Presets VST's switchen met midi-keyboard?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik kom er online niet uit, daarom probeer ik het hier.

Ik wil presets van VST-instruments switchen met mijn Impulse-keyboard. Die staat een stukje van mijn computer af en dat is onhandig. In Sylenth1 kan ik dat eenvoudig doen met Midi Learn en dan vorige en volgende toewijzen aan 2 drukknoppen. Dat werkt goed. Maar bij de meeste VST's gebeurt er dan niets.

Nu moet het kunnen met program changes, maar ik snap niet hoe. Op YouTube staan wel wat filmpjes en die werken steeds met Ableton Live, terwijl ik Studio One gebruik. Dat lukt me ook niet. Is hier een work-around voor? Iemand enig idee?

Dank!

Sommige VST's kunnen program changes aan.
Soms moet je dat aanzetten.

Dus ff per VST in de manual kijken of het kan en hoe.

Ik geef dit draadje toch even een schopje. Ik heb het namelijk nog steeds niet voor elkaar en volgens mij kan het ook niet. Of zie ik iets over het hoofd?

Wat ik wil is via mijn midi-keyboard door presets van een VST kunnen bladeren. Mijn keyboard staat namelijk op enige afstand van de computer.

In Sylenth1 kan ik simpel de knop Prev en Next toewijzen aan een midi-knop. Maar heel veel andere VST's hebben die functie niet. Is er dan toch nog een workaround om dit voor elkaar te krijgen? Een externe plugin ofzo? Nu moet ik steeds heen en weer rijden met mijn bureaustoel, en sowieso vind ik het leuker om geluiden te kiezen op het gehoor.

Ik geef dit draadje toch even een schopje. Ik heb het namelijk nog steeds niet voor elkaar en volgens mij kan het ook niet. Of zie ik iets over het hoofd?

Wat ik wil is via mijn midi-keyboard door presets van een VST kunnen bladeren. Mijn keyboard staat namelijk op enige afstand van de computer.

In Sylenth1 kan ik simpel de knop Prev en Next toewijzen aan een midi-knop. Maar heel veel andere VST's hebben die functie niet. Is er dan toch nog een workaround om dit voor elkaar te krijgen? Een externe plugin ofzo? Nu moet ik steeds heen en weer rijden met mijn bureaustoel, en sowieso vind ik het leuker om geluiden te kiezen op het gehoor.
Kun je bij die vsts wel met muis of keyboard doorheen scrollen? Anders zou je draadloos keyboard/muis bij je midi keyboard kunnen zetten.

ff snel googlen en lijkt erop dat Sylenth1 program changes ondersteund.

Klopt, maar met program changes kun je dus maar een preset oproepen en niet bladeren, voor zover ik het begrijp. Ik wil juist wel kunnen bladeren. Dat lukt overigens in Sylenth1 wel, door Prev en Next te automatiseren. Maar bij de meeste synths kan dat niet.

Stuurt je midi controller geen program changes?
Daar kun je mee bladeren.

Door de presets en banken.

Maar goed meestal hardware synths die dit goed ondersteunen.
Veel softsynths niet.

Als ik het goed zie heb je op de novation impulse onder de midi knop in het wit staan 'program change'. Dus dat zou je dan activeren met shift gok ik. Dan zou ik er van uit gaan dat je daarna met de value encoder door presets kan scrollen. Een hardware synth luistert daar over het algemeen automatische naar, over vst durf ik dat niet te zeggen.

Heb je automap geinstaleerd?
Ik had ooit een Novation Zero SL en werd niet echt blij van automap.
Gelukkig zij novation controllers goed te proggen.

1732613522419.png

1732613974204.png

1732613884842.png

Back