Korg brengt de PS-3300 weer tot leven

1705922041405.jpeg

De PS-3300 FS is een volledige heruitgave van de originele Korg PS-3300, een legendarische en uiterst zeldzame synthesizer ontworpen door de legendarische Korg-ingenieur Fumio Mieda en geproduceerd door Korg in zeer beperkte aantallen van 1977 tot 1981.

De heruitgave van de PS-3300 FS markeert een nieuwe mijlpaal in de synthgeschiedenis en de nieuwste prestatie van hetzelfde Korg-ingenieursteam dat iconische machines zoals de MS-20, ARP ODYSSEY, miniKORG 700 FS en ARP 2600 terugbracht.

“Het weer tot leven brengen van deze legendarische machines is niet alleen een proces van het reproduceren van circuits en geluiden, maar ook van het leren en omarmen van de essentie van de filosofie en ontwikkeling van synthesizers. Door dit project kon ik de geschiedenis van Korg en een cruciaal moment in de evolutie van onze synthesizers opnieuw beleven. Dit was een uiterst waardevolle ervaring die de mogelijkheid bood om de filosofie en technologie van Korg over te dragen aan toekomstige generaties.”

- Yoshihito Yamada, hoofdingenieur van Korg Analogue Synthesizers

Belangrijkste kenmerken

• 49 toetsen / 49 stemmen analoge polyfonie (het originele model had 48 toetsen / stemmen)
  • 3 lagen: De PS-3300 bestaat uit drie synthesizereenheden (PSU-3301) en een mixer- en utility-gedeelte (PSU-3302)
  • Drie onafhankelijke oscillatoren, plus meerdere filters, enveloppen en versterkers voor elke noot op het toetsenbord, voor een totaal van 147 synthstemmen met rauwe analoge kracht
  • Microtuningknop x12 op elke PSU-3301-eenheid
  • Nieuwe paneelgeheugenfunctie (16 programma's per bank en 16 banken = 256 slots)
  • Gemoderniseerd voor hedendaags muziekgebruik met de toevoeging van USB/MIDI-aansluitingen en een speciale bibliotheek-app voor eenvoudig presetbeheer
  • Semi-modulair
  • 3-bands resonator: Drie frequentiebanden kunnen worden benadrukt, een kenmerk dat uniek is voor de PS-3300 (origineel was een cadmiumsulfidecircuit, maar dit werd vervangen door moderne componenten voor de veiligheid en om aan de regelgeving te voldoen)
  • Toetsenbordeenheid (PS-3010) inbegrepen

bron: The rebirth of a legend

@Nap

"Perhaps the most remarkable feature of the PS3100 is that each note on the keyboard has its own filter, envelope and share of a divide‑down oscillator"

Die boards zitten nog steeds propvol met componenten natuurlijk want je kunt geen PWM, saw of tri halen uit een divide down square wave zonder een berg componenten als het een discrete VCO is. En dan nog de filter en envelope per voice, plus alle control voltages.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Benieuwd of de levering even vreselijk wordt als de 2600. Of was dat door tante corona.
Zoals de korg 700s. Turnlab zei dat ik te laat was en nu geraken ze die nergens nog kwijt
Levering van 2600 FS was niet vreselijk, er zijn gewoon weinig van gemaakt. Ik kreeg die van mij zelfs eerder dan verwacht.

@Nap

"Perhaps the most remarkable feature of the PS3100 is that each note on the keyboard has its own filter, envelope and share of a divide‑down oscillator"

Die boards zitten nog steeds propvol met componenten natuurlijk want je kunt geen PWM, saw of tri halen uit een divide down square wave zonder een berg componenten als het een discrete VCO is. En dan nog de filter en envelope per voice, plus alle control voltages.
Moet een engineering nachtmerrie geweest zijn met de techniek van die tijd.

Op zich zou het wel leuk zijn om hier een single voice van te hebben, eurorack of een soort van kittige MononatorTribe

Nu moet Behringer wel volgen. Het zijn mooie tijden voor ons synthliefhebbers. 13.000 piek is nog wel op te brengen maar ik vrees dat die prijs te laag geschat is. Sonicstate vermeldt dat het origineel 16 geheugenplaatsen had, maar alleen de 3200 had geheugen.

Laatst gewijzigd:
wow, wreed.

perfect voor 70s italian horrorfilmmuziek. Goblin en Fabio Frizzi enzo. Dik hoor.

Mooi dat het kan maar hoe vaak heb je 48-voudige polyfonie met 3 VCOs per voice nodig? Dat wordt een enorm plamuurwerk, lijkt mij. Bij mijn Minimoog gebruik ik vaak maar 2 VCOs omdat het met drie een brei wordt, en da's nog monofoon.
Ik ben het met je eens. Je kunt meer noten laten uitsterven zonder dat ze worden afgebroken, maar 16 stemmen zou toch voldoende moeten zijn? Ik heb met de Andromeda en de Moog One nooit het gevoel gehad dat ik stemmen te kort kwam. Ik heb sinds een paar maanden de Korg Lambda, die deels dezelfde technologie heeft, waaronder drie oscillatoren. Daarop haal ik de 48 stemmen bij lange na niet. Een envelope per stem vind ik ook een minpuntje voor zo'n duur instrument. De tweede envelope is parafoon. Jullie zien het, ik ben al excuses aan het zoeken om deze niet te kopen. :D

Zou het niet voortgekomen zijn uit de tradities of beperkingen van die tijd? In de tijd dat ie werd ontworpen moest de Prophet-5 nog op de markt komen als ik de data op Wikipedia mag geloven. Het was niet dat er al een algemene blueprint voor polysynths bestond. Misschien wisten ze geen betere oplossing dan iedere toets eigen hardware te geven en speelde geld geen rol omdat hij toch min of meer enig in zijn soort zou zijn?

Ik vind die GRP bakken altijd wel lustopwekkend, maar deze lust ik ook wel.
'Gelukkig' is ruimte een belemmerende factor evenals de benodigde fondsen. ;)

Ik heb lang een ps3100 gehad.
Klinkt geweldig. Het resonant filter wat er in zit is subliem (polymoog style goed). Maar het is uiteindelijk een soort veredelt eurgel.
Er zitten links op het panel ook allemaal potmeters die alle c’s (of c#, of d’s enz) kan stemmen naar een andere toon waardoor allerlei vage stemmingen kan maken. Resulteert dan in of een soort wereld muziek of sonic youth achtige kakofonie. Het patch panel gedeelte heeft een hoop overeenkomsten met de ms20. Voetpedalen erbij is wel een must imho.

Die Indonesische hier was toch een 3100, geen 3300?

Anyway tof dat ze dit aandurven! Ik herinner me wel van de 3100 destijds dat ik er weinig klanken uit hoorde komen waar ik iets mee kon. Eens opzoeken of dat bij de 3300 anders ligt.

Wat vroegen ze ook alweer voor de reissue Minikorg 700s?? :D:D:D
2k zoiets, nu is t ongeveer 1600 denk ik.

Ik hoopte nog even op een mini en een 800DV FS maar die kwam niet. Ik denk dat de verkoop vd 700S erg tegenviel. Ik ben mega fan, ik heb er 3 :beard: (waarvan 2 oudjes)

Levering van 2600 FS was niet vreselijk, er zijn gewoon weinig van gemaakt. Ik kreeg die van mij zelfs eerder dan verwacht.
Niet echt, op een dag niet zoo lang geleden, stonden er bijna 20 te koop op reverb voor 3500 euro. Omdat ik al een TTSH had, heb ik niet gebeten.

Ik ben het met je eens. Je kunt meer noten laten uitsterven zonder dat ze worden afgebroken, maar 16 stemmen zou toch voldoende moeten zijn? Ik heb met de Andromeda en de Moog One nooit het gevoel gehad dat ik stemmen te kort kwam.

Ik wel, met name bij pianoachtige klanken waarbij oa sustainpedaal gebruikt wordt , is het vervelend dat bv lagere , vastgehouden noten opeens verdwijnen of nieuw aangeslagen niet te horen zijn

Voor een monofoon minimoogachtig geluid maakt het bv geen biet uit uiteraard

Dat is inderdaad een toepassing waarvoor je veel stemmen nodig hebt maar voor pianoklanken heb ik een RD-2000 digitale piano met volgens Roland onbeperkte polyfonie.

PS3300 is uitvoerig te horen op APhex twin syro , bassline in xmas eve ( fantastisch stukje muziek )
vanaf 04:50
Beste man had er zelfs 3
1.jpg

Back