Hoe krijg ik muziek uitgebracht op een label?

Het kan een goede keuze zijn om je muziek zelf uit te brengen in plaats van het via bestaande labels te doen. Dat kan via een eigen label of op websites als Bandcamp. (Als je het rechstreeks via een distribiteur wilt doen heb je in essentie ook een eigen label nodig). Uiteraard kan je er ook nog voor kiezen om je muziek helemaal niet uit te brengen. Het heeft allemaal voor- en nadelen.

Deze draad is bedoeld voor als je er er voor kiest om je muziek aan te bieden bij bestaande labels zoals in de titel te lezen is.

Zelfs dan hoeft dit niet perse de beste manier te zijn. Het zijn mijn ervaringen waar je al dan niet je voordeel mee kan doen.

Het kan een goede keuze zijn om je muziek zelf uit te brengen in plaats van het via bestaande labels te doen. Dat kan via een eigen label of op websites als Bandcamp. (Als je het rechstreeks via een distribiteur wilt doen heb je in essentie ook een eigen label nodig). Uiteraard kan je er ook nog voor kiezen om je muziek helemaal niet uit te brengen. Het heeft allemaal voor- en nadelen.

Deze draad is bedoeld voor als je er er voor kiest om je muziek aan te bieden bij bestaande labels zoals in de titel te lezen is.

Zelfs dan hoeft dit niet perse de beste manier te zijn. Het zijn mijn ervaringen waar je al dan niet je voordeel mee kan doen.
Sprry ik bedoel het niet verkeerd, ik heb ook op andere labels gereleased en voor een nieuw publiek is het natuurlijk geniaal :)

Hoezo wil je bij een label iets uitbrengen zonder een contract te tekenen?
Omdat het dan jouw muziek is en mocht het label ooit iets doen wat tegen jull;ie afspraak is, of je naaien op welke manier dan ook. Dan zijn zij de klos, want ze hebben in weze het illegaal uitgebrach(er ios wel een mond oop mond overeenkomst, maarja bewijs dat maar eens haha)

Ik heb nog een truukje ontdekt hoe je tracks op SoundCloud kan vervangen zonder abonnement:
Maak een playlist en zet die op 'private'.
Deel dan het privé linkje van de playlist (bijvoorbeeld hier op het forum of naar labels) in plaats van het directe linkje naar je track(s).
Zo kan je tracks gratis eindeloos vervangen in die playlist zonder dat de link gebroken wordt.
Werkt ook met enkele tracks en de playlist is dan een voorbeeld van hoe de release eruit gaat zien.

Een bijkomend voordeel is dat je bijvoorbeeld instrumentals en radio edits kan toevoegen indien gewenst of een hele EP met meerdere nummers in één keer kan aanbieden.

Een tweede voordeel is dat je de playcount laag kan houden. labels kunnen minder interesse hebben in een aangeboden track met een hoge playcount omdat de track dan niet meer exclusief is. Heb je iets van 4 of 5 playcounts? Upload de track dan weer gewoon opnieuw, voeg hem toe aan de playlist. Delete daarna de oude track en je playcount staat weer op nul waarbij het aangeboden playlist linkje gewoon nog werkt.
Geniaal idd, ik heb het rare fenomeen dat ik geen pro user meer ben, maar nogsteeds unlimited ken uplaoden haha, hij zegt wel van niet maar het kan alsnog. maar kan geen tracks verfvanfgen dus dit is GAUT

Omdat het dan jouw muziek is en mocht het label ooit iets doen wat tegen jull;ie afspraak is, of je naaien op welke manier dan ook. Dan zijn zij de klos, want ze hebben in weze het illegaal uitgebrach(er ios wel een mond oop mond overeenkomst, maarja bewijs dat maar eens haha)
Overeenkomst zal dan uitgelegd moeten worden en dat hoeft dus niet voordeel van jezelf te zijn. Dat bewijzen kan dus ook voor jezelf lastig worden. Maar heb je weleens gehad dat een label geen contract gaf dan? Ik heb altijd wel iets moeten tekenen.

Geen enkel label zal muziek uitbrengen zonder overeenkomst.
Die overeenkomst is er juist om hun in te dekken in het geval dat jij andermands muziek hebt gebruikt in jouw productie.
Er staat altijd in dat het label in dat geval niet aansprakelijk is.

Overeenkomst zal dan uitgelegd moeten worden en dat hoeft dus niet voordeel van jezelf te zijn. Dat bewijzen kan dus ook voor jezelf lastig worden. Maar heb je weleens gehad dat een label geen contract gaf dan? Ik heb altijd wel iets moeten tekenen.
Ja zovaak, maar in de house muziek enzo zijn bijna alle vinyl releases gewoon uit de eigen zak betaalde releases(of als je het goed doet via een P&D deal bij bijv. een juno, clone e.d.) door een persoon dus daar zit geen groot bedrijf acher oid.

Die hebben geen flauw benul van contracten en dergelijke of hebben een paar A4tjes van het internet gedownload. Wat Nightly zegt zaou je idealiter als je als label verstandig genoeg bent zeker met een contract willen werken want zonder contract breng je in weze de muziek illegaal uit en dan heb je als label geen poot om op te staan.

Deze releases waar ik het dus over heb is zeg maar bijna alles wat je op juno voorbij ziet komen met uitzondering van de wat langer meegaande labels en/of de meer succesvolle artiesten.
Overigens gaat een label echt niet in de problemen komen wanneer een producer andermans productie gebruikt in hun muziek, sterker nog dat gebeurd aan de lopende band(samplen van oude vintyl of hiphop vocals en breakbeats e.d.) echter is de oplage zo klein(ik schat tussen de 300 en een beetje een lekker lopende plaat zo'n 1000) en is het winstpercentage marginaal dat het ook voor de copyright hebbende niet de moeite is.

Echter als een track opblaast, mja dan is het andere koek en dan kan je maar beter niet meteen al je dividenten uitgeven en even opzij zetten voor wanneer er ineens een WarnerBros of Universal aanklopt hehe.
Echter zit hetdan niet in vinyl releases maar waarschijnlijk eerder in streams en dat gaat dan weer via SENA of natuurlijk als je digitaal via een label released dan kan het ook, maar ik weet niet of de "normale" non-liefhebber/dj mens ook mp3s koopt?

Laatst gewijzigd:
Ja zovaak, maar in de house muziek enzo zijn bijna alle vinyl releases gewoon uit de eigen zak betaalde releases(of als je het goed doet via een P&D deal bij bijv. een juno, clone e.d.) door een persoon dus daar zit geen groot bedrijf acher oid.

Die hebben geen flauw benul van contracten en dergelijke of hebben een paar A4tjes van het internet gedownload. Wat Nightly zegt zaou je idealiter als je als label verstandig genoeg bent zeker met een contract willen werken want zonder contract breng je in weze de muziek illegaal uit en dan heb je als label geen poot om op te staan.

Deze releases waar ik het dus over heb is zeg maar bijna alles wat je op juno voorbij ziet komen met uitzondering van de wat langer meegaande labels en/of de meer succesvolle artiesten.
Overigens gaat een label echt niet in de problemen komen wanneer een producer andermans productie gebruikt in hun muziek, sterker nog dat gebeurd aan de lopende band(samplen van oude vintyl of hiphop vocals en breakbeats e.d.) echter is de oplage zo klein(ik schat tussen de 300 en een beetje een lekker lopende plaat zo'n 1000) en is het winstpercentage marginaal dat het ook voor de copyright hebbende niet de moeite is.

Echter als een track opblaast, mja dan is het andere koek en dan kan je maar beter niet meteen al je dividenten uitgeven en even opzij zetten voor wanneer er ineens een WarnerBros of Universal aanklopt hehe.
Echter zit hetdan niet in vinyl releases maar waarschijnlijk eerder in streams en dat gaat dan weer via SENA of natuurlijk als je digitaal via een label released dan kan het ook, maar ik weet niet of de "normale" non-liefhebber/dj mens ook mp3s koopt?
Er is een groot verschil tussen er is geen overeenkomst of er is geen overeenkomst op schrift. Als een label jouw muziek uitbrengt waar je het samen over eens bent dan is er een overeenkomst. Dat je dan niets tekent maakt het niet dat je dan ‘vrij’ bent of het label het zonder toestemming uitbrengt.

Er is een groot verschil tussen er is geen overeenkomst of er is geen overeenkomst op schrift. Als een label jouw muziek uitbrengt waar je het samen over eens bent dan is er een overeenkomst. Dat je dan niets tekent maakt het niet dat je dan ‘vrij’ bent of het label het zonder toestemming uitbrengt.
uiteraard, dat benoem ik ook in een post erboven. maargoed hoe ga je een mondelinge overeenkomst bewijzen?
overigens vertel ik deze dingen op[ basis van wat ik zelf heb ervaren en dit is vooral in mijn en de betreffende labels(ja label_s_) onze tijd./ en die overeenkomst waar ik het eerder over had is voornamelijk op basis van passie voor de muziek en een vriendschappelijke band. dus uiteraard doen we allemaal niet zo moeilijk.

maar bij 1 label ben ik er later achter gekomen dat ze mijn muziek op beatport en bandcamp etc hadden gezet zonder mij allereerst om toestemming te vragen maar ook nieteens mij een roepie uitkeren.
en dan ja, dan begin ik wel van: waarom breng jij mijn muziek uit zonder mij toetstempinh?! agtelijke gladiool

overigens met alle rechtsspraak is het teb aller tijde toch een moment opname van de verdediging en de rechter bepaald uiteindelijk toch per casus. dus het leg er maor net an

en ik wil er nog aan toevoegen dat ik zelf mijn muziek in eigen beheer ben gaan uitbrengen omdat ik merkte dat eigenlijk de meeste labels je hoedan ook wel naaien. er waren mij als deel van de overeenkomst optredens beloofd. nooit wat van gezien, veelal noch geeneens een rooie cent aan royalties ontvangen, en ondertussen is de muziek een x aantal jaar niet meer van jezelf (afhankelijk weliswaar van wat voor contract je tekent)

ik vind het veel fijner, is het allemaal van mij en mij alleen en kan ik doen en laten wat ik wil.

@lloydwebster Helemaal prima toch? Dus je bent nu ook labelbaas, gefeliciteerd!
Breng je ook muziek van anderen uit? of alleen je eigen dingen?

Zelf heb ik geen ervaring met het runnen van een label dus voor advies daarover zul je echt bij anderen terecht moeten.
Ik denk ook niet dat ik er aan begin want voor mij voelt het te veel als een kunstenaar die daarnaast ook nog een eigen gallerie runt.

In de muziek is dat wel gebruikelijker als in de kunst denk ik want volgens mij is 90% van de labelbazen zelf ook producer (vooral de kleinere labels).
Het zijn wel twee verschillende diciplines en ik heb mijn handen al vol aan produceren met een baan ernaast.

Laatst gewijzigd:
Muziek "uitbrengen" is tegenwoordig meestal ook niet veel meer dan zorgen dat het op een streamingplatform zoals Spotify komt te staan....

Dat is alleen onderdeel van de praktische kant.
Ik merk bij sommige labels dat er meerdere mensen betrokken zijn waarvan er meerde zeggenschap hebben of iets op het label komt of niet.
De muziek op een label moet voldoen aan bepaalde kenmerken zodat alle muziek op het label een beetje in lijn is.

Grotere labels hebben hele teams, sommige daarvan zullen ook begonnen zijn als een klein, éénmans label.
In de dance industry zijn de digital download stores ook belangrijk voor DJ's. (Beatport, Traxsource, Junodownload enz.)
Ik heb begrepen dat die ook nog zorgen dat labels actief blijven met deals waardoor het aantrekkelijker wordt om veel uit te blijven brengen.
Veel labels zijn dan ook actief aan het recruiten, waarvan de grotere labels A&R teams hebben.

En dan is er nog vinyl wat nog steeds veel gebruikt wordt.

Er zijn veel labels die gerund worden door één persoon maar er komt denk ik meer bij kijken dan het lijkt.
Nogmaals: het fijne weet ik er niet van omdat ik zelf nooit een label heb gehad.

Laatst gewijzigd:
Dat is alleen onderdeel van de praktische kant.

Eens. Ik werk in de marketing en daar is een gevleugelde uitdrukking: word een sterk merk.

Een goed label is een sterk merk. Die heeft een duidelijk publiek, visuele en muzikale uitstraling, roept bewust en onbewust een gevoel op bij fans etc. Dat is een kwestie van bouwen, keuzes maken en consistentie.

Dat wil overigens niet zeggen dat je dat niet zelf kunt doen. 'Europapa' gaven ze in eigen beheer uit en dat is het meest gestreamde Nederlandse nummer ook. De promotie deden ze allemaal zelf.

Het grote voordeel van een label is dat je bereik 'koopt'. Je lift meteen mee met de mensen die ze bereiken en betaalt met een percentage, en als je pech hebt vervelende bepalingen in een contract. Als je het zelf doet is de hele taart voor jezelf. Maar dan mag je ook al het werk doen, en zie maar eens bereik op te bouwen. Grote labels hebben vaak decennia voorsprong en veel meer slagkracht.

De nummers die ik met @NorthernLightX uitbracht bij een bekend label werden meteen gedraaid door populaire DJ's. Die staan op hun promotielijst en ik bereik ze op persoonlijke titel niet. Het logo van het label is dan een soort van keurmerk.

Dat wil overigens niet zeggen dat je dat niet zelf kunt doen. 'Europapa' gaven ze in eigen beheer uit en dat is het meest gestreamde Nederlandse nummer ook. De promotie deden ze allemaal zelf.

Joost Klein had al voor zijn eurosongfestival avontuur al een release bij Top Notch:
Dat is wel nadat hij daarvoor al wat dingen had uitgebracht in eigen beheer

De meeste grote artiesten (zoals Tiesto, Armin van Buuren, Afrojack en Avicii om er maar wat te noemen) zijn begonnen hun muziek uit te brengen bij bestaande labels en zijn dat ook op die manier blijven doen.

Zowel voor artiesten van dat soort groot kaliber als voor synthliefhebbers hier op het forum die wellicht geen enkele ambitie hebben om door te breken en het gewoon leuk vinden om hun muziek onder een wat breder plubliek te krijgen heb je altijd de keuze om alles in eigen beheer te doen. Er is geen goed of slecht hierin denk ik, gewoon doen wat het best bij je past.

Laatst gewijzigd:
@lloydwebster Helemaal prima toch? Dus je bent nu ook labelbaas, gefeliciteerd!
Breng je ook muziek van anderen uit? of alleen je eigen dingen?

Zelf heb ik geen ervaring met het runnen van een label dus voor advies daarover zul je echt bij anderen terecht moeten.
Ik denk ook niet dat ik er aan begin want voor mij voelt het te veel als een kunstenaar die daarnaast ook nog een eigen gallerie runt.

In de muziek is dat wel gebruikelijker als in de kunst denk ik want volgens mij is 90% van de labelbazen zelf ook producer (vooral de kleinere labels).
Het zijn wel twee verschillende diciplines en ik heb mijn handen al vol aan produceren met een baan ernaast.
Haha thanks,
En nee het is alleen mijn eigen muziek, af en toe een remix hier en daar. Het hebben van een eigen label kan inderdaad wel je handen vol zijn.
Ik heb een P&D(publishing and distributing) deal, dus ik lever alleen de muziek aan(gemasterd) en de artwork. Zij zorgen ervoor dat het daadwerkelijk wordt gedrukt op vinyl en betalen ook alles en het belangrijkste:
zorgen dat het in alle platenzaken terecht komt. In ieder geval de grotere (online denk: juno, phonica, hhv, decks, clone etc.)

Dan is het allemaal niet zoveel werk meer :) het is wel altijd goed om nog wat promo te doen, wat ik doe is het naar DJs sturen en als die het draaien en je track krijgt hype dan boost dat wel.
Vroeger kregen DJs ook altijd een dubplates van onuitgebrachte werken van labels om te testen, deze waren maar een aantal keer afspeelbaar ook door het materiaal.

Ik heb overigens nu iets bedacht, weet niet of het werkt; maar een DJ draaide mijn track in de Fabric in london en ik heb daar een filmpje van, ben dus nu op allemaal track id sits
dit filmpje aan het posten en proberen zo meerdere mensen hongerig te maken naar de titel lol

De meeste grote artiesten (zoals Tiesto, Armin van Buuren, Afrojack en Avicii om er maar wat te noemen) zijn begonnen hun muziek uit te brengen bij bestaande labels en zijn dat ook op die manier blijven doen. Er is geen goed of slecht hierin denk ik, gewoon doen wat het best bij je past.

Ik zou wel eerst even goed nadenken voor je een contract tekent. De muziekwereld is een slangenkuil en je wordt genaaid waar je bij staat. Neem Martin Garrix of Ronnie Flex, die ook bij Top Notch zat. Die tekende als 18-jarige een slecht contract en is daardoor heel erg veel geld misgelopen. Maar ja, contract is contract.

De kans dat je liedje viraal gaat is natuurlijk klein. Maar stel je voor dat je een wereldhit scoort, en zo'n patjepeeër van - roep eens wat - Spinnin' Records is de enige die daarvan profiteert? Het is dan ook geen toeval dat de artiesten die je noemt allemaal zelf een label oprichtten.

Garrix moest trouwens tot de hoge raad procederen om weer eigenaar te worden van zijn eigen tracks. Bizar toch?

Ik zou wel eerst even goed nadenken voor je een contract tekent. De muziekwereld is een slangenkuil en je wordt genaaid waar je bij staat. Neem Martin Garrix of Ronnie Flex, die ook bij Top Notch zat. Die tekende als 18-jarige een slecht contract en is daardoor heel erg veel geld misgelopen. Maar ja, contract is contract.

De kans dat je liedje viraal gaat is natuurlijk klein. Maar stel je voor dat je een wereldhit scoort, en zo'n patjepeeër van - roep eens wat - Spinnin' Records is de enige die daarvan profiteert? Het is dan ook geen toeval dat de artiesten die je noemt allemaal zelf een label oprichtten.

Garrix moest trouwens tot de hoge raad procederen om weer eigenaar te worden van zijn eigen tracks. Bizar toch?
What I am trying to say :) Het is echt jammer en ze zitten er wel tussen die goedee bedoelingen hebben, maar over het algemeen, dont ask me why. Gunnen ze je niets, ook iets wat ik helaas veel al merk van muzikanten onder elkaar. Spijtig maarja.

Ik ben zelf helaas geen big guy haha, denk door t genre, ik probeerde te illustreren dat het zelfs op kleine schaal gebeurd, ik heb tracks gereleased op andere labels waarvan ik nu nog steeds wacht totdat ik weer ze zelf mag uitbrengen, en zelf heb ik voor die release op dat label geen rooie cent gekregen en ook de beloofde gigs heb ik allemaal niet gekregen :(

Daarom teken ik dus liever geen contract :)

En dankzij het itnernet is het ook veelal eeen stuk makkelijker geworden, kijk bijv maar naar alle soundcloyudrappers

Laatst gewijzigd:

Dit is precies waarom ik deze draad heb opgezet. Als je contracten goed leest en probeert te begrijpen waar je allemaal voor tekent punt voor punt kan je er dingen uit laten halen of wijzigen die je niet bevallen. Heb ik meerdere malen succesvol gedaan. Als ik nul op het rekest kreeg tekende ik gewoon niet.

De meeste labels proberen zich zo veel mogelijk in te dekken ten koste van jou.. gewoon onderhandelen. De meeste tekenen bij het kruisje en dan kan je achteraf alleen nog maar miepen. Niet alle labels overigens.. eerder in dit verhaal ben ik al uitgelegd dat een contract niet meer dan één A4tje hoeft te zijn. Als het meer is moet je gaan oppassen. Er zijn genoeg labels waarvan ik contracten krijg zonder al die valkuilen.

What I am trying to say :) Het is echt jammer en ze zitten er wel tussen die goedee bedoelingen hebben, maar over het algemeen, dont ask me why. Gunnen ze je niets, ook iets wat ik helaas veel al merk van muzikanten onder elkaar. Spijtig maarja.

Als je echt geld wilt verdienen met je releases als kleine artiest kan je het best alles bij één label tekenen en dan praat je wat streaming betreft over een paar tientjes per jaar. Ik teken bij zo veel mogelijk verschillende labels en eerlijk gezegd intresseren mij die dubbeltjes en kwartjes niet zo veel. Het gaat mij er om netwerk op te bouwen en naam te maken als artiest (wat @bombario eerder ook zei: word een sterk merk.. Amazon maakte de eerste jaren miljoenen verlies en zie nu).

Het echte geld ga je verdienen als je gaat optreden of als DJ.. die releases zijn dan je opstapje naar leuke gigs

Laatst gewijzigd:
Back