Is latency onontkoombaar of niet?

Ik ben niet zo'n echte midi wiz en computer wiz en al die shit, maar ik heb het evengoed wel allemaal nodig. Ik heb een computer (om een idee te geven) met veel ram en goede processor (is in elkaar gestoken om photoshop files van 70-80 mb vlot te openen en te bewerken, illustrator en indesign bestande tegelijk te laten draaien zodat er wel 200 mb aan grafische shit open staat). Zowiezo, wil ik het eenvoudig houden, ik begrijp toch niks van die wiz-praat.

Voordien werkte ik in Acid Pro 4 omdat dat het enige programma was waar ik geen latency ondervond. Nu wil ik wel iets beter, dus heb ik Nuendo. Ik werk enkel met audio opnames tot nu toe. Ook omdat ik midi wil gaan gebruiken wil ik een midi interface, maar door de grote latency bij Nuendo na twee tracks opnemen al, denk ik erover om ineens een audio interface te kopen. Ik kan hier goedkoop een Lexicon Lambda op de kop tikken, maar moet dan wel snel reageren.

Na wat zoekwerk op dit forum en elders merk ik nu echter dat enkel de 'monitoring' zero latency heeft. Dus als ik het goed begrijp, ga ik na enkele tracks en enkele software-matige-effecten toch weeral vertraging krijgen tussen de ingespeelde noten en het moment dat ze effectief opgenomen worden. Bovendien heb ik op mn computer geen USB2.0, maar eerder 1.0 denk ik. Dus zowiezo latency, of is dat verwaarloosbaar bij zulke audio-interfaces.

Als deze latency-vertraging inderdaad aanwezig blijft (al is het iéts minder), moet ik mijn tracks toch weer beginnen aanpassen, en zie ik het nut niet echt in van er geld in te stoppen, dan koop ik liever een simpel midi-hub-usb dingetje dat kost me minder en dan kan ik zo die midi-functies gebruiken, en zal ik wel gewoon mijn tracks iets meer verschuiven na opnemen.

Ik heb geen interesse in voorstellen voor andere betere interfaces en dergelijke, ik wil dus gewoon weten of die latency altijd blijft, of die storend blijft en dus een onontkoombaar probleem is dat je altijd moet gaan corrigeren, of dat die enkel verschijnt na (ik zeg maar wat) twintig traks met allerlei effecten. Of USB snelheid hiermee te maken heeft en of die MIDI-interfaces uberhaubt wel werken zonder vertraging.

Re: Is latency onontkoombaar of niet?

Origineel geplaatst door se7en
Voordien werkte ik in Acid Pro 4 omdat dat het enige programma was waar ik geen latency ondervond. Nu wil ik wel iets beter, dus heb ik Nuendo. Ik werk enkel met audio opnames tot nu toe. Ook omdat ik midi wil gaan gebruiken wil ik een midi interface, maar door de grote latency bij Nuendo na twee tracks opnemen al, denk ik erover om ineens een audio interface te kopen. Ik kan hier goedkoop een Lexicon Lambda op de kop tikken, maar moet dan wel snel reageren.

Dus jij koopt een pakketje van ruim 1500 ballen en gaat dan naar een geluidskaart kijken?
Mag ik dat raar vinden?

En je vraag is wel interessant, maar met zo'n uitgangspunt weet ik het niet.

Ik heb niet gezegd dat ik het pakketje gekocht heb. Zowiezo moet ik dit weten, anders heeft het niet eens nut dat ik 'kijk naar mijn geluidskaart' want dan mag die blijven zitten.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=84047

Er is altijd latency. Het is maar net wanneer het je opvalt dat het gaat storen.
En dit verschilt per geluidskaart. Het valt overigens alleen maar op als je real-time gaat werken.
Voor het opnemen van audio is >0 tot 5ms nog wel redelijk te doen. Laagste zover ik weet is 0.7 ms.
Maar de meeste (legale) programmas van tegenwoordig hebben latency compensatie en dus bij het afmixen zal je niet veel merken van de latency.

Acid en Nuendo zijn ook nogal verschillende programma's ..... Aparte keus om voor nuendo te kiezen ...

Alles heeft latency, zelfs midi-kabels hebben latency. De vraag is alleen of je het ook merkt. Onder de 10ms merk je het eigenlijk al niet meer.

Daarom is er ook ASIO gekomen, zodat de applicatie rechtstreeks met de geluidskaart praat. Het OS wordt dus omzeild voor de snelste verbinding. Mijn geluidskaart staat op 3ms, latency is dan niet meer te merken.
Hoe groot je latency is ligt dus vooral aan de geluidskaart, en dan voornamelijk de drivers van de fabrikant. Die van RME vindt ik imho een van de beste voor de PC.

Bij mijn weten is USB 2.0 niet sneller dan USB 1.0, je hebt alleen maar meer bandbreedte tot je beschikking. Dus je kan meer audio-kanalen gebruiken voordat het gaat kraken. Ik denk niet dat het wat voor de latency uitmaakt.

Origineel geplaatst door 100%
Bij mijn weten is USB 2.0 niet sneller dan USB 1.0, je hebt alleen maar meer bandbreedte tot je beschikking. Dus je kan meer audio-kanalen gebruiken voordat het gaat kraken. Ik denk niet dat het wat voor de latency uitmaakt.

Maakt niks uit. Vaak schieten usb 2.0 interfaces die je op een 1.0 poort aansluit automatisch in "usb 1.0 modus". Je hebt dan minder i/o's en/of lagere samplerates tot je beschikking. Het heeft niks te maken met het aantal audiokanalen die je in je sequencer kan gebruiken.

Vergeet overigens niet dat latency niet alleen je drivers zijn. ook je a/d en d/a converters hebben bijvoorbeeld een kleine latency. Dat getal wat je ziet staan op je PC is lager dan de daadwerkelijke latency. Dat is alleen de latency van de driver.

Géén latency bestaat in het digitale domein niet. Alleen met PT HD kan het (min of meer). Maar dat kost vele duizenden euro's en is niet "gratis" te downloaden ;)

Als je live inspeelt, bijvoorbeeld een softsynth aanstuurt zul je altijd
latency hebben. Sommige geluidskaarten kunnen die latency wel heel
klein krijgen, maar het bestaat altijd. Als je er nog extra effecten
overheen zet kan die latency nog extra toenemen (afhankelijk
van de latency van het effect).

De meeste hosts (cubase, nuendo) weten precies wat de latency van elke
synth en effect is, en ook wat de delay is van de buffers van de geluidskaart.
Bij het afspelen wordt daarvoor gecompenseerd, en is alles
precies in sync met het moment dat je de toetsen indrukte
tijdens de opname.

Oftewel; tijdens het live inspelen krijg je een latency, maar de opname
(en playback daarvan later) is wel goed. Als dit laatste niet het geval is,
zijn je delay compensatie instellingen ergens niet goed.....

Origineel geplaatst door mavn
Maakt niks uit. Vaak schieten usb 2.0 interfaces die je op een 1.0 poort aansluit automatisch in "usb 1.0 modus". Je hebt dan minder i/o's en/of lagere samplerates tot je beschikking. Het heeft niks te maken met het aantal audiokanalen die je in je sequencer kan gebruiken.
Eens, maar hij vroeg wat hij aan een USB 2.0 hub zou hebben. En ik bedoelde ook het aantal audio-kanalen van de geluidskaart.

Eens, maar hij vroeg wat hij aan een USB 2.0 hub zou hebben. En ik bedoelde ook het aantal audio-kanalen van de geluidskaart.

ok, dan begreep ik je verkeerd (wat betreft die audiokanalen)

Alles heeft latency, zelfs midi-kabels hebben latency. De vraag is alleen of je het ook merkt. Onder de 10ms merk je het eigenlijk al niet meer.
Echt wel. Grens ligt ergens rond de 3 a 5ms gok ik zelf.
En het schijnt dat veel synths (met midi) een latency in de buurt van de 1.5 ms heeft en dat merk je zelf ook nooit (of bijna nooit).

Daarom is er ook ASIO gekomen, zodat de applicatie rechtstreeks met de geluidskaart praat. Het OS wordt dus omzeild voor de snelste verbinding.
Dat klopt niet helemaal. Het is wel speciaal voor lage latency maar je OS wordt nooit omzeilt. Het krijgt wel een speciale behandeling.

Hoe groot je latency is ligt dus vooral aan de geluidskaart, en dan voornamelijk de drivers van de fabrikant.
Klopt.

Die van RME vindt ik imho een van de beste voor de PC.
Ben ik het ook mee eens. Maar als je net Nuendo gekocht hebt dan heb je natuurlijk geen centjes meer over voor een RME kaart. (ze zijn niet de goedkoopste)

Bandbreedte en snelheid is in principe hetzelfde. USB2 is sneller en kan dus meer kanalen aan.
Maar de latency heeft maar zijdelings mee te maken. De meeste USB1 en USB2 kaarten hebben zover ik weet dezelfde latency. En die liggen vaker boven de 5ms en dat ga je dus wel horen bij real-time gebruik zoals inspelen.

Bedankt voor alle antwoorden. Maw, er zal altijd latency optreden bij het in real-time opnemen, maar normaal past een programma als Nuendo de timing van de opname zo aan, dat ikzelf niet meer moet slepen met mn pas opgenomen track... Als dit niet zo is (wat ik al gemerkt heb), moet ik ergens iets gaan veranderen aan de instellingen van het programma zelf.

Enig idee wat de vertraging wordt op een onboard geluidskaart...

Ik gebruik bij audio opnames altijd direct input monitoring. Als ik bij het opnemen effecten wil horen over de input kan dat niet en kan ik met mijn digi002 ongeveer 5 miliseconden halen zonder dat t gaan kraken en klikken.
Maar voor de meeste tracking toepassingen is direct monitoring voor mij een ware uitkomst en zou beslist niet zonder kunnen. Zowel in Protools als in Cubase.
In Protools heet het "low latency monitoring". In Cubase "direct monitoring". Je audio-interface moet dit wel ondersteunen anders werkt t niet. Bij direct monitoring word de asio en os omzeild en gaat de input direct naar de outputs van de audio-interface.

Ik ben er wel aan gewend dat het bij sommige toepassingen onvermijdelijk is. Maar wat ook al gezegd is, is dat er door de meeste programma gecompenseerd wordt door een of ander slimme functie zoals latency compensation o.i.d. Maar bij het mixen, vooral met veel compressie en eq plugins zet ik de buffer en dus latency gerust op een vrij hoge waarde zodat de cpu minder belast wordt en ik dus meer rekenkracht beschikbaar heb. Last van de latency heb ik dan niet aangezien ik niks meer hoef in te spelen of met iets mee hoef te spelen. Moet ik toch wat inspelen dan zet ik de buffer weer wat omlaag zodat de latency ook omlaag gaat.

Bij sommige audio-interfaces moet je eerst even je daw aflsuiten voordat je deze instellingen kan veranderen. Bij Cubase kun je ook "release driver when application is in background " aanvinken en dan kun je naar hartelust bufferinstellingen van je audio-interface veranderen.

Laatst gewijzigd:
Enig idee wat de vertraging wordt op een onboard geluidskaart...

Je gebruikt (koopt) een programma van 1733 euro (thomann) , en je wilt je onboard geluidskaart gebruiken :stupid

Origineel geplaatst door Tactic
Je gebruikt (koopt) een programma van 1733 euro (thomann) , en je wilt je onboard geluidskaart gebruiken :stupid

Omdat ik nog andere kosten heb. Ik studeer fotografie en woon niet meer bij mama, dus is het nodig dat ik hier en daar soms wat langer wacht met zaken kopen, en het zolang mogelijk beredder met de mogelijkheden die ik heb. Is daar iets mis mee misschien?

Toch wel vrij kinderachtig gedoe hier door sommige mensen.

Enfin, alvast bedankt aan de mensen die nuttige reacties gepost hebben.

En nu komt de vraag of er voor se7en z'n geluidskaart ook Asio drivers zijn.
(http://www.asio4all.com)

Daarna komt de vraag hoe hij de Asio driver in Nuendo kan selecteren.
(Staat in de handleiding!@#(*$@)
En wel de goeie selecteren!

En daarna komt de opmerking dat de latency toch wel erg hoog is.
Met als antwoord dat hij voor een RME moet gaan.

En die is dan te duur.
(Tweedehands?)

Maw ook al kopieer je nog zo snel. Latency houwen doe je toch wel. :W

tip: http://ardour.org

Back