Waldorf Quantum & Iridium

De Iridium heeft minder mijn interesse.
Dit omdat Samples en FM door analoge filters voor mij te aantrekkelijk is.

De Iridium heeft minder mijn interesse.
Dit omdat Samples en FM door analoge filters voor mij te aantrekkelijk is.
Ik deel dat, maar dan reist de vraag is de irridium wellicht flexibeler omdat je er zelf analoge filters achter kunt hangen?

Externe filter is meestal maar een halfbakken oplossing omdat je het filter en de envelope per voice mist waardoor je maar een fractie van de animatie in het geluid krijgt die je met filters per voice hebt. Het mooie in een polysynth is juist die filters per voice die onafhankelijk van elkaar open en dicht gaan, met 1 extern filter krijg je meer monofoon/parafoon effect.

Laatst gewijzigd:
Externe filter is meestal maar een halfbakken oplossing omdat je het filter en de envelope per voice mist waardoor je maar een fractie van de animatie in het geluid krijgt die je met filters per voice hebt. Het mooie in een polysynth is juist die filters per voice die onafhankelijk van elkaar open en dicht gaan, met 1 extern filter krijg je meer monofoon/parafoon effect.
Ik zie nu idd dat deze toch wel kostbare Synth maar twee uitgangen heeft. Een clock sync out en midi.. beetje magertjes

Ik zou er wel een Erica Acidbox filter willen aanhangen.Niet dat ik het heb, maar de demo's zijn wel duidelijk.

Ik zou er wel een Erica Acidbox filter willen aanhangen.Niet dat ik het heb, maar de demo's zijn wel duidelijk.
Heb hem teruggestuurd zat hele rare pfrrt geluid in en stereo was drama. Heb contact met Erica gehad hierover en ze bevestigde het. Ze hoopte dat ik het alsnog een bruikbaar effect vond.. ik niet

Heb hem teruggestuurd zat hele rare pfrrt geluid in en stereo was drama. Heb contact met Erica gehad hierover en ze bevestigde het. Ze hoopte dat ik het alsnog een bruikbaar effect vond.. ik niet
Ik wel.Hoormatig klinkt het echt goed.Dat telt.

Ja of dit forum opheffen en alleen nog handleidingen lezen.

Iridium heeft best een leuke manual, hoor.

Maar zonder alle gekheid. Ik vind het moeilijk de filters van de Iridium losstaand te beschrijven. Ik vind ze vooral functioneel, veel meer een onderdeel van het gehele sounddesign, in plaats van de grote veranderaar. Over keuze niet te klagen, integendeel, maar ik vind ze niet zozeer uitgesproken (alhoewel met name de digiformer de boel flink overhoop kan gooien), eerder praktisch.
Ik kan me best voorstellen (ook omdat ik lang getwijfeld en geprobeerd heb) dat iemand Iridium kil vindt klinken vgl met Quantum. Ik zou waarschijnlijk voor analoog hebben gekozen als er een Quantum desktop zou zijn geweest (maar voor mij gaf het gebrek aan toetsen uiteindelijk de doorslag).

Ik zit hier nog even over na te denken.. .Ik heb poly bakken gehad met analoge filters per voice.. maar ik kan me helemaal niet meer herinneren dat ik die zeg maar multitimbraal in kon stellen? Is dat niet een hele luxe? Wat betreft de Quantum daar zitten 8 analoge mono filters in klopt dat? En blijft dat analoog of gaat dat weer naar A/D?

Een stereo filter op een synth zetten is leuk.
Maar het is geen vervanging voor filters van een polysynth.
Elke keer als je een toets aanslaat dan start de envelope die dan het filter opened...

De Quantum MK2 heeft dacht ik dual filters per voice.
Dus denk dat die dus 8 voice stereo kan ook met analoge filters.

Nu vraag ik me af of je dan ook patches kunt stapelen op de quantum?
En kun je dan die patches allemaal door de analoge filters laten gaan als je zou willen?

maar ik kan me helemaal niet meer herinneren dat ik die zeg maar multitimbraal in kon stellen? Is dat niet een hele luxe?
Ik snap niet precies wat je bedoelt met multitimbraal? Normaal gesproken heeft een polysynth op iedere voice zijn eigen filter en filter envelope, die wordt getriggerd als je een toets indrukt. Variantie per key onderling kan bijvoorbeeld door envelope amount te koppelen aan velocity (of polyAT) en sommige synths bieden modulatie opties per voice (op de Moog One kun je bijvoorbeeld per voice opnieuw een envelope amount of envelope speed bepalen (bijvoorbeeld met een randomwaarde of afhankelijk van het noot nummer) waardoor het verschil in filtergedrag tussen de voices onderling ook nog eens vergroot wordt. Per noot wordt de hele envelope afgewerkt, dus je hoor op iedere voice een apart filter in zijn eigen tempo openen en sluiten. Dat is met een extern filter onmogelijk.

Overigens zou ik me hier ook niet blindstaren op analoog of digitaal filter, analoog kan lekkerder/smeuïger zijn maar dat is zeker niet gegarandeerd. Digitaal filter kan net zo goed of misschien zelfs beter klinken en wellicht flexibeler inzetbaar zijn. Altijd per geval bekijken.

Laatst gewijzigd:
Thx ja dat snap ik maar ik refereer met multitimbraal naar bijvoorbeeld een drumcomputer waar het voor mij normaler is om daar per voice een onafhankelijk filter te hebben. Dat je de waarde van je enveloppe met polyat beetje kunt moduleren is wat anders dan per voice een lowpass en een andere voice een highpass noem maar op. Ik probeer even mijn spectrum van mogelijkheiden te verruimen want dit heb ik gemist denk ik.

Kijk een Moog one is wellicht ook niet de standaard hier he haha.
Een Alesis A6 is 16 parts multitimbraal dus daar zou ik eerder verwachten dat filteren per voice echt uniek is. Verder niet uitgezocht dus wie weet kan het niet.

Overigens zou ik me hier ook niet blindstaren op analoog of digitaal filter, analoog kan lekkerder/smeuïger zijn maar dat is zeker niet gegarandeerd. Digitaal filter kan net zo goed of misschien zelfs beter klinken en wellicht flexibeler inzetbaar zijn. Altijd per geval bekijken.
Ja mee eens.
Daar wil ik aan toevoegen dat een digitaal filter ook karakterloos kan lijken maar tegelijk heel mooie shimmer of body aan een geluid kan geven.
Dus geef ze een kans.

Als je op de moog one per voice andere moduties kan toevoegen kun je daar dan ook random in gebruiken?
Ik had op een eerdere discussie over de vintage mode geleerd hoe je je patches veel organischer kan maken.
Als je een per voice retriggerde random hebt en je daar dan per voice; vco pitch, env amount en iets met de amp envelope mee moduleerd. heel subtiel dan maak ik persoonlijk de beste patches die ik gemaakt heb.
Niets over de kwailiteit ofzo. Snap dat dat ook een smaak ding is.
Anyhow de Moeg Wan...wat zou ik daar eens graag een dagje mee het bed willen delen. :-)

Een stereo filter op een synth zetten is leuk.
Maar het is geen vervanging voor filters van een polysynth.
Elke keer als je een toets aanslaat dan start de envelope die dan het filter opened...

De Quantum MK2 heeft dacht ik dual filters per voice.
Dus denk dat die dus 8 voice stereo kan ook met analoge filters.

Nu vraag ik me af of je dan ook patches kunt stapelen op de quantum?
En kun je dan die patches allemaal door de analoge filters laten gaan als je zou willen?
(max) 2 patches layeren kan

en ja, dat kan allemaal door analoge filters met een limiet van 8 voices (16 als je digitale filters gebruikt met OS3 of hoger).
met een layer van 2 patches triggert hij op die manier 2 voices per key aanslag.
(Unison is ook mogelijk op die manier, maar dan loop je dus best snel tegen de voice limitien aan als er wat release aan je pacth zit)

Er zitten ook wat obscuurdere modes in die bij overschrijding van 8 voices overschakelen naar een digitaal filter, of je kan ze om en om triggeren. dit zijn global settings (dus niet per patch)
De analoge filters zijn (in tegenstelling tot de digitale filters) mono - elk signaal wat daar doorgaat is daarna mono. er zijn wel methodes om stereo te herintroduceren met filterpanning enzo.

Voordat je tegen deze limieten aanloopt heb je natuurlijk wel aan de voorkant van het filter toegang tot 3 oscilators (per patch!) en in Waveform mode heb je per oscillator 8 kernels (in de vorm van detunable waveforms) en in kernel 6 kernels (bruikbare FM operators met elk een eigen envelop). Daarmee kun je behoorlijk geluiden stapelen zonder dat voice-limiet een ding word (voor de duidelijkheid :))

hier zitten de waanzinnige mogelijkheden in. 3x2 oscillators (bij layeren).
Elke oicillator kan zn eigen synth mode draaien (FM, AM of ring met kernels, waveform, wave table, samples, granular, resonator)

Zo kun je bijvoorbeeld ook additieve synthese doen:

1 patch - 3 oscilators in kernel mode
die 6 beschikbare operators per oscillator allemaal als sinewaves (= 18 sinewaves)
Layer de patch met een kopie van zichzelf (= 2x18 sinewaves)

hopende dat ik hiermee iets getypt heb waar je iets mee kan, verblijf ik ^^

Ja heel cool.
Ik had bijna een Mk1 gekocht.
Nu is de MK2 wel ff een maatje te groot kwa prijs dus het is iets voor de toekomt.
Hopenend dat die in prijs omlaag zou gaan.

Back