Korg brengt de PS-3300 weer tot leven

1705922041405.jpeg

De PS-3300 FS is een volledige heruitgave van de originele Korg PS-3300, een legendarische en uiterst zeldzame synthesizer ontworpen door de legendarische Korg-ingenieur Fumio Mieda en geproduceerd door Korg in zeer beperkte aantallen van 1977 tot 1981.

De heruitgave van de PS-3300 FS markeert een nieuwe mijlpaal in de synthgeschiedenis en de nieuwste prestatie van hetzelfde Korg-ingenieursteam dat iconische machines zoals de MS-20, ARP ODYSSEY, miniKORG 700 FS en ARP 2600 terugbracht.

“Het weer tot leven brengen van deze legendarische machines is niet alleen een proces van het reproduceren van circuits en geluiden, maar ook van het leren en omarmen van de essentie van de filosofie en ontwikkeling van synthesizers. Door dit project kon ik de geschiedenis van Korg en een cruciaal moment in de evolutie van onze synthesizers opnieuw beleven. Dit was een uiterst waardevolle ervaring die de mogelijkheid bood om de filosofie en technologie van Korg over te dragen aan toekomstige generaties.”

- Yoshihito Yamada, hoofdingenieur van Korg Analogue Synthesizers

Belangrijkste kenmerken

• 49 toetsen / 49 stemmen analoge polyfonie (het originele model had 48 toetsen / stemmen)
  • 3 lagen: De PS-3300 bestaat uit drie synthesizereenheden (PSU-3301) en een mixer- en utility-gedeelte (PSU-3302)
  • Drie onafhankelijke oscillatoren, plus meerdere filters, enveloppen en versterkers voor elke noot op het toetsenbord, voor een totaal van 147 synthstemmen met rauwe analoge kracht
  • Microtuningknop x12 op elke PSU-3301-eenheid
  • Nieuwe paneelgeheugenfunctie (16 programma's per bank en 16 banken = 256 slots)
  • Gemoderniseerd voor hedendaags muziekgebruik met de toevoeging van USB/MIDI-aansluitingen en een speciale bibliotheek-app voor eenvoudig presetbeheer
  • Semi-modulair
  • 3-bands resonator: Drie frequentiebanden kunnen worden benadrukt, een kenmerk dat uniek is voor de PS-3300 (origineel was een cadmiumsulfidecircuit, maar dit werd vervangen door moderne componenten voor de veiligheid en om aan de regelgeving te voldoen)
  • Toetsenbordeenheid (PS-3010) inbegrepen

bron: The rebirth of a legend

@Eprom Ja ben ik met je eens, een mooie mixmatch van oude en nieuwe tech aan een mooi keyboard lijkt me prachtig maar ik denk dat er veel moois gaat komen hoor komende jaren
Dat hoop ik ook, maar daarom vraag ik me af waarom Korg de R&D afdeling een reissue laat ontwerpen, terwijl ze in de tussentijd ook een fantastisch, nog nooit vertoond, groundbreaking synth zouden kunnen ontwerpen. ;-)
Laten ze zich misschien toch beïnvloeden door het clone succes van Uli?

Ik denk dat elke synth bouwer inmiddels analyseert wat er allemaal gebeurt in deze tijd. De computer ontwikkelingen maken een quantum leap.
Daarnaast blijven de desicion makers vaak mannen ;) Die willen toch wel een beetje laten zien wat ze kunnen.

Maar verder heeft korg toch een vrij recente geschiedenis van het terugbrengen van gouden ouwe. Ms-20 FS / ARP 2600 FS met keyboard enz enz.
Dit zegt wat mij betreft wij zijn er, we blijven, en laten zien wat dikke synths zijn. En daaromheen gaan ze denk ik steeds een stap omhoog.
Korg is me nu wel duidelijk hoe dol men op de volca's is. (zelf nooit gehad) Het opensource maken van hun synth engine in de Loque series.

Kortom ja ze kijken naar Uli, maar doen het volgens mij al jaren goed, ook in het betaalbare segment.
Voor korg ben ik niet zo bang, Moog staat in mijn idee wat meer op losse schroeven.

Ik snap die vraag om 'groundbreaking' niet.
Nou ja ik denk het wel te snappen, is denk ik meer het effect van de synth marketing en youtube onzin.
Meer GAS, meer redenen om nieuw te kopen.
Waar ik natuurlijk net zo hard aan mee doe.

Computer techologie maakt helemaal geen quantum leap. CPU's en de ontwikkeling zijn zwaar gestagneerd.
Wellicht is alleen van de laaste jaren dat de low power arm based MCU's .
Ben je op sounddesign gebied al uitgeleerd? Lijkt me sterk.
Korg heeft een van de meest groundbreaking digitale synths gemaakt maar er is maar een kleine groep die er in geïnteresseerd is.
Dat was al in 1997.

Eurorack is groundbreaking.
In vst wereld zijn nieuwere synth uitgekomen.

Dan neem de Quantum. Vernieuwend ja.
Maar in alle gevallen als je de soundesign componenten uit die instrumenten bestudeerd is er niets groundbreaking aan.
Multisamplers bestaan al in consumenten vorm sinds de early 80.
Granular...ook niets nieuws. Fm etc etc.

Korg is wel een van de meest forward thinking bedrijven en zijn hoofd verantwoordelijk voor de analoge revival. Beginnen met de Monotron. Behringer kijkt naar Korg en niet andersom.

Echt groundbreaking zit hem meer in het persoonlijke vlak.
Hoe meer je leert hoe meer je met je synths kan.
Ook op zoiets ouds als een PS3300.
Dat ding heeft een power wat ook niet iedereen 1,2,3 kan benutten.

[end of rant]

Ik snap die vraag om 'groundbreaking' niet.
Nou ja ik denk het wel te snappen, is denk ik meer het effect van de synth marketing en youtube onzin.
Meer GAS, meer redenen om nieuw te kopen.
Waar ik natuurlijk net zo hard aan mee doe.
Goede analyse ;)
Computer techologie maakt helemaal geen quantum leap. CPU's en de ontwikkeling zijn zwaar gestagneerd.
Wellicht is alleen van de laaste jaren dat de low power arm based MCU's .
Voor de consumenten markt klopt dit.
Ben je op sounddesign gebied al uitgeleerd? Lijkt me sterk.
Korg heeft een van de meest groundbreaking digitale synths gemaakt maar er is maar een kleine groep die er in geïnteresseerd is.
Dat was al in 1997.
Dat klopt. Wat mij betreft had de tijd in jaren 80 stil mogen staan en dan hadden we nu nog niet genoeg tijd om alles te benutten.
Eurorack is groundbreaking.
In vst wereld zijn nieuwere synth uitgekomen.
Niet mee eens, kwa eurorack. Hoelang is Doepfer al bezig? Modulificeren van synths.. ja weet niet, wel dikke stempel for ever in synth land.
Dan neem de Quantum. Vernieuwend ja.
Is ook maar een verzameling van dingen in een doos. (wel mooie doos)
Maar in alle gevallen als je de soundesign componenten uit die instrumenten bestudeerd is er niets groundbreaking aan.
Multisamplers bestaan al in consumenten vorm sinds de early 80.
Granular...ook niets nieuws. Fm etc etc.
Eens
Korg is wel een van de meest forward thinking bedrijven en zijn hoofd verantwoordelijk voor de analoge revival. Beginnen met de Monotron. Behringer kijkt naar Korg en niet andersom.
Nou dat denk ik niet, Als Uli 50% op mijn gearfetisch gedrag lijkt uit de jaren 2000 en ik denk dat het bij hem nu wel op 150% zit.. Daarnaast is het een mannetje he.
Echt groundbreaking zit hem meer in het persoonlijke vlak.
Hoe meer je leert hoe meer je met je synths kan.
Ook op zoiets ouds als een PS3300.
Dat ding heeft een power wat ook niet iedereen 1,2,3 kan benutten.
Helemaal eens, en nu met MPE en micromanaging/bespeling van details in het timbre gaat nu wel next level.

Heel benieuwd of en waar ze wel/niet aanpassingen hebben gemaakt. Of nieuwerwetse keuzes zoals een OTA filter ipv k35 of zelfs oudere variant.

Cherry audio

"PS-3300's filters are very closely related to the Korg MS-10/20 filters. These are known for their super aggressive and squelchy tonality. The circuit design is almost identical in the PS-3300, but interestingly, Korg chose to implement it with far lower gain, resulting in a much cleaner tonality - perhaps they were concerned that the many notes of polyphony combined with raunchy distortion wouldn't go together. Since it was relatively easy to implement, we've given users the option of the clean PS-3300 or aggressive MS-20 filter tones"

Aaron Lanterman heeft met Cherry Audio gewerkt aan de Ps-3300 en heeft een interessant YT kanaal.
Hij vind het korg K35 filter design eigenaardig en verteld een en ander over OTA.

meer over filters

2600 FS is de buitenafmeting hetzelfde als origineel ondanks dat er weinig binnen in zit, (grotendeels smd)
Ik ga er vanuit dat juist de buitenkant hetzelfde blijft wat er ook aan de binnenkant zit.

Hij is veel minder diep dan de OG. Lijkt me meer dan wenselijk.

terwijl ze in de tussentijd ook een fantastisch, nog nooit vertoond, groundbreaking synth zouden kunnen ontwerpen.
Met de Wavestate, OpSix, Modwave denk ik dat ze toch ontzettend vooruitstrevende ontwerpen hebben. Ook de Prologue valt voor mij in die categorie gezien de mogelijkheden die die biedt. Korg kijkt zowel vooruit als teruguit (en dan terug op de juiste manier, niet zoals Roland). Ik vind het indrukwekkend wat ze op dit moment in hun catalogus hebben zitten.

Ik heb een PS-3300 nooit gezien. laat staan de binnenkant. DE PS-3100 en de Lambda wel. Het viel me op hoe weinig elektronica erin zit. Maar ik was de Polymoog gewend en ik heb er geen verstand van. Ik vermoed dat de hoge prijs niet het gevolg is van de elektronica maar van de ontwikkelingskosten, de beperkte oplage en de behuizingen. Daarbij is het ook marketingtechnisch interessant om in het hoogste segment actief te zijn. Er is altijd een handjevol liefhebbers voor te vinden. Dat heeft Tom Carpenter met zijn Colossus en Maximus ook goed begrepen en ik ben er met zijn Polymath mooi ingetuind. Prima synth, daar niet van, maar drie keer zo duur als wat redelijk is voor zo'n instrument. Ik kan als succesloze muzikant de aanschaf niet meer rechtvaardigen, zeker niet als er een goed alternatief in enen en nullen is, dat bovendien op aanslaggevoeligheid reageert en de verbindingen met virtuele patchkabels onthoudt.

Zo ben ik nu weer in eurorack getuind..maar ben toch kritischer dan 5 jaar gelden met alles wat nu uitkomt.

Ze zouden vrij eenvoudig een dual layer (ipv 3) uitvoering van deze synth in een kleinere behuizing kunnen bouwen voor een zachte prijs.

Korte demo op reverb klinkt goed.
Soort MS20 die sex met een polymoog heeft gehad.

Patchpoints worden niet meegenomen in de geheugenlocaties.. maar leek me ook al onwaarschijnlijk.

Ze zouden vrij eenvoudig een dual layer (ipv 3) uitvoering van deze synth in een kleinere behuizing kunnen bouwen voor een zachte prijs.
FS PS3200 ?? Die had 2 vco's.. Of gewoon een single osc 3100 remake.. die was ook al weer een pak kleiner dan deze.. de resonators zaten daar wel op.. niet op de 3200.

Er was ook nog een preset versie van deze synth.. ooit 'n keer bij Forumlid Oberheim gezien.. kan ff niet op het type komen..

Ik vind dit toch wel echt een pronkstuk, gewoon om te zien al. Wat een mooi ding. Volslagen overkill natuurlijk, maar deze krijgt van mij 2 dikke duimen omhoog :okdan:

Grazy sick gewoon! BAM! Korg!

Met een editor/patch software 🎉
Bizar

Heel ander filter dan de MS-20 dus.. vraag me echt af of ze OTA gebruiken

They just see how it goes, no limited edition

Oh andere filmpje zeggen ze very limited made on demand

Laatst gewijzigd:
Deze komt met stip hoog binnen op de lijst met dingen die ik nog zou willen hebben.
Helaas staat hij ook op de lijst van zaken die ik pas kan/ga aanschaffen na loterij/erfenis/bankroof.

Back