Even een voorbeeldje van AI fantasie dat ik deze week had: ik wou een tekst laten vertalen dus ik typte hem in maar ik kende de data nog niet, die liet ik dus blanco. "de receptie is op en de viering is op". De AI vertaalde dit naar "the reception is on monday and the festivities are on friday". Die verzon dus ter plekke gewoon twee data die ik nooit gegeven had!
Pas dit nu eens toe op "programmeren met AI als je zelf niet kan programmeren". Dat komt dus niet goed. Ik kan zelf programmeren, en AI is dan een goede assistent als ik bv de syntax niet goed ken, een port van een oude naar een nieuwe versie wil maken zonder weken in documentatie te moeten duiken, dat soort dingen. Waar ik dus wel zelf perfect weet en kan beschrijven wat en hoe ik wil, en meteen kan zien of zijn idee ergens op slaat. Maar dan geef ik hem al een deelprobleem, zeg welke taal, welke libraries, welke niét, welke variabelen beschikbaar zijn, welke output, randvoorwaarden ivm RAMgebruik etc, context over de architectuur...en dan kan je wat met de output. Soms.
Ik heb 1 keer een hole in one voor een compleet programma gehad, dat was wel een magisch momentje. Beperkt programma natuurlijk, en heel strakke en complete prompt gemaakt. Maar ik heb veel vaker dagen in een cirkeltje gelopen waar AI maar niet uit kwam, waarbij ik meestal zelf met de reddende oplossing moest komen. Wat ook vaak gebeurt: ik weet niet hoe ik X best aanpak, AI komt met een voorstel dat met grote haken en ogen werkt maar mij wel inspireert voor de elegante, efficiënte manier die ik vervolgens zelf verzin. Daarom noem ik het een leraar, assistent en leerling tegelijk. Ook goed geschikt voor rubberducking.
Omwille van bovenstaande ben ik vooralsnog niet bang dat AI mijn job als programmeur overneemt, in tegendeel het laat mij nu toe om veel complexere programma's te maken dan ik vroeger kon, terwijl de collegae die niet kunnen programmeren nog steeds niet kunnen programmeren.
Arduino programmeer ik bijna altijd zonder AI. Ik ken de syntax en mogelijkheden binnen mijn eigen codebase goed genoeg. Daar gebruik ik het wel eens om bij -voor mij- nieuwe libraries even door bv de BLE documentatie te gaan en mij een doelgericht "BLE Hello World" opstartje te geven zodat ik zelf verder kan bouwen.