Elektron Digitakt II

Gister ervaren dat ik m niet lekker sync krijg in ableton. Hij liep wel strak na sync aan en uit, toen ff snel opgenomen, maar overbridge is welkom voor de DT2.

@Dave Mech ; welke feature vind je t fijnst en vervult je wensenlijstje t meest?

De extra lfo en compressor settings zijn t voor mij nu, maar heb er maar een uurtje mee kunnen klooien nog ;)

Gister ervaren dat ik m niet lekker sync krijg in ableton. Hij liep wel strak na sync aan en uit, toen ff snel opgenomen, maar overbridge is welkom voor de DT2.

@Dave Mech ; welke feature vind je t fijnst en vervult je wensenlijstje t meest?

De extra lfo en compressor settings zijn t voor mij nu, maar heb er maar een uurtje mee kunnen klooien nog ;)
ik denk de filter machines als ik echt moet kiezen. Maar dat er nu 16 tracks zijn is ook heel erg prettig :)

Oh die moet ik nog ff goed checken. Heb wel t idee dat de lfo filter freq foetsie is. Of ze hebben m anders genoemd, maar kan m niet meer vinden :: /

De 16 tracks zorgt bij mij voor een nieuw probleem; extra track eronder, of toch meer elementen per pattern. Denk t eerste. Vind de beperking van 8 wel fijn, keuzes maken ipv doorplempen. Hoewel t soms wel lekker kan zijn om ff een nieuw loopje op te nemen en toe te kunnen voegen waar daar eerst geen ruimte meer voor was. Wat een luxe! 🤣

Vanavond weer ff verder spelen…

Oh die moet ik nog ff goed checken. Heb wel t idee dat de lfo filter freq foetsie is. Of ze hebben m anders genoemd, maar kan m niet meer vinden :: /
Uit handleiding:

Attachments

• IMG_0301.png
    IMG_0301.png
    277,5 KB · Bekeken: 111
Dat zeg ik, gamma! Waar is de frequentie gebleven? 🤣🤣

De video van Dave Mech helemaal bekeken. Op zich wel een enthousiaste presentatie.
Zo wist hij te vertellen dat iets van de hiat of het bekken het een of ander uitdooft of iets van dien aard.
Dan heb je alles wel bestudeerd. Al weet ik niet of men dat ook kan horen behalve als je er op let.
In het verleden wel eens iets over gelezen maar ik weet niet precies hoe dat zit.
Evenals met die Electron.

Laatst gewijzigd:
Voor mensen die de frequentie ook kwijt zijn; bij mij zit ie erboven, onder de noemer: LEG:frequency (legacy wellicht? En ik maar zoeken onder het kopje filter ;);)

Attachments

• IMG_8276.jpeg
    IMG_8276.jpeg
    186 KB · Bekeken: 110
Ahhhhha! Ik zat in legacy filter, en dan komt ie onder dat ander kopje te staan omdat je in die specifieke filter machine zit.

De video van Dave Mech helemaal bekeken. Op zich wel een enthousiaste presentatie.
Zo wist hij te vertellen dat iets van de hiat of het bekken het een of ander uitdooft of iets van dien aard.
Dan heb je alles wel bestudeerd. Al weet ik niet of men dat ook kan horen behalve als je er op let.
In het verleden wel eens iets over gelezen maar ik weet niet precies hoe dat zit.

Denk dat ie choke funktie bedoelt.

Wanneer je een cimbal of bekken choked stop je het geluid onmiddellijk nadat je hem triggert, in plaats van het te laten resoneren. Dit vertelt de drumcomputer om het bekkengeluid af te choken, waardoor het effect van een echte choke wordt nagebootst. zoiets, gebruik het nooit, zit wel op de Drumlogue

Bijna alle drumcomputers en samplers hebben choke of choke groups, veel drumcomputers doen het ook automatisch op de closed en open hihats.

Ik zit met een digidilemma. Ik ben aan het uitkijken naar een goedkope originele ter vervanging van mijn rd9. Iets kleiner en hopelijk even bespeelbare sequencer. Helaas vragen de meeste nog een smak geld. Het formaat spreekt me wel aan want hij kan mee in de rugzak voor verplaatsingen voor het werk , ik heb af en toe wat budget hoteltijd te doden.
De nieuwe is nu onder de €1000. Momenteel werk ik met de akai force (hiervoor een akai mpc live, vroeger nog een mpc 2000). Hoe zit het met de workflow om externe synths aan de sturen, is dat even speelbaar?
Wat ik vaak doe met de akai is iets inspelen op mijn synth en dan krijg ik een strakkere versie op de force die ik makkelijk kan bewerken. Of klop ik op de pads wat percussie in met behulp van "note repeat" die achteraf makkelijk kan bewerken. Kan dat ook met de digitakt?
En tot slot, kan je makkelijk switchen tussen samplesets en sequences, voor bijvoorbeeld een live performance?
Ik verwacht niet dezelfde uitgebreide functionaliteit van de nieuwe akai's, waar ik regelmatig verdrink in de mogelijkheden, maar een kleinere oplossing zou wel fijn zijn. Neem ik de originele als leuke drumcomputer met stepsequencer of kan de digitakt 2 de krachtmeting aan de de dark force van akai als compacte main hub van mijn studio?

Ben niet helemaal zeker welk stuk uit m’n video je bedoelt :)

Hoe zit het met de workflow om externe synths aan de sturen, is dat even speelbaar?
Dat werkt zeer goed, cc’s linken is super easy en extra Lfo

Ik stuur meerdere synths aan zowel met Dt als Dn en St en dat werkt bij mij

Program changes messages kan soms tricky zijn

nore repeat werkt enkel via sequencer
Tenzij ik mis ben kan je die niet zelf triggeren de note repeat op de Dt
En tot slot, kan je makkelijk switchen tussen samplesets en sequences, voor bijvoorbeeld een live performance?
Zolang je in het zelfde Project blijft

JA

Veranderen van project duurt een 60 sec denkt ik (is een ruwe schatting)
Dus niet vr in live set!
(Tenzij je die stilte kan vullen natuurlijk)

Vr mij is hij zeer live performance georiënteerd

Ben niet helemaal zeker welk stuk uit m’n video je bedoelt :)
Op ongeveer 18.50 begint het wat ik in eenvoudige taal noem het wegdrukken door de compressor te gebruiken wat op het zelfde effect neer komt als het side-chain gebruiken.
Daar hoor ik het verschil niet in.
Dit is ook heel nuttig te gebruiken met zang of spraak zodra je je mond open doet en geluid laat horen verdwijnt de muziek bijna geheel totaal of gedeeltelijk met de potentiometers in te stellen naar wens.
De muziek is dan heel zacht en wordt normaal opgehaalt, verhoogt van volume door de compressor. Todat er een ander geluid bij komt. In verhouding kan het zijn 1/10 muziek en 100% van het gewenste geluid er door heen. De muziek wordt hierdoor zodanig op de achtergrond gedrongen dat die niet meer te horen is. En dan is het geluid nog logaritmisch ook
Ook de drempel voor het opnemen. Het zit op de 404 ook alleen gebruik ik het nooit.
Grappig dat life situatie in het Nederlands vertaalt wordt met levens situatie.

Op ongeveer 18.50 begint het wat ik in eenvoudige taal noem het wegdrukken door de compressor te gebruiken wat op het zelfde effect neer komt als het side-chain gebruiken.
Daar hoor ik het verschil niet in.
Dit is ook heel nuttig te gebruiken met zang of spraak zodra je je mond open doet en geluid laat horen verdwijnt de muziek bijna geheel totaal of gedeeltelijk met de potentiometers in te stellen naar wens.
De muziek is dan heel zacht en wordt normaal opgehaalt, verhoogt van volume door de compressor. Todat er een ander geluid bij komt. In verhouding kan het zijn 1/10 muziek en 100% van het gewenste geluid er door heen. De muziek wordt hierdoor zodanig op de achtergrond gedrongen dat die niet meer te horen is. En dan is het geluid nog logaritmisch ook
Ook de drempel voor het opnemen. Het zit op de 404 ook alleen gebruik ik het nooit.
Grappig dat life situatie in het Nederlands vertaalt wordt met levens situatie.
Ah je bedoelt side-chain compressie ja. Je had he tover uitdoven d.m.v. hihats dus ik was even in de war. Je kunt het inderdaad voor de meer gangbare doeleinden gebruiken, maar dus ook op wat creatievere manieren door een hihat ritme als SC source te gebuiken en daarmee een synth te laten "bukken". Ik heb zoiets een keer gedaan in een track die ik samen met een maat heb geproduceerd. Hier:

De pad die je de hele tijd hoort hapert op een ritmische manier mee met de hihats. Heeft een tof effect vind ik. Dit soort dingen kun je nu dus ook in de Digitakt doen.

Ik heb hem besteld en hij zou er morgen zijn. Ik ben wel benieuwd, een van mijn eerste drummachines 15 jaar geleden was een originele machinedrum, maar daar kon ik geen vrienden mee worden. Ook iets te hoog gegrepen voor een beginner.
Ik hoop vooral een compacte sampler/sequencer/drummachine in huis te halen, die mijn rd9/akai force kan vervangen. De laatste akai's kunnen wel een pak meer, maar daar maakte ik amper gebruik van (100'en loops en synths).

Back