Trackers?

Via WebXmp - the xmp music player for the Web kun je online MODs afspelen, ook veel obscure formaten :okdan:

Bijgevoegd bestand is een oude chiptune module van mij. Als je de extentie (terug)verandert van .txt naar .mdl (ik mag geen .mdl files bijvoegen van het forum) kun je de file slepen naar de player op de bovenstaande pagina en de muziek beluisteren. :dj:

[edit] alleen het "jump" commando aan het einde van de module pakt de player niet, waardoor de track niet terugspringt naar het begin. Normaal gesproken is het een endless loop.

Attachments

• BRAIN.txt
    5,1 KB · Bekeken: 140
@jserle Cubase heeft toch geen tracker ingebouwd?
Een expert ben ik niet heb dus geen idee. Maar ik vond dit er toch wel heel erg op lijken.
Tijdens het spelen kon / kan je dan variaties invoegen terwijl de `boel` blijft lopen.
Het liefst zou ik per midi toets een volgorde van afspelen van een noot of wat maken wetende dat dit een indrukwekkend geluid geeft. Met elektronica geknutsel kwam ik al een heel eind. Kan het met de Digitact?
tracker1.jpg

NitroTracker is een simpele tracker, erg leuk - draait op een Nintendo DS (homebrew). Je hebt geen FX commands en geen realtime effects - enkel notes. Maximaal 16 tracks, en .xm format export dus je kan effects toevoegen in Renoise..
Lekker portable en je kan met de stylus van de DS aan de slag...

Dit deed ik zelf ook: 1 kanaal als sync track gebruiken voor m'n Volca Keys....

Screenshot 2023-03-08 at 16.44.48 copy.png

Laatst gewijzigd:
ah, dat was geen weekje Benidorm begrijp ik ;)

NitroTracker is leuk omdat het op zo'n DS draait... Maar die effect commands maakt zo'n Tracker natuurlijk wel. Ik ben nu weer ff naar Renoise aan het kijken.. Ik hou wel van die cryptische user interfaces.. Trackers, Seq24, Orca sequencer etc Het fascineert me dat daar muziek mee te maken is..

Laatst gewijzigd:
geinig dat we gelijk 5 paginas vol kletsen :)

De software van de Dirtywave M8 tracker is headless gratis te gebruiken. Dit is een 8 kanaals stereo tracker met filters, delay, reverb, ingebouwde synths oa 4-op fm en een Braids implementatie.
Enige wat je nodig hebt is een teensy en een usb-host kabel om m op een pc, raspberry pi, steamdeck, of een retro-handheld zoals een anbernic RG351V aan te sluiten voor de user interface en de usb-audio. Werkt uitstekend :okdan:

Onlangs een tweedehandse oude windows 95 laptop op de kop getikt, er windows 98 & DOS op gezet
en dit allemaal omdat ik ADT2 (= Adlib Tracker 2) wou draaien, een tracker, maar !!!! gebaseerd op de yamaha OPL chip ...
dus ook met synthesizer capaciteiten !!! ! ! !

Een maat van me had een vuile want ruizige op yamaha's OPL chip gebaseerde hardware synth gekocht ... de MEGAFM synth
echt vuile atypische FM synthesizer, maar veel te duur naar mijn insziens, dus ik had zoiets van vroeger
had ie-de-réén zo een doodgewone run in the mill soundblaster kaart of een obscure kopie in een PC computer van de jaren '90 zitten ...
met dus zo een OPL chip ... en nou zou het 500 euro moeten kosten ? no way josé !

Zaak was dus om software te vinden die die bepaalde chip kon triggeren en zo ben ik uitgekomen bij ADT2 ! Ik wist dat dit moest bestaan.

na lang tweaken , uiteindelijk aan de praat gekregen , blij as een kind !

ma ja , uiteindelijk ook toch maar een megaFM synth toevallig op 2ehands gevonden ;)

=> ik kan iedereen adlib tracker 2 aanraden
hier mijn top 2 van de coolste songs die met adlib tracker zijn gemaakt,

& hier een fasttracker 2 compositie van tijdens de corona

voorts wil ik ook zeker nog alexander zolotov's sunvox aanraden !!! zowel voor ios als android & free op pc dacht ik

enne dit is gemaakt met een nintendo ds & nitro tracker live concertje ergens in de auberge de jeunesse Vincent Van Gogh, in downtown Brussel

tof om te zien wat er met oude hardware nog mogelijk is...

Zaak was dus om software te vinden die die bepaalde chip kon triggeren en zo ben ik uitgekomen bij ADT2 ! Ik wist dat dit moest bestaan.

Heel cool! Als je nog andere midi spul wilt trigger, en die oude bak heeft een parallele poort dan kan ik de midisport 4/s (oid vergeten) aanraden. Of een andere oude midi interface, vaak zijn er geen nieuwe drivers voor en liggen ze bij mensen te verstoffen (zoals bij mij). Sterker nog, ik zoek zelf ook nog zo'n oude laptop om ... ooit.. weer die superstrakke timing te krijgen en alleen met midi dingen te doen.

Heel cool! Als je nog andere midi spul wilt trigger, en die oude bak heeft een parallele poort dan kan ik de midisport 4/s (oid vergeten) aanraden. Of een andere oude midi interface, vaak zijn er geen nieuwe drivers voor en liggen ze bij mensen te verstoffen (zoals bij mij). Sterker nog, ik zoek zelf ook nog zo'n oude laptop om ... ooit.. weer die superstrakke timing te krijgen en alleen met midi dingen te doen.
ai, ja, had dat liggen , een oude dx 386 of 486 toshiba, grijze bak, maar de monitor was stuk, externe monitor ging wel, en ft2 ... zat ook oude LPT2 of seriele midi adapter bij ... maar uiteindelijk op de stort gedaan :-/ vrees ik, damn !! : ) maar ja, nou heb ik dus een pentium toshiba ook niet slecht, goede tip merci ! die drivers btw zal wel op 1.44 Mb disketjes zijn ...

is dat echt betere midi timing ?

Scream Tracker 3 (in DOS zonder muis dus) en met een maximale samplerate en -lengte van helemaal niks. Daarna Fasttracker (2, dacht ik), en toen Impulse Tracker. Toen ik daarna ergens Reason zag was dat allemaal ineens voorbij. 8) Maar ik heb er heel veel plezier aan beleefd en gelukkig heb ik nog een paar dozijn modules voor een zeldzame trip down memory lane...

Ik heb al m'n (Fasttracker I) MOD en (Fasttracker II) XM bestanden bewaard, inclusief het allereerste dat ik ooit heb gemaakt toen ik een jaar of 12 was. Leuk om te hebben en ook wel hilarisch soms.

Ik associeer trackers met name met de demoscene en dan vooral de legendarische Second Reality demo en de muziek die met trackers gemaakt is. Krijg er nog steeds kippevel van. Zoveel indruk heeft dat destijds gemaakt. Bijna 30 jaar oud!

Favoriete stukje trackermuziek is vanaf 8:00.

Laatst gewijzigd:
M'n vrienden en ik keken regelmatig second reality in een verduisterde kamer op de 21" crt met het geluid op standje "burenruzie"... I am not an atomic playboy!

Back