To Serum or not to Serum ... that is the question

VasC

Dat smurfen we...
Je kunt bijna geen YouTube tutorial kijken of ze gebruiken Serum. Het lijkt er soms op of iedereen Serum gebruikt, van de amateur tot en met de Pro.

Het is natuurlijk een erg goed klinkende synth met een breed kladpallet, maar wel (in mijn oren) zijn eigen herkenbare sound. Nu heb ik zelf Serum niet en zal hem ook niet kopen omdat ik genoeg heb en toch wellicht wat verveeld raak van zijn sound. Ik kan er niet goed de vinger op leggen.

Hoe zien jullie dat?

Ik vind het wel een hele mooie VST en in wat hij doet, wavetables, vaak superieur aan wavetable hardware synths als de Waldorfs, Hydrasynth of Cobalts imo. Goede klank en prettig te programmeren. Dat gezegd hebbende, is het soort geluiden dat er het makkelijkst uitkomt (scherp, metalig en recht in je smoel) meestal niet echt wat ik zoek voor mijn eigen muziek.

Je kunt bijna geen YouTube tutorial kijken of ze gebruiken Serum. Het lijkt er soms op of iedereen Serum gebruikt, van de amateur tot en met de Pro.

Het is natuurlijk een erg goed klinkende synth met een breed kladpallet, maar wel (in mijn oren) zijn eigen herkenbare sound. Nu heb ik zelf Serum niet en zal hem ook niet kopen omdat ik genoeg heb en toch wellicht wat verveeld raak van zijn sound. Ik kan er niet goed de vinger op leggen.

Hoe zien jullie dat?
Serum is een prima synth. Ik heb vaker de demo geprobeerd maar qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid heeft ie het nooit kunnen winnen van Vital voor mij. Ik kan me voorstellen dat mensen die al jaren Serum gebruikte voordat Vital ooit kwam opdagen kunnen lezen en schrijven met dat ding, maar not for me. De klank van de filters en effecten zijn gewoon goed naar mijn mening.

Vital is inderdaad een goed alternatief en ook wat veelzijdiger misschien. Denk wel dat Serum "harder" kan zonder er veel moeite voor te doen, Vital klinkt in mijn oren meestal wat braver.

Serum is nog steeds mijn favo synth, vooral enorm geschikt om snappy basjes of plucks te maken in een hele korte tijd, daarbij klinkt ie gewoon erg strak, helder en nagenoeg perfect. Als je er geavanceerd in bent weet je ook precies te kunnen maken wat je in je hoofd hebt, voor mij is Serum daarom nog steeds niet te verslaan, ook Vital heeft mij niet kunnen overtuigen om serum niet meer te gebruiken, hoewel Vital wel een hele goeie is voor iedereen die Serum nog niet heeft, aangezien Vital gratis is. Serum blijft wel altijd hoog kwa prijs.

Gebruik Serum al bijna jaren niet meer(2015),er zijn sindsdien tal van andere prachtige softs bijgekomen, en dit is meer voor techno gedienden.
Maar dankzij deze topic heb ik de serum nog eens bovengehaald en een update gedaan.

Related:
  • het is al jaren een gerucht en de wens: Serum 2. Nog niet zo heel lang geleden heeft Steve Duda volgens mij ergens toegegeven dat daar inderdaad aan gewerkt wordt (en dat die dan een gratis update wordt voor Serum 1 gebruikers).
  • naast Vital is er heel snel (volgende week of zo) weer een nieuw alternatief op de markt: Current, van Minimal Audio: https://www.minimal.audio/products/current
Hier wat meer info over Current:

Ik gebruik vooral hardware synths, maar heb Serum toch ooit aangeschaft, gewoon om snel iets te kunnen inspelen. Het klankpalet van deze plug-in is heel veelzijdig, maar hij klinkt voor mij - allesbehalve een Serum-expert - altijd wat kil, koud, schel.

probeer deze gratis Wavetable synth, net zo clean als serum, veel betere routing voor filters en effekten. laadt serum wavetables, heeft er standaard ook meer.
en 3 wavetable oscilators + sampler (kan ook granular).

Vital is eigenlik nooit bedoeld als een serum-killer, de developer geeft/gaf zelf aan dat heel de synth gebouwd was op karakter dat de spectrale effekten geven. zoals de filters.

en natuurlik heeft Serum ook veel dingen die Vital en Vaporizer2 niet hebben.

het is ook; gebruik je veel presets; dan zwem je in een zee van presets voor Serum (en Vital heeft ook aardig wat preset-packs).

ik heb zelf Serum niet, want Vaporizer2 kwam op mijn weg...

en er zijn genoeg synths met heel capabele Wavetable oscillatoren/generators, zoals die in MSoundFactory, in Phase Plant (in wat mindere mate, maar voldoende).

Current is al genoemd, HALion 7 heeft een uitzinnige Wavetable 'Zone', Falcon (3) een vrij aardige, en geen beperking in aantal Wavetable oscillatoren/sources, behalve CPU.

zo kan ik doorgaan.

Serum is niet noodzakelik.

maar zoals @Jason31 het is natuurlik wel een zeer goede synth.

naast Vital is er heel snel (volgende week of zo) weer een nieuw alternatief op de markt: Current, van Minimal Audio:
Current heb ik uitgebreid getest maar vind ik meer in de lijn van phase plant of Pigments liggen, het is een zeer uitgebreide synth en wel zeker ook eentje die ik in de gaten houdt, hoop gewoon dat ie wat goedkoper wordt dan de 200 euro, hoewel serum ook tegen die prijs aan ligt.

probeer deze gratis Wavetable synth, net zo clean als serum
Vaporizer 2 kan inderdaad hetzelfde, misschien wel meer, alleen lang niet met het gemak als bij serum, het is dan meer een serum voor de vergevorderden op sound design gebied.

Voor mij is het vooral de gemakzucht in serum, presets gebruik ik nagenoeg niet maar een goeie bruikbare patch maak ik in no-time, denk dat dat ook de aantrekkingskracht is van serum.

Zo gaat dat. Waar 'vroegah' LennalDigital Sylenth1 en Native Instruments Massive (de originele) de MUST vst synths waren voor elke moderne producer met computer is dat nu Xfer Records Serum (en volgens mij ook Spire?).
Dat zie je dus aan de hoeveelheid youtube tutorials waarin het gebruikt wordt en ook de hoeveelheid presets die ervoor worden aangeboden in shops.
Persoonlijk gaat Serum weinig toevoegen aan wat ik al heb en ligt het risico op de loer dat het teveel eenheidsworst gaat klinken als alles met Serum wordt gedaan. Maar, toegegeven, Serum is wel een veelkunner die redelijk makkelijk in gebruik is

Dit is ook nog een mooie 'vreemde eend': ArcSyn: Synthesizer

Nog steeds in ontwikkeling, versie 4.0.4. is aangekondigd en een eigen draadjes op KVR audio.

Weliswaar meer een Virtual Analog vst synth, maar ongebruikelijker. Analoge en digitale synthese – meer richting modulair: ongebruikelijke golfvormen en LFO-wavesequencing, waardoor extreem complexe modulatiepatronen mogelijk zijn (subharmonisch, bitruis en FM-crossfade). Mooie filters!

Het is maar een tip.

Ik keek gisteren op youtube een filmpje van een politie achtervolging. Nu is mijn youtube feed overspoeld met politie achtervolgingen. Het lijkt wel alsof niemand gewoon stopt als de politie daar om vraagt.

Ik heb nog nooit een Serum tutorial voorbij zien komen op youtube.

Ik ben ook wel fan van serum.

heb hem als beginner gekocht, en tussen de bekende "youtube tutorial synths" zoalls Sylent, vital, en diva vond ik hem er uit springen kwa beginner-vriendellijkheid.
intuitiever om te bedienen.

gebruik hem nog steeds regelmatig.

Gaat dan natuurlijk om de filters. je kunt alle wavetables inladen. Ik heb nog niet gehad dat een track me verveelde puur omdat ik weer Serum hoorde. Compositie en type sounds spelen hierbij toch veel grotere rol. Vind wel dat Vital vaak net wat lekkerder in de mix valt en haal in mijn tracks waarin veel Serum zit graag Ti sounds erbij omdat de filters warmer klinken, Ti klinkt dan soms bijna lofi vergeleken met Serum, en dat past soms wel. Ik zet bij Serum bijna altijd een lichte saturation erop, emulatie van een analoge preamp/tape effect

Prima synth en makkelijk in gebruik. Viral ken ik niet, dus vergelijken kan ik niet. Uiteindelijk ben ik een preset user, die hooguit de preset zelf aanpast. Maar goede synth met veel sound tutorials op YT. Heb je al een aantal wave table synths, dan weet ik niet if het echt een toevoeging is.

Ik heb een tijdje obsessief gewavetabled zeg maar 😂 ik heb het even losgelaten.

Deze heb ik gehouden naast dat je in Ableton ook waves kunt laden.

Codex van Waves (vond hem het warmst klinken)

To serum or not? Klinkt het je goed in de oren, past hij bij je muziek en kun je er lekker sounds in maken of niet?
Dan doe je ding.
Een forum mening gaat daar voor mij weinig aan veranderen.

To Casio SK1 or not? Definitely yes! Alle vinkjes staan aan.

Serum en bv Kontakt zijn niet mijn kopjes thee.
Zal niet aan de producten zelf liggen maar is toch een andere doelgroep zijn.
Is al weer lang geleden dat ik hem gehoord heb.

Back