Waldorf Quantum & Iridium

Thx ja dat snap ik maar ik refereer met multitimbraal naar bijvoorbeeld een drumcomputer waar het voor mij normaler is om daar per voice een onafhankelijk filter te hebben. Dat je de waarde van je enveloppe met polyat beetje kunt moduleren is wat anders dan per voice een lowpass en een andere voice een highpass noem maar op. Ik probeer even mijn spectrum van mogelijkheiden te verruimen want dit heb ik gemist denk ik.
Oh, op die manier. Dat kan op sommige analoge synths wel maar dat is dan per part/layer meestal, niet per voice (ook op de Moog One).

Laatst gewijzigd:
Als je op de moog one per voice andere moduties kan toevoegen kun je daar dan ook random in gebruiken?
De modulatie is wel hetzelfde per part (Max 3) maar je kunt per voice zorgen dat de modulatie parameters anders zijn, beetje zoals polymod of crossmod maar dan veel uitgebreider.

ja maar denk wel dat polymod, crossmod en modulatie per voice allemaal wat anders zijn.
Maak je ook layers op de Moog One?
Ik vind het stapelen van patches heel fijn.
Vooral als je dan voor iedere deel van het geluid een patch maakt.
Die dan ook goed op volume afstellen... zo kun je diepe klanken maken.

Ik doe al heel lang gewoon patches stapelen.
Maar nu doe ik ook meer met het middelen van de componenten van een sound.
En daarmee kan ik op de Z1 heel realistisch klinkende geluiden maken die heel akoestisch klinken.
Zo kun je bv ook met de tx816 een vrij goede akoestische piano maken.
Niet dat ik zo een sound zal gebruiken maar het is super waardevol om de componenten te kunnen proggen.
Het vreemde is dat juist de inharmonische bijgeluiden het meest aan de uniekheid van het timbre bijdragen.

Iedere synth die meerdere layers kan stapelen kan het mee.
Hoe meer lagen hoe complexer de sounds kunnen worden.

Zo doen de sound designers het toch allemaal, billy jean kwam ook niet alleen uit een synclavier zelfs die had layers nodig haha

Ik vind layeren ook altijd wel leuk.
Inderdaad leuk om daarmee bijvoorbeeld de kop en de staart van een sound heel precies vorm te geven, of een saaie cleane sound wat extras mee te geven. Of gewoon te lukraak patches die ik eerder gemaakt heb bij elkaar te pleuren en kijken hoe t klinkt.

Het meest experimenteer ik op dat vlak met instrument-rack in ableton... dat is echt limietloos kwa layeren.

Maar met de quantum komt ook een heel end.
Met enkel de 3 oscillators kom je al een heel end want dan kun je bijv al een granular + wavetable + FM patch maken met elk hun eigen modulatie enveloppen en als je het filter bypassed en de digital former inzet als 3e filter kun je dat dus ook nog per oscilator controleren. Je kunt dan per oscilator kiezen of ze door de dual analog of door het digitale filters gaan... of geen van beide of allebei (of iets er tussenin).

En al die mogelijkheden vervolgens x2 doordat je de patches kan layeren.

Zo doen de sound designers het toch allemaal, billy jean kwam ook niet alleen uit een synclavier zelfs die had layers nodig haha
Wat ik bedoel is denk ik wat verder dan alleen patches stapelen.
Hoewel gewoon 2 patches stapelen al heel effectief kan zijn.
Das denk ik 1 van de redenen waarom veel synth duo timbraal zijn.

Anyhow zal vast zo zijn dat pro sounddesigners dit al jaren doen.
Maar voor me persoonlijk heb ik het idee dat ik wat level up in sounddesign ben geraakt.
Een aantal voledig synthetische patches klinken gewoon pseudo akkoestisch...

- velocity switching
- de exciter van het geluid
- de body
- de top
- de inharmonsche content
- hoe de eerder genoemde delen op velocity reageren.
- de eerder genoemde delen van subtiele random modulaties voorzien
- dezelde patches 2x L en R pannen en dan variaties in het stereo beeld maken.

etc etc....

De Quamtum MKII lijkt me een goede synth voor dit soort sounddesign.
Lijkt me tof om een FM patch dan links en rechts te pannen met variaties / of ge-inverte modulatie te bewerken en dan door de analoge stereo filters halen.
En dan kun je ook nog sample layers, resonators en weet ik wat toevoegen.

Jullie zouden eens in de a-typische software draad kunnen kijken. Ik heb zelf bijvoorbeeld cube een weekje getest maar je kunt al zoveel met je daw en m4l devices

Quantum is gewoon mooie bak waar je lijkt mij heel gefocust en met plezier op kunt werken

Heeft de quantum MK2 nu stereo filters? Is hij dus 8 voice stereo?
En kun je meerdere layers door die filters laten gaan?

Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar zoals ik dacht 8 mono analoog en daarna gaan die in 8 stereo digi filters..

Hmm nee je leest niet goed.

1703859186349.png

Anyhow de Quantum heeft dual filters.
Maar kan niets vinden over stereo en de analoge filters.
Dan heeft de MK2 alleen als voordeel Storage en polyAT.
Maar goed in de MK1 kun je een sd kaartje doen dacht ik.

Hmm nee je leest niet goed.

Bekijk bijlage 3843061

Anyhow de Quantum heeft dual filters.
Maar kan niets vinden over stereo en de analoge filters.
Dan heeft de MK2 alleen als voordeel Storage en polyAT.
Maar goed in de MK1 kun je een sd kaartje doen dacht ik.
Volgens mij zijn die analoge filters gewoon mono net als op de mk1 nog nooit ergens anders gelezen. Al dat gelul over 16 voice count bij de quantum 2 is middels OS3.0 ook op de quantum mk1 inmiddels voor enkel de digitale filters.
Idd polyAT en storage. Dat zijn de biggies.
En idd er kan ook een SD kaartje en/of USB stick in de mk1.

Ik heb net bericht van waldorf gekregen i.v.m. de aankomend Quantum 3, dit is het moodboard op het moment van R&D maar als jullie suggesties hebben?
"we hear you" stond er onder het mailtje.
Wat ik zelf een bijzonder detail vind in het modulaire concept voorstel is de crossfader tussen de assimil-8-or en de Quad morphing vco.

cnet_dell_s2340t_feature_01_700-2665702076.jpg

Screenshot 2023-12-29 at 16.08.36.png

Hey Beste mensen,

Ik zat een beetje te spelen met de Waldorf Quantum net omdat ik een beetje inspiratie kreeg voor een simpel experimentje.
Ik zat namelijk in Ableton met Kick2 (sonic acedemy) te spelen. Een mooie VST (voor degene die hem niet kennen) om een kick in elkaar te draaien
Het mooie van die VST is de snelle toegankelijke manier om met een freeform envelop het pitch (en het volume) verloop van de kick te bepalen. er zitten wel meer leukigheidjes in, maar vooral de freeform envelop in Kick2 inspireerde me om eens te kijken hoe ik dit op de Waldorf Quantum kon benaderen... vooral omdat alle filmpjes die ik op youtube zag een saaie ADSR envelop hiervoor gebruiken ||(noobs! :D).

Ik dacht ik ga gewoon een kicksynth naar het model van Kick2 maken op de waldorf Quentum met wat knopjes waarmee ik dan voortaan snel een kick mee kan vormgeven!

Wat heb ik gemaakt:

1) Modulation 1 = Komplex Modulator -> program pitch
2) Oscilator 1 - Sinewave, phase = reset
3) Amp envelop korte attack / geen sustain... beetje spelen met de Decay en release (standaard percussieve envelop)
4) Filter 1 ge bypassed (maar had wel geinig effect, dus aanzetten en spelen met envelop 1 en filter kan best geinig zijn)
5) Modulation 2 = Digital Former op "Drive", en de Drive amount aan filter envelop 2 gehangen
6) Osc 2 = Sine, 1 octaaf lager (default geluid uit, kan je pakken om de kick hoger op t keyboard te spelen, of te mixen met Osc1... klonk ook wel leuk onder sommige condities)
7) Osc 3 = Noise, met Osc3 volume gekoppeld aan free envelop 1 (is modulation 3) om een klick of noise aan de transient te plakken (default uit, geluid op 0 met percussieve envelop)
8 ) FX: EQ > Compressor > Drive (voor wat subtielere saturatie waar wenselijk) > reverb

Hoe hij nu gebruikt kan worden:

Curve A staat in envelop mode (ipv global of poly) zodat hij niet meer als complex LFO herhaalt, maar gewoon een free form envelop is.
Met Komplex amount bepaal je de hoeveelheid pitch verloop en met Komplex speed de snelheid waarmee de envelop de pitch moduleert.

Grappig want nu kun je zelf een pitch envelop tekenen net als in Kick2!
wel wat minder nauwkeurig en het is een beetje spelen met de vorm, speed en amount. maar het klinkt verdomde snel aardig al zeg ik het zelf.

Verder kan ik met de digital former (amount/type) niet alleen distortion toevoegen, maar ook naar wens vormen met filter envelop 2
(had ik eens in een Waldorf Quantum tutorial gezien, klinkt leuk).
Werkt mijns inziens het mooist om wat agressie in de transient toe te voegen. maar extremere settings werken ook prima.

Zoals ik al zei heb ik filter 1 uitgezet, maar aanzetten en beetje spelen met filter envelop is ook wel leuk, en ook de "Dirty" and "Sat." settings van het filter doen het leuk hier.

Als ik Osc 3 aanzet heb ik een noise transient klaar staan die met free envelop 1 verder vorm te geven is. Mischien geinig voor meer snare achtige sounds.
En onder Osc2 zit dus een kopie van Osc 1 een octaaf lager.

En natuurlijk alle belangrijke effecten binnen handbereik.

Was ook leuk om te doen! en daarom kom ik het delen in al mn enthousiasme :D
(behalve dan dat ik geen .Qpat files kan delen hier, dus hij staat op het Discord kanaal (patch downloads):

Gewoon... voor t geval iemand ditt leuk vind :p

Volgens mij moet dit ook probleemloos werken op Iridium, maar ik weet niet in hoeverre de sound klinkt als ie door een stereo filter gaat, dus als het raar klinkt zou ik de boel eens mono maken of de digitale fillters bypassen. Geen idee hoe dit zich zou gedragen.

Ik heb verder geen modulatie controllers ingesteld, ik ga nog wel eens bedenken waar het modwheel het beste aan kan hangen.
En als je de ARP (sequencer) uitzet kan je wel met de velocity knop van de amp envelop de aanslag gevoeligheid regelen.

Verder zijn de modulatie mogelijkheden op de quantum natuurlijk absurd, en met nog 37 vrije plekken in de modmatrix (LOL) kan ik ook in de toekomst nog wel eens kijken wat voor gekkigheidjes ik ermee kan uithalen).

Zo, tot zover mijn wall of tekst, maar het leek me de hoogste tijd om weer eens wat te posten in dit topic :D

Laatst gewijzigd:
Dit soort dingen kan ik zelf ook uren besteden. En probeer dit eigenlijk op elke Synth die hier is geweest. :) heb je geluidsfragmenten?

Zo is ie default (zoals gedeeld op discord)

Dan de curve van de komplex modulator een beetje bewerkt en wat midner distortion:

even iets gekker gedaan met de instelling en wat met noise en de noise envelop:

daarna weer de curve wat aangepast en wat met de distortion gespeeld, en filter envelop 1 aangezet met een dirty LP fillter (is ietwat luider, pas op de oortjes!):

Ik heb dit ff snel inelkaar gedraaid he, niet met het doel om een goed klinkende kick te maken, maar om een idee van de effecten te geven.
En wellicht zal ik de patch zelf ook nog wel tweaken.... maar goed... een paar voorbeeldjes.

Laatst gewijzigd:
Back