Korg brengt de PS-3300 weer tot leven

1705922041405.jpeg

De PS-3300 FS is een volledige heruitgave van de originele Korg PS-3300, een legendarische en uiterst zeldzame synthesizer ontworpen door de legendarische Korg-ingenieur Fumio Mieda en geproduceerd door Korg in zeer beperkte aantallen van 1977 tot 1981.

De heruitgave van de PS-3300 FS markeert een nieuwe mijlpaal in de synthgeschiedenis en de nieuwste prestatie van hetzelfde Korg-ingenieursteam dat iconische machines zoals de MS-20, ARP ODYSSEY, miniKORG 700 FS en ARP 2600 terugbracht.

“Het weer tot leven brengen van deze legendarische machines is niet alleen een proces van het reproduceren van circuits en geluiden, maar ook van het leren en omarmen van de essentie van de filosofie en ontwikkeling van synthesizers. Door dit project kon ik de geschiedenis van Korg en een cruciaal moment in de evolutie van onze synthesizers opnieuw beleven. Dit was een uiterst waardevolle ervaring die de mogelijkheid bood om de filosofie en technologie van Korg over te dragen aan toekomstige generaties.”

- Yoshihito Yamada, hoofdingenieur van Korg Analogue Synthesizers

Belangrijkste kenmerken

• 49 toetsen / 49 stemmen analoge polyfonie (het originele model had 48 toetsen / stemmen)
  • 3 lagen: De PS-3300 bestaat uit drie synthesizereenheden (PSU-3301) en een mixer- en utility-gedeelte (PSU-3302)
  • Drie onafhankelijke oscillatoren, plus meerdere filters, enveloppen en versterkers voor elke noot op het toetsenbord, voor een totaal van 147 synthstemmen met rauwe analoge kracht
  • Microtuningknop x12 op elke PSU-3301-eenheid
  • Nieuwe paneelgeheugenfunctie (16 programma's per bank en 16 banken = 256 slots)
  • Gemoderniseerd voor hedendaags muziekgebruik met de toevoeging van USB/MIDI-aansluitingen en een speciale bibliotheek-app voor eenvoudig presetbeheer
  • Semi-modulair
  • 3-bands resonator: Drie frequentiebanden kunnen worden benadrukt, een kenmerk dat uniek is voor de PS-3300 (origineel was een cadmiumsulfidecircuit, maar dit werd vervangen door moderne componenten voor de veiligheid en om aan de regelgeving te voldoen)
  • Toetsenbordeenheid (PS-3010) inbegrepen

bron: The rebirth of a legend

De muziek van Aphex Twin werkt me altijd op de zenuwen. Het is bij dit stuk niet anders. Het zal vast geniaal zijn maar het is aan mij niet besteed. In een vorig commentaar op deze foto schreef ik dat hij met drie stuks PS-3330 geen geld meer had voor meubilair. Ik snap het nut van die foto dan ook niet. Een studiofoto had ik begrepen. Pronken met je dure synths vind ik ook prima.
Hij componeert ook op de piano.

Mooi ? , 13k wordt genoemd …😬🙄😢

Ik vraag me vooral af WAAROM?
Waarom gaat Korg zoveel tijd en energie investeren in iets wat eigenlijk een clone is. Er zal maar een heel beperkte markt voor zijn als hij daadwerkelijk hetzelfde gaat kosten als een originele.
Gebruik je kennis en maak iets vernieuwends met de technieken die in deze bakken gebruikt wordt.

Waarom niet? is ook een soort prestige dingentje denkt ik.
En dat brengt dan weer goede marketing mee voor de naam Korg.

Ik vraag me wel af of niet een ander bedrijf die dingen in naam van bouwt. Of dat korg het helemaal zelf doet.

Dat doen ze met de Korg drumlogue maar niemand kijkt er naar om. Zit de sterkste soundengine in van alle logues..

Maar ja aan de andere kant ik snap dat zo’n dik analoog monster ook een leuk project is om te doen en weet zeker dat het ze op nieuwe ideeën brengt met reverse engineering

met reverse engineering
Ze hoeven niets te reverse engineren natuurlijk.
Ze hebben de schema's van hun eigen ontwikkelde product natuurlijk ook.
Als je weet wat reverse engineren is althans.
En dat is bij analoge circuits niet zo moeilijk.
Tenzij de pcb's is epoxy en zo zijn verborgen zoals Arp dat deed en bv bepaalde Roland chips.

Ik ben afgestudeerd industrieel ontwerper o.a.

Niet alles zal 100% beschikbaar zijn kwa componenten en tijdens het proces vinden ze wellicht betere oplossingen. Of maken ze notities voor nieuwe producten.

De PS3300 is een heel complexe synth maarrrr vooral heel veel van hetzelfde op analoog vlak en wat in de seventies moeilijk was (geheugens en polyfoon keyboard) is nu veel eenvoudiger te verwezenlijken. Dus ik denk dat de taak iets behapbaarder is dan ze op het eerste zicht lijkt.

Ik ben afgestudeerd industrieel ontwerper o.a.

Niet alles zal 100% beschikbaar zijn kwa componenten en tijdens het proces vinden ze wellicht betere oplossingen. Of maken ze notities voor nieuwe producten.
Sure, maar das geen reverse engineren.
Dat doe je dus alleen als je geen design hebt.
Dan ga je de black box achterstevoren ontleden en extraheer je daar het design van.

Feitelijk klopt dat, maar mijn tekst / antwoord was niet binair maar Quantum. Tis niet geheel zwart wit in dit geval

Dat doen ze met de Korg drumlogue maar niemand kijkt er naar om. Zit de sterkste soundengine in van alle logues..

Maar ja aan de andere kant ik snap dat zo’n dik analoog monster ook een leuk project is om te doen en weet zeker dat het ze op nieuwe ideeën brengt met reverse engineering
Ook de Drumlogue is een Niche apparaat.
Ik bedoel dat Korg met een volledig analoge moderne synth een veel grotere groep kan aanspreken. Waarom niet de Polysix, Trident of een moderne mix van zoiets maken? Dat zou een veel grotere groep gebruikers aanspreken. Alleen al i.v.m. de aanschafprijs. (De Prologue tel ik niet mee als volledig analoge synth)

Alleen al i.v.m. de aanschafprijs. (De Prologue tel ik niet mee als volledig analoge synth)
Het is een hybride maar er zit dus wel een volledige analoge poly in.
De Prologue is dan wel een forward thinking hybride.
Dus denk je de STM32 microcontroller weg dan houd je analoge VC0's en filters... en denk ook vca's over.

@Eprom Ja ben ik met je eens, een mooie mixmatch van oude en nieuwe tech aan een mooi keyboard lijkt me prachtig maar ik denk dat er veel moois gaat komen hoor komende jaren

Back