Kwestie van programmeren. Het is een klein kunstje om programma's alternatieven te laten uitproberen die niet meer door een mens zijn ingevoerd. Ook zijn er al programma's die programma's schrijven. De rol van de mens wordt steeds kleiner. Ook de huidige AI komt al met ongewenste verrassingen. Hoezo AI komt niet met iets nieuws?
Ook dat laat zich inbouwen. Bovendien AI heeft in principe zelf meer drive dan een mens want wordt niet moe.
Is al eerder weerlegd. AI is nu al zo wijdverbreid dat er geen centrale stekker meer is die we (wie zou dat moeten doen?) eruit kan trekken. Het bedrijfsleven zal zich dit speeltje ook niet meer af laten pakken, en landen waarin dat wel gebeurt zullen de concurrentieslag verliezen. Het is net zoiets als het vliegverkeer op Schiphol, het is uit milieu-overwegingen duidelijk dat de rem erop moet maar niemand slaagt erin daadwerkelijk in te grijpen. Het is niet meer de techniek die de mens dient maar de mens die de techniek dient. Amen.
Ik denk dat hier een paar dingen door elkaar worden gehaald.
Je kan van alles programmeren zodat AI steeds meer alternatieven kent, da's het probleem niet en het gaat ook niet om moe worden.
Het gaat om een doel, een intentie die een mens heeft en misschien is dat wel evolutie, het altijd maar willen blijven ontwikkelen, voor wie of voor wat?
Schijnbaar heeft de mens altijd behoefte om verder te gaan ook al weet niemand waarom we dit doen.
AI heeft geen intentie anders zou AI een eigen wil hebben, AI doet iets omdat de mens AI een doel opgeeft door commando's; maak tien variaties op dit of dat of geef me een oplossing voor zus of zo.
Maar er is geen AI die opeens denkt van we gaan het nu 'ns even heel anders doen dan wat anderen willen, ik wil een nieuwe politiek of ik ga dit of dat veranderen want zoals het nu gaat loopt het niet lekker.
AI komt niet uit zichzelf met oplossingen maar misschien komt dat nog dat AI op een dag het idee krijgt dat we hier op de wereld er een zooitje van maken en dat AI een plan bedenkt om controle te krijgen over de mens.
En dan bedoel ik niet controle in de zin van meer informatie dus meer macht maar echt controle in de zin van ik ga de mens nu overtreffen en zorg dat de mens op het tweede plan komt zodat een AI gevoede regering het voor het zeggen heeft terwijl door de geschiedenis heen zie je dat er overal staatsgrepen hebben plaatsgevonden omdat die mensen dachten dat ze het beter konden of een zucht naar macht hadden.
Ik kom nog even terug op die creativiteit waar ik het eerder over had, misschien ging ik wat snel door de bocht; wij hier op het forum maken muziek en da's meestal door combinaties te maken van datgene wat er is, we borduren voort op dat wat we kennen da's ook creativiteit natuurlijk omdat we iets proberen te maken wat we nog niet eerder hebben gedaan.
AI doet nu in feite hetzelfde wat wij doen en kan als je de opdracht geeft tien variaties geven op een bepaalde song.
Maar een mens kan ook met iets heel nieuws komen wat er nog helemaal niet was, terwijl AI altijd met variaties komt voor zover ik het kan zien.