De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

@Fifth Bot

Zeker! Er speelt veel meer dan de doorontwikkelingen van die LLM's

Iets minder high tech dan de voorbeelden die jij noemt maar - Als gamer vond ik AI zoals ingezet in de RTX kaarten van Nvidea for DLSS en frame generation eerder indrukwekkend dan de LLM's. De performance jump die je kan bewerkstelligen met Ai tech is huge. Veel groter dan in kaarten voor de generatie 40xx.
Van die technologie ben ik wel vrij zeker dat het integraal zal blijken voor toekomstige ontwikkelingen en vooruitgang op dat specifieke vlak.

@Fifth Bot

Zeker! Er speelt veel meer dan de doorontwikkelingen van die LLM's

Iets minder high tech dan de voorbeelden die jij noemt maar - Als gamer vond ik AI zoals ingezet in de RTX kaarten van Nvidea for DLSS en frame generation eerder indrukwekkend dan de LLM's. De performance jump die je kan bewerkstelligen met Ai tech is huge. Veel groter dan in kaarten voor de generatie 40xx.
Van die technologie ben ik wel vrij zeker dat het integraal zal blijken voor toekomstige ontwikkelingen en vooruitgang op dat specifieke vlak.
Ja daar heb ik ook wel voorbeelden van gezien ja, vette shit.

@Fifth Bot Maar om terug te komen op je post, code genereren is inderdaad huge. Met ChatGPT heb ik al verschillende JavaScript applets gemaakt terwijl mijn kennis van Javascript vrij minimaal is - ik heb wel wat achtergrond in programmeren en heb wat kennis van basic- en C-achtige (script)talen, maar als ik zelf van scratch moet beginnen kost het me gruwelijk veel tijd en moet ik alles opzoeken - als het me al zou lukken.

De techreuzen omarmen het ook:

Ja, en hierbij is high level view veel belangrijker dan detailkennis. Dus snappen hoe de logica in programma's werkt en niet zozeer focus op de ambachtelijke kant zoals syntax.

Hoewel dat laatste, tot een zeker punt, wel ongelooflijk handig is om de brokken code die AI je aanlevert (ik vraag het steeds in deelproblemen ipv het hele programma in 1 keer) bij te vijlen tot het exact doet wat jij wil. Syntax is dan nog steeds een beetje ondergeschikt; je kan lekker afkijken van de code die er al is. :)

Klopt, soms kun je wat corrigeren of aanwijzingen geven dat het anders moet of zelf wijzingen maken en dan het geheel weer terugvoeren in ChatGPT voor de volgende iteratie. Maar ik denk dat ik van de code die ik door ChatGPT laat genereren 95% ongewijzigd laat.

Ik ben doorgaans veel te veel tijd bezig met corrigeren van AI "programmeer" resultaten, dus gebruik het alleen wanneer ik zelf ergens niet uit kom.

En dan vaak is het probleem te complex voor de LLM om er uit te komen, dus eindig je toch bij een support chat/forum met experts die wel weten waar ze het over hebben.

Meer dan een beetje fancy auto-complete heb ik er eigenlijk nog niet aan gehad ..

Ik ben doorgaans veel te veel tijd bezig met corrigeren van AI "programmeer" resultaten, dus gebruik het alleen wanneer ik zelf ergens niet uit kom.

En dan vaak is het probleem te complex voor de LLM om er uit te komen, dus eindig je toch bij een support chat/forum met experts die wel weten waar ze het over hebben.

Meer dan een beetje fancy auto-complete heb ik er eigenlijk nog niet aan gehad ..
1 jaar geleden was het bij mij ook zo. Nu, voor kleine deelproblemen, lukt het vaak wel heel goed. In vba beter dan in python

1 jaar geleden was het bij mij ook zo. Nu, voor kleine deelproblemen, lukt het vaak wel heel goed. In vba beter dan in python
Dat is mijn advies ook, niet teveel ineens willen, maar kleine stappen met iteraties. Eigenlijk dus zoals je het zelf ook zou doen, ik schrijf maar zelden in 1x perfecte code. Ik maak een basis, run de code, kijk of die het doet, pas het aan waar nodig en breidt daarna uit met nieuwe functionaliteit en dan repeat. Misschien zijn er devs die een week lang code tiepen en daarna 1x de code runnen en dan een perfect stuk logic hebben gemaakt, maar ik betwijfel dat dat geldt voor de grote meerderheid :P. En nogmaals, 3 maanden geleden vond ik het ook nog maar matig werken, maar sinds een paar weken is dat echt veranderd, dus probeer het nog eens....

Extra tip: zorg dat je de juiste instructies heb ingesteld, dat kunnen global of specific instructies en prompt templates zijn. Ligt er een beetje aan welke omgeving je gebruikt, elke ontwikkelomgeving heeft zijn eigen smaakje (bv Cursor, of VS Code of Visual Studio, die laaste loopt altijd wel achter op VS Code)

Maar hoe graag ik er ook over praat, misschien moet dit geen ontwikkeldraadje worden haha, mijn punt was juist dat de impact wereldwijd enorm zal zijn, en dus niet alleen het schrijven van code of andere office taken, maar echt alle (werk)processen die je maar kan bedenken, ook dus buiten kantoorbanen:

Agentic Systems everywhere, starting with The Internet of Agents (IoA)

Laatst gewijzigd:
Ik zie echt nog teveel fouten en hallucinaties ..

Voor ervaren devs of experts in een vakgebied is dat niet super erg, omdat je het dan kunt herkennen.
Maar het probleem is juist bij beginners en mensen met weinig ervaring, dan lijkt de overtuigende output niet van echt te onderscheiden en dan ga tegen problemen aanlopen die moeilijk te achterhalen zijn.

Vind het allemaal nog behoorlijk fragiel iig (en ik zie teveel support requests van gebruikers met "LLM zegt dit, maar het klopt niet" en dat ze dan niet snappen dat er 0,0 garantie is dat wat zo'n chatbot genereerd ook maar enige voet in de realiteit heeft.

Ik zie echt nog teveel fouten en hallucinaties ..

Voor ervaren devs of experts in een vakgebied is dat niet super erg, omdat je het dan kunt herkennen.
Maar het probleem is juist bij beginners en mensen met weinig ervaring, dan lijkt de overtuigende output niet van echt te onderscheiden en dan ga tegen problemen aanlopen die moeilijk te achterhalen zijn.

Vind het allemaal nog behoorlijk fragiel iig (en ik zie teveel support requests van gebruikers met "LLM zegt dit, maar het klopt niet" en dat ze dan niet snappen dat er 0,0 garantie is dat wat zo'n chatbot genereerd ook maar enige voet in de realiteit heeft.
Ja dat is zeker een groot probleem, maar dat gaat uiteindelijk wel opgelost worden, door betere tooling en betere educatie. Voor een ervaren dev in de huidige generatie is het niet zo'n issue, je moet gewoon goed code bijven reviewen, maar dat moet je ook van je collega's en iedereen maakt fouten, van junior tot zeer ervaren seniors, dus dat veranderd niet zo.
Ik zie het vooral een probleem voor de tussengeneratie, laten we het even voor gemak beperken tot coding, die heeft nog niet leren programmeren, en dus nog geen (zelf)training gehad wat wel en niet goed gaat (en het hele traject waarin je op zoek gaat naar de oplossing en tijdens die reis enorm veel leert waar je eigenlijk niet eens naar op zoek was). Maar de generatie die vanaf het begin met AI opgroeit zal (hopelijk :P) spelenderwijs leren om te gaan met de (on)juistheid van informatie...

garantie is dat wat zo'n chatbot genereerd
Ow, en deze opmerking bevestigd met eerdere bevinding, dat deze discussie vooral gaat over de LLM als veredelde chatbot of zoekmachine, dat is inmmiddels wel enigszins achterhaald, maar nog niet in de algemene publieke opinie of huidige beschikbare systemen, dat snap ik ook, maar ik ben er van overtuigd dat dat heel rap gaat veranderen. Generative AI (plaatjes, chatten, muziek) is slechts het begin. Zie het als het begin van het internet. Maar weining mensen (nou ik denk eigenlijk wel niemand) zag in het begin echt de toegevoegde waarde en potentie. Leuk om artikelen te delen tussen universiteiten, meer niet. Inmiddels weten we wel beter :D

Ook zeer interessant: generatieve AI voor 3D werelden, dus echt met geometrie en textures etc. Dit zal een enorme boost gaan geven aan game development

Staat nog in de kinderschoenen, maar schijnbaar is er wel al 'early access' voor. Meer info: Spaitial

dat is inmmiddels wel enigszins achterhaald
Nou, Google heeft het anders mooi bovenaan de zoekresultaten staan. Heb al echt veel onzin zien staan al en m'n moeder begint er nu screenshots van te sturen van "kennis" die ze er zo uit haalt.

Ik vind het gewoon echt gevaarlijk op deze manier ..

En "hopen" dat nieuwere generaties er beter mee om kunnen gaan is best wel naief, als je nu al ziet dat lui van ~20 nauwelijks weten hoe ze een computer aan moeten zetten, laat staan weten hoe zo'n ding werkt ..

Ow, en deze opmerking bevestigd met eerdere bevinding, dat deze discussie vooral gaat over de LLM als veredelde chatbot of zoekmachine, dat is inmmiddels wel enigszins achterhaald, maar nog niet in de algemene publieke opinie of huidige beschikbare systemen, dat snap ik ook, maar ik ben er van overtuigd dat dat heel rap gaat veranderen. Generative AI (plaatjes, chatten, muziek) is slechts het begin. Zie het als het begin van het internet. Maar weining mensen (nou ik denk eigenlijk wel niemand) zag in het begin echt de toegevoegde waarde en potentie. Leuk om artikelen te delen tussen universiteiten, meer niet. Inmiddels weten we wel beter :D
De grote ommekeer kwam met de introductie van http/html/www ergens begin jaren '90. Wij zaten in de voorhoede van particulieren die in 1993 het internet opgingen en ik zag toen wel degelijk de potentie, was er toen net zo enthousiast over als ik nu over AI toepassingen ben.

Dit zal een enorme boost gaan geven aan game development
We hebben toch al meer games dan iemand ooit kan spelen?

Overigens liegen de ontslagen in de game industrie er niet om (heb best wat vrienden die nu op straat staan).

Toch ben ik nog altijd meer onder de indruk van wat mensen zelf kunnen maken dat wat er uit generative AI komt rollen ..

Nou, Google heeft het anders mooi bovenaan de zoekresultaten staan.
Daar komen inderdaad regelmatig belachelijk slechte resultaten naar boven. Heb het idee dat ze daar een of ander kort-door-de-bocht laaghangend fruit simpel model op hebben zitten dat het eerste uitspuugt dat naar boven komt.

Back