AI is een perfect hulpmiddel, maar (naar mijn mening) nog niet goed genoeg om zelfstandig teksten te schrijven die mensen echt aanzetten tot aankoop.
Precies. AI is een papegaai. Een heel slimme papegaai, maar hij praat nog steeds alleen na. En dan ben je dus nooit onderscheidend.
Gaat het om informatieve teksten, dan is dat vaak prima. Maar wil je gevoel bespelen of overtuigen, dan lukt dat maar beperkt met AI. En het is zelden in jouw stijl. Met uitgebreide prompts kun je dat een heel eind ondervangen, maar dan nog blijft het vaak inwisselbaar.
Ik zou AI daarom ook niet puur gebruiken om teksten te schrijven. Het is wel ideaal als assistent. "Ik wil een tekst schrijven over X en dit mijn opzet. Wat mist er nog als ik doelgroep Y wil overtuigen om Z te doen?" Daarvoor is het heel handig.
Trouwens, nog iets ter overweging. Google laat al een tijdje AI-overviews zien bij de zoekresultaten en steeds meer mensen gebruiken direct AI-tools. Daarin krijgen mensen direct een antwoord en vaak zonder bronvermelding. Het loont daarom steeds minder om informatieve content te maken, althans, als je rekent op gratis bezoekers. Die platforms willen bezoekers vasthouden in plaats van doorsturen, want dan kunnen ze meer advertenties laten zien en verkopen. Dus is de uitdaging: hoe houd je mensen vast, als ze ooit met me je in contact komen? Een mailinglijst wordt weer belangrijk.
Laatst gewijzigd: