MATHS...?

Kan ik mij voorstellen. Maar de emoties kunnen hier soms hoog oplopen als het over een :halleluja Manual :halleluja gaat. :D

Voor de geïnteresseerde lezer, hier even een korte samenvatting van deze draad...

Lees post #1 (de vraag) en post #2 (het antwoord)... alles wat daarna volgt, is bladvulling.

Ik lees handleidingen dus nooit, ik heb er dus ook geen problemen mee. Als ik iets niet snap zonder handleiding dan ben ik of is het apparaat gewoon niet briljant genoeg.

(...) Mijn volgende projectje met de Maths is nu om na te gaan of de Maths echt niet kan waarvan in de Manual wordt geclaimd dat die dat niet kan. Daartoe ga ik proberen of ik ook met de Maths kan reproduceren wat ik eerder met de simulatie van de anticiperende schakeling liet zien. Zie het plaatje hieronder. Of dat lukt weet ik niet, dat zien we vanzelf. In ieder geval is het een goede oefening. (...)

Bekijk bijlage 3849226

Inmiddels deels gelukt, maar nog niet helemaal. De opgaande flank gaat sneller naar zijn bestemming maar de neergaande flank juist trager. Zie:

half-goed.JPG

Aan de andere kant was mijn doel ook om het voor een enkele opgaande functie aan te tonen, en dan hoeft de neergaande flank ook niet te kloppen. Zal de patch nog even zo aanpassen dat "de muzikant" (hier eigenlijk meer "de onderzoeker" ;)) het moment kan kiezen waarop de ingangsspanning omhoog gaat. Als dat lukt...

Laatst gewijzigd:
Zie net wel een probleempje, het lijkt te zijn gebaseerd op clipping zodat het maar voor één specifieke amplitude goed gaat. Moet nog wat meer experimenteren...

Mijn gedachten gaan nu in deze richting:

idee.png

De Maths kan slewen, optellen en aftrekken, dus er moet dan alleen nog iets aan de overshoot gedaan worden...

We zien dat:

D = input + verschil
D = input + (input - slewed input)
D = 2*input - slewed input

Hoe is dat te patchen...?

Heb het even geprobeerd waarbij ik alleen het slewen in de Maths heb gedaan en de rest met behulp van modules buiten de Maths, en dan werkt het zoals in het schetsje getekend (d.w.z. de output loopt dan vooruit op de input maar met overshoot). Of alles ook op de Maths zelf is te patchen weet ik (nog) niet.

Gelukt! Dit is de patch:

patch.png

Een scope plaatje heb ik niet want ik heb een door mijzelf (in de rol van muzikant :D) getriggerd eenmalig signaal gebruikt.

Daar laat ik het bij. Amen!

Waar ik na alle discussie nu wel benieuwd naar ben zijn het soort geluiden die men met Maths (en niet al te veel andere modules) tevoorschijn heeft weten te toveren. Wie heeft er iets interessant om te beluisteren?

Ik was daarom net ook even van plan om een tweede Maths topic speciaal voor de geluiden te starten, maar dat kan alsnog als men dat liever heeft. Voor een frisse start is wel iets te zeggen. Ik hoor het wel...

Heb je zelf ook een Maths?

Kun je dan nog aanwijzen welke geluiden van de Maths komen?
Als je een track post dan vertel je toch vaak er bij welke layers er in zitten en welke hardware of vst's er zijn gebruikt en welke fx .
Stel je gebruikt vanuit je eurorack een bepaalde oscillator als lead, dan kan je vertellen dat de modulaties door Maths zijn gedaan, zoiets.

Zal zo zelf als eerste schaap over de dam iets posten, moet het geluidje nog even opnemen.

Net gepatched en ingesteld. Het geluidje is generatief, na het instellen gaat het verder vanzelf. Hier is die:

Wat doen jullie met je patches? Maak je daar een foto of tekening van. Of blijft het puur voor de lol, patch kabels er uit en op naar het volgende avontuur?

Back