De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Ik zou wellicht best in de toekomst eens een iets voor de Korg Drumlogue willen ontwerpen met een beetje hulp. Maar kan me voorstellen dat er al tools ontwikkeld zijn voordat ik daar aan toe kom.

Enige waar ik niet blij van word zijn discussies tussen vrienden en dan AI er bij halen in een gesprek.. ik zie dat minder zittten..

De logue sdk c/c++
Ik zou het zo aanpakken.
Als je nu bv visual studio code download en copilot aanzet of neovim met de copilot extensie.

Dan in agent mode vraag je hoe je een voorbeeld uit de logue sdk 'build' voor de drumlogue.
Beste dan de logue sdk klonen. Indien nodig vragen aan copilot hoe dat moet.
Dan exact specificeren wat je wilt gaan doe en voor welk platform.

Nadat je succesvol een voorbeeld build voor je drumlogue hebt gemaakt kun je je focussen op iets customs.

Er zijn idd best wat zaken steeds meer opensource die al heel goed klinken en waar je van de ontwikkelaar op door mag. Maar ik vraag me af vanuit een ontwerp positie hoe haal ik de hoogst mogelijke geluidskwalteit? Waar moet je dan op letten? Ik zou heel graag mn Bricasti IR's erin willen hebben.. Simpel en goed.

Ik wil geen programma's maken maar als ik zie hoe vlot tegenwoordig AI er een ontwerp voor een huis of een samenvatting van een boek uitgooit dan denk ik dat bijv een simpel appje voor muziek of zoiets toch wel moet kunnen zou je denken of je hebt een distributiecentrum en je wil processen beter op elkaar afstemmen dan kan dat toch met AI.

'Simpel appje voor muziek' das wel heel er gespecificeerd.
Maar als je aan audio // dsp // vst denkt is dat niet echt simpel.
Je hebt wel een soort ai apps waar je aan zegt wat je will hebben en dat word dan gemaakt incl user interface. Maar dat lijkt wel heel erg op die ai muziek generatoren en lijkt wel zo highlevel en template dat het weinig met development te maken heeft.

Er zijn idd best wat zaken steeds meer opensource die al heel goed klinken en waar je van de ontwikkelaar op door mag. Maar ik vraag me af vanuit een ontwerp positie hoe haal ik de hoogst mogelijke geluidskwalteit? Waar moet je dan op letten? Ik zou heel graag mn Bricasti IR's erin willen hebben.. Simpel en goed.

Je hebt op de logues heel weinig ram en cpu.
Convolution gaat daar niet op werken.
STM32F4 SOC met 128kb sram op de prologue. Daar zijn toch mensen die de mutable instruments code hebben weten uit te kleden en porten.

Anyhow als je aan zoiets begint is een build van de voorbeelden al een milestone om te vieren. Het gaat er dan om om te genieten van het leren en vooruit gaan.
Maar kleine staps eerst anders kom je van een koude kermis thuis.
Dus werst leren de toolchain op te zetten. Compiler, sdk paths, linken. En daarna proberen om een build te maken. Zou vast wel een youtube fimpje van zijn. Maar ai kan je ook helpen. Vooral als je vast loopt en je de errors deelt.

Je hebt wel een soort ai apps waar je aan zegt wat je will hebben en dat word dan gemaakt incl user interface.

Bijvoorbeeld: Lovable

Dan maak je een app door wat prompts op te geven. De code is vast prut, maar het is best leuk om eens te proberen.

AI bij content is al een probleem aan het worden. Laat je bijvoorbeeld ChatGPT een wetenschappelijke tekst schrijven, dan is zo'n 80% van de uitspraken en conclusies min of meer te verifiëren. Die andere 20% zuigt hij gewoon uit zijn dikke duim, of dikt hij enorm aan. Dat is wel zorgelijk, want nu al wordt de helft van alle content gemaakt met AI. En worden die modellen weer getraind met content waar aantoonbaar dikke fouten in staan. Als dat zo door gaat kun je bijna niet meer herleiden wat waar is en wat niet.

Het gebruik van AI als een slimme secretaresse ben ik wel voor. Uitzoeken, samenvatten, vertalen, meelezen etc.

Ik zou zelf nooit muziek maken met AI. Maar ik zou het wel leuk vinden als ik een virtuele sounddesigner voor mijn favoriete synths had. Dat je beschrijft welke sound je ongeveer zoekt, en dat de AI met zijn kennis dat soort geluiden dan voor je maakt, als startpunt.

Voor wie het interessant vindt, Lubach had gisteren best een interessant overzicht.

Even een voorbeeldje van AI fantasie dat ik deze week had: ik wou een tekst laten vertalen dus ik typte hem in maar ik kende de data nog niet, die liet ik dus blanco. "de receptie is op en de viering is op". De AI vertaalde dit naar "the reception is on monday and the festivities are on friday". Die verzon dus ter plekke gewoon twee data die ik nooit gegeven had!

Pas dit nu eens toe op "programmeren met AI als je zelf niet kan programmeren". Dat komt dus niet goed. Ik kan zelf programmeren, en AI is dan een goede assistent als ik bv de syntax niet goed ken, een port van een oude naar een nieuwe versie wil maken zonder weken in documentatie te moeten duiken, dat soort dingen. Waar ik dus wel zelf perfect weet en kan beschrijven wat en hoe ik wil, en meteen kan zien of zijn idee ergens op slaat. Maar dan geef ik hem al een deelprobleem, zeg welke taal, welke libraries, welke niét, welke variabelen beschikbaar zijn, welke output, randvoorwaarden ivm RAMgebruik etc, context over de architectuur...en dan kan je wat met de output. Soms.

Ik heb 1 keer een hole in one voor een compleet programma gehad, dat was wel een magisch momentje. Beperkt programma natuurlijk, en heel strakke en complete prompt gemaakt. Maar ik heb veel vaker dagen in een cirkeltje gelopen waar AI maar niet uit kwam, waarbij ik meestal zelf met de reddende oplossing moest komen. Wat ook vaak gebeurt: ik weet niet hoe ik X best aanpak, AI komt met een voorstel dat met grote haken en ogen werkt maar mij wel inspireert voor de elegante, efficiënte manier die ik vervolgens zelf verzin. Daarom noem ik het een leraar, assistent en leerling tegelijk. Ook goed geschikt voor rubberducking.

Omwille van bovenstaande ben ik vooralsnog niet bang dat AI mijn job als programmeur overneemt, in tegendeel het laat mij nu toe om veel complexere programma's te maken dan ik vroeger kon, terwijl de collegae die niet kunnen programmeren nog steeds niet kunnen programmeren.

Arduino programmeer ik bijna altijd zonder AI. Ik ken de syntax en mogelijkheden binnen mijn eigen codebase goed genoeg. Daar gebruik ik het wel eens om bij -voor mij- nieuwe libraries even door bv de BLE documentatie te gaan en mij een doelgericht "BLE Hello World" opstartje te geven zodat ik zelf verder kan bouwen.

weet Google dus volledig wie je bent
Dat is natuurlijk niet nieuw. De reguliere search in gmail werkt ook zo goed omdat alle content al geindexeerd is.

Ik vind het vooral debiel dat zelfs betalende klanten het niet uit kunnen zetten.

Ik ben me ook aan het oriënteren om mij te ont -googlen.
Heb onlangs privacy maatregelen opgezet met meerdere proxies en header spoofing.
In dat process geleerd dat er naast user agent ook 'client hints' bestaan en die geven zo je kernel versie, echte ip ed door. Dat kun je in chrome niet uitzetten. Dus injecteer ik javascript om dat te blocken en zo werken de meeste cloudfare sites niet.

Anyhow weet iemand wat goede opties voor email zijn?

Ik ben me ook aan het oriënteren om mij te ont -googlen.
Valt nog niet mee. Ik was een tijdje over naar Duckduckgo voor zoeken en Brave browser in plaats van Chrome, maar dat was het toch ook niet. Toepassingen als Gmail en Google Docs etc gebruikte ik al niet dus dat scheelt.

Deze is interessant als alternatief voor Google Drive, nu ook met flinke Black Friday-korting:

En hier vind je nog veel meer alternatieven 🙌

Valt nog niet mee. Ik was een tijdje over naar Duckduckgo voor zoeken en Brave browser in plaats van Chrome, maar dat was het toch ook niet. Toepassingen als Gmail en Google Docs etc gebruikte ik al niet dus dat scheelt.
Ja chrome is een fijne browser maar wel met dergelijke issue.
In Firefox kun je wel beter privacy settings instellen.
Maar privacy is zowiezo pittig en technisch. header modificatie, spoofing, javascript injection, tor, encrypted DNS etc etc..
En als je dan alles hebt ingesteld kun je de populaire sites niet meer op.
Dus dan moet je voor reddit etc een uitzondering maken.
Dus een aantal jaar geleden ben ik daar maar mee gestopt.
Nu heb ik het wel weer.
Denk dat ik ooit wel ook een VPN aanschaf.

Ik ga al mijn spullen van mijn google account halen.
De foto's die belangrijk zijn uitprinten en dan uiteindelijk de account verwijderen en een nieuwe aanmaken.
Dan ga ik dit jaarlijks doen ook gewoon om het algoritme te resetten. Je moet dan wel uitkijken dat je niet verklapt wie je bent. Want bij Google zijn ze niet stom.
Voor de rest heb ik geen FB/Insta ed.. alleen google en synthforum.

Ja, dat is mij teveel gedoe allemaal. In de eerste plaats moet het gewoon lekker en soepel werken. Daarnaast kan ik me nauwelijks voorstellen dat ik interessant genoeg ben voor intensieve studie of surveillance, en dat de algoritmes mij speciale ads voorschotelen (waarvan 99% in mijn adblocker blijft hangen) is dan maar zo. Heb wel standaard een hoop privacy settings, tracking blockers en adblockers aanstaan voor zover dat zin heeft.

Zo lang je niet alle dagen mee loopt met xtingtionrebellelion of zo iets dergelijks 😩🤥😱. Is er niets om je zorgen over te maken.
Als je een muziekant bent dan wil je toch aan-de-weg-timmeren anders word je nergens uitgenodigd en kent niemand je meer.
Anders kan je, je alleen nog vertonen in annonieme achtergrondkoortjes.

Even een voorbeeldje van AI fantasie dat ik deze week had: ik wou een tekst laten vertalen dus ik typte hem in maar ik kende de data nog niet, die liet ik dus blanco. "de receptie is op en de viering is op". De AI vertaalde dit naar "the reception is on monday and the festivities are on friday". Die verzon dus ter plekke gewoon twee data die ik nooit gegeven had!

Pas dit nu eens toe op "programmeren met AI als je zelf niet kan programmeren". Dat komt dus niet goed. Ik kan zelf programmeren, en AI is dan een goede assistent als ik bv de syntax niet goed ken, een port van een oude naar een nieuwe versie wil maken zonder weken in documentatie te moeten duiken, dat soort dingen. Waar ik dus wel zelf perfect weet en kan beschrijven wat en hoe ik wil, en meteen kan zien of zijn idee ergens op slaat. Maar dan geef ik hem al een deelprobleem, zeg welke taal, welke libraries, welke niét, welke variabelen beschikbaar zijn, welke output, randvoorwaarden ivm RAMgebruik etc, context over de architectuur...en dan kan je wat met de output. Soms.

Ik heb 1 keer een hole in one voor een compleet programma gehad, dat was wel een magisch momentje. Beperkt programma natuurlijk, en heel strakke en complete prompt gemaakt. Maar ik heb veel vaker dagen in een cirkeltje gelopen waar AI maar niet uit kwam, waarbij ik meestal zelf met de reddende oplossing moest komen. Wat ook vaak gebeurt: ik weet niet hoe ik X best aanpak, AI komt met een voorstel dat met grote haken en ogen werkt maar mij wel inspireert voor de elegante, efficiënte manier die ik vervolgens zelf verzin. Daarom noem ik het een leraar, assistent en leerling tegelijk. Ook goed geschikt voor rubberducking.

Omwille van bovenstaande ben ik vooralsnog niet bang dat AI mijn job als programmeur overneemt, in tegendeel het laat mij nu toe om veel complexere programma's te maken dan ik vroeger kon, terwijl de collegae die niet kunnen programmeren nog steeds niet kunnen programmeren.

Arduino programmeer ik bijna altijd zonder AI. Ik ken de syntax en mogelijkheden binnen mijn eigen codebase goed genoeg. Daar gebruik ik het wel eens om bij -voor mij- nieuwe libraries even door bv de BLE documentatie te gaan en mij een doelgericht "BLE Hello World" opstartje te geven zodat ik zelf verder kan bouwen.
een van de gevaren is dat AI zichzelf niet herkent en zichzelf aan bron gaat gebruike waardoor AI en het internet vele malen meer useless worden(dead internet theorie), benn jordan had een mooi onderzoek hierover waarbij AI een reply van zichzelf (maar gerepost door benn) als verificatie bron gebruikte en niet herkende dat dit door de AI zelf geschreven was

1763258785023.jpeg

Back