Tantulum caps

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Deze week ben ik twee keer tegengekomen dat je Tantulum caps moet vervangen.
Dacht altijd dat alleen electrolites belangrijk waren.
Maar goed nu heb ik een sony mixer (2x) die erg lekker klinkt voor drums. Die heeft een probleem wat ik niet heb kunnen oplossen.
Nu kijk ik en de service manual en zitten er idd een aantal tantulum caps in.

Waar kan ik die tantulum mee vervangen?
Zijn moderne tantulum caps beter, gaan die langer mee?

Als ze in een PSU zitten vervangen door electros.

Voor de PSU's: het zit hem vooral in prijsverschil,dus als je electros koopt komt het iets goedkoper.

Voor audiosignalen kunnen ze invloed hebben op de sound afhankelijk waar ze gebruikt worden in het signaal,zitten ze dus in de PSU lijnen van het audio circuit kan je ze vervangen door electros

Zitten ze effectief ergens in het audio signaal pad ,dan vervang je ze best ook door nieuwe tantalums.

Dat is wat ik doe.

hier wat photo's van 1 kanaal.

moet dus ff uitzoeken welke in het audio pad zitten en welke in de psu.

las ook ergens dat je die in het audiopad zitten met wima alu .. iets kan vervangen.

Attachments

• 20250127_103253.jpg
    20250127_103253.jpg
    270,4 KB · Bekeken: 129
  • 20250127_103240.jpg
    20250127_103240.jpg
    187,7 KB · Bekeken: 134
  • 20250127_103157.jpg
    20250127_103157.jpg
    220,4 KB · Bekeken: 133
De reden dat tantalum condensatoren een slechte naam hebben is dat als ze kapot gaan, ze meestal kortsluiten. In een voedingspad kan dat schade aan omliggende componenten veroorzaken.

De reden dat ze vroeger veel toegepast werden is dat ze (toen) nauwkeuriger en stabieler waren dan beschikbare alternatieven.

Ik heb me laten vertellen dat je ze in het voedingspad beter kunt vervangen voor een elco met vergelijkbare waarde, maar voor alle andere toepassingen geeft het geen voordeel (en misschien zelfs nadeel, en dan heb ik het niet eens over het werk en de kosten) om ze te vervangen.

Ik heb me laten vertellen dat je ze in het voedingspad beter kunt vervangen voor een elco met vergelijkbare waarde

Een uitzondering is dat low dropout regulators tantalum caps nodig kunnen hebben, om stabiel te zijn. Het vermijden van tantalum caps is ook dan soms mogelijk, maar kost wel een extra weerstand. Note door TI met een voorbeeld hier. Maar ik denk eigenlijk niet dat @flyweight een LDO in dit apparaat zal tegenkomen.

Als de tantaliums worden gebruikt op voedingslijnen, dan kan je ze vervangen met Polymeer condensatoren. Deze hebben net zoals tantaliums een hele lage ESR. Tantaliums worden ook gebruikt in circuits waar een lage lekweerstand nodig is zoals bijvoorbeeld in Envelope cuircuits (synth's en compressors/expanders). Zeg maar, daar waar een precieze timing vereist is. In audio ken ik tantaliums enkel maar in de in microfooncircuits. Die kan je het beste door tantalium vervangen. Sowieso dien je erop te lekken dat de werkspanning hoog genoeg is. Bij tantliuma 2x de maximale spanning die erop komt te staan. De reden dat tantaliums kortsluiten ligt aan het feit dat ze niet goed bestand zijn tegen spanningspieken die boven hun maximale werkspanning komen. Bij het in- en uitschakelen van de voeding kunnen die pieken ontstaan - zeker als de apparatuur al wat ouder is.

de mixer is een 4 kanaals mic pre en op ieder kanaal zit een compressor/expander en vca.
ik zal binnekort de tantulum caps markeren op het circuit.
iig heel erg bedankt voor de input iedereen.

Deze week ben ik twee keer tegengekomen dat je Tantulum caps moet vervangen.
Dacht altijd dat alleen electrolites belangrijk waren.
Maar goed nu heb ik een sony mixer (2x) die erg lekker klinkt voor drums. Die heeft een probleem wat ik niet heb kunnen oplossen.
Nu kijk ik en de service manual en zitten er idd een aantal tantulum caps in.

Waar kan ik die tantulum mee vervangen?
Zijn moderne tantulum caps beter, gaan die langer mee?
Tantalium IS een elektrolitsche condensator

Tantaliums zijn een type elektrolitische condensator !!!

Tantalums zijn gepolariseerd net als elcos maar er zit geen electroliet in zoals @marcmarc al zei. Maar verder lijken ze veel op elcos en vaak zijn ze er door te vervangen.
Ze drogen niet uit zoals elcos, maar kunnen erg slecht tegen reverse polarity. Dan gaan ze op den duur stuk en daarbij sluiten ze kort zoals @NorthernLightX al schreef. Elcos kunnen hier beter tegen en "repareren" zichzelf een beetje als ze weer de juiste polariteit spanning krijgen. In voedingen kan een condensator bij in en uitschakelen korte piekjes reverse polarity voor de kiezen krijgen en tantaal caps leggen dan na verloop van tijd op een onaangename manier het loodje door je voeding kort te sluiten.

In signaalpaden hebben ze een slechte naam omdat ze slecht zouden klinken. Maar ik heb de indruk dat dat vooral een probleem is in toepassingen waar ze niet de juiste polariteit zien of niet voldoende voltage zodat ze op signaalpieken reverse polarity krijgen. Op de juiste manier toegepast vervormen ze juist minder dan elcos.

Die heeft een probleem wat ik niet heb kunnen oplossen.
Wat is het probleem en wat heeft het met de tantalumcondensators te maken?

ā€œEr is een probleem, tantalum is slecht, dus tantalum vervangenā€ is magisch denken.

Wat is het probleem en wat heeft het met de tantalumcondensators te maken?

ā€œEr is een probleem, tantalum is slecht, dus tantalum vervangenā€ is magisch denken.
Tantalium condensatortjes hebben meestal een lagere levensduur dan normale elko's afhankelijk van het merk.
Vooral de gele ITT exemplaren zijn puur slecht, ook spul van Spraque is berucht door de lage levensduur.
Ik zie dat in mijn werk dagelijks voorbij komen, soms knetteren ze gewoon van de print af, 't lijkt wel popcorn.

Tantalums zijn gepolariseerd net als elcos maar er zit geen electroliet in zoals @marcmarc al zei. Maar verder lijken ze veel op elcos en vaak zijn ze er door te vervangen.
Ze drogen niet uit zoals elcos, maar kunnen erg slecht tegen reverse polarity. Dan gaan ze op den duur stuk en daarbij sluiten ze kort zoals @NorthernLightX al schreef. Elcos kunnen hier beter tegen en "repareren" zichzelf een beetje als ze weer de juiste polariteit spanning krijgen. In voedingen kan een condensator bij in en uitschakelen korte piekjes reverse polarity voor de kiezen krijgen en tantaal caps leggen dan na verloop van tijd op een onaangename manier het loodje door je voeding kort te sluiten.

In signaalpaden hebben ze een slechte naam omdat ze slecht zouden klinken. Maar ik heb de indruk dat dat vooral een probleem is in toepassingen waar ze niet de juiste polariteit zien of niet voldoende voltage zodat ze op signaalpieken reverse polarity krijgen. Op de juiste manier toegepast vervormen ze juist minder dan elcos.
Tantaliums laten lijken op elco's is van dik hout zaagt men planken. Op deze manier is iedere condensator eigenlijk hetzelfde, wat in z'n basiswerking ook zo is. Condensatoren hebben ingewikkelde subeigenschappen die niet licht te doorgronden zijn. Het feit dat zowel een elco als een tant gepolariseert zijn is welhaast het minst belangrijke eigenschap (behalve als je verkeerd poolt bij de montage) Daarom zijn er ook zoveel verschillende constructies/concepten en is het nogal afhankelijk van de toespassing en een soort van 'trade-off' waar men voor kiest.
Het boek van WE (Wurth Elektronik) ABC of capacitors poogt er een licht op te schijnen maar is geen gemakkelijk kost. Het bevat wel een aantal tabellen waarin inzichtelijk gemaak wordt welke cap bij welke toepassing de meeste voorkeur heeft. In het algemeen kan je zeggen dat de ideale condensator niet bestaat!

ik heb gisteren 1 channel strip alle tantalum caps geidentificeerd en het zijn er werkelijk een hoop.
Iets van 30 stuks per kanaal.

Het is voor mij een vrij moeilijk project omdat je de master en kanaal telkens moet desolderen en daarna de strips als broodjes uit elkaar moet halen.
Het is werkelijk een horloge werk.

Ik wacht nu op een simpele component tester en zal dan de tantulum caps testen.
Zag ergens dat een optie om de foute cap te vinden met IR kan.
Maar goed dan moet ik een IR imager kopen en dan ook het kanaal aan het mainboard bedraden om die dan uitgevouwen te kunnen testen.

De tantulum caps loshalen en testen is ook erg pittig.

Maar goed de Sony MX-P42 is wel een heel tof apparaat en klinkt waanzinnig goed op drums of bv line signaal er door te halen.
Het is werkelijk een super complex apparaat. en dat voor een 4 kanaals mixer.
Iedere switch stuurd bv een Sony CX770 analog switch IC aan. Iedere board is via transformers doorverbonden.
Transformers op de input, de output en de sub out.

Haha goed idee.
Maar de componenten zitten zo dicht op elkaar daar dat weinig nu heeft.

Back