Lekkage: De Korg Keystage 49 en 61 MIDI 2.0 Controller keyboards

1696020065784.png

1696020106948.png

1696020084319.png

1696020215131.png

- MIDI 2.0
- PolyAT keyboard gelijk aan de ASM Hydrasynth
- 49 en 61 keys uitvoering
- 8 knoppen met OLED labels
- Integratie met DAWs en met name Ableton Live, automapping van Live instruments/fx
- Audiointerface
- USB en DIN midi
- USB powered of PSU
- 2x pedaal aansluitingen
- Jack out + headphones(?)
- Incl Ableton Live Lite, Korg Gadget en Wavestation Native LE
- $599 / $699
- Nog geen releasedatum bekend

bron: https://www.bhphotovideo.com/c/search?q=korg keystage&sts=ma (inmiddels verwijderd)

Last edited by a moderator:
veel beter imo dan dat NI ding, die is pas overpriced.

Ik vinnum ook wel strak. PolyAT en MIDI2.o (al weet ik niet wat die midi 2.0 zou kunnen toevoegen aan een keyboard, maar dat terzijde)

Uit de beschrijving:

"All parameters are automatically mapped and labelled on the displays. Could this be another step towards universal controllers actually being more… well, universal?"

Op zich handig, maar als je 100en parameters hebt dan moet je dit toch handmatig gaan configureren en verandert er feitelijk niet zo heel veel tov Midi 1, maar je hoeft dus niet meer te zoeken naar CC's e.d.

Wel fijn dat ze het doen, iemand moet beginnen, de meerwaarde van midi 2.0 zie ik echt mbt timing.

ik las in de specs bij BAX (of all places) dat het pots zijn en geen endless encoders, dat maakt het wel weer iets minder aantrekkelijk.

Integendeel, liever pots dan die endless draaidingen zonder begin of einde. Neem het verspringen graag op de koop toe (en dat kun je in Live uitzetten als je wil door een pickup mode te kiezen).

Loopop heeft ook een uitgebreide review… Voorlopig worden alleen de eerste 8 params automatisch gemapped… Je kan voorlopig zelfs niet manueel extra nog wat vintage 1983 MIDI CC’s mappen wat toch een bummer is zolang MIDI 2.0 nog niet de norm is…

Zelf zou ik liever encoders hebben die touch enabled zijn om de huidige waarde weer te geven…

Krijg net bericht van Korg dat ze verwachten vanaf januari te gaan leveren, dus het duurt nog eventjes...

heeft iemand deze al? en?
ben op zoek naar een polyat / mpe controller.
De Buchla Lem216v3 lijkt me samen met touchkeys het beste om te spelen.
Touchkeys word denk ik niet meer gemaakt. Die wilde ik het liefst

Ik heb hem uiteindelijk geannuleerd en ben voor een Native Instruments Komplete Kontrol S61 mk3 gegaan die nogal ernstig B-Stock afgeprijsd was.

En gebruik je nu polyat of mpe veel?
Ik denk dat ik liever voor capacitive keys wil gaat. dan denk ik dat ik makkelijker de individuele noten kan manupileren.
zo een s61 of keystage lijkt me wel leuk maar het lijkt me nogal moeilijk om 4 of meer noten precies de pitch te besturen.

Alleen PolyAT op pads etc. MPE doe ik (overigens niet veel) met de Push 3.

heeft iemand deze al? en?
ben op zoek naar een polyat / mpe controller.
De Buchla Lem216v3 lijkt me samen met touchkeys het beste om te spelen.
Touchkeys word denk ik niet meer gemaakt. Die wilde ik het liefst
Zopas binnen.
Wat belangrijk is voor mij,keybed is goed, speelt vlot, weinig geluidsoverlast van de toetsen, zowat de grootte van een pianotoets, wat toch belangrijk is voor een pianospeler..Solide draai-drukknoppen,redelijke bouwkwalitet.De rest moet ik nog wel ontdekken.

Is er iemand die zo’n keystage heeft (en gebruikt) en ook echt succesvol polyAT en MPE aan de praat heeft gekregen in ableton ?

En gebruik je nu polyat of mpe veel?
Ik denk dat ik liever voor capacitive keys wil gaat. dan denk ik dat ik makkelijker de individuele noten kan manupileren.
zo een s61 of keystage lijkt me wel leuk maar het lijkt me nogal moeilijk om 4 of meer noten precies de pitch te besturen.
Aantal maanden verder - ik gebruik polyAT eigenlijk steeds meer en ben er ook beter in geworden. Inmiddels gebruik ik de S61 nu bijna voor alle keys die ik speel nadat ik een patch heb gebouwd op hardware- of software synth. Het is mijn eerste keuze qua keys van alles wat ik heb staan. Pitch bestuur je overigens niet per key, ik koppel de polyAT meestal aan filter cutoff of LFO depth en/of speed. De S61 (en Keystage) kan niet pitchbenden per key zoals de Osmose of een Roli Seaboard (ik heb wel een Seaboard M besteld tijdens BF maar die is er nog niet).

Heb de Keystage nu een kleine 2 weken en ben er iig achter dat polyAT niets voor mij is. Wss harstikke gaaf als je ambient of iets anders vaags/zweverigs maakt. Maar ik zie het praktisch nut er niet van. Ieder zn ding zullen we maar zeggen.

Mijn bevindingen vh keyboard dusver zijn:

Pros :

-Heeft Poly AT
-mapped native Ableton instrumenten / effecten automatisch met de 1e acht parameters. (Enkel Ableton overigens, geen cubase, Logic enz)

cons:

-Slecht keybed (extreem licht)
-flimsy potentiometers.
-mapping van “Non ableton” vsts is sluggish en vergt veel tijd.
-Hele ding is gemaakt van plastic en er zit een soory “Keith McMillan” plastic weekmaker coating op alle knoppen. Die zijn dus over een jaar of wat sticky.
-de tempo knop flikkert altijd in het bpm vh interne tempo en kan niet uitgezet worden.
-onduidelijk oled scherm. Klein en lastig te lezen onder de hoek waar je normaliter naar het keyboard kijkt.

Ik zou dit keyboard niet aanraden, eigenlijk het tegenovergestelde, als het je puur gaat om PolyAT dan zijn we wss veel betere keuzes (zoals een rise of osmose)

• Duimpje
Duimpjes: Nap
ja dat dacht ik al. Heb deze ook overwogen.
het keybed is dezelde als in de hydra synth dacht ik.
Om polyAT een beetje te bruiken heb je wel keys nodig die goed reageren.

De Rise ( nooit geprobeerd ), Osmose, Linstrument, push 3, dat ding van Haken zijn denk ik wel de mpe instrumenten.

ja dat dacht ik al. Heb deze ook overwogen.
het keybed is dezelde als in de hydra synth dacht ik.
Om polyAT een beetje te bruiken heb je wel keys nodig die goed reageren.

De Rise ( nooit geprobeerd ), Osmose, Linstrument, push 3, dat ding van Haken zijn denk ik wel de mpe instrumenten.
Dat denk ik ook. vooral die osmose oogt als een zeer degelijk en expressief instrument. Overwoog ook nog om deze terug te sturen als ie niet fijn zou zijn en dat native instruments keyboard dan te halen. Maar nu ik er even mee heb kunnen spelen en m’n verschillende hw synths heb kunnen proberen met het fenomeen polyAT Ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor mij 0 toegevoegde waarde heeft.

Ik maak zelf meer experimenteel met instrumenten en zo komt mpe er wel goed uit.
maar als het geen plaats in je muziek heeft idd.

De Osmose is voor mij als mijn gitaar, stem en cello. Benden en vrij zijn en expressief.

Ben je uberhaupt wel van de aftertouch?

ik heb wel eens op zo’n osmose mogen spelen en ik snap wat je bedoelt. Maar dat soort expressie is niet waar ik naar op zoek ben met m’n electronische instrumenten. Ik vermoed dat dit heel erg goed tot z’n recht komt als je ambient / soundscapes / ballads / tranen trekkers enz maakt. Ik gebruik sowieso geen aftertouch nee. Nooit. Als ik expressieve muziek wil maken pak ik liever een echt instrument.

ik heb wel eens op zo’n osmose mogen spelen en ik snap wat je bedoelt. Maar dat soort expressie is niet waar ik naar op zoek ben met m’n electronische instrumenten. Ik vermoed dat dit heel erg goed tot z’n recht komt als je ambient / soundscapes / ballads / tranen trekkers enz maakt. Ik gebruik sowieso geen aftertouch nee. Nooit. Als ik expressieve muziek wil maken pak ik liever een echt instrument.
Tsja, het blijft behelpen met die synthesizers, slappe aftreksels van echte instrumenten. Waar zijn we mee bezig ?!

Grappig dat je dat aanhaalt! Maar dat is wel de exacte reden waarom ik zo graag met electronische instrumenten werk. Het is juist het abstracte atonale aspect wat me zo aanspreekt. En in veel mindere maten het emuleren van al bestaande instrumenten. Niet dat ik niet hou van echte instrumenten. Integendeel. Echter met het maken van m’n eigen muziek hou ik er van als het schuurt , rytmisch, atonaal en abstract is. Maar goed, ieder zijn ding tuurlijk !

dat was mijn conclusie ook. maar toen kreeg ik de osmose voor weinig aangeboden.

4 volca modulars via de osmose poly bespelen is toch wel geil.
maar ik vind ook een basic minimoog met de pitchbend bv een fretloze bas patch bespelen net zo expressief.

de Osmose is in het electronische domein wel een heel progressief man / machine interface.

het gaat mij echt om de keys. de sound vind ik niet zo. wel leuk van die arabisch dingen spelen maar Hanz zimmer nadoe is niet mijn ding.

Back