De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Ik denk niet dat je 10 jaar hoeft te wachten, het is nu al een veelgebruikte tool die niet meer weg te denken is in diverse bedrijfstakken.
Dat zou kunnen.

Maar wat ook zou kunnen, is dat bedrijven die heel veel geld met AI kunnen verdienen, iedereen willen laten geloven dat AI al heel veel gebruikt wordt. Beetje FOMO creëren, jwz. Als ik critici als Ed Zitron mag geloven (wat ik niet zonder meer doe), dan valt het reuze mee met hoeveel AI nou echt door bedrijven gebruikt wordt. Zeker, iedereen die met Microsoft werkt, krijgt Copilot door zijn strot geduwd. Maar dat betekent nog niet dat het "niet meer weg te denken" is.

Ik baseer me op wat ik zie gebeuren in ons bedrijf en de bedrijven van bekenden/relaties. Toepassingen als ChatGPT worden bijvoorbeeld massaal gebruikt door deskjockeys om stukken te schrijven / opzetjes te maken, notulen te genereren uit transcripts (waarbij AI vaak weer tekst maakt van opgenomen spraak) en om teksten in te korten, samen te vatten en te vertalen. Wij gebruiken zelf tegenwoordig ook meer AI voor beeldmateriaal dan stockfoto's. Heb zelfs Shutterstock opgezegd onlangs.

Het blijkt ook wel uit de cijfers:
1748868801153.png

En dat gaat dan om omzet van betalende gebruikers, dus de gebruikers van de gratis versies vallen hierbuiten.

Laatst gewijzigd:
Ik baseer me op wat ik zie gebeuren in ons bedrijf en de bedrijven van bekenden/relaties. Toepassingen als ChatGPT worden bijvoorbeeld massaal gebruikt door deskjockeys om stukken te schrijven / opzetjes te maken, notulen te genereren uit transcripts (waarbij AI vaak weer tekst maakt van opgenomen spraak) en om teksten in te korten, samen te vatten en te vertalen. Wij gebruiken zelf tegenwoordig ook meer AI voor beeldmateriaal dan stockfoto's. Heb zelfs Shutterstock opgezegd onlangs.

Het blijkt ook wel uit de cijfers:
Bekijk bijlage 3862133

En dat gaat dan om omzet van betalende gebruikers, dus de gebruikers van de gratis versies vallen hierbuiten.

Die grafiek vertelt maar een klein deel van het verhaal. Tegenover die verdiende 4 miljard in 2024 stonden 9 miljard aan kosten. En tegenover die verwachtte 12 miljard dit jaar staan naar schatting 26 miljard kosten. (Ik wou dat ik zo kon bestaan. Misschien moet ik wat meer hype om mezelf heen creëren.)

Naar schatting gaat het slechts om 15,5 miljoen betalende gebruikers, en 500-600 miljoen niet-betalende gebruikers. Dus minder dan 3% van de gebruikers vindt het interessant genoeg om voor te betalen. Dat klinkt voor mij niet als "niet meer weg te denken" voor bedrijven.

Ik werk gelukkig niet op kantoor, maar met wat ik me er uit een grijs verleden van kan herinneren, denk ik dat je observates kloppen. Ik zeg absoluut niet dat het niet gebruikt wordt. De vraag is alleen in hoeverre je jouw observaties kunt extrapoleren.

Ik heb het niet over winstgevendheid maar over de explosieve groei in gebruik (die je dus ook terugziet in de omzet). Maar goed, het is allemaal koffiedik kijken natuurlijk. Ik moet zeggen dat naarmate ik me meer in AI ben gaan verdiepen de afgelopen 2 jaar denk dat de verwachtingen van de impact op arbeidsmarkt, economie en maatschappij eerder 'underhyped' dan 'overhyped' zijn. Ik denk dat het de grootste disrupter sinds de industriële revolutie en automatisering gaat worden/aan het worden is.

Het lijstje jobs dat grotendeels overbodig gaat worden groeit inderdaad. Aan de andere kant komen er weer wat nieuwe soorten bij door AI.

Klopt, dat was bij de industriële revolutie en automatisering ook. Zoals Huang van Nvidia zegt: 'Je baan wordt niet overgenomen door AI, maar door iemand die AI gebruikt'.

- Clean and Controlled Mix: High-pass non-bass elements: Remove unnecessary low frequencies from pads, vocals, etc., to leave space for the sub - NEEEEEEEEEEEEE

Kijk, AI is een grote papegaai. Een superslimme en - zo je wilt - universitair geschoolde papegaai. Maar hij papegaait nog steeds na wat anderen zeggen en schrijven. Je weet vooraf ook niet wat de bron is en of de gepresenteerde consensus klopt.

Wil je meer grip? Dan kun je de AI sturen. Dan zeg je bijvoorbeeld: ik wil dat je je antwoord uitsluitend baseert op deze betrouwbare site. Of je uploadt een handleiding en vraagt zijn antwoorden daarop te baseren. Dat werkt prima.

Dan vraag ik door op het eerste punt: "High-pass non-bass elements". You know this is bad advice, right?

Is dat ook niet een mening? Ik zag hier ooit een filmpje over op YouTube en de experts vlogen elkaar in de haren. Het maakt mij overigens niet zoveel uit hoor, want het leuke van AI is dat je alles kunt betwisten. Je kunt dus prima zeggen: is elke mix-engineer het hiermee eens? Of is hier ook discussie over? Dan geeft hij netjes antwoord en komt hij met bronnen.

Maar als je ergens meer van af weet, dan is het vrij frusterend (net als de meeste tutorials).

Het ligt maar net aan de input die je gebruikt. Ik kan een compleet mixingboek van een topproducer uploaden en zeggen: geef uitsluitend antwoord op basis van de info in dit boek. Als het antwoord dan niet klopt, ligt het aan de schrijver 😊

Wellicht is het bij hele praktische zaken prima (zoals: hoe bak ik een cake?). Maar zodra het genuanceerder wordt, dan is duidelijk dat een LLM heel overtuigend kan klinken, maar niets begrijpt.

Klopt, hij begrijpt zelf niet wat hij schrijft. Hij berekent het antwoord op basis van context en aannemelijkheid. Dus nogmaals: als jij de juiste context aangeeft, baseert hij zijn antwoorden daarop. En kun je altijd doorvragen als je twijfelt.

Los daarvan: heel veel dingen die ChatGPT me adviseert of op attendeert wist ik vooraf niet. Dan maak ik me niet druk over niet kloppende details. Ik ga met de suggesties aan de slag, ontdek nieuwe mogelijkheden en stel vervolgvragen als ik iets niet snap. Voor mij is dat een enorme vooruitgang ten opzichte van niet weten.

Maar wat ook zou kunnen, is dat bedrijven die heel veel geld met AI kunnen verdienen, iedereen willen laten geloven dat AI al heel veel gebruikt wordt. Beetje FOMO creëren, jwz.

Marketing speelt absoluut een rol. Maar het verschilt ook per bedrijfstak. Ik werk in de online marketing en daar worden nu al banen overgenomen door AI. En nu AI-agents beter worden gaat dat alleen maar door. Dat gebeurt op dit moment al.

Hier merk ik ook dat AI erin sluipt voor programmeren, en keihard voor computer vision.

Dat dus. En ik loop al tegen de 50, maar kijk naar nieuwe generaties. Die doen niet aan Google en websites. Die groeien op met alles wat er nu gebeurt.
Ik moet zeggen dat naarmate ik me meer in AI ben gaan verdiepen de afgelopen 2 jaar denk dat de verwachtingen van de impact op arbeidsmarkt, economie en maatschappij eerder 'underhyped' dan 'overhyped' zijn. Ik denk dat het de grootste disrupter sinds de industriële revolutie en automatisering gaat worden/aan het worden is.

Dat denk ik dus ook en in heel veel branches. Zorg, onderwijs en vooral sectoren met repeterende werkzaamheden. Notarieel, advocatuur, IT. Dan word ik straks gewoon loodgieter 🙃

Voor wie een paar minuten over heeft is dit een aanrader:

Ik ben eveneens benieuwd hoe het internet er binnen 10 jaar zal uitzien. Tekstuele AI wordt nu al gepusht om antwoorden te geven die bovenaan de zoekmachine staan, agent-AI's zullen taken uitvoeren (zoek dit op internet en maak er dat van). Programmeurs blijven dezelfde hoop code recycleren. Niemand zal nog geintereresseerd zijn om content te maken aangezien men je website of forum niet meer zal bezoeken - het zoek en denkwerk wordt voor jou gedaan. Het benieuwd me waarvan de content zal blijven komen die de AI machines moet blijven voeden....of zal content een grotere economische waarde krijgen en meer jobs creeren als nieuwe certified contentfeeders (voor zover dit nu al niet in zeker zin gebeurd in lagere loonlanden)?

Laatst gewijzigd:
Wil je meer grip? Dan kun je de AI sturen. Dan zeg je bijvoorbeeld: ik wil dat je je antwoord uitsluitend baseert op deze betrouwbare site. Of je uploadt een handleiding en vraagt zijn antwoorden daarop te baseren. Dat werkt prima.

Een handleiding uploaden valt voor mij onder "hoe bak ik een cake", dat is procedurele kennis. Verder hangt het er maar vanaf hoe belangrijk het is dat je kennis klopt. Als je bijvoorbeeld eens met wat mastering wil stoeien, dan is ook een verhaal dat in grote lijnen klopt acceptabel. Maar als er echt iets van afhangt, en je een kloppend verhaal moet hebben (voor jezelf of anderen), dan is dat niet meer genoeg. Als je in dat geval geen kennis hebt van een onderwerp, hoe weet je dan of iets betrouwbaar is? Natuurlijk kun je dan ChatGPT vragen wie er betrouwbaar is, maar daarmee schuif je het probleem alleen maar 1 niveau op.

Is dat ook niet een mening? Ik zag hier ooit een filmpje over op YouTube en de experts vlogen elkaar in de haren. Het maakt mij overigens niet zoveel uit hoor, want het leuke van AI is dat je alles kunt betwisten. Je kunt dus prima zeggen: is elke mix-engineer het hiermee eens? Of is hier ook discussie over? Dan geeft hij netjes antwoord en komt hij met bronnen.

Jou maakt het niet zoveel uit, maar wat als je in een situatie bent waar het wel uitmaakt? Ik wist dat het ChatGPT antwoord in mijn voorbeeld wel heel kort door de bocht was. Maar iemand die dat niet weet, waarom zou die doorvragen? Mijn ervaring met LLMs op onderwerpen waar ik veel van af weet, zorgen dat ik wel 2 keer uitkijk als ik op een gebied kom waar ik niets van af weet. En dan helpt dat zelfverzekerde LLM toontje niet.

Los daarvan: heel veel dingen die ChatGPT me adviseert of op attendeert wist ik vooraf niet. Dan maak ik me niet druk over niet kloppende details. Ik ga met de suggesties aan de slag, ontdek nieuwe mogelijkheden en stel vervolgvragen als ik iets niet snap. Voor mij is dat een enorme vooruitgang ten opzichte van niet weten.

Beetje filosofisch misschien, maar ik geef de voorkeur aan weten dat ik iets niet weet, dan niet weten dat ik eigenlijk iets niet weet :) Maar hier hangt het er ook weer vanaf hoe belangrijk het is dat je kennis klopt.

Marketing speelt absoluut een rol. Maar het verschilt ook per bedrijfstak. Ik werk in de online marketing en daar worden nu al banen overgenomen door AI. En nu AI-agents beter worden gaat dat alleen maar door. Dat gebeurt op dit moment al.

"AI agents worden alleen maar beter." Is dat zo? Wat ik vooral lees is dat ze niet betrouwbaar zijn. Klöpping noemt hun gedrag "schichtig" in het filmpje dat je linkt. Volgens hem op dit moment niet goed genoeg voor professioneel gebruik. Als je wat verder kijkt dan de AI hype machine, dan blijkt dat LLMs tegen grenzen aanlopen, en scaling lijkt nauwelijks nog verbetering op te leveren. Dus het is mij een raadsel hoe agents allen maar beter gaan worden. Klöpping noemt kort dat ze mogelijk niet beter zullen worden, maar Jinek wil dan weer snel verder met SPANNING en SENSATIE. Dat betekent niet dat agents niet gebruikt gaan worden, we zijn met zijn allen zo technofiel dat we alles omarmen wat ook maar een beetje op vooruitgang lijkt. Ook al werkt het niet goed. Maar dan houden we ons vast aan het geloof dat 'ze' het wel op zullen lossen.

Dat dus. En ik loop al tegen de 50, maar kijk naar nieuwe generaties. Die doen niet aan Google en websites. Die groeien op met alles wat er nu gebeurt.

Ik werk veel met jonge mensen, en ik verbaas me er altijd over hoe slecht ze met digitale middelen om kunnen gaan. En dat gevoel werd laatst nog maar eens bevestigd dor een groot internationaal onderzoek met duizenden "digital natives" waaruit blijkt dat gemiddeld maar 1% echt goed met digitale middelen om kan gaan. En gemiddeld 24% haalt het laagste niveau niet eens! Hier de link: International Computer and Information Literacy Study - Welcome to ICILS 2023 Results

Dat denk ik dus ook en in heel veel branches. Zorg, onderwijs en vooral sectoren met repeterende werkzaamheden. Notarieel, advocatuur, IT. Dan word ik straks gewoon loodgieter 🙃

Voor wie een paar minuten over heeft is dit een aanrader:

Volgens mij mist hij, zoals vele anderen, de tweede-orde gevolgen. Neem mastering als voorbeeld. AI gaat al het repetitieve werk vervangen. Hoera! Wat blijft er dan over? Het hoog niveau creatieve gedeelte van mastering. Daarvoor moet je veel ervaring hebben, een goed stel oren, gevoel voor wat er cultureel speelt, je moet meester zijn over je gereedschappen en je moet weten wanneer je iets wel of niet moet doen. Alleen die mensen zullen nog werk hebben, het zijn de top masteraars van nu. Maar hoe zijn dat top masteraars geworden? Door jaar in jaar uit repetitief werk te doen. Niemand is van de 1 op de andere dag een top masteraar, dat duurt al snel een jaar of 10. Dus als dat repetitieve werk verdwijnt, dan is er ook geen nieuwe aanwas meer. En de kunst van mastering zal dus over een paar decennia helemaal verdwijnen.

Ik betwijfel of AI ooit dat top niveau zal halen. De kwaliteit van de huidige AI mastering is zeer wisselend, en nooit heel bijzonder, en ik zie niet waar de verbetering vandaan gaat komen. Je hebt wel heel veel context nodig om dat soort high level beslissingen te kunnen nemen. Dus dan helpt het niet als een LLM niets begrijpt. Misschien lukt het via een andere AI route, maar dan moeten we eerst uit de LLM hype.

Is het verdwijnen van mastering als kunst een groot probleem? Nee hoor, de wereld wordt er alleen weer een stuk middelmatiger van (vergelijk het vakkundige metselwerk van een jaren 30 woning maar eens met er nu gemiddeld wordt neergezet. Zo metselen als toen kan bijna niemand meer. Lost art.).

Laatst gewijzigd:
Volgens mij mist hij, zoals vele anderen, de tweede-orde gevolgen. Neem mastering als voorbeeld. AI gaat al het repetitieve werk vervangen. Hoera! Wat blijft er dan over? Het op hoog niveau je smaak tot uiting brengen door middel van mastering tools. Daarvoor moet je veel ervaring hebben, een goed stel oren, gevoel voor wat er cultureel speelt, je moet meester zijn over je gereedschappen en je moet weten wanneer je iets wel of niet moet doen. Dus alleen die mensen zullen nog werk hebben. Dat zijn de top masteraars van nu. Maar hoe zijn dat top masteraars geworden? Door jaar in jaar uit repetitief werk te doen. Niemand is van de 1 op de andere dag een top masteraar, dat duurt al snel een jaar of 10. Dus als dat repetitieve werk verdwijnt, dan is er ook geen nieuwe aanwas meer. En de kunst van mastering zal dus over een paar decennia helemaal verdwijnen.
Daarom denk ik dat er twee soorten producten zullen verschijnen: het ene zal een stock derivaat zijn van alle door AI opgedane en toegepaste regels (Bijv. Spotify die massaal muziek genereert op basis van de muziek die het minst wordt afgezet), het andere zal het werk zijn ontwikkelt door experts - top masteraars in je voorbeeld - dat anders ("echter") zal zijn dan het gegenereerde. Een groot deel van de massa zal het eerste wel dik ok vinden en consumeren, een kleiner deel zal het duurdere "echte" werk opzoeken.

Qua creativiteit staat AI nog altijd op het niveau van "laat duizend apen met duizend typemachines een boek schrijven en tussen nu en de eeuwighed zal er ooit wel toevallig een baanbrekend werk gecreeerd worden".

Daarom denk ik dat er twee soorten producten zullen verschijnen: het ene zal een stock derivaat zijn van alle door AI opgedane en toegepaste regels (Bijv. Spotify die massaal muziek genereert op basis van de muziek die het minst wordt afgezet), het andere zal het werk zijn ontwikkelt door experts - top masteraars in je voorbeeld - dat anders ("echter") zal zijn dan het gegenereerde. Een groot deel van de massa zal het eerste wel dik ok vinden en consumeren, een kleiner deel zal het duurdere "echte" werk opzoeken.

Qua creativiteit staat AI nog altijd op het niveau van "laat duizend apen met duizend typemachines een boek schrijven en tussen nu en de eeuwighed zal er ooit wel toevallig een baanbrekend werk gecreeerd worden".
Wat ik met je eens ben, is dat er voorlopig nog top masteraars zullen zijn. En dan kun je inderdaad kiezen: Een goedkope middle of the road AI master, of een duurdere "echte" master. Maar mijn punt gaat verder. Want als die top masteraars met pensioen zijn, dan zullen er geen opvolgers zijn. Niemand gaat namelijk nog die minmaal 10 jaar repetitief werk nog doen die nodig is om een top masteraar te worden. Daar is namelijk geen geld in te verdienen, AI heeft dat overgenomen. En dus is er over een paar decennia helemaal niets meer te kiezen, omdat niemand ooit heeft geleerd om een "echte" master te maken.

En dat zal mogelijk met alle vaardigheden het geval zijn waarvoor je eerst een paar jaar repetitief werk moet hebben gedaan, om uiteindelijk een echte vakman te worden.

Als ik ChatGPT vraag "How do you create loudness in a dancemusic master?" Dan krijg ik wat algemene technieken die je in praktisch elke tutorial tegenkomt. Nu weet ik wat van het onderwerp af, en dan blijkt dat een groot gedeelte van de tips wel geschikt is om beginners op weg te helpen, maar wel veel te kort door de bocht zijn. Zoals:

- Clean and Controlled Mix: High-pass non-bass elements: Remove unnecessary low frequencies from pads, vocals, etc., to leave space for the sub - NEEEEEEEEEEEEE
- Bus compression: Use slow attack and fast release for punch retention - recept voor een onrustige master, wat soms goed werkt
- Limiting: Gain staging: Push the input gain until you get 3–6 dB of gain reduction - da's wel heel veel
- Clipping: Before the limiter, add a clipper to shave off peaks more musically than a limiter can - ehhhhh, "more musically"? Ik weet niet of ik het verschil zo zou omschrijven.
- Loudness: Aim for -7 to -5 LUFS (integrated), depending on how aggressive you want it - Dat zijn gangbare waarden voor commerciële platen, maar niet voor een heleboel andere dancemuziek

Dan vraag ik door op het eerste punt: "High-pass non-bass elements". You know this is bad advice, right?

En dan krijg ik dit:

"You're right to question that—because it's a nuanced point that's often oversimplified in tutorials. Here's the real answer...."

En dan krijg ik weer een antwoord met een mix van goede tips, halve waarheden en onzin.

Laatst legde ik een groep Valhalla Room uit, en toen vroeg iemand of de modulatie in Valhalla Room door een chorus wordt gedaan, zoals in de Ableton reverb. Ik zei van niet, maar diegene stelde live dezelfde vraag aan ChatGPT en die zei dat er wel een chorus in zat. Handleiding erbij gepakt, en er zit inderdaad geen chorus in. MAAR.... de modulatie wordt in de plugin omschreven als 'Chorused modulation', wat betekent dat het klinkt als de periodieke pitch modulatie die je ook bij een chorus hebt. Dus daar ging ChatGPT de mist in.

Mijn conclusie: ChatGPT werkt prima als een snelle en geavanceerde zoekmachine (je krijgt bijvoorbeeld een redelijke samenvatting van een heleboel relevante tutorials). Maar als je ergens meer van af weet, dan is het vrij frusterend (net als de meeste tutorials). Wellicht is het bij hele praktische zaken prima (zoals: hoe bak ik een cake?). Maar zodra het genuanceerder wordt, dan is duidelijk dat een LLM heel overtuigend kan klinken, maar niets begrijpt.

En ik denk ook niet dat dat snel (of ooit) gaat gebeuren. Ik hoor te vaak de extrapolatie "kijk waar we 2 jaar geleden met AI waren, en bedenk waar we over 10 jaar zullen zijn". Dat is blind vooruitgangsdenken. Kan een iPhone van nu nou echt zoveel meer dan de eerste iPhone? En we zijn met de technologie die in een moderne wasmachine zit naar de maan gegaan, maar zelfs met de explosie aan technologie sinds die tijd zijn we niet verder gekomen. Sterker nog, iemand op de maan zetten kunnen we niet meer. ChatGPT5 zou vorig jaar uitkomen, maar die werd maar uitgesteld. En het is de vraag of die ooit nog komt. Af en toe is en weer een demo van de volgende kleine stap (demo's die voor een gedeelte niet echt zijn), maar de stappen worden steeds kleiner, terwijl de problemen (zoals hallucinaties) blijven.
de output is natuurlijk afhankelijk van je input. Een prompt van 1 zin kan voldoende voor je zijn maar als je dan de adviezen te algemeen etc vindt zou ik ook zeker je prompt verbeteren. Je kunt ook ChatGPT eerst je laten helpen met je prompt.

Een groot deel van de massa zal het eerste wel dik ok vinden en consumeren, een kleiner deel zal het duurdere "echte" werk opzoeken.

Precies dit. Ik kom nog wel eens in een pro-audio zaak, en ik heb onlangs besloten dat het niet aan mij besteed is. Versterkers van duizenden euro's, speakers voor de hoofdprijs en zelfs speciale tafels waardoor je muziek nog beter zou klinken. Ik hoor het er niet aan af, maar ieder zijn hobby 😊 En ik geloof ook dat de makers van die apparaten absoluut topwerk leveren.

Onlangs was in het nieuws dat Mo Salah met een horloge van 8 ton om zijn pols een nieuw contract tekende bij Liverpool. De maker van dat klokje zei: ik kan er ook een miljoen van laten maken, maar een kleine oplage vind ik veel leuker. En daar is dus gewoon een markt voor. Waarom zou dat bij muziek niet kunnen? Nieuwe LP's gaan nu ook voor 35 en 45 euro over de toonbank.

Ongetwijfeld wordt veel werk overgenomen door AI. Maar dan is dit - lijkt me - juist het moment om je als expert opnieuw uit te vinden en te profileren. Naar vakmensen is altijd vraag, daar ben ik van overtuigd. Net als naar de metselaar die iets kan wat niemand meer beheerst. En mensen blijven ook altijd (veel) geld uitgeven.

Chatgpt is super handig voor het oplossen van kleine ongemakken en bespaart zoekwerk als een handleiding ontbreekt of onduidelijk is. Je kunt je vraag gewoon in het Nederlands stellen en je krijgt ook een antwoord in het Nederlands. Als je er daarna nog niet uitkomt kun je vervolgvragen stellen. Voorbeeld:

"Hoe werkt de lfo in 1010 music bitbox mk1 versie 3.07 ?. Staat niet beschreven in handleiding maar zit wel in de software van de bitbox. Als ik een sample inlaad en aan de encoders draai hoor ik geen verschil. Wat moet ik doen om een sample wel te beïnvloeden met de lfo die in de software van 3.07 zit?"

ChatGPT zei:

De LFO (Low Frequency Oscillator) functionaliteit in 1010music Bitbox mk1 firmwareversie 3.0.7 is inderdaad niet goed gedocumenteerd in de officiële handleiding, omdat deze firmware-update nieuwer is dan de meeste gepubliceerde documenten. Toch is het een krachtige toevoeging waarmee je modulatie kunt toepassen op verschillende parameters van je sample pads.

Hoe werkt de LFO in Bitbox mk1 (v3.0.7)?

De LFO is een modulatiebron die je kunt toewijzen aan bepaalde parameters van je sample pads (zoals pitch, filter, amplitude of startpositie). Hier is hoe je die activeert en hoorbaar maakt:

✅ Stappen om de LFO te gebruiken in v3.0.7

1. Laad een sample op een pad:
    • Ga naar het Pad View en laad een WAV-bestand op een pad.
  2. Ga naar het pad menu:
    • Tik op het pad met de sample.
    • Kies de tab “Mod” (of vergelijkbaar, dit kan variëren per firmware).
  3. Zoek naar de LFO instellingen:
    • Je zou daar een submenu moeten zien voor LFO instellingen.
    • Instellingen zoals:
      • Waveform (sine, square, triangle, etc.)
      • Rate (snelheid van de LFO)
      • Depth (hoeveel de LFO de parameter beïnvloedt)
      • Destination (de parameter die de LFO moet moduleren)
  4. Selecteer een Destination:
    • Kies een parameter zoals:
      • Pitch
      • Amp (volume)
      • Filter cutoff
      • Start (sample startpositie)
  5. Pas de Depth en Rate aan:
    • Zorg dat de Depth niet op 0 staat, anders hoor je geen effect.
    • Stel een merkbare Rate in (bijv. 2 Hz of sneller) om het effect direct te kunnen horen.
  6. Luister of het effect werkt:
    • Speel de sample af of trig deze via MIDI.
    • Als alles correct is ingesteld, hoor je modulatie op de gekozen parameter.

🔧 Mogelijke oorzaken als je niets hoort

• Depth staat op 0 → verhoog deze.
  • LFO is niet toegewezen aan een Destination → kies een parameter.
  • Sample wordt te kort afgespeeld → langere sustain of loop aanzetten.
  • Outputniveau is te laag → check Amp-instellingen.
  • Rate is te laag → probeer een hogere waarde voor hoorbare modulatie.

🔍 Extra tip: visual feedback

De Bitbox mk1 geeft geen duidelijke visuele animatie van de LFO, dus je moet vooral op je oren vertrouwen. Je kunt het beste beginnen met een duidelijk hoorbare modulatie zoals een snel vibrerende pitch LFO om te controleren of het werkt.

Als het nog niet lukt:

Laat me weten:

• Welke parameter je probeert te moduleren?
  • Wat je instellingen voor rate/depth zijn?
  • Of de sample een one-shot is of een loop?
Dan kijk ik gericht met je mee.

Mijn vervolgvraag omdat dit niet werkte en kennelijk een antwoord was voor Bitbox mk2:

"ik zie wel een tab LFO en als ik daarop kies kan ik een tabblad Trig of Beat drukken maar dat wordt alleen maar blauw en er is geen vervolgscherm met destination overzicht. Er zit geen tabblad Mod in de software van versie 3.07. De tabbladen zijn wel Main, Pos, LFO en conf"

Dankjewel voor de aanvullende info – dat helpt veel! Je werkt dus met firmware v3.0.7 van de 1010music Bitbox mk1, en je ziet de volgende tabbladen per pad:

• Main
  • Pos
  • LFO
  • Conf
Dat betekent dat deze firmware een beperkte maar aanwezige LFO-implementatie bevat. Je zit op het juiste spoor. Ik zal je uitleggen wat je precies moet doen om de LFO hoorbaar te maken in deze versie, ook al is het niet intuïtief en slecht gedocumenteerd.

🔍 Wat doet het LFO-tabblad precies in v3.0.7?

De LFO in deze firmwareversie werkt niet zoals bij klassieke synths waar je een 'destination' kiest zoals pitch of filter. In plaats daarvan is de LFO vast gekoppeld aan specifieke parameters, afhankelijk van de playback mode en instellingen van het pad.

Wat we weten uit gebruikerservaringen met 3.0.7 (en eerdere modulefirmwares van 1010music zoals in de Blackbox) is het volgende:

✅ Wat de LFO tab doet:

1. Drukken op LFO opent LFO-configuratie voor het pad.
  2. Je ziet de optie om te wisselen tussen:
    • Trig (de LFO wordt opnieuw gestart bij elke trigger)
    • Beat (de LFO loopt in sync met de globale clock)
  3. Door op het blauwe veld te tikken, kies je dus of de LFO "vrij loopt" (Beat) of wordt gereset (Trig).
  4. Je zou op dit scherm ook 2 tot 3 encodershebben voor:
    • Rate (snelheid)
    • Depth (intensiteit)
    • Eventueel: Shape (soms pas zichtbaar bij draai aan encoder)
Maar… er is géén directe destination-keuze zichtbaar in de UI, omdat de LFO:

automatisch is toegewezen aan de Start Position (Pos tab) of Pitch, afhankelijk van het pad type en instellingen.

🔧 Hoe krijg je de LFO hoorbaar?

👉 Methode 1: Modulatie van sample Start Position

1. Ga naar het Pos tabblad.
  2. Stel een duidelijk hoorbare sample in (bijv. een kickdrum of vocale klank).
  3. Zorg dat de Start Pos en Length sliders niet extreem kort staan.
  4. Ga naar LFO tab.
  5. Zet Mode op Beat.
  6. Zet Rate op iets hoorbaars, zoals 1/4 of 1/8.
  7. Zet Depth op maximum.
  8. Speel nu de sample: je zou moeten horen dat de startpositie varieert, afhankelijk van de LFO.
👉 Methode 2: Modulatie van Pitch

Soms is de LFO vooraf toegewezen aan Pitch — dit is minder voorspelbaar en hangt af van de padmodus (bijvoorbeeld in granular of stretch mode).

Probeer dit:

1. Zet het pad op Stretch of SLICE mode (indien mogelijk via Conf).
  2. Zet Pitch van het pad op 0 semitonen.
  3. Zet LFO Depth hoog en Rate ook hoorbaar.
  4. Hoor je vibrato-effect? Dan moduleert hij de pitch.

ℹ️ Belangrijk om te weten

• In deze firmwareversie is de LFO hardcodedin bestemming (voor nu), dus:
    • Geen keuzeoptie voor destination.
    • Werkt niet op filter of amp.
  • Mogelijk toekomstige firmware-updates geven meer controle, maar in 3.0.7 is dit het maximum.

En dat is precies het antwoord waar ik naar zocht:)

Laatst gewijzigd:
Wat ik met je eens ben, is dat er voorlopig nog top masteraars zullen zijn. En dan kun je inderdaad kiezen: Een goedkope middle of the road AI master, of een duurdere "echte" master. Maar mijn punt gaat verder. Want als die top masteraars met pensioen zijn, dan zullen er geen opvolgers zijn. Niemand gaat namelijk nog die minmaal 10 jaar repetitief werk nog doen die nodig is om een top masteraar te worden. Daar is namelijk geen geld in te verdienen, AI heeft dat overgenomen. En dus is er over een paar decennia helemaal niets meer te kiezen, omdat niemand ooit heeft geleerd om een "echte" master te maken.

En dat zal mogelijk met alle vaardigheden het geval zijn waarvoor je eerst een paar jaar repetitief werk moet hebben gedaan, om uiteindelijk een echte vakman te worden.
Geen audioengineer die nog tape snijdt en plakt, is dat erg? De tools veranderen maar de essentie blijft. Mastering AI zal ook bediend, gestuurd en beoordeeld moeten worden.

Er worden hier interessante en zinnige discussies gevoerd, maar tegelijkertijd lijkt de focus nog sterk gericht op technologieën die inmiddels zijn ingehaald door evoluerende concepten. Concreet: de nadruk ligt nog vooral op LLM's als geavanceerde zoekmachines. Dit is begrijpelijk, aangezien dit voor velen – inclusief mijzelf – de eerste kennismaking was met deze technologie. Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel, en wat hier soms wordt weggezet als "AI hype" is in werkelijkheid een transformatie die ons sneller zal bereiken dan velen verwachten.

Ik ben ervan overtuigd dat AI (in bredere zin, dus niet alleen LLM’s) binnen één à twee jaar een enorme impact zal hebben die nu nog grotendeels onzichtbaar is. Grote spelers zoals OpenAI en Google, en waarschijnlijk nog veel anderen, komen binnenkort met nieuwe producten – zowel software als hardware – die mogelijk een grotere revolutie veroorzaken dan de introductie van de smartphone. Een speculatie: OpenAI zou een AI-agent kunnen ontwikkelen die je 24/7 draagt, bijvoorbeeld om je nek. Dit roept ethische vragen op ("Big Brother om je nek—echt een goed idee?"), maar als deze info klopt, dan lijkt de massale adoptie onvermijdelijk (hier een willekeurige short daarover, zoek zelf maar verder)

De trend van dit jaar zijn AI-agents, zoals Alexander Klöpping* ook benadrukt. Dit gaat niet alleen het internet transformeren naar een "Internet of Agents"**, maar zal zich ook manifesteren in de fysieke wereld, waar AI wordt geïntegreerd in robots en andere hardware.

Zelf was ik tot drie maanden geleden sceptisch, maar inmiddels ben ik overtuigd. Als softwareontwikkelaar gebruik ik AI al ruim een jaar dagelijks in mijn werk, en sinds kort ook agents. Waar ik vroeger twee dagen nodig had voor een taak, kost het me nu slechts een ochtend. Vooralsnog gaat het vooral om unit-tests, maar het schrijven van daadwerkelijke code ("Vibe coding") wordt ook razendsnel beter. Dit heeft mij echt verrast. Waar een LLM eerder een unit-test genereerde op basis van context, zoekt een agent nu zelf naar relevante informatie en genereert betere tests. Dit lijkt steeds meer op hoe een mens zelf zou werken: een basis test schrijven, uitvoeren, fouten detecteren, en itereren om te verbeteren. Het verschil is dat een AI-agent dit volledig automatisch kan, zonder vertraagd te worden door menselijke input.

Recent verscheen er een post over de verdere ontwikkeling van AI-agents (door een Alexander Klöpping uit de VS, die naar mijn idee wat diepgaander op de materie ingaat ;)), waarin hij zich richt op de volgende grote stap: AGI en Super Intelligence

* Hoewel Alexander Klöpping soms interessante inzichten deelt, heb ik persoonlijk de indruk dat zijn analyses niet altijd even goed onderbouwd zijn. Zijn verhalen zijn echter wel toegankelijk en bieden een begrijpelijke kijk op AI voor een breed publiek.

** Meer achtergrond over het "Internet of Agents" en het Model Context Protocol (MCP), een concept dat nu in ontwikkeling is:

NB: ik heb deze video deels bekeken, maar niet volledig uitgekeken .

deze tekst is geredigeerd door AI :P

Laatst gewijzigd:
Ja, ik zou Alexander Klöpping ook met een flinke korrel zout nemen, hij is een beetje de Maurice de Hond* van nu. Iemand die best wat weet maar ook heel veel niet, maar omdat hij redelijk overkomt op TV voor iedere camera wordt gezet als 'expert' ook al is het een relatieve lichtgewicht.

* Pre-wappie era, in de jaren 80 werd ie gezien als automatisering guru en in de jaren 90 als internetorakel ... totdat hij na een spoor faillissementen en belachelijke millenium bug doemprofetieen door de mand viel.

Ja, ik zou Alexander Klöpping ook met een flinke korrel zout nemen, hij is een beetje de Maurice de Hond* van nu. Iemand die best wat weet maar ook heel veel niet, maar omdat hij redelijk overkomt op TV voor iedere camera wordt gezet als 'expert' ook al is het een relatieve lichtgewicht.

* Pre-wappie era, in de jaren 80 werd ie gezien als automatisering guru en in de jaren 90 als internetorakel ... totdat hij na een spoor faillissementen en belachelijke millenium bug doemprofetieen door de mand viel.
Oeps, iets te snel de geredigeerde tekst ge-paste, ik had liever mijn eigen tekst willen houden hehe, hier alsnog:

Ik krijg persoonlijk een beetje kriebels van Alexander Klöpping, het is niet zo dat hij complete bullshit verkoopt, maar wel soms wat matig onderbouwde "expert" inzichten die hij geeft. Moet je ook we in perspectief zien: behapbaar maken voor populair wetenschappelijk inkijk in zaken, en dan is zijn verhaal prima.

Back