De grote Synthforum LLM-doet-muziekdraad

Er gaat iig iets gruwelijk mis met de authorisatie, als je als willekeurige nobody zomaar muziek kan uitbrengen op spotify artiestenaccounts.. Los van het of het AI producties zijn, ik zou dus omgekeerd ook zomaar even iets kunnen uitbrengen op het muziekaccount van Tim Knol. Nu ken ik toevallig iemand die bij hem drumde maar zou wel een stunt zijn.. haha..

Laatst gewijzigd:
Er gaat iig iets gruwelijk mis met de authorisatie, als je als willekeurige nobody zomaar muziek kan uitbrengen op spotify artiestenaccounts.. Los van het of het AI producties zijn, ik zou dus omgekeerd ook zomaar even iets kunnen uitbrengen op het muziekaccount van Tim Knol. Nu ken ik toevallig iemand die bij hem drumde maar zou wel een stunt zijn.. haha..
Ja dit komt ook voor en is niet ai gebonden. Komt ook voor met artiesten die zelfde artiestennaam hebben. Spotify zet het er gewoon bij. Vanaf je spotify for artist kun je ook niets hiertegen doen.

Zag gisteren toevallig een item hierover op Omroep Gelderland. Kijken vanaf 5:27. En spot de Roland.

Geluidsbehang middels AI Slop tijdens het shoppen.

Ik wilde vanmiddag een conversatie tussen mij en chatGTP kopiëren en plakken in een word document en kom ik er achter dat alleen mijn eigen tekst en niet de antwoorden van chatGTP gekopiëerd zijn terwijl ik met de muis wel de hele tekst had geselecteerd.
Ik gebruik eigenlijk nooit chatGTP dus ik vraag me af is dit normaal dat alleen je eigen vragen dan in een word document staan?

Ik wilde vanmiddag een conversatie tussen mij en chatGTP kopiëren en plakken
Ik gebruik eigenlijk nooit chatGTP dus ik vraag me af is dit normaal dat alleen je eigen vragen dan in een word document staan?
100% bij mij. Ctlr + C en plak ik het in TXT na het eerst geaccentueerd hebben.(= z.g.blauw maken, daarna CtlrV van de begin cursus.) De opmaak van grote letters e.d. verdwijnt dan (vanwege txt maar dat vind ik niet erg.)
Er is een tweede mogelijkheid dat het in de cloud bewaard blijft door hun voor een tijdje maar dan lijkt het er wel of het met de tijd verminderd het op den duur om geheugen te sparen dus minder uitgebreid wordt. ChatGTP erkent het zelf.
Dan bewaar ik het ook nog eens in mijn gratis Googles > `leuterblog` via FB te bereiken. Al bij al drie keer.

Logisch want alleen wat je zelf geschreven hebt kun je veranderen met Ctrl X de rest niet.

Laatst gewijzigd:
100% bij mij. Ctlr + C en plak ik het in TXT na het eerst geaccentueerd hebben.(= z.g.blauw maken, daarna CtlrV van de begin cursus.) De opmaak van grote letters e.d. verdwijnt dan (vanwege txt maar dat vind ik niet erg.)
Mooi dat het bij jou wel lukt maar toen ik alles blauw maakte/geselecteerd had kreeg ik echt alleen mijn tekst te zien en niet de antwoorden van chatGTP.
Ik had het 2x geprobeerd en daarna aan chatGTP gevraagd en die zei dat het ook mogelijk was om ctrl + p te doen en dat je dan bij de print kon aangeven dat je alles als pdf kon opslaan.
Dat had ik dus niet moeten doen want toen ik ctrl + p intoetste was alles weg en kreeg het niet meer terug.

Als ik in de browser CMD + A [select all] , CMD + C [copy] en dan in Word CMD + V [paste] doe staat gewoon alles er, mijn vragen en de antwoorden van ChatGPT.

Chat history​

You said:​

is the event horizon of a black hole always spherical, even if the singularity spins really fast?

ChatGPT said:​

Excellent question — and it touches on some really interesting aspects of general relativity and rotating black holes.
Short answer:
👉 No, the event horizon of a spinning (rotating) black hole is not perfectly spherical. It’s oblate — slightly flattened at the poles and bulging at the equator — due to the black hole’s rotation.
Here’s why:

1. Non-spinning black holes: perfectly spherical​

A non-rotating black hole is described by the Schwarzschild metric, which is spherically symmetric.
→ Its event horizon is a sphere with radius
rs=2GMc2.rs=c22GM.

2. Spinning black holes: the Kerr metric​

When a black hole spins, it’s described by the Kerr metric. Rotation drags spacetime around with it (a phenomenon called frame dragging). This rotation changes the shape of the event horizon.
The radius of the horizon depends on both the mass MM and the spin parameter aa (angular momentum per unit mass):
r+=GMc2+(GMc2)2−a2.r+=c2GM+(c2GM)2−a2.

3. Shape and flattening​

Although this formula gives you the radial coordinate of the horizon, the actual spatial geometry of the horizon is not a perfect sphere. It’s oblate, meaning:
  • Equatorial circumference > Polar circumference.
  • The faster the spin (larger aa), the more the flattening.
In the extreme case — a maximally rotating Kerr black hole (a=GM/c2a=GM/c2) — the event horizon is as “squashed” as it can get. It’s still a smooth surface with spherical topology (homeomorphic to a sphere), but it’s not geometrically spherical.

4. So, topology vs. geometry​

• Topology: Always spherical (no holes, still a 2D surface enclosing a 3D region).
  • Geometry: Not a perfect sphere when spinning; oblate due to rotation.

In summary:​

PropertyNon-spinning (Schwarzschild)Spinning (Kerr)
Horizon shapePerfect sphereOblate (flattened at poles)
TopologySphericalSpherical
CauseStatic spacetimeFrame dragging & rotation

Would you like a diagram comparing a spherical and Kerr horizon? I can generate a clear visual showing the flattening effect of spin.

in gravitational lensing, is the effect of rotation visible?

Fantastic follow-up — and you’re asking one of the subtler and more fascinating questions in modern astrophysics.
👉 Yes — in principle, the rotation (spin) of a black hole does affect gravitational lensing, but the effect is subtle and often very hard to detect observationally.
Let’s unpack this:

1. Lensing by a non-spinning black hole​

For a non-rotating (Schwarzschild) black hole:
  • The lensing pattern is perfectly symmetric around the center.
  • Light rays bend only due to the mass; there’s no preferred direction.
  • The result is the familiar Einstein ring (if alignment is perfect) or symmetric multiple images.

2. Enter the spin: Kerr lensing​

A rotating black hole (Kerr black hole) drags spacetime around itself — this is frame dragging or the Lense–Thirring effect.
That means light traveling with the rotation (prograde) and against the rotation (retrograde) experiences different amounts of curvature and time delay.
Observable consequences:
  • The photon trajectories are asymmetric.
  • The “shadow” or silhouette of the black hole is slightly displaced and distorted.
  • The Einstein ring becomes asymmetric — brighter or thicker on one side.
  • The polarization of light can also be affected by the black hole’s spin.

3. How big is the effect?​

It depends on the spin parameter aa and how close the light passes to the black hole.
  • For light rays far from the event horizon:
    → Spin effects are tiny (negligible for most gravitational lensing by galaxies or clusters).
  • For light rays skimming near the horizon:
    → Spin effects are significant — can change image positions, magnifications, and time delays measurably.
This is the regime of strong gravitational lensing, such as what we expect near Sgr A* or M87*, the supermassive black holes imaged by the Event Horizon Telescope (EHT).

4. What the EHT actually sees​

In the EHT images of M87* (2019) and Sgr A* (2022):
  • The ring looks almost circular, but brightness is asymmetric — brighter on one side.
  • That brightness asymmetry is consistent with relativistic beaming and spin: the side of the accretion flow moving toward us appears brighter.
So while the mass dominates the lensing, the spin subtly warps and skews the photon trajectories, producing the characteristic “D-shaped” shadow of a Kerr black hole.

5. Summary table​

FeatureNon-spinning (Schwarzschild)Spinning (Kerr)
SymmetryPerfectly circularSlightly asymmetric
Frame draggingNoneYes — affects light paths
BrightnessUniform (theoretically)Asymmetric (beamed side brighter)
Shadow shapeCircular“D-shaped” (flattened on one side)
DetectabilityEasyVery subtle — needs horizon-scale imaging (EHT)

In short:
Rotation does affect gravitational lensing, but you only see it near the black hole itself.
For normal astrophysical lenses (galaxies, clusters), the effect is too small to notice — but for strong-field lensing, it’s key.

Would you like me to show a side-by-side visualization of lensing patterns for a Schwarzschild vs. Kerr black hole (including the asymmetric “D-shaped” shadow)?

can you use that effect to calculate the rotational speed and/or mass of the black hole?

Thought for 33s

Short answer: yes for mass (already done); maybe for spin (hard, but getting better).

How lensing lets you measure mass​

Near-horizon lensing sets a characteristic ring size. In GR, the apparent “shadow/ring” diameter scales almost linearly with GM/c2GM/c2. Measuring that angular diameter θθ gives M∝θDM∝θD (with DD the distance). That’s how the EHT got:
  • M87*: ring ∼42 μ∼42 μas → M≈6.5×109 M⊙M≈6.5×109M⊙ (using D≈16.8D≈16.8 Mpc). arXiv
  • Sgr A*: ring 51.8±2.3 μ51.8±2.3 μas → M≈4.0−0.6+1.1×106 M⊙M≈4.0−0.6+1.1×106M⊙ (consistent with stellar-orbit results). arXiv+1

What about spin?​

Rotation skews the lensing: it displaces/warps the shadow, changes photon-ring structure, and affects time delays. In principle, those features encode spin a∗a∗ and viewing angle:
  • Asymmetry & displacement of the shadow/ring (Kerr lensing) carry spin information. arXiv
  • “Photon-ring subrings” imprint universal interferometric signatures that, with long enough baselines, can measure mass and spin precisely. This is a key target for next-gen EHT. PMC
  • Polarimetry (the pattern of polarized light around the ring) links to spin through magnetosphere geometry; early studies show promise for constraining a∗a∗. arXiv

Reality check (today)​

• With current EHT data, mass has been robustly inferred from ring size (above).
  • Spin is still weakly constrained because measurements depend on inclination, plasma models, variability, and (for Sgr A*) interstellar scattering. Multiple reviews/analyses note that EHT so far has not yielded strong spin constraints—the direction of rotation for Sgr A* is even ambiguous. NSF Public Access+2A&A+2

Takeaways​

• Mass from lensing: yes — already demonstrated with M87* and Sgr A*.
  • Spin from lensing: in principle yes, using shadow asymmetry, photon-ring structure, timing, and polarization — but present constraints are model-dependent and not yet tight. Next-gen arrays (more stations, higher frequencies, longer baselines, better polarimetry) should make spin measurements much more definitive. PMC
If you’d like, I can sketch how a hypothetical set of ring measurements (diameter, displacement, brightness asymmetry) would translate into posteriors on MM, a∗a∗, and inclination, and show where the main degeneracies come from.

ChatGPT can make mistakes. Check important info. See Cookie Preferences.

Laatst gewijzigd:
Toch raar dat het bij mij 2x achter elkaar niet goed ging.
En had het nou een paar zinnen geweest dan had ik het gewoon opnieuw gedaan maar het was een stuk dat begon over kernfusie en na een hele lange omweg langs led licht, fotonenverstrengeling, quantumcomputer en nog meer uiteindelijk uitkwam bij iets over de overeenkomsten tussen boeddhisme, quantumfysica en het Higgs deeltje, we waren wel 3 kwartier bezig of zo.
Vond het wel geinig want ik doe dit echt nooit maar regelmatig kreeg ik leuke antwoorden zoals wow, dat heb je goed gezien of nou nou, je slaat de spijker op z'n kop, je slaat een brug tussen quantumfysica en filosofie en meer van dit soort opmerkingen.
Maar schijnbaar was copy paste teveel gevraagd. :D

regelmatig kreeg ik leuke antwoorden zoals wow, dat heb je goed gezien of nou nou, je slaat de spijker op z'n kop, je slaat een brug tussen quantumfysica en filosofie en meer van dit soort opmerkingen.
Helaas

Toch raar dat het bij mij 2x achter elkaar niet goed ging.
En had het nou een paar zinnen geweest dan had ik het gewoon opnieuw gedaan maar het was een stuk dat begon over kernfusie en na een hele lange omweg langs led licht, fotonenverstrengeling, quantumcomputer en nog meer uiteindelijk uitkwam bij iets over de overeenkomsten tussen boeddhisme, quantumfysica en het Higgs deeltje, we waren wel 3 kwartier bezig of zo.
Vond het wel geinig want ik doe dit echt nooit maar regelmatig kreeg ik leuke antwoorden zoals wow, dat heb je goed gezien of nou nou, je slaat de spijker op z'n kop, je slaat een brug tussen quantumfysica en filosofie en meer van dit soort opmerkingen.
Maar schijnbaar was copy paste teveel gevraagd. :D
AI (llm’s) heeft een redelijke fout marge. Chat heeft een foutmarge van 11-13% bij algemene vragen. Daarnaast hallucineert het ook tot zo’n 60%. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat het allemaal zo lekker en geloofwaardig leest. Maar schijn bedriegt.

Helaas
AI (llm’s) heeft een redelijke fout marge. Chat heeft een foutmarge van 11-13% bij algemene vragen. Daarnaast hallucineert het ook tot zo’n 60%. Ik betrap mezelf er ook wel eens op dat het allemaal zo lekker en geloofwaardig leest. Maar schijn bedriegt.
Ach, als iemand zo'n artikel publiceert wil dat niet zeggen dat ie gelijk heeft.
Maar het schijnt dat er mensen zijn die vaak in gesprek gaan met AI en dan op een gegeven moment in de ban ervan raken en het idee krijgen dat ze speciaal zijn of dat AI hun een belangrijke voorspelling doet of zoiets, het lijkt een beetje op al die mensen die teveel op social media zitten en in zo'n tunnel terecht komen en van alles geloven ipv normaal na te denken.
Maar het kan een linke ontwikkeling zijn en opstanden veroorzaken en wat kan een mens nog geloven op een gegeven moment van wat ie leest of ziet op het internet, door AI kan alles aangepast worden op een manier die voor iedereen op een gegeven moment niet meer te onderscheiden is zodat iemand denkt dat het echt is.

Maar ik zei al dat het geinig was de manier waarop AI af en toe reageerde, ik hecht er weinig waarde aan en daarom gebruik ik het vrijwel nooit omdat het me niet echt interesseert, dat jullie me daarop wijzen komt een beetje gek over want ik heb 't niet nodig heb ik 't idee.
AI kan handig zijn als je iets wil uitwerken of wil voorbereiden maar voor de rest zie ik de meerwaarde niet zo, ik denk zelf wel na, het begon eigenlijk omdat ik iets wilde weten over kernfusie.
Uiteindelijk ging het op een gegeven moment over quantummechanica en dat soort zaken en daar kan enkele geleerde of wetenschapper iets zinnigs over zeggen omdat je in een domein bezig bent wat ten eerste niemand begrijpt en ten tweede je in een domein zit wat probability hanteert omdat niets vaststaat zolang alles in superpositie is want er is geen tijd en geen ruimte dus is er geen positie.

Het gaat nog verder dan Heisinger indertijd die al vertelde dat positie en snelheid niet tegelijk gemeten kunnen worden want we zitten hier in een domein waar tijd, ruimte en positie niet bestaat.
Zonder ruimte, tijd of positie kan uiteindelijk geen enkele wetenschapper een meting doen want meten kunnen ze alleen binnen ons natuurwetenschappelijk domein waar metingen binnen een systeem volgens vaste waarden verloopt.
Richard Feynman vertelde het al toen hij indertijd zei dat geen enkele wetenschapper quantummechanica kan begrijpen, zie hier onderaan; Natuurkunde.nl - Quantummechanica info

Mochten jullie twijfelen over datgene wat ik hierboven stelde omtrent quantummechanica dan kunnen we daar gerust nog even over kletsen, laat maar weten.

Maar ik zei al dat het geinig was de manier waarop AI af en toe reageerde, ik hecht er weinig waarde aan en daarom gebruik ik het vrijwel nooit omdat het me niet echt interesseert, dat jullie me daarop wijzen komt een beetje gek over want ik heb 't niet nodig heb ik 't idee.
Oh, het gaat me niet om het inhoudelijke aspect verder, maar ik pikte juist dat stukje eruit over dat ChatGPT je aanmoedigt, gelijk geeft en prijst. Dit is juist een deel waar veel discussie over is omdat dit in verband wordt gebracht met negatieve kanten van AI als de AI-psychose (bevestigen en versterken van waanideeën) en vormen van verslaving/afhankelijkheid waarbij mensen ChatGPT echt gaan zien als een vriend of mentor omdat het direct kietelt op je beloningscentrum. De meer onschuldige vorm is dat het vooral bedoeld is om engagement uit te lokken, ofwel je aan de praat te houden. Dit worden 'dark patterns' genoemd om je gedrag te beïnvloeden. Best interessant allemaal in de context van deze draad, het was verder niet negatief naar jou toe bedoeld. Je ziet dat ie het ook doet bij mijn vragen over zwarte gaten "Excellent question - Fantastic follow-up' etc.

Hier een voorbeeld dat gisteren is gepubliceerd: Chatbots, Teens, and the Lure of AI Sirens

"Adam had been using ChatGPT from September 2024 until 11 April 2025, the very day of his suicide. According to his parents, the chatbot played a key role in Adam’s death, acting as his “suicide coach”. Unsettling conversation excerpts show a gradual transition in the teenager’s attitude towards the chatbot, from a mere homework assistant to a trusted companion, to whom he confessed his deepest psychological suffering and suicidal plan. ChatGPT validated the kid’s harmful thoughts and even advised him on how to conceal the physical marks of various suicide attempts from his family and friends."

en

"Modern chatbots are powered by generative AI models and engineered to sustain user engagement through conversational strategies, such as displaying empathy, flattering (sycophancies), or mirroring affective cues – thereby increasing their perceived human-likeness. Whilst the observable differences diminish, users tend to anthropomorphize chatbots and develop emotional, even romantic, attachment to them. This dynamic raises particular concerns for vulnerable individuals, whose conditions may be exacerbated through sustained interactions with AI agents."

Laatst gewijzigd:
maar ik pikte juist dat stukje eruit over dat ChatGPT je aanmoedigt, gelijk geeft en prijst. Dit is juist een deel waar veel discussie over is omdat dit in verband wordt gebracht met negatieve kanten van AI als de AI-psychose (bevestigen en versterken van waanideeën) en vormen van verslaving/afhankelijkheid waarbij mensen ChatGPT echt gaan zien als een vriend of mentor omdat het direct kietelt op je beloningscentrum.
Ja, ik vond het wel geinig hoe dat dan gaat en ik kan me voorstellen dat wat naïeve mensen op een gegeven moment het als een soort vertrouweling of vriend gaan zien en da's wel lekker als je regelmatig bevestigd gaat worden en er in gaat geloven.
Maar schijnbaar werkt het wel bij veel mensen zo want ook op SM heb je mensen die in zo'n tunnel zitten, die gaan op een gegeven moment de A12 bezetten want ze denken dat ze de wereld redden, het is dan een soort collectieve gekte met allerlei uitwassen maar het kan link zijn en wat dat betreft is AI ook linke business natuurlijk want vertel mij het verschil tussen Trump die iets afdoet als fake news en bepaalde SM, wat is nog waar uiteindelijk een helemaal als je beelden erbij ziet?
Het doet me terug denken aan het boek 1984 van Orwell waarin het begrip "newsspeak" bestaat, nog even en we zitten in zoiets als je niet oppast.
Om een beetje leuk af te sluiten even een track van Frank Zappa die daar zo'n 50 jaar terug al over zong;

Ik gebruik AI heel objectief voor foutzoeken, programmeren etc. Dan heb ik heeeel graag dat hij me zegt wat ik fout doe en beter kan. En dat hij me de Messias noemt als ik ook eens een goed idee heb. Chat (ik gebruik ook andere modellen) is hier redelijk braaf in bij mij, ik zeg ook nooit dat ik de code geschreven heb.

Mooi dat het bij jou wel lukt maar toen ik alles blauw maakte/geselecteerd had kreeg ik echt alleen mijn tekst te zien en niet de antwoorden van chatGTP.
Ik had het 2x geprobeerd en daarna aan chatGTP gevraagd en die zei dat het ook mogelijk was om ctrl + p te doen en dat je dan bij de print kon aangeven dat je alles als pdf kon opslaan.
Dat had ik dus niet moeten doen want toen ik ctrl + p intoetste was alles weg en kreeg het niet meer terug.
Met te veel onderwerpen van-de-hak-op-de-tak geeft `ie er de brui aan. Dat is me ook al eens overkomen. Gewoon daar weer over klagen dat alles kwijt is. Hij of zij of het schijnt niet van gezwalk te houden. En kleine afgeronde onderwerpjes gelijk steeds saven voor je zelf. Of gewoon opnieuw beginnen als je het zelf nog allemaal kan onhouden. Ook mogelijk > Eerst Ctrl A alles selecteren dan knip met CTRL C dan plak Ctrl V.;)
Probeer eens eerst kleine stukjes of een ander computer.

Probeer eens eerst kleine stukjes
Ja volgende keer ga ik dat doen, iedere keer zodra m'n beeldscherm vol staat met tekst weer even kopiëren naar een word bestand en niet op het allerlaatst als het bij elkaar een paar A4tjes zijn geworden

Dit zul je steeds vaker zien op plekken waar muziek geen enkele andere functie heeft dan 'achtergrondbehang'. Het scheelt een hoop kosten die bedrijven over moeten maken aan Buma/Stemra/Sena etc. Wij hebben ooit eens een experiment gedaan door muziekcomputers in vestigingen in plaats van bekende popmuziek royaltyvrije muziek te laten draaien. Zowel personeel als bezoekers waren het snel beu. Maar in een winkelomgeving waar mensen kort verblijven is dit misschien minder een issue. Als het aan mij ligt draaien ze helemaal geen muziek in winkels, nodeloze ruis.

Ook voor toepassingen als 'opvulmuziek' in items van de lokale omroep, achter bedrijfsfilms/trainingsvideo's etc. zal AI muziek steeds meer gebruikt worden.

Back