Daar is hij dan, ULI's nieuwe clone van de Roland SH-5.

Ik weet niet of het nog iemand interesseert, maar ik heb er sinds dit weekend eentje. Ik moet zeggen dat hij best heel okay is. Zowel build, features en sound. Allemaal prima in orde naar mijn mening. Met name de extra BP filter is een mooie toevoeging. Daarnaast de flexibele routing van de LFO's en de routing van audio in de mixer. Eigenlijk veel leuker dan wat ik verwacht had.

Zat deze te kijken:

Hoor sowieso meer grit/karakter in de originele. Op 16:03 als hij naar Triangle schakelt en de Envelopes op Sustain-only zet, hoor je op het oringeel een stop-geluid als hij de toets loslaat.. ook bij de Square hoor je dit. Het zijn dit soort kleine dingen, die imho wel toevoegen aan het karakter. Of dat stop-geluid er nu is, omdat de envelope van het origineel niet 100% fris is, of omdat de Behringer compleet andere componenten en waardes gebruikt? geen idee.

De SH5 klinkt gewoon net een fractie voller, smeriger hier en daar, qua bijgeluiden.. desalniettemin, echt een goeie clone: MS5 lijkt me een vette synth, en zou 'm best wel eens willen proberen!

Ik heb de SH2, 09, en System100/101 gehad, heerlijke dingen. Ik hoop dat de MS5 meer klinkt als een Behri, dan hoef ik 'm niet te kopen en hou ik meer plek over....

En klinkt -ie ook als een SH(-5)/System 100?
Dat durf ik echt niet te zeggen, die heb ik nooit in het echt kunnen bespelen/beluisteren.
Ik herken echter wel heel duidelijk de vintage "Roland sound", dus dat is in ieder geval al iets.
Misschien wel een voordeel, dat je een synth kan beoordelen op zichzelf, zonder te kunnen/hoeven vergelijken.
Ik vind hem daarnaast erg leuk qua architectuur. Hij lijkt eenvoudig op eerste gezicht, maar je kan er echt veel kanten mee op.

Oh ja, als ik plek zou hebben dan stond -ie er nu al. Kost geen geld, heeft de UI van het origineel en klinkt vast 90% of meer hetzelfde.

beetje rare vraag in dit topic maar ik zit te zoeken naar een software emulatie van de sh5, ik kan die niet vinden na uitgebreid zoeken, iemand een idee voor een 64 bit vst die de sh5 emuleert?

beetje rare vraag in dit topic maar ik zit te zoeken naar een software emulatie van de sh5, ik kan die niet vinden na uitgebreid zoeken, iemand een idee voor een 64 bit vst die de sh5 emuleert?
Er is een vrij grote synth collectie van K. Brown waar veel emulaties tussen zitten. De 2 kanttekeningen, gemaakt met Synthedit en het is een mix van 64bit en 32bit plugins. Evengoed geen gekke plugins verder. Als je wat speeltijd hebt en (waar van toepassing) 32 bits kunt draaien, wellicht de moeite om eens in te duiken.

Onder de noemer, mag het een onsje minder zijn.. een SH-3

Roland System 100 Synthesizer VST Emulation

En hier de overige resultaten op youtube.

En voor Uli, volgend jaar dan deze erbij doen? Zeg met een adviesprijs van 249,-

(9 min. lang dik plezier! Een erg lekker klinkende synth)

Er is een vrij grote synth collectie van K. Brown waar veel emulaties tussen zitten. De 2 kanttekeningen, gemaakt met Synthedit en het is een mix van 64bit en 32bit plugins. Evengoed geen gekke plugins verder. Als je wat speeltijd hebt en (waar van toepassing) 32 bits kunt draaien, wellicht de moeite om eens in te duiken.

Onder de noemer, mag het een onsje minder zijn.. een SH-3

Roland System 100 Synthesizer VST Emulation

En hier de overige resultaten op youtube.

PLUGINS4FREE is de nieuwe plek waar ze staan. allemaal win32

Echt een prachtige dikke synth. Echter heb ik nu al mijn 2e met hetzelfde probleem als de eerste, namelijk dat de pitchbend up pas als de stick haast niet meer verder kan pas de pitch of filter omhoog doet.
Iemand anders ook dit euvel? Heb geen zin om hem weer terug te sturen. Hopelijk is het eenvoudig zelf te repareren. Heb m naast weer bij Thomann ook bij Behringer zelf aangemeld.

Echt een prachtige dikke synth. Echter heb ik nu al mijn 2e met hetzelfde probleem als de eerste, namelijk dat de pitchbend up pas als de stick haast niet meer verder kan pas de pitch of filter omhoog doet.
Iemand anders ook dit euvel? Heb geen zin om hem weer terug te sturen. Hopelijk is het eenvoudig zelf te repareren. Heb m naast weer bij Thomann ook bij Behringer zelf aangemeld.
Geen zin om terug sturen? Inferieure rommel, dus terugsturen die troep, je geld terug vragen en iets kopen van betere kwaliteit. Waarom zou je een nieuw product zelf willen repareren?

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Bouwkwaliteit is prima, echter de handleiding niet.
Via Facebook een antwoord van een lid die van de behringer support de oplossing kreeg met een calibratie stappenplan:
MS-5 - Operation - Pitch Bend Calibration Procedure

This guide will walk you through the calibration process for the pitch wheel on the MS-5.

Preparations
• Power On Duration: Ensure the MS-5 has been powered on for at least 30 minutes before starting the calibration process.
• Safety Precautions: Verify that all necessary precautions have been taken to avoid electrical hazards.

Steps for Bender Wheel Calibration

1. Entering Bender Wheel Calibration Mode
• Action: Double-click the Auto-Tune button on the rear panel.
• Indication: The power LED will light in green, indicating that the MS-5 is in bender wheel calibration mode.

2. Calibrate Minimum Position for Bender Wheel
• Action: Press the F#1 key to begin calibrating the minimum position.
• Indication: The power LED will blink in red.
• Instruction: Move the bender wheel to its minimum position. The MS-5 will automatically record this value.

3. Calibrate Dead Zone for Bender Wheel
• Action: Press the G#1 key to calibrate the dead zone.
• Indication: The power LED will blink in amber.
• Instruction: Gently move the bender wheel within the dead zone, where no tension from the spring is felt. This ensures no pitch information is sent when the bender wheel is untouched. The MS-5 will record two dead zone values.

4. Calibrate Maximum Position for Bender Wheel
• Action: Press the A#1 key to begin calibrating the maximum position.
• Indication: The power LED will blink in green.
• Instruction: Move the bender wheel to its maximum position. The MS-5 will automatically record this value.

5. Save and Exit Calibration Mode
• Action: Press the C#2 key to save the calibration settings and exit calibration mode.
• Indication: The MS-5 will return to normal operation and store the calibration data in non-volatile memory.

Tips and Troubleshooting
• During each calibration step, the LED blinking speed reflects the current bender wheel value. A faster blink means a smaller value.
• If the MS-5 does not return to normal mode after pressing C#2, the calibration process may not have been completed correctly. Check the bender wheel module and repeat the process if necessary.

By following these steps, the pitch wheel on your MS-5 should be calibrated for optimal performance.

Dit lijkt me een verkeerde calibratie van de pitchbend. Het is even de vraag of je dit zelf kunt hercalibriren (of de test-mode oid voor eindgebruikers beschikbaar is).

Back