Moreel verantwoord kopen, ik vind het lastig.

Ongelofelijk..

Toekomstig electronica-afval. Ik koop nooit bij Temu of Shein en bij Ali of Shein geen spul met een stekker (nou ja, wel kabels en pluggen). Heb geen zin om mn studio (of een usb-hub) op te blazen om een paar tientjes te besparen. Bovendien loop je altijd de kans dat de Douane losgata op dit soort elektronicapaketten, zodat je alsnog duurder uitbent, heb je geen garantie (hoogstens tegen betaling terugsturen en nooit meer wat horen)

Consumentenbond(en) maken al het hele jaar gehakt van Temu-producten. Bovenop die 17 euro voor je midicontrolller betaal je bovendien met je privacy, omdat de app van Temu werkelijk je hele telefoon leegzuigt en die gegevenes voor vanalles gebruiken (en aangezien het Chinezen zijn die per definitie mede-eigendom zijn van de Chinese overheid: de Chinese overheid):

'"Wat wij heel raar vonden, was dat zij de lijst kunnen bekijken van alle WiFi-netwerken die jij ziet", vertelt hij. "Ze konden het geluid opnemen met je telefoon, ze konden al je foto’s zien op je telefoon, ze konden software installeren, screenshots maken. Dat gaat best ver voor een shoppingapp." Ook stuurde de app contactenlijsten door.'

Toekomstig electronica-afval.
Dat geldt natuurlijk net zo hard voor een Moog One. Waarschijnlijk loont repareren daar wat langer maar uiteindelijk is het ooit klaar.

Bovenop die 17 euro voor je midicontrolller betaal je bovendien met je privacy, omdat de app van Temu werkelijk je hele telefoon leegzuigt
De laatste keer dat ik een app installeerde moest ik zelf aangeven waar ik die allemaal toegang toe gaf. Het is immoreel dat ze het proberen en er zullen vast mensen zijn die steevast altijd op 'ja' klikken maar het is niet zo dat die app per definitie overal toegang toe heeft. Het is goed dat er aandacht voor is, maar ik krijg altijd een beetje jeuk van zulke berichten die feitelijk ook gelogen zijn.

(...) Het is goed dat er aandacht voor is, maar ik krijg altijd een beetje jeuk van zulke berichten die feitelijk ook gelogen zijn.

Mijn advies bij jeuk: wrijven of krabben, in plaats van serieuze waarschuwingen in de wind slaan.

Moreel verantwoord kopen (van non-consumables) is een onhaalbaar principe, een onwinbare strijd. Als je dit écht wilt doen dan stel ik vast dat er nog maar weinig overblijft te kopen.
Ik -wij- heb ook niet verzonnen dat de maak-industrie via offshoring, onshoring, nearshoring, bestshoring, rightshoring, blabla is verkast naar (veelal) Azie.

Werk wegbrengen, is overigens ook werk op zichzelf! :)

Zodra je 1 Item koopt waar ook maar een schroefje inzit dat is gemaakt in o.a. China dan heb je "boter op het hoofd", precies het soort "boter op het hoofd" waardoor men kan zeggen: "Zie je wel, je hebt toch a,b of c gekocht, dùs je doet er aan mee". Dit demoraliseert en demotiveert en maakt dat je niet anders kan dan de schouders erbij ophalen: "ik heb het ook niet verzonnen"

Dit maakt een beetje dat elke investering in A (China), een desinvestering is in B (onszelf).

Andere vraag: Willen wij die maak-industrie terug, kan dat eigenlijk wel? En waarom zou dat moreler uitpakken?

Ik zie wel allerlei nieuws over de VS die probeert het tij te keren tav de maak-industrie.

Laatst gewijzigd:
Andere vraag: Willen wij die maak-industrie terug, kan dat eigenlijk wel? En waarom zou dat moreler uitpakken?
Fabricage in lage lonenlanden zorgt ervoor dat spullen hier goedkoper aangeboden kunnen worden (of de opdrachtgever het verschil in zijn zak kan steken). De maakindustrie terughalen zal grote kostenstijgingen tot gevolg hebben. En de vraag is inderdaad wat nog realistisch mogelijk is met een overvol stroomnet en allerlei uitstootcijfers die al boven de norm liggen. Het is een beetje hetzelfde als de verhoging van minimumloon, bijna iedereen is er groot voorstander van, totdat ze bij een bedrijf komen met veel medewerkers die dat minimumloon verdienen (zoals in de horeca) en ineens fors meer af mogen tikken. Het moet tenslotte ergens vandaan komen.

Velen geloven erin dat de consument, de wereld kan veranderen/verbeteren, puur op basis van het koopgedrag. Ik begrijp het idee, het principe, maar ik geloof niet dat dit zoden aan de dijk zet.

Het onderwerp is te complex, te hardnekkig, er spelen teveel belangen om dit in de "handen van de consument" te leggen.
Dat is te passief, vrijblijvend, traag, met veel willekeur.. bedrijven willen maar wat graag, dat wij dat blijven denken, en elkaar moraliserend de les lezen: Dan blijven zij buiten schot.

Ik geloof dat de vraag wordt aangeboord, met aanbod dat er allang is: voor iedere Kuur een Kwaal, of Genezen is beter dan Voorkomen, puur winstdenken waarbij in principe de klant, de consument, soortvan ge-Victim-Blamed wordt.

Je zou moraliserend te horen kunnen krijgen: "Waarom koop je het dan?"

Ik maak er liever van: "Waarom maakt men het dan?" (op die en die wijze)

Ik heb niets te zeggen over hoé iemand zijn business runt, hoe die met mensen, planten/dieren, milieu omgaat.
Ookal koop ik het niet, dan gaat men toch door. Te zeggen dat de consument zoiets stopt, is het paard achter de wagen spannen.

Als een bepaalde business ergens in de wereld de Internationale regels overtreedt (mensenrechten bijv), dan is dat een zaak voor justitie en overheden, enz en niet van de consument.
In fact, ik mag een zekere verwachting hebben dat bij elke winkel die ik in NL binnenloop, ik argeloos kan kopen en dat het OK is.

Zo niet, dan moet de tent wmb dan ook sluiten. Dit bij de consument neerleggen is niet alleen flauw, maar imho een vorm van victim-blaming :)
Dwz als ik bij de Albert Heijn binnenloop, en er is iets flink mis met een product? Dan neem ik dat in 1e instantie de Albert Heijn direct kwalijk.. niet de producent.

In China wordt crap gemaakt maar ook goede kwaliteit. Net zoals in Europa ook hele slechte fietsen gemaakt worden.. De verhalen dat er via Ali troep wordt verkocht die nergens anders kan worden verkocht, het zal allemaal wel. Het bereikt Europa dan via een slimme tussenpartij die het voor een hogere prijs aanbiedt.
Precies, net als waar ook ter wereld maar je moet wel willen betalen ipv voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
China maakt ook raketten waarmee ze naar de maan gaan en hele geavanceerde straaljagers, vliegdekschepen enz dus die kunnen ook simpeler dingen maken maar bij Ali voor een paar kwartjes dan weet je al dat het niet veel is, ja een setje ballpoints of zo dat wel maar niet mooi technisch spul want dan moet je wel geld willen uitgeven.

Ik kocht zo'n 20 jaar terug een Chinese buizenversterker voor 600 euro, dat was de goedkoopste uit hun lijn want ze verkochten ook aparte voor- en eindversterkers van een paar duizend dus op zich wel een serieus merk, klinkt ook beter dan m'n eerdere versterkers en dat waren geen B merken om het maar zo te zeggen.
Nu na 20 jaar speelt die verder nog steeds prima, ik heb na een flink onweer een keer een zekering moeten vervangen en da's alles.

Laatst gewijzigd:
Kinderen krijgen is zo'n beetje de grootste CO2 voetafdruk die je als mens kunt veroorzaken.

Ja, dat zeg ik ook wel 'ns. Je krijgt vaak een nogal felle reactie van degenen met kinderen, heb ik gemerkt...

Ja, dat zeg ik ook wel 'ns. Je krijgt vaak een nogal felle reactie van degenen met kinderen, heb ik gemerkt...
Nou ja, ik heb er zelf ook twee dus ik mag dat zeggen. Uiteindelijk zijn er gewoon veel teveel mensen die veel teveel consumeren waarvan de overgrote meerderheid totaal niet bereid is om ook maar een stapje terug te doen (of zelfs genoegen te nemen met wat ze nu hebben) en wat wij als individuen kunnen doen, goedbedoeld of niet, is nog geen minuscule druppel op een enorme gloeiende plaat.

Laatst gewijzigd:
Daarom gaan ze EV's ook extra belasten, logisch toch...
CO2???

Neuh.. POEN.
Import belasting vanuit China.. omdat fabrikanten daar een bonus schijnen te krijgen bij het exporteren..

Wegenbelasting is idd wel 'n dingetje.. het voordeel tov van een niet emissie-vrije auto gaat rond de 25% uitkomen.. dat is ongeveer het percentage massa van het accupakket..

En dan dit nog.. wat hebben we het toch goed..

Het is maar net door welke bril je kijkt wat moreel verantwoord is en wat niet. Op de lange duur gaat de aarde toch naar de kaloten dus waarom zouden we dat proces niet versnellen, dat bespaart een hoop mensen en dieren nog geboren moeten worden in de laatste fase van de wereld een hoop ellende, want die komen er dan gewoon niet.

Ach naar de klote zal wel meevallen. Als het voor ons onleefbaar wordt, zal het voor andere soorten juist een Walhalla zijn. Toen zuurstof een ding werd, stierf ook bijna alles uit, nu is het samen met water de belangrijkste bron van leven. We maken gewoon kwartier voor de volgende dominante soort.

Meer CO2 laat de bomen en planten harder groeien dus we gaan vanzelf naar een groenere wereld die weer meer zuurstof produceert en zo regelt de natuur vanzelf de balans.

Toen je die kinderen ging maken had je je deze vraag zelf moeten stellen.

Ah, de allegorie ontgaat je... maar dat maakt niet uit, ik zal het uitleggen.

Kijk, ik weet ook wel dat je in je eentje niet alles kunt oplossen, maar het nihilisme waarmee sommigen hier elke vorm van verantwoordelijkheid van zich af denken te kunnen schudden, vind ik persoonlijk stuitend. That's it...

Voorlopig wordt de aarde nog wel gezelliger, nog 250 miljoen jaar en dan ziet onze wereld er zo uit. Lekker knus. :D

continenten.jpg

Back