De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Als het even tegenzit dan is het binnenkort helemaal over met je privacy;

Het is niet “als het even tegenzit”, het is iets wat onvermijdelijk is. Als je goed oplet, kun je zien dat sinds een bepaalde gebeurtenis in 2001 (maar waarschijnlijk al veel eerder) het net rond privacy en vrijheid zich aan het sluiten is. Een beetje dat gekookte kikker effect, zonder het in de gaten te hebben is er opeens geen uitweg meer.

De meesten hebben het daarom ook niet door. Ze zijn afgeleid door hun dagelijkse omstandigheden en sluiten zich af van dit soort informatie, terwijl het zich recht voor hun neus afspeelt. Ondertussen worden er allerlei argumenten (excuses) gebruikt voor de zogenaamde veiligheid, waar je niet zomaar tegenin kunt gaan. In het geval van chatcontrole wordt bijvoorbeeld het argument gebruikt dat het nodig is om kindermisbruik tegen te gaan. Daar kan je toch niet op tegen zijn…

Het is niet “als het even tegenzit”, het is iets wat onvermijdelijk is. Als je goed oplet, kun je zien dat sinds een bepaalde gebeurtenis in 2001 (maar waarschijnlijk al veel eerder) het net rond privacy en vrijheid zich aan het sluiten is. Een beetje dat gekookte kikker effect, zonder het in de gaten te hebben is er opeens geen uitweg meer.

De meesten hebben het daarom ook niet door. Ze zijn afgeleid door hun dagelijkse omstandigheden en sluiten zich af van dit soort informatie, terwijl het zich recht voor hun neus afspeelt. Ondertussen worden er allerlei argumenten (excuses) gebruikt voor de zogenaamde veiligheid, waar je niet zomaar tegenin kunt gaan. In het geval van chatcontrole wordt bijvoorbeeld het argument gebruikt dat het nodig is om kindermisbruik tegen te gaan. Daar kan je toch niet op tegen zijn…
Ja, het is een BIg Brother aan het worden.
Het is altijd een afweging wat je wil controleren en hoe je het gaat doen vind ik maar het gaat nu wel erg hard, de kans is aanwezig als je een foto stuurt van je kindje van een jaar wat in z'n badje zit naar opa en oma dat die niet aankomt en jij een kruisje achter je naam hebt of als je een hele reeks foto's van de kleinkinderen opgestuurd krijgt dat ze eventueel bij je op de stoep staan.
Nog even en het is een tweede China met z'n social credit system.
Aan de andere kant zijn er bijv grote internationale drugsnetwerken die echt honderden miljoenen bij elkaar verdienen, met zoveel geld kan je op een gegeven moment een gevaar worden voor een land of een stad want je hebt wel heel veel middelen tot je beschikking.

Laatst gewijzigd:
Het is het niet erger aan het worden maar het is altijd zo geweest.
Onder het mom van je veiligheid worden dergeijke wetten overtreden of aangepast.
Zoals @metatron aangaf is 2001 we echt een milestone met The Patriot Act.
Maar goed vanaf de dag dat consumer computer aan het web hingen is dit een ding geweest.
Hackers weten dit al veel langer het is nu meer dat er publiekelijk besef komt wat eigenlijk ook weer AI angst is eigenlijk maar goed.
Ik werd altijd als Thin Foil head figuur bestempelt dat was voor Edward Snowden.
Na Edward Snowden is er niet heel veel veranderd.
Het spioneren gaat totop hardware nivo waar consumer devices bijna allemaal van een extra autonoom systemen beschikken om je in de gaten te houden.

“They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.” Benjamin Franklin

En toch nog niemand hier van zijn bed gelicht de afgelopen 25 jaar ondanks dat ik meer dan het nodige heb doorgespeeld naar de satanische elite illuminati zionisten reptillian deep state overlords.

En toch nog niemand hier van zijn bed gelicht de afgelopen 25 jaar ondanks dat ik meer dan het nodige heb doorgespeeld naar de satanische elite illuminati zionisten reptillian deep state overlords.
. jawel, er werden bv tieners door zwaar bewapende agenten van hun bed gelicht omdat ze een torrent hadden gedowload. er zijn nog wel een hoop andere voorbeelden

Dan zouden ze hier best beteuterd kijken als ze zien dat ik het origineel heb maar de torrent download omdat het origineel gekrast is.

Ik bedoel hier op SF :D

Maar ik ben het eens hoor dat 'sleepnet surveillance' nooit de bedoeling moet zijn. In de praktijk blijkt toch altijd dat de slimmeriken wel weer een omweg weten te vinden om buiten beeld te blijven terwijl de rest met de gebakken peren zit. Tegelijkertijd neem ik alle alarmistische 1984 voorspellingen ook met een korreltje zout want die hoor ik inmiddels ook al meer dan 30 jaar en in de praktijk valt het volgens mij allemaal nogal mee, zeker in landen die nog enige mate van een functionerend rechtssysteem hebben. Voor ieder incident met een opgepakte downloadtiener zijn er denk ik letterlijk 100 miljoen mensen die er wel mee wegkomen om de afgelopen 25 jaar alles te downloaden wat los en vast zit.

In het huidige digitale landschap maak ik me vooral zorgen over de ongelooflijke hoeveelheden polariserende desinformatie en complotonzin die niet alleen straffeloos gemaakt, verspreid en vermenigvuldigd kunnen worden, maar zelfs actief worden geholpen door de op 'engagement' gerichte algoritmes die functioneren op basis van waar mensen het meest opgefokt door raken.

Laatst gewijzigd:
Ik ben me ook aan het oriënteren om mij te ont -googlen.
Heb onlangs privacy maatregelen opgezet met meerdere proxies en header spoofing.
In dat process geleerd dat er naast user agent ook 'client hints' bestaan en die geven zo je kernel versie, echte ip ed door. Dat kun je in chrome niet uitzetten. Dus injecteer ik javascript om dat te blocken en zo werken de meeste cloudfare sites niet.
Welke proxies gebruik je?
Kan je client hints en andere fingerprint identifiers ook niet rewriten, spoofen? Dan wel een aannemelijk profiel maken anders wordt je idd alsnog tegengehouden door zaken als Cloudflare en Akamai.

Yes :)

Je moet je moet tls re-encryption doen en naast headers ook javascript spoofen.
Re-encryption kunnen mitm, privoxy en squid. Zo kun je in tls verkeer de headers herschrijven.

De keren dat ik ooit met proxies/vpn toestanden zat te klooien werd alles vooral verschrikkelijk traag, maar dat zal wel komen omdat ik met gratis shit bezig was ipv betaalde service. En wie zegt mij dat die betaalde service geen CIA front is :D

Op de radio hoorde ik dat er van elfmiljoen Nederlanders een profiel is opgemaakt.
De belangrijkste zullen zijn : Ben je een gevaar voor jezelf of voor anderen.?
Heb je aansluiting bij rare clubjes of idem mensen.?
Bij twijfel krijg je thuisbezoek van een deskundige. Kun je goede referenties noemen dan is er niks aan de hand.
Als het echt nodig is kun je op-je-stepen-gaan-staan door privecieschending te roepen.
A.I. is weer een stukje gereedschap. Meer niet.
Verder voel ik me redelijk vrij. Maar ik let bijvoorbeeld wel op bij wat Nap noemt opgefokt raken.
Als iemand het bijvoorbeeld het woord `elimineren` gebruikt zet ik daar geen upvote-duimpje bij omdat dat op meerdere manieren kan worden uitgelegd.
Weg maken weg doen of erger . . .

Laatst gewijzigd:
Op de radio hoorde ik dat er van elfmiljoen Nederlanders een profiel is opgemaakt.
De belangrijkste zullen zijn : Ben je een gevaar voor jezelf of voor anderen.?
Heb je aansluiting bij rare clubjes of idem mensen.?
Bij twijfel krijg je thuisbezoek van een deskundige. Kun je goede referenties noemen dan is er niks aan de hand.
Heb je hier een bron van? Het klinkt me nogal onwaarschijnlijk in de oren en snel googlen levert niets op.

Heb je hier een bron van? Het klinkt me nogal onwaarschijnlijk in de oren en snel googlen levert niets op.
11 miljoen in `the picture` De rest zijn baby`s oude oma`s of dementen onschuldigen.
Op radio 1 NPO 104,4Mhz wordt er hele dag wat `afgekakeld` door Jan en alleman,
Verder heb ik Chat GTP gevraagt : [ Wie komen er allemaal in aanmerking om door de AIVD gevolgd te worden? ]
En dan krijg je uitgebreid antwoord. Het bekijken kan al zoveel jaar heel makkelijk. Vuurwerkliefhebbers of omgang (in hoeverre?) met rare `kwibussen` wat je hier ook onder ook mag verstaan. Het zal overal op de wereld wel ongeveer hetzelfde zijn. In het ene land erger dan het andere.

Laatst gewijzigd:
Sorry, maar 'iemand op de radio maar ik weet niet wie' en ChatGPT zijn geen bronnen.

Ik vind 11 miljoen profielen gekoppeld aan actief opsporingsbeleid nogal een claim dus daar zou ik graag iets meer onderbouwing van zien dan 'trust me bro'.

Laatst gewijzigd:
Okéé Nap van mij heb je gelijk.
Maar het onderwerp waar het hier over gaat dat is in grote lijnen : Tot hoever gaat Chat GTP reiken?
Alleen maar leuke kunst of straks vrijheidsbeperking?
Het ligt aan de streek of het (ei)land.

Op mijn 18`de heb ik eens met oudjaar met vuurwerk e.d. te maken gehad.
Op mijn 36`ste had ik een keer een advocaat nodig vanwege gezeur van een woningbouwvereniging.
Hij wist me achtien jaar later te vertellen een dosier van mij bestond met een verdachte foto van mij over die voorvallen.
Ik was toen een gemakkelijk te pakken onnozel slachtoffer op het moment dat ik meedeed met een groep van ongeveer 20 man en zeker geen initiatiefnemer.
Die andere gasten waren veel sterkere `boeren` niet als belediging bedoeld. Ik was makkelijke prooi voor de politie.
Deze advocaat was overgens wel goed voor mij want ik heb er slechtere ontmoet.
Hij nam mij in vertrouwen en liet de gegevens zien.
Dus neem ik aan dat er eindeloze dosiers bestaan van een heleboel mensen. . . . Toen nog nooit gehoord van computers of Chat GTP
Hoeveel dat dat er zijn zal wel een geheim zijn van de inlichtigendiensen.

Er loert altijd en overal gevaar maar om me daar nu altijd maar ongerust over te maken? Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
link Dan wil je integreren als nieuweling aangekomen op een eiland? en dan krijg je dat.?
Summerdyk Flakkee of Sunneklaas Ameland cultuurshock.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Een aardig, misschien ietwat activistisch, stukje van een onderzoeker op LinkedIn geplukt (ChatGPT vertaling). Hij beschrijft precies wat ik steeds vaker (o.a. bij collega's) zie, 'even aan Chat vragen' en er dan als grondhouding erop vertrouwen dat de output ook klopt - maar is dat ook zo?

60% VAN DE TIJD FOUT:
ChatGPT. Gemini. Grok. Perplexity. Copilot. DeepSeek

Premiummodellen, $20 tot $40 per maand, presteerden slechter dan gratis versies.⁵
Hogere kosten. Hogere zekerheid. Hogere foutpercentages.

Het Tow Center van Columbia University testte acht AI-zoekmachines op de simpelst denkbare taak:
Krijg je een rechtstreeks fragment uit een nieuwsartikel, identificeer dan de kop, uitgever, datum en URL.¹

Gezamenlijk gaven ze meer dan 60% van de tijd een verkeerd antwoord.²

Niet op complexe redeneringen.
Niet op genuanceerde analyses.
Niet op toekomstvoorspellingen.

Maar op het vermelden van hun bronnen.

Een gewone Google-zoekopdracht doet dit in één keer goed.

De individuele resultaten:
  • Grok 3: 94% fout
  • Gemini: 1 juist antwoord van de 200
  • ChatGPT: 67% fout
  • Perplexity: 37% fout (beste van de test)
Maar het foutpercentage is niet het echte probleem.

Het is de zekerheid.

ChatGPT gaf 134 keer onjuiste informatie. Het gaf slechts 15 keer aan onzeker te zijn.³
Het zei nooit “Ik weet het niet.”

Nooit. Eén keer.

Grok 3 kreeg niet alleen bronnen fout, het verzón ze.
Van de 200 zoekopdrachten leidden 154 verwijzingen naar verzonnen URLs.⁴
Pagina’s die niet bestaan.
Bewijs dat er nooit was.
Ze maken geen fouten.
Ze fabriceren bewijs.

En hier wordt het absurd:

Denk eens na over waar deze tools worden ingezet.

Code schrijven. Contracten samenvatten. Beleggingsbeslissingen informeren. Juridische stukken opstellen. Medische informatie genereren.

Als ze al geen nieuwsartikel — de meest basale test van intellectuele eerlijkheid — correct kunnen citeren, wat fabriceren ze dan nog meer met absolute zekerheid?

De onderzoekers waren duidelijk:
“De meeste tools die we testten presenteerden onnauwkeurige antwoorden met alarmerende zekerheid.”⁶

Dit is geen bug die je kunt patchen.

Dit is hoe de architectuur werkt.

Grote taalmodellen weten niets. Ze voorspellen wat plausibel klinkt.

Ze hebben geleerd dat zelfvertrouwen wordt beloond — nauwkeurigheid maakt niet uit.

We bouwen kritieke infrastructuur op fundamenten die 60–94% van de tijd falen.

De kunst met technologie is te voorkomen dat je duisternis met de snelheid van het licht verspreidt.
Stephen Klein
Founder & CEO, Curiouser.AI
Docent, UC Berkeley Haas School of Business
WeFunder (link in comments)

Bronnen:
¹ Columbia Journalism Review, Tow Center for Digital Journalism, “AI Search Has A Citation Problem,” 6 maart 2025 – Studie analyseerde 1.600 zoekopdrachten over 8 AI-zoektools
² Ibid. – “Gezamenlijk gaven ze meer dan 60% van de zoekopdrachten een onjuist antwoord”
³ Ibid. – ChatGPT “signaleerde slechts vijftien keer onzekerheid in tweehonderd antwoorden en weigerde nooit een antwoord te geven”
⁴ Ibid. – “Van de 200 prompts die we testten voor Grok 3 leidden 154 verwijzingen naar foutpagina’s”
⁵ Ibid. – Premiummodellen “vertoonden hogere foutpercentages… neiging om stellige maar verkeerde antwoorden te geven”
⁶ Ibid. – Letterlijk citaat van de auteurs van de studie
No alternative text description for this image

Bron: AI Search Tools Fail to Cite Sources Accurately | Stephen Klein posted on the topic | LinkedIn

Ik post deze jongedame met haar wijze woorden nog maar eens een keertje:

Laatst gewijzigd:
Gezamenlijk gaven ze meer dan 60% van de tijd een verkeerd antwoord.²
Da's best veel zo bij elkaar, had ik niet verwacht op basis van m'n eigen ervaringen van de laatste tijd.
Ik heb de afgelopen weken 'ns wat gedaan met 2 conversaties die op zich toch redelijk complex werden, de ene over kernfusie en quantumfysica en de andere diepgaand in de bitcoin, het principe en van alles wat daarbij kwam kijken zoals controle van een staat over het geld en wat als Bitcoin een soort wereldmunt zou worden en de pro's en cons daarvan en ik vond dat chatGPT (gratis versie) toch aardig redeneerde al wass het soms wat hypothetisch maar dat had ook wel met de onderwerpen te maken.

Back