn portable tracker/sounddesigntool (op mn smartphone).
Perfect om schetsjes & instrument-samples mee te maken voor mn electribes of XM-modules.
Modules van oldschool-trackers zijn ook erg makkelijk te remixen, zoals laatst heb ik eentje (uit 1996 van een maatje van mij) geremixed:

Ben wel benieuwd of er nog steeds een scene is. Ik zat destijds bij NÆTuRE/\BEÆT! (oprichter) en Blacktron Music Productions. Wat een tijd!

Haha ja dat is precies waar die remix van is! (dan ken je mischa/mav ook wel :D)

Btw. als je ftp://modland.com als network-drive mount op je laptop, heb je ineens een zee aan modules tot je beschikking..kan je allemaal remixen.

anyways, trackers zijn zeker geen 'best tool ever' ofso..maar zeker wel de moeite waard als je een beetje sappig word van tig plugins & schermpjes.

ps. eastern shore.xm <-- darkhalo heeft tijdloze toppers geproduceerd imho

Laatst gewijzigd:
De tracker die ik pas getest heb werkt wel. Trackers lijken me toch meer nostalgie vanwege de simpelheid.
Ik zoek en tracker waarbij het mogelijk is om per midi input toets een korte sequense start van midi out. Software dus.

miditracker.org schijnt dit allemaal te kunnen: midi, ableton clip-launching, polymetric sequencing, scripting & what not.
Ik heb er zelf niet veel mee gespeeld though.
Met sunvox kan je hetzelfde dmv. een beetje te verdiepen in 'metamodule'.

Fa6edWLWAAEqCaK

@squezel ik gebruikte soundtracker onder linux.
Het is vooral simpel maar je kan wel alles doen.
Zo had ik ook een soort van granular uitgevonden.
Wat ik sterk vind is hoe fijn je de audio kan editen, knippen en envelopes aanpassen.
Dan ook de snel toetsen enzo,

Nu heb ik een Pioneer SP16 wat eigenlijk een soort hardware tracker is.
Maar wel gewoon horizontaal.

Redux is leuk maar heeft geen midi out , maakt voor mij ook niet veel uit want ik doe bijna alles in renoise .

Redux is leuk maar heeft geen midi out , maakt voor mij ook niet veel uit want ik doe bijna alles in renoise .

reViSiT heeft wel midi out:

MIDI In / Out reViSiT exploits its VST host to provide sophisticated MIDI device support, for input and output (playback) - including control of other VSTi's that are active in the host. The MIDI In feature, coupled with the low-latency of ASIO sound systems will, in the future, even allow users to use reViSiT as a live software sampler. reViSiT v1.0 exploits the MIDI specification to provide as expressive and accurate a playback as can be afforded - enabling nearly all the standard tracker effects, including pitch slides (and portamentos), volume slides and channel panning.

Is even geleden dat ik dat geprobeerd heb, wat ik me kan herinneren vrij omslachtig, maar werkt wel.

Waarom zou je dat gebruiken ipv Renoise als ReWire slave? Mits je DAW het ondersteunt uiteraard. In Live werkt het nog prima in ieder geval (met een custom option flag).

Inderdaad, Renoise via rewire gaat prima!

Back