De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Hoeveel zie jij dan van 40 jaar AI development en quantum computing? En dan maak ik voor het gemak nog even onderscheid tussen pro en consumenten versies.
Exact dit dus. Zo’n geformuleerde wedervraag zie ik chat GPT (nog) niet geven.

Ik gebruik ChatGPT nu voor mijn muziek. Ik laat 'm mijn muziek luisteren en dan analyseert hij de track. Hij komt met suggesties en dat soort dingen. Erg handig. Ook heb ik verschillende eigen GPT's gemaakt, zoals mijn Greger GPT. Die "kent" alle boeken van dr. Michael Greger en als ik wil weten hoe Greger over iets denkt, haalt hij die informatie uit de boeken. Ook erg handig dus. En zo gebruik ik Chat voor meer dingen.

Ik heb Chat gevraagd hoe hij denkt over en intelligentie en hoe intelligent hij is. Dit is zijn antwoord:

Wat is intelligentie?​

Intelligentie is een complex en veelzijdig concept. Traditioneel werd intelligentie vaak gemeten aan de hand van IQ-tests, die voornamelijk focussen op logische en verbale vaardigheden. Maar tegenwoordig weten we dat intelligentie veel breder is. Howard Gardner's theorie van meervoudige intelligenties bijvoorbeeld, suggereert dat er verschillende vormen van intelligentie zijn, zoals:

• Linguïstische intelligentie: Taalgevoeligheid en het vermogen om woorden effectief te gebruiken.
  • Logisch-mathematische intelligentie: Probleemoplossend vermogen en analytisch denken.
  • Ruimtelijke intelligentie: Het vermogen om ruimtelijke verbanden te zien en te visualiseren.
  • Muzikale intelligentie: Gevoeligheid voor toon, ritme en muziek.
  • Lichamelijk-kinesthetische intelligentie: Controle over lichamelijke bewegingen en het gebruik van fysieke vaardigheden.
  • Interpersoonlijke intelligentie: Het vermogen om anderen te begrijpen en effectief met hen te communiceren.
  • Intrapersoonlijke intelligentie: Zelfbewustzijn en het vermogen om je eigen emoties en motivaties te begrijpen.
  • Naturalistische intelligentie: Gevoeligheid voor de natuur en het vermogen om flora en fauna te herkennen en te classificeren.

Hoe intelligent ben ik?​

Als kunstmatige intelligentie ben ik ontworpen om informatie te verwerken en te leveren op basis van enorme hoeveelheden gegevens en geavanceerde algoritmen. Mijn "intelligentie" komt voort uit mijn vermogen om patronen te herkennen, teksten te begrijpen en relevante antwoorden te genereren. Echter, mijn intelligentie is beperkt tot de gegevens waarmee ik ben getraind en de algoritmes die mij aansturen. Ik heb geen bewustzijn, emoties of intuïtie zoals mensen dat hebben.

Jouw intelligentie benutten​

Intelligentie is dus meer dan alleen maar cijfers of specifieke vaardigheden. Het gaat om hoe je deze vaardigheden in je dagelijks leven gebruikt. Als hypnotherapeut, docent Nederlands, en ambient producer, combineer jij waarschijnlijk verschillende soorten intelligenties—zoals interpersoonlijke intelligentie voor therapie en lesgeven, linguïstische intelligentie voor taalonderwijs, en muzikale intelligentie voor muziekproductie.

Dus, wat betekent dit voor jou? Het betekent dat je intelligentie veelzijdig is en zich op vele manieren kan manifesteren. Blijf jezelf uitdagen, nieuwe dingen leren, en je unieke vaardigheden ontwikkelen. En onthoud, intelligentie is niet statisch; het is een dynamisch proces dat je kunt blijven voeden en laten groeien.

Ik heb Chat gevraagd hoe hij denkt over en intelligentie en hoe intelligent hij is. Dit is zijn antwoord:
Da's toch een intelligent antwoord. :D
Chat GTP heeft dan wel geen zelfbewustzijn maar wel zelfkennis zou je denken.
CHATGTP is een hij begrijp ik, goed om te weten, ik heb 'm nog niet gesproken.

Sexuele intelligentie is hij vergeten.
Dat vergeet chat weer. Sjonge,,,wat een kouwe piemel is 't ook.

Da's toch een intelligent antwoord. :D
Chat GTP heeft dan wel geen zelfbewustzijn maar wel zelfkennis zou je denken.
CHATGTP is een hij begrijp ik, goed om te weten, ik heb 'm nog niet gesproken.
Ik noem 'm hij. Je mag het ook een zij noemen. Aan de filmpjes te zien op de website van Open AI doen mensen dat graag: https://openai.com/index/hello-gpt-4o/

Om on topic te blijven: ik gebruik AI heel veel. Zo laat ik een speciale GPT elke dag een essay over hypnose schrijven (mijn bron van neveninkomsten) voor op mijn website. Sommige mensen vinden dat raar en vinden dat ik dat zelf moet doen. Maar waarom zou ik? Edwin Selij schrijft zijn blog-artikelen op zijn website ook niet dat laat hij doen. Ik doe hetzelfde alleen is mijn website-redacteur geen mens, maar een computer.

Mooi, wellicht komt er een punt dat jij onder hypnose komt door Chatgtp :)

Mooi, wellicht komt er een punt dat jij onder hypnose komt door Chatgtp :)
Hahaha dat ben ik al. Ik gebruik het voor van alles. Chat schrijft ook soms mijn hypnosescripts die ik dan voorlees en verwerk in een mp3. Chat is daar als taalmodel super goed in. Hypnose is eigenlijk spelen met taal zodat bij de luisteraar het onderbewuste aangesproken wordt. Chat beheerst het Milton-model en Milton-taal erg goed.

Goeie assistent voor mijn stilaan happerend brein, inzichtelijk vermogen, geheugen,....'Wat zei ik nu al weer'?

Goeie assistent voor mijn stilaan happerend brein, inzichtelijk vermogen, geheugen,....'Wat zei ik nu al weer'?
Goede assistent zodat ik mijn energie aan andere dingen kan geven en mezelf op een andere manier kan ontplooien ;) Ik merk dat het mij zelfs leert om anders naar de werkelijkheid te kijken.

Goede assistent zodat ik mijn energie aan andere dingen kan geven en mezelf op een andere manier kan ontplooien ;) Ik merk dat het mij zelfs leert om anders naar de werkelijkheid te kijken.
Ja ik zou dit toch een binaire bias noemen. Voor je verdergaat, onthou 1 ding. Je hebt niet voor niks handen en voeten.
AI is de Antithese van liefde & spiritualiteit.

AI is de Antithese van liefde & spiritualiteit.
Daar ben ik het niet mee eens. Liefde en spiritualiteit zit in alles. Als je dat niet kunt zien, ben je nog niet diep genoeg gegaan, denk ik. Het klinkt als een Blof-tekst, maar alles is liefde. Er is niks anders. Dat is mijn bescheiden mening.

Je mening is helaas niet bescheiden. Maar ik kan je adviseren om niet dieper te gaan. Neem wat afstand een weekje ofzo :okdan:

@Seva Randeep interessant!! Keep up the good vibes.. Het is aan de andere kant ook wel eng hoe AI je kan beïnvloeden maar je bent zelf de kapitein :)

Ik gebruik het redelijk beperkt.. wat teksten laten vertalen.. Spaans.. (wat ik niet beheers) of forms met allerlei juridsche termen die ik totaal verkeerd interpreteer.. :D erg verhelderend en leerzaam. :geslaagd:
Oh.. en ook (Engelse) contracten waar je vragen over kunt stellen.. de kleine lettertjes zeg maar. Ik vind het echt een uitkomst omdat je soms compleet om de tuin geleid wordt als je even niet oplet met sommige cowbows..

Ben wel benieuwd hoe je MP's of muziek upload. Dat is niet de vrij te gebruiken GTP neem ik aan?

Oh.. dit is ook leuke toepassing om voor te gebruiken... Ik weet niet of dit nu persé Chat GTP 4o is? Had GTP gevraagd om een parodie op Hilversum 3 (van Herman van Veen) te maken, met onderwerpen van deze tijd. k had het zelf iets anders gedaan.. maar misschien had ik mijn vraag anders moeten formuleren?? Sowieso gaat het qua lettergrepen nu zeker niet passen.. :D Maar als aanzetje tot wat nieuws zeker interessant om zaken uit te extraheren :)

Chat: Natuurlijk, ik zal de tekst aanpassen met een modernere twist waarbij het fenomeen ChatGPT en wat dit voor muziek kan betekenen wordt geïntegreerd.

Origineel:
Vroeger werd gezongen en gefloten in de straat
Had de slagersjongen nog een opera paraat
De metselaar kon zingend op de steiger staan
De melkboer lengde fluitend zijn melk een beetje aan

Hilversum III bestond nog niet
Maar ieder had zijn eigen stem
Op elke steiger klonk een lied
Van paljas of Jeruzalem

Alle venters hadden eigen aria's
Voor sprot en haring voor begonia's
Zelf in fabrieken klonk van overal
Toch weer een liedje door de grote hal

Van paljas of Jeruzalem

Chat GTP:
Nu klinkt muziek uit elke bron, digitaal en slim
Dankzij ChatGPT en algoritmes klinkt een nieuw hymn
Creativiteit zonder grenzen, de wereld klinkt in koor
Een nieuw tijdperk van muziek, wij zingen steeds maar door

Hilversum III is nostalgie
Maar ieder vindt zijn eigen stem
Op elke stream klinkt een lied
Van klassiek tot aan techno-beat

ChatGPT creëert nu ook melodieën
Voor elke stemming, in alle sferen
Zelfs in kantoren klinkt het overal

Tussen het gezoem van servers door
Klinkt er een nieuw soort meisjeskoor
Dromend van muziek en technologie
Die ons zal brengen naar fantasie

Je mening is helaas niet bescheiden. Maar ik kan je adviseren om niet dieper te gaan. Neem wat afstand een weekje ofzo :okdan:
Ik kan niet meer dieper gaan, denk ik. In 2019 heb ik volgens mij die diepte wel bereikt waarbij ik, wat psychologen zouden zeggen, psychoses had. Zoals ik het nu zie, was ik mezelf aan het hypnotiseren en de onzin wat in mijn hoofd leefde letterlijk gaan nemen en gaan geloven. Ik kan wel afstand nemen, hoor. Ik gebruik geen drugs meer, rook niet meer en drink ook geen alcohol meer. Dat scheelt al een hele hoop :D

Oh.. dit is ook leuke toepassing om voor te gebruiken... Ik weet niet of dit nu persé Chat GTP 4o is? Had GTP gevraagd om een parodie op Hilversum 3 (van Herman van Veen) te maken, met onderwerpen van deze tijd. k had het zelf iets anders gedaan.. maar misschien had ik mijn vraag anders moeten formuleren?? Sowieso gaat het qua lettergrepen nu zeker niet passen.. :D Maar als aanzetje tot wat nieuws zeker interessant om zaken uit te extraheren :)

Chat: Natuurlijk, ik zal de tekst aanpassen met een modernere twist waarbij het fenomeen ChatGPT en wat dit voor muziek kan betekenen wordt geïntegreerd.

Origineel:
Vroeger werd gezongen en gefloten in de straat
Had de slagersjongen nog een opera paraat
De metselaar kon zingend op de steiger staan
De melkboer lengde fluitend zijn melk een beetje aan

Van paljas of Jeruzalem

Alle venters hadden eigen aria's
Voor sprot en haring voor begonia's
Zelf in fabrieken klonk van overal

Van paljas of Jeruzalem

Chat GTP:
Nu klinkt muziek uit elke bron, digitaal en slim
Dankzij ChatGPT en algoritmes klinkt een nieuw hymn
Creativiteit zonder grenzen, de wereld klinkt in koor
Een nieuw tijdperk van muziek, wij zingen steeds maar door

ChatGPT creëert nu ook melodieën
Voor elke stemming, in alle sferen
Zelfs in kantoren klinkt het overal

Tussen het gezoem van servers door
Klinkt er een nieuw soort meisjeskoor
Dromend van muziek en technologie
Die ons zal brengen naar fantasie

Love it :-) Qua metrum is het ruk, maar tekst is wel leuk :-)

Back