Is latency onontkoombaar of niet?

Origineel geplaatst door Tactic
Je gebruikt (koopt) een programma van 1733 euro (thomann) , en je wilt je onboard geluidskaart gebruiken :stupid
ik vermoed dat het geen kopen geweest is dan

Lees de allereerste zin van dit topic nog een keer.

Nuff said.

Ff tussendoor.
Las ook dat ze JACK (wat door Ardour gebruikt wordt voor audio engine) willen porten naar Windows.

Dit houdt in dat het misschien zelfs mogelijk wordt om Ardour onder windows te draaien.

Het draait ook al onder OSX dus is het iig een alternatief voor commerciele software.

Origineel geplaatst door 100%
Hoe groot je latency is ligt dus vooral aan de geluidskaart, en dan voornamelijk de drivers van de fabrikant.

Klopt wel, maar is een waarheid waar je in de praktijk weinig mee kunt. De minimale latency wordt eerder bepaald door de CPU load die je DAW genereerd.

Re: Is latency onontkoombaar of niet?

Origineel geplaatst door se7en
Ik heb een computer (om een idee te geven) met veel ram en goede processor (is in elkaar gestoken om photoshop files van Bovendien

heb ik op mn computer geen USB2.0, maar eerder 1.0 denk ik. Dus zowiezo latency, of is dat verwaarloosbaar bij zulke audio-interfaces.

Daar moet wel usb 2 op zitten , anders is het een brakke pc:D
Moet je in je bios afstellen , het kan ook schelen welke usb poort je neemt , die op het moederbord zelf zijn vaak de beste.
beetje latency houden doe je wel

Re: Re: Is latency onontkoombaar of niet?

Re: Re: Is latency onontkoombaar of niet?

Origineel geplaatst door turtel
Daar moet wel usb 2 op zitten , anders is het een brakke pc:D
Moet je in je bios afstellen , het kan ook schelen welke usb poort je neemt , die op het moederbord zelf zijn vaak de beste.
beetje latency houden doe je wel

Ja het is dom, er moest usb 2.0 opzitten, heb dat gevraagd, maar toendertijd was alles in orde, en ik had toen zelf nog geen USB2.0 apparaten, dus pas jaar later merkte ik dat die klootzakken van de winkel er geen USB2.0 hadden opgestoken... te laat natuurlijk.

Ik heb daarnet in Nuendo zitten prielen, en ik zit toch wel aan makkelijk 100milliseconden latency met die onboard geluidskaart... :D Nu is dat goed te doen bij audio-opnames om dat gewoon wat op te schuiven, maar als ik nu een aparte midi-interface koop, ga ik dan evengoed die vertraging hebben als ik bv met midi keyboard een softsynth aanstuur, of heeft dat niks met elkaar te maken (geluid gemaakt door vst moet toch evengoed door die geluidspoort...)

Re: Re: Re: Is latency onontkoombaar of niet?

Re: Re: Re: Is latency onontkoombaar of niet?

Origineel geplaatst door se7en
Ja het is dom, er moest usb 2.0 opzitten, heb dat gevraagd, maar toendertijd was alles in orde, en ik had toen zelf nog geen USB2.0 apparaten, dus pas jaar later merkte ik dat die klootzakken van de winkel er geen USB2.0 hadden opgestoken... te laat natuurlijk.

Ik heb daarnet in Nuendo zitten prielen, en ik zit toch wel aan makkelijk 100milliseconden latency met die onboard geluidskaart... :D Nu is dat goed te doen bij audio-opnames om dat gewoon wat op te schuiven, maar als ik nu een aparte midi-interface koop, ga ik dan evengoed die vertraging hebben als ik bv met midi keyboard een softsynth aanstuur, of heeft dat niks met elkaar te maken (geluid gemaakt door vst moet toch evengoed door die geluidspoort...)
de latency van je VST word gecompenseerd

en je kan toch altijd nog een PCI-USB2 kaartje kopen voor een paar euro?

De truuk is om je latency in te stellen n.a.v. van wat je gaat doen

- wil je realtime opnemen .. zorg dat je proc het zo rustig mogelijk heeft .. dus weinig vsti's /fx ernaast .. zodat je latency flink naar beneden kan draaien en het geheel 'strakker' klinkt tijdens het inspelen
- ga je vervolgens afmixen met veel effecten en vsti's dan kan je latency ophoog omdat ie alles toch tegelijk compenseert !

tada ..

Back