Is het eigelijk niet beter...

ikke

Ouwe rot
Is het eigelijk niet beter voor een beginneling om speakers aan te schaffen die maar een beperkt frequentie bereik hebben? Zodat je speakers lekker hard oversturen als er bepaalde frequenties overschreden worde, die je normaal niet direct waarneemt?

t Is maar een idee.. Want ik vraag me toch sterk af of goede monitors mn mixen zouden verbeteren.

Hoe werken jullie je ongewenste hoge en vooral lage frequenties weg? Ik heb mn einduitgang, waar alle geluid in samenkomt, door een versterkertje met een grafisch eq display gejaagd. Werkt wel handig om de mid bij te regelen. :)

Re: Is het eigelijk niet beter...

Origineel geplaatst door ikke
Want ik vraag me toch sterk af of goede monitors mn mixen zouden verbeteren.
Met mij zijn er legio mensen die daar geen moment aan twijfelen. De enige reden om voor minder kwaliteit te kiezen is je budget.

Hoe werken jullie je ongewenste hoge en vooral lage frequenties weg? Ik heb mn einduitgang, waar alle geluid in samenkomt, door een versterkertje met een grafisch eq display gejaagd. Werkt wel handig om de mid bij te regelen. :)
Stel je EQ op je versterker neutraal in en kom d'r nooit meer aan.
De rest regel je allemaal met je mixer. Wat you hear is what you get.

Re: Is het eigelijk niet beter...

Is het eigelijk niet beter voor een beginneling om speakers aan te schaffen die maar een beperkt frequentie bereik hebben? Zodat je speakers lekker hard oversturen als er bepaalde frequenties overschreden worde, die je normaal niet direct waarneemt?

t Is maar een idee.. Want ik vraag me toch sterk af of goede monitors mn mixen zouden verbeteren.

euh....even een quote van Bob Katz waar ik het HEEL erg mee eens ben:
"monitorspeakers zijn het vergrootglas van de audio-engineer"

met andere woorden: hoe kan je iets verhelpen als je niet weet dat het mis zit!

Re: Re: Is het eigelijk niet beter...

Re: Re: Is het eigelijk niet beter...

Origineel geplaatst door fuse
Met mij zijn er legio mensen die daar geen moment aan twijfelen. De enige reden om voor minder kwaliteit te kiezen is je budget.

Stel je EQ op je versterker neutraal in en kom d'r nooit meer aan.
De rest regel je allemaal met je mixer. Wat you hear is what you get.

Nee de EQ staat neutraal . Ik bedoelde eigelijk een gewoon displaytje met horizontaal gerangschikte verticale metertjes die bewegen naargelang het geluid... Je weet wel ;) .. Een grafisch EQ displaytje :z

... Maar dat van dat oversturen van je geluid dmv cheap boxkens is dus geen goede truuk? :erm:

Het lijkt me niet goed om je speakers te oversturen om een bepaalde sound te krijgen. Bovendien heeft het absoluut geen effect op je uiteindelijke mix. (want je neemt het geluid uit je speakers niet op neem ik aan?) Het enige wat je doet is een vertekend beeld geven van je mix. Probeer je speakers altijd zo neutraal mogelijk te laten klinken. Ga ook niet aan de eq van je versterker zitten. (behalve om je afluistering te corrigeren). Het toevoegen van vervorming, eq en dergelijke doe je op je mixer/computer/synth.

Het wegwerken van hoge en lage tonen doe je ook op je mixer of comp. Tenzij je bedoelt "hoe corrigeer ik overtolligge lage en hoge freq's in mijn afluistering.?" Da's namelijk een heel ander verhaal.

Monitors zijn bedoelt om je mix zo accuraat mogelijk weer te geven. Niet om een lekkere sound mee te maken.

NB. Kijk niet teveel naar dat display. Je hebt er vrij weinig aan en ze zijn meestal niet erg accuraat. Vertrouw op je oren!!
:okdan:

af en toe schakel ik op mijn versterker het 60Hz highpass filter in, maar das meer voor mijn benedenbuurman dan voor de mix :D.

Ik heb goedkope speakers maar ik zou het liefst duurdere hebben. Ach ja.. budget, prioriteiten etc....

-C-

Re: Re: Re: Is het eigelijk niet beter...

Re: Re: Re: Is het eigelijk niet beter...

... Maar dat van dat oversturen van je geluid dmv cheap boxkens is dus geen goede truuk? :erm:
Ik snap niet helemaal wat je daar mee bereiken wilt. Dat hoor je toch niet op je opname? Dus wat heb je daar dan aan?

Neej. Jullie begrijpen blijkbaar niet goed wat ik bedoel..

Om te beginnen gebruik ik geen EQ op de eindmix, maar een grafisch display met metertjes die het frequentie bereik aangeven en die de sound ntuulijk niet beinvloeden. (je kent het wel, hoor. ik kan enkel niet op de gepaste benaming komen..) Die versterker heeft wel een EQ maar die staat uiteraard zoals altijd op flat! Im no fool ;)

Oversturen vd luidsprekers, het hoe en waarom: :)

Als ik een mix doe door mn speakers, hoor ik niets van de overtollige lage frequenties. Als deze, zelfde track door bv iTunes gaat, hoor je de overtollige bass zeer duidelijk. Het begint nl te kraken en te scheuren in het laag.
Als ik deze track hoor, door discobar boxen met een hoog vermogen, door goede monitors en door stereo speakers, hoor ik die overtollige bass niet goed! Die is te proper en te clean. Enkel in iTunes wordt die bass overstuurd. Dus nu ikke elke track renderen en door iTunes beluisteren. Maar nu ikke afvragen of dat oversturingsverschijnsel niet op een andere manier te benaderen valt.. Dus met boxen met een laag freq bereik
Snappez-vous? ;) Zo kan je toch makkelijk en snel de te te luide bassen wegwerken? Het hoog en het mid lukt tegenwoordig zeer goed door de koptelefoon, mn stereo speakertjes en met behulp van dat grafisch eq displaytje. No problem :)
Geldprobleem is dus ook niet de reden dat ik deze vraag stel.

En dan ook als ik een track laat horen aan synthforummers of andere producers opt net, met monitors (!) dan is er ook nooit geklaag over te veel bass die de boxen oversturen! Dit komt dan, denkik, doordat jullie te goede monitors met een te breed frequentie gebied hebben. (niet dat dat slecht is).... ik ben maar wat aant gissen hoor.. naar mn eigen theorietjes :D

Ik snap niet precies de relatie met I-tunes. Ik begrijp dat dit door andere speakers komt dan waar je normaal op luistert? Anders is het wel erg vreemd dat het alleen in Itunes vervormt.

Je kunt alleen beoordelen of je bassen vervormen of niet door op goede speakers te luisteren. Wanneer je het effect probeert te bereiken door minder goede speakers te gebruiken zegt dat niets over je mix maar hoor je alleen vervorming van je speakers (of versterker). Het heeft dan geen enkele referentie met je mix. Ja ok, het vervormt maar je weet dan nog niet hoe dat komt.

Mixen doe je op een goede afluistering die zo representatief mogelijk is. Op het moment dat er iets mis is met je mix hoor je dat vanzelf. Het is altijd aan te bevelen om je mix op verschillende systemen te beluisteren (disco speakers, hifi sets, "crappy" pc speakers etc) Hierdoor krijg je een goed beeld hoe je mix op dergelijke systemen klinkt en kunnen problemen die je op je basis-afluistering niet opvallen, toch tevoorschijn komen.

Het heeft geen zin om oude speakers te gebruiken om een vermoedelijk probleem in je mix na te bootsen.

Ik hoop dat dit ongeveer is wat je bedoeld :confused:

Succes!

of Itunes verneukt het geluid bij hun compressie ervan....

zou geenzins Itunes als referentiekader nemen!!!

neem een goed geproduceerde commercieel album van hoog
kwaliteit die JIJ goed vind klinken en ga die dan als vergelijkings-
materiaal gebruiken op de speakers die je nu hebt!

Welkom bij bel&win !

Welkom bij bel&win !

Het vandaag door ons gezochte woord is : SP*CTR*M*N*L*Z*R
Bel nu en ga voor die jackpot ! :D

Ik snap trouwens wel wat je bedoelt hoor. Sommige mensen gebruiken hiervoor een cheap ass Soundblaster subwoofer o.i.d. Als het dan over z'n nek gaat, zit er teveel van de 1 of andere sub frekwentie in de mix.
Als extra "check" werkt dat op zich wel. Zelf luister ik meestal op een stel Philips zuilen, als het laag nog niet begint te vervormen op standje 88 is het ok (serieus :) )
Maar het beste kun je toch in de 1e plaats op je monitoren afgaan. Alleen, wanneer je monitoren maar een beperkte laagweergave hebben (de meeste nearfields), blijft het een beetje gissen wat er zich in het sub gebied afspeelt.
Dan kan zo'n [geheim belspelwoord] wel helpen (mits hij, zoals al eerder aangegeven, enigzins nauwkeurig is).

Origineel geplaatst door endonyx
of Itunes verneukt het geluid bij hun compressie ervan....

zou geenzins Itunes als referentiekader nemen!!!

Nee, dat zou ik ook niet doen. Ben niet zo bekend met het
itunes-concept, maar ik vind het een beetje een vaag verhaal.

Als je een goed afgemixt nummer pakt van CD o.i.d. en je
converteert die naar het itunes-formaat, klinkt de bas dan ook overstuurt?
Als dat zo is, dan zit er ergens iets niet goed in de itunes conversie
of de manier hoe jij die itunes beluisterd.

Als andere dingen wel goed klinken dan ligt het inderdaad aan je
monitoring. Heb je geen geld voor goede monitoren, brand dan iig je
nummers op cd en luister op zoveel mogelijk systemen hoe het klinkt.
Schrijf je bevindingen op (of onthoud ze) en probeer ze vervolgens
te verwerken in je track. Suc6

Back