2 saxopnames met een verschillend riet. Wat klinkt beter?

MacGyverGear

midi-life crisis
Deze week eens iets nieuws op de sax uitgeprobeerd, een riet van het merk Vandoren wat eigenlijk voor Tenor is.. ff wennen met intoneren.. en eerder vandaag wat opnames gemaakt.. van zowel het nieuwe als mijn vertrouwde merk: Francis Louis voor de alt.
Ter informatie: Een riet is het onderdeel op het mondstuk wat trilt en behoorlijk veel invloed heeft op de klank. Een Tenor riet is veel groter maar de saxofoon lijkt gewoon prima te werken..

Opname gemaakt met OBS studio en zelfde EQ instellingen.

Welk riet vinden jullie beter klinken?

Heb het idee dat de tweede, de Francis Louis, wat voller klinkt. Maar dat is door te beluisteren via Aldi computer-speakertjes, kweetniet of dat zo betrouwbaar is. :D

Dank voor de reacties.. :okdan:
Zelf vind ik het nieuwe riet (Vandoren Java) voornamelijk makkelijker spelen in de lage tonen. Grijpt makkelijker aan.. De klank lijkt daar ook wat dikker maar het karakter in het hoog is wel anders daardoor. Maar klinkt het ook aangenaam.. ?

Laatst gewijzigd:
Ik ga binnenkort deze opnamehieronder eens proberen met het nieuwe riet.. de lage noten met het Francis Louis riet kwamen er gewoon niet zo lekker uit.. ben heel benieuwd..

Laatst gewijzigd:
Oh.. crap.. zit te kijken naar die bovenste video in de OP en het leek of het niet synchroon loopt.. ???
Maar snap nu waarom.. Heb de video's uit OBS in Ableton even naar 0db gelift.. daar onder elkaar gezet en audio individueel gemute.. dan wordt de video die onderaan staat gebruikt voor het beeld..
Maar alles is dus 100% live ingespeeld (inclusief fouten.. :D)

Ik vind de Vandoren wat meer smooth/ronder dan de Francis Louis die iets ruiger klinkt maar ik vind beide op zich goed klinken.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met de stijl van je track welk mondstuk je de voorkeur geeft?
Ik heb wel het idee dat als je een meer soulfull track zou spelen zoals Me and ms Jones (om maar iets te noemen) dat juist als je wat zachter speelt dat die Vandoren daar net wat lekkerder klinkt terwijl iets meer uptempo/funky bijv de Francis Louis het weer beter doet maar da's nu even op basis van één track natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
ik hoor niet veel verschil, maar denk dat nr 2 wat meer indruk maakt

Dank voor de reacties.. ik heb vanmorgen (met frisse oren) nog even objectief beluisterd.. en vind nr2 (Francois Louis) ook ietsje mooier klinken toch.. Toch het Tenor riet is iets dikker en speelt wat zwaarder, en het kan zijn dat ik iets makkerlijker speel op het Francois Louis reit.. Maar voor de lagere tonen speelt het Tenor riet veel makkelijker.. daar waar ik met de Francis Louis echt mijn best moet doen om niet naar het octaaf erboven te komen.. Deels ook oefening maar op het Tenor riet gaat het me duidelijk makkelijker af..

Zojuist nog ff vlug 'n opname van 'Noodgeval' gedaan. Heb em ooit ook op een Tenor gedaan die ik te leen had.. dan komt ie er pas echt goed uit maar met dit riet durf ik het op een Alt ook wel aan..

En de oude versie die ik ooit opnam met mijn vertrouwde riet ter vergelijk.

Laatst gewijzigd:
Dank voor de reacties nog!! :)
Zojuist een wat andere stijl geprobeerd en iets lager.. De Vandoren Java komt daar mooier in uit en speelt ook stukken makkelijker.. Tevens ook een nieuw riet van Fransois Louis opgespannen.. die andere speelde ik al een maand mee of zo.. en dan is de klank ook anders.. (dunniger..)

Je kan toch ook gewoon een dikker alt riet pakken?
Ik had van een maatje een zelfde riet, 3 maar dan voor alt.. die speelde weer heel anders.. Heb inmiddels ook 2.5 van Vandoren.. heeft ongeveer hetzelfde karakter dan..

Ik denk toch dat ik de sax die ik gebruikte even wil laten checken.. Heb er nu een andere sax voor gehangen en spreekt beter aan dan met zelfde 2.5 francois louis en een ander mondstuk.. Het punt met de sax die ik gebruikte is ook dat de mondstukken die ik koop niet passen.. en ik had er nog twee liggen.. dus ik kan weer even verder experimenteren nu.. en met wat andere rieten..

Heb heel lang op dezelfde sax gespeeld maar het moest er toch van komen dat er een reserve aangeschaft moest worden.. Ik geef honderden euro's aan synths en al jaren lang doe ik het met één sax.. dat kan natuurlijk niet.. :D

Ik ervaar weinig verschil in 'luisterplezier'.
Sowieso is het lastig vergelijken als je niet heel snel achter elkaar 'exact hetzelfde' stukje hoort, want je brein is daarna al weer bezig met andere zaken die je oordeel beïnvloeden.
(andere dingen dan de klank).
Ik vind zelf Francis marginaal beter klinken, maar kan niet uitleggen waarom.

Als je mondstukken niet passen moet je je kurk vervangen of eens kijken of ze toch niet voor een ander model zijn alt vs tenor) :D. Ik heb een Otto Link 7* op m’n tenor en dat is een groot verschil met een 7, ook voor de rieten die er op gaan. Op m’n bariton heb ik een bakelieten tuut, waarschijnlijk uit 1948, net als de sax, en zo smaakt -ie ook! Op de klarinet heb ik een plastic en een van kristal, dat voelt heel raar. Ook daar geldt hoe dikker je aankunt hoe beter het klinkt. Overigens, ik er geen zak van hoor!

Back