Yamaha PM-1000 project

Hebben jullie overwogen om per strip de input transformer te kunnen bypassen? (wel gebalanceerd houden uiteraard)
Zelf zou ik de kleur nu ik dit model überhaupt ken, van het verdere circuit ook wel willen horen namelijk.
Is dit iets wat jullie nog zouden willen testen?

Hebben jullie overwogen om per strip de input transformer te kunnen bypassen? (wel gebalanceerd houden uiteraard)
Zelf zou ik de kleur nu ik dit model überhaupt ken, van het verdere circuit ook wel willen horen namelijk.
Is dit iets wat jullie nog zouden willen testen?

Hoe wil je het doen zonder de input transformer? Zijn functie is de input de-balanceren. Wil je daar dan een specifiek stuk solid state circuit voor toevoegen? Dat schiet het doel m.i. voorbij, je wil deze module juist vanwege de potentiële mojo, dat zijn met name de trafo's en de inductors. Als je een cleane sound wil zijn er betere opties.

We hebben (ongebalanceerde) DI overwogen maar uiteindelijk geschrapt van de todo lijst omdat het te weinig toevoegt.

We hebben (ongebalanceerde) DI overwogen maar uiteindelijk geschrapt van de todo lijst omdat het te weinig toevoegt.

Een DI, high z input is toch onwijs bruikbaar? of bedoel je dat niet?
Maar goed een di toevoegen kan op veel manieren maar kost ook wel wat.

heb zelf goede ervaringen met passieve di transformer naar mijn mic pre.

Bruikbaar voor wie? Ik ga geen gitaar in de channel strip steken. Signaal komt in mijn geval uitsluitend vanaf de audio interface, die stuurt een gebalanceerd signaal uit.

Maar voor de knutselaars die graag een DI willen (die dus de input trafo omzeilt) is er een (afgedopt) gat in de achterplaat waar je een 6.3mm jack chasisdeel in kunt schroeven. Dus het is wel toe te voegen, mocht iemand het echt missen.

@NorthernLightX & @4-Tek
Ik zou zelf zeker wel in de markt zijn t.z.t. om een module of kit van jullie te kopen.

1. Het kan een typo zijn maar de input transformers zijn er om te balanceren met karakter niet de-balanceren toch?
2. Waarom ik vraag of je de input transformers schakelbaar bypassed wilt kunnen maken komt denk ik omdat ik ervaring heb met zulke inputs, en bijvoorbeeld op oude tapedecks van balanced line naar mic pre-amp faded kunt insturen wat echt heel interessant kan zijn kwa harmonics aangezien we het hier niet over een hifi maar colour box hebben toch?
3. Om resonantie in een ringkern travo te verminderen zou je een composiet mix kunnen ingieten.
4. Jullie punt van weghalen uit een circuit wat niet gebruikt wordt snap ik wel aangezien ik vermoed dat dit alleen maar interferentie kans afneemt gok ik.

Wellicht inspirerend kwa techniek en waarde van opamps.

Laatst gewijzigd:
Je denkt er veel te ingewikkeld over volgens mij hoor.

1. Signaal gaat gebalanceerd over kabels tussen apparaten om de storing die onderweg eventueel wordt opgepikt weg te kunnen filteren. Hoe dat werkt kun je eenvoudig opzoeken. Het apparaat zelf werkt intern dus met ongebalanceerd signaal. Dus de input debalanceert om het te verwerken en de output balanceert om het weer naar het volgende apparaat te sturen. Het nut van balanceren in een studio met korte kabellengtes is beperkt, maar de invloed van de transformatoren op het geluid kan prettig zijn.
2. Als jij een DI wilt maken kun je dat doen. Hoe dat moet is informatie over te vinden. Wij gaan het voor onze units niet doen.
3. Een ringkern is al relatief stil, daar met hars gaan zitten klooien is echt de DIY voorbij hoor.
4. Het ging ons meer over dat er bijvoorbeeld electroliet uit een oude elco kon gaan lekken, en als je dan toch componenten weghaalt neem dan die paar oude weerstanden etc. ook mee. Interferentie was geen factor on de overweging.

Het is wel grappig hoe men enerzijds een doos begeert voor de kleuring die hij kan geven, en dan tegelijkertijd allerlei truken gaat verzinnen om verstoring te beperken. De kleuring komt door verstoring.

We zijn voornemens om een aantal afgebouwde units te koop aan te bieden. Als je het leuker vindt om zelf af te bouwen kunnen we vast ook wel een 2 kanaals unit als kit aanbieden. Er zitten best al wat uren in het project en alle aangekochte materialen zijn van hoge kwaliteit, het is niet echt een budget project. We kunnen via PM wel verder praten over de mogelijkheden om iets over te nemen.

Hey, ik ben een beetje laat in deze discussie, @NorthernLightX en ik zijn hier met z'n tweeen mee bezig. Leuk dat we zoveel feedback krijgen.
Even wat reacties van mijn kant op wat ik zoal langs zie komen.
- De modules zijn in beginsel microfoon-preamps met eq. @NorthernLightX wil ze graag meer als colour box + eq gebruiken. En daar zijn ze prima geschikt voor, ze voegen voldoende kleur toe. Ik wil ze als preamp gebruiken. Vooral voor microfoon en basgitaar. Voor dit laatste ga ik denk ik eerst een passieve DI op de mic input gebruken gebruiken. Misschien voeg ik later een Hi-Z input toe. De gaten hiervoor zitten al achter in de kast. De reden dat we dit niet meteen doen is dat als je dit netjes wil doen je het signaal moet onderbreken met een schakelende jack plug op de achterkant. Dus dit zou voor normaal gebruik extra ruis en storing toevoegen.
- De signaal trafo's op deze modules zijn van Tamura en zijn van hoge kwaliteit. Dus het heeft niet zoveel zin om deze te vervangen.
- De input trafo zit op deze modules primair om het ingangs-signaal om te zetten van gebalanceerd naar single ended. Dit is hoe mengpanelen in de jaren 70 dat deden. Dat die dingen lekker klinken hebben we pas later bedacht. Je kan ze bypassen maar zoals @NorthernLightX al zei heb je dan geen gebalanceerde input meer.
- Er zitten nergens opamps in dit apparaat. Er is wel een single ended klasse A versterker-trap die je steeds herhaald ziet, met een push-pull uitgangstrap. Misschien dat er verwarring is met de PM2000, zn opvolger. Voor zover ik weet werkt de hele module in klasse-A (ook de push-pull trap, hoewel ik niet genoeg van electronica weet om dat te controleren). Dit plus de input/output trafos is waarom dit appraat ook wel de Japanse Neve genoemd wordt.
- De input gain regeling gaat met een draaischakelaar, niet met een detented pot. Dit is ook lastig te vervangen omdat de draaischakelaar voor lagere gains de eerste versterker-trap bypassed voor minder vervorming en ruis. Dus je kan hier niet zomaar een pot voor in de plaats zetten. Het is overigens geen Lorlin, ik vermoed dat het een custom draaischakelaar is voor deze mengtafel. Voor de output gain kunnen we eventueel wel een detented pot gebruken.

De input gain regeling gaat met een draaischakelaar, niet met een detented pot. Dit is ook lastig te vervangen omdat de draaischakelaar voor lagere gains de eerste versterker-trap bypassed voor minder vervorming en ruis. Dus je kan hier niet zomaar een pot voor in de plaats zetten. Het is overigens geen Lorlin, ik vermoed dat het een custom draaischakelaar is voor deze mengtafel. Voor de output gain kunnen we eventueel wel een detented pot gebruken.
Dank dit bedoelde ik, duidelijk

IMG20260124145239.jpg

Stoer front. En nu de guts?
IMG20260124185612.jpg

De "guts" zijn de PCBs uit de PM-1000 kanalen op de aangepaste metalen frames uit de mengtafel.

@metatron ik heb nog geen idee hoe hij klinkt, we hebben er alleen nog maar sinussen doorheen gejaagd om de kanalen te testen 8D

Dat het die PCB's uit een Yamaha mixer zijn zijn begreep in. Maar met de pretenties in de openngspost aan het eindresultaat gesteld werden werd ik heel benieuwd naar de interne uitvoering van het geheel,

Je kan dat opzoeken maar die mixer is dus discreet. Zitten geen opamps in. De eq werkt met inducters.
En er zitten mooie input trafo's in van Tamura.
Weet niet of dat allen mic input of dat er ook line input tranformers inzitten.

Ben wel benieuwd op hoeveel volt de voeding staat. Ik gok positief + 40 volt ?

De input is te schakelen met de meest linker draaischakelaar. Hij gaat van -60 tot +4, dat laatste is dus line level. Dat gaat allemaal door dezelfde input trafo. De output trafo's zijn ook van Tamura trouwens.

De kanalen werken op +44v en onze voeding heeft een extra rail voor +48v voor de fantoomspanning.

De elco's zijn vrvangen voor Panasonic FC serie en de film condensatoren voor Wima. Tantaaltjes zijn van Kyocera meen ik.

Ik zal nog wel meer foto's maken van de binnenkant in een later stadium; het project is nog niet helemaal afgerond. We willen de modules nog wat steun bieden, ze hangen nu aan het frontpaneel. Verder overwegen we nog om een versie 2 van de voeding te maken waarin voortschrijdend inzicht is verwerkt.

We hebben nu 2 kasten (= 4 kanalen) ingebouwd en werkend, die gaan we nu eerst in de praktijk testen. Mogelijk dat dar ook nog voortschrijdend inzicht uit ontstaat.

Van de overgebleven 12 kanalen hebben we er 8 ook al voorzien van nieuwe condensators, dus nog 4 te gaan. 2 kanalen doen het niet 100%, dus dat wordt nog uitzoeken. En we hebben ook nog 1 uitgangstrafo tekort om 16 kanalen te kunnen bouwen.

Back