2 saxopnames met een verschillend riet. Wat klinkt beter?

Ja dat geld ook voor viool he.
Stradivarius.
Je zoekt het beste geluid.
Ook voor piano.
Geld voor elk instrument.

Groeten van andreos.

Als je mondstukken niet passen moet je je kurk vervangen of eens kijken of ze toch niet voor een ander model zijn alt vs tenor) :D. Ik heb een Otto Link 7* op m’n tenor en dat is een groot verschil met een 7, ook voor de rieten die er op gaan. Op m’n bariton heb ik een bakelieten tuut, waarschijnlijk uit 1948, net als de sax, en zo smaakt -ie ook! Op de klarinet heb ik een plastic en een van kristal, dat voelt heel raar. Ook daar geldt hoe dikker je aankunt hoe beter het klinkt. Overigens, ik er geen zak van hoor!
De zilverkleurige alt zit ook een bakeliet mondstuk bij. Is het selmer C** die er ooit bij is geleverd.. maar die toch echt ruimer. Het kurk op de neck is 4 jaar terug aangebracht op de nek.. speciaal voor dat mondstuk maar die Otto link en Meyer passen er gewoon niet op, zitten veel te strak waar dat bakelieten mondstuk perfect past.
Op de nieuwe sax passen de Otto link en Meyer mondstuk goed op. Ik had nog een andere sax ook waar ik die ooit voor had gekocht maar heeft eigenlijk ook onderhoud nodig.. is niets bijzonders en maar besloten om gewoon iets knaps te kopen voor erbij..

Ik blijf het wel lastig vinden om die lage tonen zo lekker vol te krijgen en ik zweer het dat zo'n tenor riet gewoon lekkerder klinkt op 'n alt. Net ook 'n 2.5 Vandoren tenor geprobeerd op die nieuwe sax.. klinkt veel dikker in de lage noten en harder. Aan de andere kant zijn de toptones (die piep noten zeg maar) en hoge de tonen lastiger, moet ik meer knijpen.. dus het is gewoon niet echt de perfecte setup zeg maar..

Ik ervaar weinig verschil in 'luisterplezier'.
Sowieso is het lastig vergelijken als je niet heel snel achter elkaar 'exact hetzelfde' stukje hoort, want je brein is daarna al weer bezig met andere zaken die je oordeel beïnvloeden.
(andere dingen dan de klank).
Ik vind zelf Francis marginaal beter klinken, maar kan niet uitleggen waarom.
Thanks voor het checken Peter.. en ja, lastig. Ik weet het zelf ook niet meer wat ik ga doen.. maar heb een andere sax gekocht en ga voorlopig daarmee spelen.. lage noten gaan daar met die Francois Louis beter op.. Klinkt toch iets natuurlijker in de hoge noten maar wel dunner. Andere sax ga ik binnenbrengen voor onderhoud.

Ja dat geld ook voor viool he.
Stradivarius.
Je zoekt het beste geluid.
Ook voor piano.
Geld voor elk instrument.

Groeten van andreos.
Alle waar is naar zijn geld ja.. Ik ben wel van mening dat er tegenwoordig topspul wordt gemaakt.. zelfs in China worden er klasse gitaren gebouwd waar kosten nog moeite gespaard worden, daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Maar een vintage instrument, mits er topmaterialen zijn gebruikt, gaat met de jaren mooier klinken.
Wat betreft een piano weet ik het niet. Als een raamwerk van een vleugel de krachten van de snaren niet meer aankan moet je em een halve toon lager laten stemmen of onderhoud aan plegen.. maar met blaasinstrumenten schijnt het echt zo te zijn, als het veel bespeeld is, dat de klank beter is.

Alle waar is naar zijn geld ja.. Ik ben wel van mening dat er tegenwoordig topspul wordt gemaakt.. zelfs in China worden er klasse gitaren gebouwd waar kosten nog moeite gespaard worden, daar hangt dan ook een prijskaartje aan. Maar een vintage instrument, mits er topmaterialen zijn gebruikt, gaat met de jaren mooier klinken.
Wat betreft een piano weet ik het niet. Als een raamwerk van een vleugel de krachten van de snaren niet meer aankan moet je em een halve toon lager laten stemmen of onderhoud aan plegen.. maar met blaasinstrumenten schijnt het echt zo te zijn, als het veel bespeeld is, dat de klank beter is.
Hola.
Ik heb al jaren een gewone
staande piano weggedaan
om dat ze steeds gestemd moeten worden.
En inderdaad de pinnen in het
hout werd te oud.
En als je dan zang studeerde
heb je een probleem.
Dus overgeschakeld naar een
elektrische piano
Nu met de keyboards kan je alle vst smaken gebruiken en op de juiste toon.

Groeten van andreos.

Back