MonoTron
Initiating Sequence..
Had je nou wel een MS-101?Hehe, dat is precies waarom ik toch twijfel om voor die boutique te gaan. Met de Jx8p al een oud beestje in huis en stiekem mis ik daar bv wel midi implementatie op. Aan de andere kant komt sh-101 uit mijn geboorte jaar 82, wat ook wel weer magisch is voor de nostalgische gek.
Het ligt eraan hoe je werkt of het wat voor je is. Heb je vooral nieuwe spullen en ben je gewend om sounds op kunnen slaan en midi/usb te kunnen sequencen dan kan de SH-101 wel erg spartaans zijn.
Aan de andere kant, what you see is what you get. De sound is gewoon fantastisch en als je een drumcomputer met trig out (of extra output op je interface) hebt dan kan je 'm redelijk makkelijk syncen.
De sequencer is simpel maar leuk en effectief. Enige minpunt is de slechts 100 noten wat weinig is, maar vooral niet muzikaal vanwege overwegend 4/4. 128 steps zou een stuk handiger zijn

De SH01a heeft eigenlijk best of both worlds, klinkt echt wel 95% als een 101, alleen bij hoge resonantie hoor je wel dat ie "te" goed gekalibreerd is, 101 klinkt dan iets smeriger.
4 stemmen is erg fijn voor kleine 101 chords, sequencer en patch opslag is erg fijn. Syncable en snellere LFO's zijn tof! Trig in kan ik weinig over zeggen, die gebruik ik nooit, dat doet de 101.
Klein formaat is prima voor deze synth, alleen de rubber mod+pitch strips zijn gewoon kut, meest domme keuze van Roland ooit (ok ok, er is wellicht iets dommers te vinden dat ze hebben gedaan
)SH-101 kan je de laatste tijd voor ok prijzen kopen, soms rond de 1000. Dat krijg je er ook makkelijk voor terug. Blijft een cultbak en zeer bruikbaar.
Check bij koop wel altijd of het bewegen van de power knop pitchdrift geeft, knop vervangen kost ook wat, dus iets op afdingen.
en de slider even goed checken of alles werkt.