Naald of element defect?

Als je links en rechts op de versterker hebt omgewisseld, en hetzelfde kanaal doet het weer niet, dan ligt het toch aan je versterker...
Dat idee heb ik ook en je hebt de kabel al omgewisseld dus ik denk dat het de connector is, misschien vuil/aanslag of zo.
Altijd eerst kabels verwisselen en als je het nog hebt dan is het je element of de ingang van je versterker.
Ken je iemand die ook een installatie heeft, ga dan naar die persoon toe met jouw versterker en platenspeler.

Laatst gewijzigd:
Als het probleem bij de pick up zit zou bij omgewisselde tulp aansluiting op de phono aansluiting van de versterker na verloop van tijd het rechter stereo kanaal moeten wegvallen. Dat probeer ik eerst nog even voordat ik de pick up open maak.

Aangezien je aangeeft dat het probleem van rechts naar links gaat als je de kabel omwisselt zou ik nog eens naar mijn eerdere post kijken over de connectoren van het element.

Nieuwe test:

1. Afspelen van LP via phono bij correcte aansluiting, al gelijk werkt het linker kanaal niet.

2. Stekkers omgewisseld van de pick up naar de versterker, nu werkt bij het afspelen van een LP via phono alleen de linker box.

3. Stekkers weer terug naar normaal van de pick up naar de versterker, nu werken bij het afspelen van een LP via phono weer beide boxen.

Dat zijn de resultaten tot nog toe. Ondertussen heb ik ook het element eruit gehaald en opnieuw ingezet. Ben nu plaatjes aan het draaien in afwachting tot er weer een box uitvalt.

Het snoer van de pick up naar de tulp connector. Die heeft het meest te verduren. Misschien heeft je kat of je cavia er in gebeten. Of hangt het wat zwaar aan de connectoren. Of is er bij het stofzuigen wat teveel kracht op gekomen.
Hier alvast de service manual: https://dn790005.ca.archive.org/0/items/manual_APM300_SM_AKAI_EN/APM300_SM_AKAI_EN.pdf . Draait dat ding echt op 12V gelijkstroom (via adapter)? Dan kan je 'm gelijk aan je modular hangen !

Dank! Ik moet zo weg, straks nog een paar plaatjes draaien en als het dan nog steeds werkt vind ik wel goed. Ik zie nu ook dat er een Canon adapter aan zit. Erg professioneel is het allemaal niet. Komt nog wel een keer, of niet. :D

Is lang goed gegaan, maar nu is het probleem weer terug. Dus hebben we:

4. Een tijd lang heeft die goed gewerkt met de tulpjes omgewisseld, maar nu doet weer alleen de linker speaker het.

Dus zit de fout toch bij de pick up en/of bij z'n snoeren?

Heb je een multimeter die continuiteit kan meten? Dan kan je het element verwijderen en de 4 contacten eens doormeten naar de tulpjes. Daarbij de kabel bewegen en de arm bewegen.

...je kan dit ook als een teken zien om een goede draaitafel te kopen.

En:

5. Ten einde raad maar met de scope gemeten wat er uit de tulpjes van de pick up komt, en dan meet ik vanuit beide tulpjes signaal. Tulpjes weer op versterker aangesloten, en nu is er weer op beide speakers geluid.

Heb je een multimeter die continuiteit kan meten? Dan kan je het element verwijderen en de 4 contacten eens doormeten naar de tulpjes. Daarbij de kabel bewegen en de arm bewegen.

Daar kun je nauwelijks bij komen, dat is allemaal priegelig klein en teer.

..je kan dit ook als een teken zien om een goede draaitafel te kopen.

Daar neig ik naar...

Er komen bij de Kringloop regelmatig retro draaitafels, is dat rommel?

Deze instapper schijnt wel redelijk te zijn voor het geld:
1712858840090.png

Back