Hulp gevraagd: wisselende microfoon EQ curve

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Advies gevraagd.

Zoals sommigen weten zing ik in m’n liedjes. Mijn microfoon (Røde NT1-A) staat altijd op dezelfde plek, in een akoestiek behandelde homestudio, met een Focusite Clarett interface, een Mac Pro en Audacity voor de recording. Ook probeer ik dezelfde afstand tot het plopfilter aan te houden.

Toch klinken sommige opnames beduidend slechter dan andere, laatst zelfs alsof het is een badkamer is opgenomen, met holle resonaties en een gebrek aan "air" en laag. =( Het is vooral irritant wanneer een song is ingezongen en ik een couplet later opnieuw wil doen omdat een zin in de tekst me niet bevalt. Dan is het een niet te doen om dat later met EQ gelijk te trekken met de rest. Vaak zet ik zo’n opname dan maar op een aparte track, met andere EQ en een exciter of zo, maar je blijft het horen. Tijdens het zingen zelf valt het me vaak nog niet op, of ik weet niet wat ik kan doen om het goed te krijgen. Een dag later is een opname met dezelfde configuratie opeens weer crystal clear.

Oftewel: Arghhh, wie oh wie heeft een idee wat hier mis gaat?

ps: Het juiste moment vinden om in te zingen is al lastig, want bij stevige regen :stupidof een buurman met een slijptol of bladblazer :duivels: kun je zo’n opname al vergeten, en dat is tegenwoordig nogal vaak. Maar goed, daar gaat deze post niet over.

Laatst gewijzigd:
De exacte plek van je mond tov de microfoon kan zomaar het probleem zijn.
Je bedoelt dat er dan phase verschillen in de reflectie e.d. ontstaan? Dat is voor mij i.d. een blinde vlak in m'n kennis. Ga me er eens in verdiepen.
Thanks voor het meedenken! :okdan:

Probeer voor de gein 'ns een dynamische microfoon, kan helpen met het probleem van storende geluiden van buitenaf. M'n AKG D5 bijvoorbeeld is behoorlijk doof, behalve recht van voren. Dat helpt.

Probeer voor de gein 'ns een dynamische microfoon, kan helpen met het probleem van storende geluiden van buitenaf. M'n AKG D5 bijvoorbeeld is behoorlijk doof, behalve recht van voren. Dat helpt.
Puik plan. Er ligt hier nog zo'n industry standard Shure SM57, eens kijken of die hetzelfde probleem geeft. Thanks!

Je bedoelt dat er dan phase verschillen in de reflectie e.d. ontstaan? Dat is voor mij i.d. een blinde vlak in m'n kennis. Ga me er eens in verdiepen.
Thanks voor het meedenken! :okdan:
Microfoon plaatsing is veruit het belangrijkste, als het om geluidskwaliteit gaat.

Een klein beetje maakt heel veel uit.

Een klein beetje maakt heel veel uit.
Ik wist niet dat dat zo sterk meetelde. Super bedankt! ik ga van het weekend eens schuiven met de plek van de microfoon en wat proefopnames maken. Hij staat misschien ook te dicht bij het schuine dak denk ik? (zolderstudio) Dan heb je natuurlijk ook eerder early reflection en phase problemen daarmee.

@Patat Met
Een en ander uigeprobeerd. Oorzaak lijkt gevonden, of beter: 3 oorzaken:

1. Deur naar trapgat dicht = :) / Deur open = =(

2. Gordijn raampje op 1 meter afstand van microfoon dicht = :) / Gordijn open = =(

3. Reflectiefilter op de mic-standaard richten op schuine dak erachter = :) / Net een paar centimeter schuin plaatsen = =(

Inderdaad zoals je zegt. Lijkt op het gezicht weinig uit te maken, maar in zo'n opname met zo'n gevoelige mic kennelijk wel degelijk.
'k Had niet door dat ik er kennelijk variabel mee omging en dacht al dat er iets mis was met m'n apparatuur of zo. pfieuw

Thanks voor het meedenken ieder :okdan:

Back