Waldorf Quantum & Iridium

(deze is ook weer luider dan de vorige, of eigenlijk mn eerste 4 waren veel te zacht... afgeraffeld ... sorry :p))

nog eentje dan... met een klein beetje context (bass station melodietje en simpele 909 sampletjes :p)
nu stop ik hoor, beloofd :D klinkt ook wat beter...met iets meer geduld aan de knoppen gedraaid.

(ooit gaat dit allemaal gebruikt worden voor een Waldorf Quantum only track... is wel een gedoetje, maar lijkt me wel eenss leuk om te doen, volledig met zelf gemaakte WQ geluiden)

Laatst gewijzigd:
Weet iemand hoe je multisamples maakt voor de Quantum?
Gebruikt de Quantum de filename? Filename_Notenummer_vele.....wav zoiets?
Of word de info embeded in de wav file?

Stel als ik iedere noot sample hoe kan ik ervoor zorgen dat de quantum die automatisch netjes over het keyboard spreid?

Cheers

Tim

Sampling is niet wat ik het meeste doe, maar ik kan wel zeggen hoe de workflow daar ongeveer is.

1) zelf losse samples laden
  • Je gaat naar een synth engine die samples gebruikt (particle voor normaal en granular, Resonator om een sample pf sample map als exciter te gebruiken).
  • Laad 1 of meer samples
  • (Loops zou hij moeten herkennen)
  • kies de note range voor elk sample apart of kies de "auto-map" functie (heb die automap nog nooit gebruikt, misschien dat iemand anders kan zeggen hoe goed dat werkt).
  • Een opgeslagen sample map bestaat uit folder met een x aantal samples (wav) en een waldorf Quantum/Iridium sample map file. (dit is het antwoord op je vraag, of niet?)
  • Die map kun je importen/exporten naar USB/SD, etc.
2) Sample Robot

• SampLe robot 6.6 is 3rd party software om te auto samplen.
  • Kan ook VST2s samplen.
  • De sample maps die je daar in maakt kun je direct exporteren in het waldorf quantum/iridium formaat zodat alles direct op zn plekje staat.
  • multisamples met meerdere velocity layers mappen
  • Is wel duur! (trial avaiable)

3) Als je in een avontuurlijke bui bent kun je ook andere dingen doen met meerdere samples (ipv mappen).
  • Als je de lijst niet (auto)mapped dan kun je meerdere afspeel wijzes kiezen zoals
    • met elke toets aanslag het volgende sample pakken uit de geladen sample lijst
    • een random sample uit de lijst pakken
    • variaties op die 2 (reverse, random, robin, pingpong)

Ja ik wil dus weten hoe de automap werkt.
Dan kan ik met scripts wellicht de files (sfz en wav) aanpassen en direct in de Quantum laden.
heb natuurlijk geen zin om 88 samples met de hand in te voeren.

Ja ik wil dus weten hoe de automap werkt.
Dan kan ik met scripts wellicht de files (sfz en wav) aanpassen en direct in de Quantum laden.
heb natuurlijk geen zin om 88 samples met de hand in te voeren.
of dat met de quantum automapper makkelijk zou werken weet ik niet.

met Sample Robot zou het in elk geval prima moeten gaan denk ik.
gewoon laden en dan exporteren als Quantum map.

Maar zoals ik al zei, ben geen expert. dus wellicht weet iemand anders meer.

(ben vanavond niet thuis, maar als je later van de week nog geen antwoord op je vraag hebt zal ik wel eens een grotere sample set maken en handmatig proberen te importeren om te kijken wat ie doet met auto-map, leer ik zelf ook weer wat :D)

Laatst gewijzigd:
Gebruiken jullie een sd kaart of usb stick ?
Waldorf zelf zegt dat de sd kaart langzamer is maar dan kun je geen controller meer aansluiten.

Als je Factory multisamples laad zitten er dan ook folders tussen die automatisch over het keyboard mappen?
Als dat zo is kunnen we daar de methode van afkijken.
Anders probeer ik het met de sample robot trial.

Ik heb Waldorf gemaild over het multisample formaat.

Ik zal vanavond even kijken wat er allemaal mogelijk is met auto mapping.

Als je factory samples laad, dan mappen ze niet automatisch. Er is echt een onderscheid tussen meerdere samples laden of een map.
Er zitten echter ook een paar factory sample mappin (die dus wel automatisch mappen).

Ik gebruik trouwens de SD kaart.
Werkt wel goed. Of het veel langzamer is kan ik ook wel eens testen. Als er veel samples in een preset gebruikt worden heb ik een paar seconden laad-tijd.

Ik zou even de snelheids overdracht opzoeken van de SD in de Quantum en dan het SD kaartje erop aanpassen (zo snel mogelijk)
Neem aan dat de usb slechts 1.1 of 2 is?

Als ik vanavond dan toch weer even met samples aan de slag ga op de quauntum heb ik gelijk zelf een vraag:

Wavetables importeren met .WAV files (of AIFF).
wie heeft dat wel eens gedaan op Quantum/Iridium?

Ik heb zelf wel eens als test de .WAVs die de wavetables van serum uitmaken geimporteerd op de Quantum. dat werkte probleemloos.
Gebruik ze ook wel eens voor aan patch.

Ook wel eens een zelfopgenomen WAV geimporteerd als wavetable. Maar dat klonk nergens naar.
Staat nog op mijn to-do lijst om dat eens in detail uit te zoeken/begrijpen.

Ik snap namelijk niet goed hoe het technisch werkt eigenlijk; met name deze zin uit de handleiding:

"Creates a wavetable from .wav/.aiff files which use a constant sample period. The period can be configured in the import dialog window from 64 to 4096. many popular synths use 2048"

Wat is die period precies? en wat bedoelen ze met "constant" ik neem aan een soort 'lengte ' van de wavetable?
Het getal wat ik hier specificeer... moet dat overeenkomen met een bepaalde lengte die de wav file heeft?
Wat doe ik precies als ik hier een getal specificeer?
Als ik een WAV opneem/edit om als wavetable te dienen, waar moet ik dan verder op letten voor het beste resultaat?

Betreft wavetables:

Waldorf Quantum Keyboard / Iridium Desktop / Iridium Keyboard synthesizers
Have sample to wavetable conversion utility built into OS.
Oscillator > Timbre > Tools > Analyze Audio

Dan zijn er ook nog software tools. Audio Term, WaveEdit

"Creates a wavetable from .wav/.aiff files which use a constant sample period. The period can be configured in the import dialog window from 64 to 4096. many popular synths use 2048"

Wat is die period precies? en wat bedoelen ze met "constant" ik neem aan een soort 'lengte ' van de wavetable?

Je moet de software vertellen hoeveel 'samples' 1 periode/cycle in de wavetable is.

Bv WaveEdit maakt 64 waveforms die ieder 256 samples lang zijn.

Dus als je een wavetable maakt in WaveEdit zet de 'period' op 256 bij import.

Of op 512 dan heb je telkens 2 waves per periode.

Wel tof dat de Quantum zo flexibel is.

Zal vast wel ergen een tutorial zijn over wavetables.

Je moet de software vertellen hoeveel 'samples' 1 periode/cycle in de wavetable is.

Bv WaveEdit maakt 64 waveforms die ieder 256 samples lang zijn.

Dus als je een wavetable maakt in WaveEdit zet de 'period' op 256 bij import.

Of op 512 dan heb je telkens 2 waves per periode.

Wel tof dat de Quantum zo flexibel is.

Zal vast wel ergen een tutorial zijn over wavetables.
Cool, Dat maakt alvast een beetje sense denk ik.

snap het nog niet helemaal; even voor mezelf om te checken in hoeverre ik dit begrijp:

1 cycle = "de hele wavetale van voor naar achter"?
Waveforms = het aantal losse waveforms in de hele wavetable? (1 cycle is alle waveforms?)
Samples = samples als in sample interval per waveform?

Ik zal sowieso die WaveEdit eens installeren en eens wat knopjes indrukken.
dat maakt waarschijnlijk al een hoop meer duidelijk. aldoende leert men :)
En de ervaring leert dat als ik een klein beetje weet wat ik doe, dat dat dan ook makkelijker/duidelijker vragen stelt :D
Hiermee kan ik in elk geval alvast op pad, thanks!

1 period of 1 cycle is 1 waveform, "1 single cycle waveform"
Een wavetable is 2 of meer waves.

Current Quantum/Iridium firmware has a maximum of 2,000 waveforms per wavetable: 4096 sample period x 217 waveforms. 2048 sample period x 430 waveforms.

Attachments

• 1705402854063.png
    1705402854063.png
    224,8 KB · Bekeken: 101
1 period of 1 cycle is 1 waveform, "1 single cycle waveform"
Een wavetable is 2 of meer waves.
super!
geinige website ook, die kerel is ook wel fan van de iridium/quantum zo te lezen :D
Zag dat er ook nog iets over sample robot stond. ga ik ook nog eens lezen, want daar kan ik ook nog wel wat handigheid in gebruiken... zit daar soms best mee te kutten ook.

Ik volg dit quantum verhaal omdat ik dacht dat het een soort centerpiece Ableton vervanger zou kunnen zijn.
Is dat volgens jullie ook? En kan de Quantum ook crossfaden/morfen tussen gewone wav files? 2 of 4 a la joystick of via vocoder technieken?

ik heb mijn Waldorf voor 2200e van ebay gehaald en hij is nog onderweg,
Den dat er nog best wel wat Mk1's voor 1800 - 2400 euro voorbij gaan komen.

Het is geen Ableton vervanger.
Het is een dualtrimbral sounddesign beest geen 'workstation'.
Die van zichzelf geen karakter heeft omdat de sound alle kanten op kan.

Een dual layer FM, wavetable, granular en sampler met interessante modulatie opties om chaos en organische kwaliteiten toe te voegen.
Modmattrix waar je ook 'amount' kan moduleren.
Weet niet of je de lfo's elkaar kan laten moduleren maar na een Quantum LFO is je idee wat een LFO is en kan voor altijd anders :)

Mijn main motivatie is de sampler met sounddesign opties eromheen,
Noot voor noot modular, instrumenten en tape experimenten samplen en die dan in patches om toveren.
Ooit een Prophet X overwogen.
De Quantum wint. Dat er een 6OP FM synth in zit en VA is natuurlijk wel leuk.
DIt is meer een vervanger van mijn oude Camel Audio Alchemy.

Ik volg dit quantum verhaal omdat ik dacht dat het een soort centerpiece Ableton vervanger zou kunnen zijn.
Is dat volgens jullie ook? En kan de Quantum ook crossfaden/morfen tussen gewone wav files? 2 of 4 a la joystick of via vocoder technieken?

Ik zou de waldorf absoluut niet zien als een ableton vervanger.
Waldorf Quantum is denk ik echt een sounddesign beest; Ableton is zoveel meer dan dat.
Daarnaast is ableton met alles wat daarbij zit BY FAR het meest flexibele programma voor sounddesign wat ik persoonlijk ken... maar wel software... met muis en toetsnebord enzo...moet je leuk vinden ^^

De waldorf quantum is echter als sound-design hardware behoorlijk flexibel.
als je het hebt over Vocoder technieken dan weet ik niet waar je het over hebt, maar op de vraag of je kan morphen/crossfaden tussen waveforms:
Met de oneindige modulatie mogelijkheden op de Quantum kan ik al wel wat experimenten bedenken waarmee crossfade in elk geval geen probleem is.

3 Oscilators elk in particle mode (sample-mode) met hun eigen sample of sample bank - en dan de mix moduleren bijvoorbeeld.
Met een 2e layer kan het zelfs met 6 samples. en met de mogelijkheid om meerdere samples per oscilator te laden en die random te triggeren kan je echt wel hele bizarre shit doen denk ik.
en dan heb ik eht nog niet eens over alle effecten, filters, andere synthese modes die je daar doorheen kan mixen/moduleren.

Back