Hey, ik ben een beetje laat in deze discussie,
@NorthernLightX en ik zijn hier met z'n tweeen mee bezig. Leuk dat we zoveel feedback krijgen.
Even wat reacties van mijn kant op wat ik zoal langs zie komen.
- De modules zijn in beginsel microfoon-preamps met eq.
@NorthernLightX wil ze graag meer als colour box + eq gebruiken. En daar zijn ze prima geschikt voor, ze voegen voldoende kleur toe. Ik wil ze als preamp gebruiken. Vooral voor microfoon en basgitaar. Voor dit laatste ga ik denk ik eerst een passieve DI op de mic input gebruken gebruiken. Misschien voeg ik later een Hi-Z input toe. De gaten hiervoor zitten al achter in de kast. De reden dat we dit niet meteen doen is dat als je dit netjes wil doen je het signaal moet onderbreken met een schakelende jack plug op de achterkant. Dus dit zou voor normaal gebruik extra ruis en storing toevoegen.
- De signaal trafo's op deze modules zijn van Tamura en zijn van hoge kwaliteit. Dus het heeft niet zoveel zin om deze te vervangen.
- De input trafo zit op deze modules primair om het ingangs-signaal om te zetten van gebalanceerd naar single ended. Dit is hoe mengpanelen in de jaren 70 dat deden. Dat die dingen lekker klinken hebben we pas later bedacht. Je kan ze bypassen maar zoals
@NorthernLightX al zei heb je dan geen gebalanceerde input meer.
- Er zitten nergens opamps in dit apparaat. Er is wel een single ended klasse A versterker-trap die je steeds herhaald ziet, met een push-pull uitgangstrap. Misschien dat er verwarring is met de PM2000, zn opvolger. Voor zover ik weet werkt de hele module in klasse-A (ook de push-pull trap, hoewel ik niet genoeg van electronica weet om dat te controleren). Dit plus de input/output trafos is waarom dit appraat ook wel de Japanse Neve genoemd wordt.
- De input gain regeling gaat met een draaischakelaar, niet met een detented pot. Dit is ook lastig te vervangen omdat de draaischakelaar voor lagere gains de eerste versterker-trap bypassed voor minder vervorming en ruis. Dus je kan hier niet zomaar een pot voor in de plaats zetten. Het is overigens geen Lorlin, ik vermoed dat het een custom draaischakelaar is voor deze mengtafel. Voor de output gain kunnen we eventueel wel een detented pot gebruken.