Presets VST's switchen met midi-keyboard?

Klopt, maar met program changes kun je dus maar een preset oproepen en niet bladeren, voor zover ik het begrijp. Ik wil juist wel kunnen bladeren. Dat lukt overigens in Sylenth1 wel, door Prev en Next te automatiseren. Maar bij de meeste synths kan dat niet.
Prev en Next zijn geen midi commando's...
Als deze toch werken kun je beter eerst checken (externe monitor) welk commando er dan wel verzonden wordt.

De mogelijkheden hangen hier toch echt af hoe de interpretatie van Midi berichten binnen de VST geïmplementeerd is. Per VST is vaak een andere oplossing nodig en soms is het gewoon onmogelijk.
Ik vind dat Omnisphere hier in uitblinkt, daar kun je prev en next patch aan een noot hangen, doe ik de twee hoogste noten van mijn keyboard, die gebruik ik toch niet echt vaak:)

Hola.
Ik kan in cubase 13.
Gewoon een plugin nemen.
En daarin gewoon scrollen.
Of word het niet zo bedoeld.

Groeten van andreos.

Of word het niet zo bedoeld.

Het gaat erom dat je via midi op afstand presets kunt wijzigen van een VST-instrument. Mijn midi-keyboard staat een eindje van de computer af en nu moet ik steeds heen en weer lopen. Het indrukken van een knopje op het keyboard is dan veel handiger, maar veel VST's ondersteunen dat niet. Daarom de vraag of er een andere oplossing is, en die lijkt er te zijn. Ik moet het alleen nog uitproberen.

als er een commande voor bestaat met de muis en toetsen bv CTRL+arrow key ofzo maar er geen midi/program change voor bestaat zou je gebruik kunnen maken van een programma als midi2key, daarmee kun je een keyboard combi inprogrammeren die dan "ingedrukt" wordt wanneer je het aangewezen midi signaal stuurt.

afhankelijk van je midi device en DAW zul je dan mogelijk wel een virtuele copy van moeten maken zodat je midi signaal naar allebij door gestuurt wordt, hier kun je loopMIDI voor gebruiken

allebij gratis software:

Het gaat erom dat je via midi op afstand presets kunt wijzigen van een VST-instrument. Mijn midi-keyboard staat een eindje van de computer af en nu moet ik steeds heen en weer lopen. Het indrukken van een knopje op het keyboard is dan veel handiger, maar veel VST's ondersteunen dat niet. Daarom de vraag of er een andere oplossing is, en die lijkt er te zijn. Ik moet het alleen nog uitproberen.
Oke program change dus
Dat kan in cubase.
Invulllen in de line.
Waar ook alle midi commando's. Staan.
Kan ook in jouw
Daw
In mijn mpc kan dat ook.

Groeten van andreos.

Yes, het is me gelukt dankzij de hulp van @SanderSwi. Dank daarvoor. Ik kan nu op afstand via mijn midi-keyboad geluiden selecteren van een VST die dit standaard niet ondersteunt 👍

Voor wie het interessant vindt, heb ik even een korte tutorial gemaakt. Ik ben er blij mee.

Kijk, dat is mooi.
En het is ook direct een voorbeeld waarom ik 4 jaar geleden de DAW ben verlaten voor het maken van muziek.
Ik probeer momenteel Ableton, omdat ik denk dat ik daar aan toe ben, maar er is geen één controller (muv Push 2 / 3) die scrollen door presets van Ableton native ondersteunt (voor zover ik heb kunnen vinden).
Je kunt de pijltjes toetsen wel mappen, dan heb je maar één of twee muisklikken nodig, maar ook dat is niet hetzelfde, zeker niet als er mappen zijn.
Native Instruments heeft wel het NKS protocol, maar dat is alleen voor hun eigen plugins.
Ik meende dat Arturia ook zo iets ondersteunt (voor hun eigen plugins met hun eigen controllers)

Mijn Nektar Panorama T4 kan het wel voor Reason's eigen plugins, maar weer niet voor VST's.
Grmbl.

Jammer dat er geen VST standaard is voor presets browsen (2 weg, zodat je ook info terugkrijgt naar het display van je controller).
En program changes is geen volwaardig alternatief. Wat doe je dan na preset 128, of als je alleen bepaalde categorieën wilt zien (mappen etc. )

En dat je dat dan moet programmeren, wat dan bij update x weer niet meer werkt (heb ik gehad met dergelijke mappings in het verleden).
Daar werd ik niet zo vrolijk van, terwijl dit een hobby is (dus vooral plezier moet geven)

Ik geef Ableton nog wel een kans, maar tot dusver is het niet heel inspirerend allemaal (en jouw vraag van dit draadje is daar onderdeel van )

Back