Lekkage: De Korg Keystage 49 en 61 MIDI 2.0 Controller keyboards

1696020065784.png

1696020106948.png

1696020084319.png

1696020215131.png

- MIDI 2.0
- PolyAT keyboard gelijk aan de ASM Hydrasynth
- 49 en 61 keys uitvoering
- 8 knoppen met OLED labels
- Integratie met DAWs en met name Ableton Live, automapping van Live instruments/fx
- Audiointerface
- USB en DIN midi
- USB powered of PSU
- 2x pedaal aansluitingen
- Jack out + headphones(?)
- Incl Ableton Live Lite, Korg Gadget en Wavestation Native LE
- $599 / $699
- Nog geen releasedatum bekend

bron: https://www.bhphotovideo.com/c/search?q=korg keystage&sts=ma (inmiddels verwijderd)

Last edited by a moderator:
Ja, ik vond de osmose ook indrukwekkend genoeg om de toegevoegde waarde in te zien van zo’n instrument. het laat een ieder ook vrij om een instrument te gebruiken zoals ie wilt, je kan de mpe ook vast wel kanten uitsturen dat het harstikke experimenteel en atonaal word. Echter voel ik het bij de Keystage van Korg niet. Maar dat is ook een combi van dingen dat ie niet klikt bij me.

De Osmose kan ook wel een stuk meer dan Keystage of mijn Kontrol. Poly aftertouch is maar één ding, bij MPE krijg je er veel meer bij. Pitchbend per noot zit wel snel in de weg, da's vooral leuk bij solo's. Ik hoop dat mijn Black Friday Roli Seaboard M snel verzonden wordt.

Grappig dat je dat aanhaalt! Maar dat is wel de exacte reden waarom ik zo graag met electronische instrumenten werk. Het is juist het abstracte atonale aspect wat me zo aanspreekt. En in veel mindere maten het emuleren van al bestaande instrumenten. Niet dat ik niet hou van echte instrumenten. Integendeel. Echter met het maken van m’n eigen muziek hou ik er van als het schuurt , rytmisch, atonaal en abstract is. Maar goed, ieder zijn ding tuurlijk !
Ik kan me er zelf ook niet zo ver krijgen dat ik gitaar ga spelen met zo’n Roland rompler. En al helemaal geen sax! Maar van die Tabla-achtige dingen met de Osmose dan weer wel.

ik heb wel de Roland GR30 geprobeert en verschillende pitch to cv dingen. dat faalde allemaal.

Daarom is de Osmose enig vergelijkbare interface die ik heb.

En idd polyAT is veel beperkter. als het keyboard dan al niet fijn is word het niets.

ik speel op de gitaar veel bend en slides maar op de osmose is 3 semitones vrij pittig.
Denk dat de MC millennkboard en linstrument je meer controlle over de bends geven.
Maar goed ik houd het bij de osmose en verwacht dat ik daar veel mee moet oefenen.

Bij gebrek aan goede toetsenborden in veel nieuwe instrumenten van tegenwoordig gebruikt ik vaak de Korg Z1 met goed toetsenbord, AT en touchpad voor nuances bij meer expressieve stukken en solo's. T's een oudje, dat weet ik, maar wel van 1A kwaliteit. Daarnaast ideaal voor het wat meer experimentele werk.

Back