De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

AI is een perfect hulpmiddel, maar (naar mijn mening) nog niet goed genoeg om zelfstandig teksten te schrijven die mensen echt aanzetten tot aankoop.

Precies. AI is een papegaai. Een heel slimme papegaai, maar hij praat nog steeds alleen na. En dan ben je dus nooit onderscheidend.

Gaat het om informatieve teksten, dan is dat vaak prima. Maar wil je gevoel bespelen of overtuigen, dan lukt dat maar beperkt met AI. En het is zelden in jouw stijl. Met uitgebreide prompts kun je dat een heel eind ondervangen, maar dan nog blijft het vaak inwisselbaar.

Ik zou AI daarom ook niet puur gebruiken om teksten te schrijven. Het is wel ideaal als assistent. "Ik wil een tekst schrijven over X en dit mijn opzet. Wat mist er nog als ik doelgroep Y wil overtuigen om Z te doen?" Daarvoor is het heel handig.

Trouwens, nog iets ter overweging. Google laat al een tijdje AI-overviews zien bij de zoekresultaten en steeds meer mensen gebruiken direct AI-tools. Daarin krijgen mensen direct een antwoord en vaak zonder bronvermelding. Het loont daarom steeds minder om informatieve content te maken, althans, als je rekent op gratis bezoekers. Die platforms willen bezoekers vasthouden in plaats van doorsturen, want dan kunnen ze meer advertenties laten zien en verkopen. Dus is de uitdaging: hoe houd je mensen vast, als ze ooit met me je in contact komen? Een mailinglijst wordt weer belangrijk.

Laatst gewijzigd:
Het is allemaal één grote filter-bubbel, net als Spotify playlists. Wat gegenereerd wordt eindigt weer als input voor het volgende model. Of het nu handmatig of AI-gedreven is, zowel mens als machine volgt de trends van 'wat werkt'. Het lijkt wel evolutie. Je kan het van een ander sausje voorzien om 'origineel' te zijn, maar uiteindelijk zitten er gewoon de best practices vanuit vakgebied X achter, anders ga je sowieso niet het gewenste resultaat behalen.

Nu werkt dat wel goed die Google AI best of samenvatting. Scheelt een hoop links naar fora post (sorry fora, Reddit en Discord) waar je de info moet extracten tussen een hoop cynische opmerkingen, flauwe grappen, betweterigheid en onbruikbare suggesties.
Zo laten ze ons er aan wennen aan AI zoekresultaten. En over een tijdje bestaat zo'n antwoord natuurlijk weer alleen maar uit gesponsorde content.

Nu werkt dat wel goed die Google AI best of samenvatting. Scheelt een hoop links naar fora post (sorry fora, Reddit en Discord) waar je de info moet extracten tussen een hoop cynische opmerkingen, flauwe grappen, betweterigheid en onbruikbare suggesties.
Yep, al zorgt dat ook weer voor nieuwe problemen, namelijk een nieuw hoofdstuk in de 'Dead Internet' theorie. Dit is van origine vooral beetje complottheorie, maar lijkt gaandeweg door AI toch enigszins bewaarheid te worden. Niet alleen zorgt AI generatie en AI reacties (reinforcement) voor een stortvloed aan zinloze 'dode' (non-)informatie, we komen nu in een fase dat de sites waar de AI bots hun leermateriaal vandaan halen steeds slechter worden bezocht, soms echt dramatisch veel slechter. Want zodra gebruikers de AI samenvatting bovenaan de Google resultaten zien, hebben ze geen reden om door te klikken naar de sites waar de info oorspronkelijk vandaan komt. Dit is natuurlijk funest voor deze websites, want clicks = eyeballs = revenue / monetizing. Stel dat deze websites het daardoor niet meer redden en omvallen, dan wordt de kennispool op het internet rap kleiner, wat ook betekent dat de AI modellen steeds minder (nieuw) materiaal krijgen om mee getraind te worden, waardoor ook steeds meer vragen niet of slecht beantwoord worden. Lees dit maar eens:

En over een tijdje bestaat zo'n antwoord natuurlijk weer alleen maar uit gesponsorde content.
Dat komt er inderdaad ook al aan:

Lekker simpel. Drie keer iets wat rijmt. De rest is herhalingen. Geen gezijk iedereen rijk.

Ik ben een dromer want het is bijna weer zomer
Iedereen blij
Vakantie en vrij
Waar ga ik naartoe
Het is echt belangrijk
Het wordt Spanje
Of toch Frankrijk
Of juist heel ver weg
Misschien Australië
Zuid Amerika
Niet naar Somalië
Al die keuzes, de bergen of het strand
Ga ik naar Polen of naar Griekenland
zo zo

Laatst gewijzigd:
Namelijk een nieuw hoofdstuk in de 'Dead Internet' theorie.

De mens is veerkrachtig en inventief. Er speelt momenteel van alles, maar op een gegeven komt er wel een tegenreactie. Ik gebruik bijvoorbeeld bewust Duck Duck Go als zoekmachine en Firefox en de browser van DDG. Die laatste houdt meteen de meeste cookies tegen.

AI is op dit moment natuurlijk ook een enorme hype. Die zeepbel kan alleen ook uit elkaar spatten.

Het gekke - hoorde ik laatst in een reportage - is dat wij accepteren dat het complete internet bestuurd wordt door 5 a 6 big tech bedrijven uit de VS. Waarom? Gemakzucht en gewenning, terwijl er echt prima alternatieven zijn.

Bij online muziek geven we Spotify vrijwel alle macht, terwijl dat eigenlijk ook gewoon een fout bedrijf is. Deze video vond ik echt verhelderend:

Laatst gewijzigd:
De mens is veerkrachtig en inventief. Er speelt momenteel van alles, maar op een gegeven komt er wel een tegenreactie. Ik gebruik bijvoorbeeld bewust Duck Duck Go als zoekmachine en Firefox en de browser van DDG. Die laatste houdt meteen de meeste cookies tegen.

AI is op dit moment natuurlijk ook een enorme hype. Die zeepbel kan alleen ook uit elkaar spatten.

Het gekke - hoorde ik laatst in een reportage - is dat wij accepteren dat het complete internet bestuurd wordt door 5 a 6 big tech bedrijven uit de VS. Waarom? Gemakzucht en gewenning, terwijl er echt prima alternatieven zijn.

Bij online muziek geven we Spotify vrijwel alle macht, terwijl dat eigenlijk ook gewoon een fout bedrijf is. Deze video vond ik echt verhelderend:
Helemaal eens. Op techgebied is er sowieso regelmatig een shakeout waarbij de hele boel op zijn kop komt te staan totdat er weer een nieuw evenwicht ontstaat. Maar ik denk wel dat de veranderingen die we nu zien (en die voorlopig nog niet klaar zijn) veel groter zijn en meer impact gaan hebben dan dat we tussen web 1.0, 2.0 en 3.0 zagen.

(ff gecheckt, als het goed is nog niet gepost)

Youtuber ThereIRuinedIt heeft een leuke kijk op creatief AI gebruik in deze TEDTalk:

Tja, het is allemaal reuze lollig wat hij doet. Maar zijn conclusie dat AI gaat zorgen voor een "toename in creatviteit, nieuwe songs, nieuwe sounds, nieuw styles" valt uit dit fragment nou juist niet te concluderen.
Het is een beetje als De Vliegende Panters die de tune van Ja Zuster Nee Zuster ver-death metal-len. Ik heb er destijds erg om gelachen. En het is best leuk dat je dat met AI "sneller" kan doen. Alleen- behalve als je een
YouTuber bent, die ons wil laten grinniken om muziekpastiche- waarom zou je op die manier iets willen maken? Tijdwinst? Maar we vinden het toch juist leuk, om al (ver)prutsend, spelend, editend en mixend, ons te verliezen in de muziek?

De AI bubbel

Ja, leuk programma dit. Kwam via een doorlink ook terecht bij een andere recente aflevering over Enshittification / Verkuttificatie van het Internet, ook erg interessant en vooral herkenbaar:

Terugkomend op mijn vorige post, de vraag is nu ook wanneer en hoe de verkuttificatie van AI er zometeen uit gaat zien. We zitten nu nog in de fase van snel opvolgende ontwikkelingen en waarbij je als consument nu voor een habbekrats of zelfs gratis héél veel kunt doen met deze tools, en deze tools zijn ook echt toegespitst op het zo nuttig mogelijk zijn voor de gebruiker. Maar in feite zijn we nu startup money aan het verbranden in een poging om gebruikers te lokken en te binden. Als zometeen de investeerders ook echt geld willen zien moet er geoogst worden. Dus steeds meer dingen achter een paywall, duurdere abo's, advertenties verweven in de antwoorden, opzettelijk de taal spreken van een grote geldschieter ook al is dat niet het juiste of beste antwoord, wat zal het worden?

Paywall lijkt me de meest voor de hand liggende, dat zie je al bij de AI image generators. Bij LLM's zal het ook wel zoiets worden, X vragen per dag ofzo.

Hoewel...de zoekmachines zijn nooit die manier op gegaan. Dus reclameinkomsten linksom of rechtsom kan het ook wel eens worden.

Terugkomend op mijn vorige post, de vraag is nu ook wanneer en hoe de verkuttificatie van AI er zometeen uit gaat zien. We zitten nu nog in de fase van snel opvolgende ontwikkelingen en waarbij je als consument nu voor een habbekrats of zelfs gratis héél veel kunt doen met deze tools, en deze tools zijn ook echt toegespitst op het zo nuttig mogelijk zijn voor de gebruiker. Maar in feite zijn we nu startup money aan het verbranden in een poging om gebruikers te lokken en te binden. Als zometeen de investeerders ook echt geld willen zien moet er geoogst worden. Dus steeds meer dingen achter een paywall, duurdere abo's, advertenties verweven in de antwoorden, opzettelijk de taal spreken van een grote geldschieter ook al is dat niet het juiste of beste antwoord, wat zal het worden?
Wellicht niet 100% een antwoord op je vraag, maar check deze eens… wat redelijk hypothetisch is maar wel interessant om een idee te hebben waar het naar zou kunnen gaan.

Paywall lijkt me de meest voor de hand liggende, dat zie je al bij de AI image generators. Bij LLM's zal het ook wel zoiets worden, X vragen per dag ofzo.
Je kan video gratis doen met Comfy UI maar je moet je er wel in willen verdiepen natuurlijk en in het geval van beeld moet je ook een redelijke videocard hebben, dat tikt wel aan.
Voor plaatjes zijn er enkele sites waar je gratis dingen kan maken zoals NightCafe en Free AI Image generator maar veel vragen een abbo en dat kan nog wel oplopen, zeker ook omdat ze het credits systeem aardig ondoorzichtig maken.
Voor muziek zal het makkelijker zijn als je zoals velen al een aardige laptop/pc hebt.

Hier nog wat meer over AI-psychoses:

In this context, Sakata compared chatbots to a "hallucinatory mirror" by design. Put simply, LLMs function largely by way of predicting the next word, drawing on training data, reinforcement learning, and user responses as they formulate new outputs. What's more, as chatbots are also incentivized for user engagement and contentment, they tend to behave sycophantically; in other words, they tend to be overly agreeable and validating to users, even in cases where a user is incorrect or unwell.

Users can thus get caught in alluring recursive loops with the AI, as the model doubles, triples, and quadruples down on delusional narratives, regardless of their basis in reality or the real-world consequences that the human user might be experiencing as a result.

Hier de eX-Twitter draad https://x.com/KeithSakata/status/1954884361695719474

Back