Er is wel een belangrijk verschil: via Google vind je antwoorden die door mensen geschreven zijn, inclusief hun context en begrip. Mensen zijn mensen dus die context, begrip en mogelijke andere beweegredenen kunnen uiteraard tot foute resultaten leiden.
Dat is nog maar de vraag, datgene wat je tegenkomt kan best door ChatGTP gegenereerd zijn ook al lijkt het geschreven door een mens, zelfs als er bronvermelding bij staat ben je er niet zeker van of die mens het wel uit zichzelf heeft bedacht.
Ik had tot 2 weken terug nog niets gedaan met ChatGPT maar ik vind het een handige hulp en de manier waarop er antwoord komt met eventuele wedervragen geeft het wel een menselijk tintje, ik kan me voorstellen dat mensen die wat onbewust bezig zijn of jonge kinderen bijv dat die het idee kunnen krijgen dat er een soort persoon aan de andere kant zit.
Maar het kan een mooie en handige aanvulling zijn, kennis is nu een paar keer drukken op je keyboard en het kan je ook helpen in creatieve processen vind ik al gaat dit niet altijd geweldig want nu ik met video AI bezig ben probeer ik goede prompts te schrijven en soms vraag ik ChatGTP om hulp maar het is al een aantal keren gebeurd dat ChatGTP een prompt gaf en ik daar een paar keer aan moest schaven voordat ik de beelden kreeg die de bedoeling waren.
Op zo'n moment moet je gewoon zelf nadenken ipv dat ChatGPT het wel ff voor je doet.
Ik denk dat het 't zelfde is als met muziek; sommigen die vrijwel geen muzikale kennis hebben halen een paar loops van het internet en rammelen snel een deuntje in elkaar terwijl anderen de techniek als aanvulling gebruiken op hun eigen creativiteit.
Zelf persoonlijk zou ik er niets aan vinden als je niet je eigen creativiteit gebruikt en alleen maar op knoppen zit te drukken, het gaat toch om de uitdaging en het proces wat mij betreft.
Ik zag trouwens van de week op internet dat een nieuw model zonder training zichzelf had ontwikkeld dus hoe ver het uiteindelijk zal gaan is maar afwachten.