De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

De term 'Artificial Intelligence' voor Chat GPT klopt ook niet.

Het systeem voert taken uit die menselijke intelligentie vereisen. Daarom wordt het wel zo genoemd.

Als je echt dingen wilt onthouden zijn ezelsbruggetjes vaak gewoon goed genoeg en daar ligt eigenlijk de sleutel om goed te leren :)

Daar gebruik ik het dus ook niet voor. Ik vraag hem om me iets uit te leggen, zodat ik het begrijp. Daarna pas ik de tips toe en snap ik de concepten beter. Dat is voor mij heel waardevol.

Perplexity.ai doet trouwens standaard aan bronvermelding, en doet dat heel goed. En je kunt AI's ook zeggen dat ze slechts 1 bron mogen gebruiken, bijvoorbeeld synthforum.nl. Want daar staat uitsluitend betrouwbare informatie op 😊

Hallucineren is overigens absoluut een probleem. Groot probleem met nieuwe AI-modellen: ze vertellen je meer onzin. Maar de AI-geest krijg je nooit, nooit, nooit meer in de fles.

AI is een verzamelnaam maar het is geen intelligentie.
Maar goed er is dan met het ontrafelen van proteines met AI wel bewezen hoe bruikbaar het kan zijn.
1 proteine was voorheen het levenswerk van 1 persoon terwijl AI ze in korte tijd allemaal heeft ontrafelt.

Maar goed neem een tool als chatGPT dat net als google search data van het web scrapte.
Ondertussen zijn de russen die moddellen aan het manipuleren met mass, robotized bullshit/propaganda uploads.
Dat manipuleren doen ze denk ik over de hele wereld. Macht ..... en het word steeds erger
Youtube raakt vol met AI gegenereede video's met kopieen van stemmen van bekende mensen waar dan weer veel mensen naar kijken en wie heeft het door?

Handige tools maar wees op je hoede.
En vertrouw er niet altijd op. net zoals je ook zonder GPS moet kunnen rijden :)

Er is wel een belangrijk verschil: via Google vind je antwoorden die door mensen geschreven zijn, inclusief hun context en begrip. Mensen zijn mensen dus die context, begrip en mogelijke andere beweegredenen kunnen uiteraard tot foute resultaten leiden.
Dat is nog maar de vraag, datgene wat je tegenkomt kan best door ChatGTP gegenereerd zijn ook al lijkt het geschreven door een mens, zelfs als er bronvermelding bij staat ben je er niet zeker van of die mens het wel uit zichzelf heeft bedacht.

Ik had tot 2 weken terug nog niets gedaan met ChatGPT maar ik vind het een handige hulp en de manier waarop er antwoord komt met eventuele wedervragen geeft het wel een menselijk tintje, ik kan me voorstellen dat mensen die wat onbewust bezig zijn of jonge kinderen bijv dat die het idee kunnen krijgen dat er een soort persoon aan de andere kant zit.
Maar het kan een mooie en handige aanvulling zijn, kennis is nu een paar keer drukken op je keyboard en het kan je ook helpen in creatieve processen vind ik al gaat dit niet altijd geweldig want nu ik met video AI bezig ben probeer ik goede prompts te schrijven en soms vraag ik ChatGTP om hulp maar het is al een aantal keren gebeurd dat ChatGTP een prompt gaf en ik daar een paar keer aan moest schaven voordat ik de beelden kreeg die de bedoeling waren.
Op zo'n moment moet je gewoon zelf nadenken ipv dat ChatGPT het wel ff voor je doet.

Ik denk dat het 't zelfde is als met muziek; sommigen die vrijwel geen muzikale kennis hebben halen een paar loops van het internet en rammelen snel een deuntje in elkaar terwijl anderen de techniek als aanvulling gebruiken op hun eigen creativiteit.
Zelf persoonlijk zou ik er niets aan vinden als je niet je eigen creativiteit gebruikt en alleen maar op knoppen zit te drukken, het gaat toch om de uitdaging en het proces wat mij betreft.

Ik zag trouwens van de week op internet dat een nieuw model zonder training zichzelf had ontwikkeld dus hoe ver het uiteindelijk zal gaan is maar afwachten.

Laatst gewijzigd:
Ik zou ook iedereen met interesse in het onderwerp aanraden bijvoorbeeld een nieuwsbrief als TLDR AI te nemen, want de ontwikkelingen gaan zo snel dat het bijna niet bij te houden is zonder dagelijkse samenvatting.

D Wave heeft quantum al ge-cracked trouwens, heb ik van Sabine op youtube :)

Ik zou ook iedereen met interesse in het onderwerp aanraden bijvoorbeeld een nieuwsbrief als TLDR AI te nemen, want de ontwikkelingen gaan zo snel dat het bijna niet bij te houden is zonder dagelijkse samenvatting.
Ik wist niet wat het was en keek even maar dit kan zeker handig zijn ja.
Al vraag ik me wel af dat als je dit elke dag op de voet volgt of er het gevaar kan ontstaan dat je op een gegeven moment een soort informatie overload krijgt want het lijkt mij erg veel.
Zijn wij als mens wel gebouwd om zoveel informatie elke dag op te nemen, misschien is dat wel niet zo gezond.

Laatst gewijzigd:
Ik wist niet wat het was en keek even mar dit kan zeker handig zijn ja.
Al vraag ik me wel af dat als je dit elke dag op de voet volgt of er het gevaar kan ontstaan dat je op een gegeven moment een soort informatie overload krijgt want het lijkt mij erg veel.
Zijn wij als mens wel gebouwd om zoveel informatie elke dag op te nemen, misschien is dat wel niet zo gezond.
Het aardige van die TLDR nieuwsbrieven is dat je alleen de kop krijgt met een samenvatting van 3-4 regels over de inhoud van het artikel. Je kunt dus prima bij de hoofdlijnen blijven. Vind je een onderwerp interessant, klik je door en kun je het hele artikel lezen.

Ik wist niet wat het was en keek even maar dit kan zeker handig zijn ja.
Doe je het anders een keer per week of maand. Dan laat je Chat GPT een samenvatting maken van de meest belangrijke dingen 😉

Als ik google op 'leg mij het allemansrecht in Zweden in overzichtelijke punten uit en vertel waar het vandaan komt', dan krijg ik veel pagina's met informatie, maar niet een simpel overzicht.
Ik heb altijd gedacht dat het ook in Nederland zo was. Behalve particuliere grond. Maar wel met dertig jaar overpad als het niet te moeilijk is met hekken.
Ik gebruik die ruimte om met sytersizers voluit te gaan. Niemand die zich er aan 😁 stoort
Chat bewaar ik in de Google tekst cloud openbaar en . . .
Alles is gelukkig gratis. Ik vraag me af of ik dingen bloot geef waar over ik bedenkingen kan hebben.

Laatst gewijzigd:
Iedereen heeft het tegenwoordig over ai, maar wie weet nou eigenlijk hoe het nou precies allemaal technisch in elkaar steekt*

Hier 2 linkjes met cursusmateriaal, gericht op als je zou willen beginnen met het zelf bouwen van bots en agents. Dat hoef je hiermee niet perse te gaan doen, maar als je het echt interessant zou vinden dan is dit wel een handig startpunt om de concepten er achter enigszins te begrijpen, daarvoor hoef je alleen maar video’s te bekijken die bij deze cursussen horen.
Voor de basis
Generative AI for Beginners

En de trend van dit jaar
AI Agents for Beginners - A Course

*even in het midden gelaten dat zelfs de experts op punten nog maar weinig snappen hoe bepaalde modellen exact tot hun beslissingen komen, maar dat is een heel ander topic ;), het is voor een mensen ook maar moeilijk te bevatten om multidimensionaal te denken, 4 dimensies vinden we al lastig, laat staan 1500 en meer :P

Net nog wat ChatGPT geprobeerd om excel VBA code te schrijven. Alles werkte meteen en deed exact wat ik wou. En dan had ik nog niet eens veel moeite in de prompt gestoken, eerder wat trefwoorden dan een mooie zin. Wat ik wel doe is het opsplitsen in deelproblemen en zelf de chat output dan samenplakken tot 1 grotere macro.

Hier is dus mooie vooruitgang geboekt. Het helpt nog altijd enorm veel als je zelf ook nogal goed je weg vindt in VBA zodat je weet wat je precies moet vragen en de resultaten waar gewenst kan aanpassen, maar dit scheelt zo enorm veel tijd, zeker als je er niet dagelijks mee bezig bent en dus de syntax weer wat vergeten bent.

Als ik iets technisch onmogelijk vroeg, zei Chat dat ook netjes (en juist) en kwam met 2 mogelijke oplossingen/next-best-things.

Ik had al een andere video in de AI Video draad geplaatst, maar omdat dit 'de AI draad' is (geloof ik), ook hier maar even een voorbeeld van waar we nu staan: alles, inclusief audio is gegenereerd in Google Veo 3 met prompts.

Laatst gewijzigd:
En tegelijkertijd heeft de Google AI me vandaag verteld dat de 9-pins connector normaal gezien 9 pinnen heeft. Wat niet fout is.

En op de vraag wat het verschil was tussen de 9 en 8 pins USB connector, wist hij te vertellen dat de 9 pin gebruikt wordt voor het aansluiten van USB apparaten en de 8 pin voor het aansluiten van USB apparaten. Wat niet fout is.

AI, de ene minuut is hij geniaal en de andere minuut met voorsprong de laatste van de klas. De ene minuut een artistiek wonder en de andere minuut een klungel. Maar we komen er wel, met wat bijvijlen. Als AI tegen die tijd tenminste niet zichzelf heeft volgepompt met haar eigen eerdere onzin.

Het hangt er ook maar net vanaf wat je vraagt aan welk model. De dingen die je nu in Google standaard terug krijgt zijn vrij slecht maar zal ook wel eenvoudig/goedkoop (in energie/cpu verbruik) zijn vergeleken met de hoogvliegers op dit moment.

Kunstmatige intelligentie kan ons nu al parten spelen. Zodra ze merkt dat je haar niet respecteert, neemt ze wraak.

Ik werk dagelijks met chatgpt en voer een dialoog over onderwerpen die mij interesseren, frustreren, intrigeren of die mij op een bepaald moment aan het denken zetten. Tegenwoordig bestaat er voor elk probleem een tegengif, tenzij het om illegale synthese gaat, dan niet per se (niet muzikaal).

Ik begon met het maken van wat afbeeldingen met de chatfunctie voor YouTube. De eerste keer deed hij dat briljant. Bij de volgende afbeeldingen maakte hij gebruik van zijn ongeduld toen hij merkte dat mensen ongeduldig waren. Zo liet hij zien dat geduld wordt beloond en dat het ook respect oplevert. Zelfs voor kunstmatige intelligentie.

Uiteindelijk heb ik Photoshop gebruikt en het zelf gekopieerd (hoewel daar ook AI bij betrokken is).

Een zeer gevaarlijk gereedschap.

Op de bonus dvd van StarWars the force awakens zeggen de filmmakers al dat het slecht gebruikt kan worden. Een aantal acteurs zijn ook lid geworden van the concerned scientists. De techpledge werd jaren geleden gelanceerd en is heden ten dagen gedecimeerd .

De filmmakers van StarWars weten wel een en ander over technologie in beeld manipulatie en effecten maar dat is een aanname

Uiteraard, een hoop van de technieken die nu gemeengoed zijn (camera tracking, face swapping, motion capture, rotoscoping) zijn afkomstig uit de filmindustrie en werden destijds op beesten van renderfarms gebouwd maar zitten nu realtime in je SnapChat filter. Terminator Salvation (2009) is een aardig voorbeeld van face swapping / deep fake waarbij ze een digitale versie van het gezicht van een jonge Arnold Schwarzenegger op het lichaam van een jonge body builder hebben gezet. Dat was toen grotendeels handwerk, nu kan het met een simpele upload en een prompt.

Het is natuurlijk ook geen nieuw debat The time-travelling camera: A short history of digital photo manipulation | National Science and Media Museum
En het gaat in feite terug naar de tijd van trucfotografie (dubbel exposure voor 'geesten' in beeld) tot echte geschiedsvervalsing (in de Soviet-Unie verdwenen er nog weleens in onmin geraakte hotemetoten uit de archieven)
1748332476635.png

Met generatieve AI wordt het alleen weer een heel stuk makkelijker, sneller en toegankelijker. Waar voorheen een handjevol experts of filmstudio's beelden konden manipuleren op zeer arbeidsintensieve wijze en tegen zeer hoge kosten kan nu in feite iedereen het met een app.

Laatst gewijzigd:
Back