Gear naar en van US

The Big Ear

Ouwe rot
Na 3 weken in België te zijn voor het werk vlieg ik hopelijk eind van de week terug naar huis in Augusta GA. Ik heb wat tijd doorgebracht in mijn studio die op zolder bij een vriend opgesteld staat. Wat mis ik mijn Cirklon, quantum, fantom, subsequent37,…

Ik zou wat hardware kunnen bijkopen in de US, of ik zou wat spullen kunnen opsturen naar de US. Dilemma…

Ik vraag mij af, wat gaat er gebeuren als ik ooit die spullen terug mee naar Europa zou brengen. Als ik spul in US koop , moet ik dan invoertax or whatever betalen wanneer ik terugkom?
Als ik nu iets opstuur vanuit België, en ik breng die dan terug het land in wanneer ik terug kom, ben ik dan ook weer tax aan het betalen? Geen idee hoe dat werkt.

En mss blijf ik wel in de US. Dan kan ik beter nu alles al laten afkomen… altijd gezegd van dit niet te doen zolang ik geen green card heb, maar ik mis die studio echt. En een green card in mijn geval lijkt mogelijk.

Als iemand ervaring heeft met deze situatie, hoor ik het graag! Merci, Tom

Meestal als je emigreert kan je spullen die je al lang je bezit hebt belastingvrij meenemen. Je moet je alleen wel verdiepen in de spelregels die je als het goed is op de sites van de betreffende overheden kan vinden.
Mocht je ooit terug gaan naar België dan lijkt het me sterk dat je nog een keer belasting moet betalen als je aan kunt tonen dat je dat al gedaan hebt. Facturen goed bewaren dus, net als documenten van het verzenden van de spullen naar de VS.

In mijn geval heb ik bij de eerste aankomst in Canada een lijst gepresenteerd met "good to follow". Met de stempel die ik toen kreeg op het document kon ik een half jaar later de spullen belastingvrij invoeren.

De meeste electronica had ik al verkocht en ik heb alleen spullen die lastiger vervangbaar zijn en enigzins compact waren behouden.

Versturen was flink aan de prijs trouwens, ik heb uiteindelijk niet alles in 1 keer laten versturen maar bij latere bezoeken spullen in de ruimbagage meegenomen. Een koffer van 23 kilo in het vliegtuig kan zomaar goedkoper zijn dan een gelijkwaardig pakket versturen.

Check trouwens ook of je apparaten op 110v werken, zo niet dan moet je omvormers met voldoende capaciteit gebruiken.

Als ik verkoop en t pak moet naar usa heb ik nooit de indruk dat ze tax betalen als je de prijs ziet die men biedt. Tax hier is op de waarde, of beter: op wat je betaald. Daar kan je dus mee doen wat je wil. 2e hands spul kost minder dan nieuw als je t al zou moeten invoeren. Ik denk dat prijzen ginds lager zijn en je moet rekening houden met de spanning. Ik zou dus gewoon ook spullen verkopen in dat geval. 110/100v spul hier geraak je moeilijk kwijt en andersom. Iemand van sf verhuisde naar China en veel van zijn spul is verkocht voor vertrek. Ik kocht oa zijn meubels en deel vd gear toen

hoor bij een vervoerder, import/export bedrijf, zij doen de inklaring voor je in het land van bestemming, zij geven je een quote wat een (deel van een) container kost en brengen alle papierwerk in orde zodat ze je niet voor verrassingen komt

Ik heb een aantal jaar in de vs gewoont, en tijdens de verhuizing daar naartoe gewoon wat gear in mijn koffer meegenomen. Dat is geen probleem. Als het nog nieuw in de doos zit kunnen ze er wel naar vragen.
Met de verhuizing terug naar Nederland hebben we spullen in een container verscheept, en hier moest ik wel wat aankoop bewijs aanleveren. Ook hier was het geen enkel probleem.

Ok, Helene was de moeite. 5 dagen zonder elektriciteit, internet en telefoon. Belooft voor de toekomst wanneer we hier 4 ovens vol met koper hebben staan... Ik zal maar voldoende rampenplannen opstellen en trainen.

Toen we verhuisden naar de US mochten we geen 'hobby' spullen opsturen met de container, staats in mijn contract en de container was betaald door de firma, en ik te braaf, dus alleen wat kleiner spul meegenomen. Nu wel wat spijt van.
Heb die firma die het toen voor ons geregeld heeft gecontacteerd en zij doen ook luchtvracht wat ze aanraden voor 'delicater' spul.
Een offerte is op komst...
Nu nog even wachten tot mijn dossier bij de advocaat geraakt om een antwoord te krijgen op mijn green card dossier. Die zou vrij snel kunnen bevestigen of ik kans maak. Daarna zien we wel.
Groeten en bedankt voor de input!
Tom

5 dagen zonder elektriciteit is een behoorlijke tijd. Ik veronderstel dat je verder geen schade hebt, dus dat is mooi.
Ik heb hier meerdere keren met abnormaal weer gehad dat de stroom er uit lag, maar dat is tot nu toe elke keer binnen 1.5 dag opgelost dus dat is te behappen.

Ik zou ook zeker offertes bij tenminste 2 andere bedrijven aanvragen. Toen ik spullen wilde verhuizen lagen de prijzen redelijk uit elkaar. Het was dermate aan de prijs dat ik besloot om slechts de helft van de ingepakte spullen te versturen. Via parcelparcel punt com heb ik het uiteindelijk via Fedex verstuurd. Dat was rond de 100 euro per verhuisdoos, dus absoluut niet goedkoop maar nog steeds beter dan met verhuizers. Dit was in 2018 overigens.
Ik heb de spullen pas nadat ik mijn Permanent Residence binnen had laten versturen, inderdaad logisch om honderden/duizenden euro's uit te geven aan versturen als je garantie hebt dat het niet weer terug moet :)

Nou dit weer. Omdat de Trump invoerrechten gaat heffen op pakjes beneden de 800 dollar, stopt Bpost en wss PostNL met verzenden naar Amerika .

Niet dat ik vaak iets naar de VS verstuur, maar het wordt zo wel erg veel rompslomp. Buiten de kans dat de regeltjes andersom ook verder worden aangescherpt.

Nou dit weer. Omdat de Trump invoerrechten gaat heffen op pakjes beneden de 800 dollar, stopt Bpost en wss PostNL met verzenden naar Amerika .

Ik hoorde het vanochtend ook in een podcast. De Amerikaanse importeur moet 15% heffing betalen voor producten uit de EU. Dat heeft hier natuurlijk ook gevolgen voor. Temu heeft zijn marketingbudget voor Europa inmiddels al flink opgeschroefd, de VS is niet meer interessant 😐

Ik snap niet, wanneer er invoerrechten betaald moet worden voor pakjes beneden de $800, waarom je dan maar als bezorg bedrijf gaat stoppen met levering. Als je iets naar de UK verstuurd, vanaf £135, dan betaal je ook invoerrechten + 21% btw. Wanneer ik iets laat overkomen naar Brazilië met een waarde van boven de 50R$ (dit is minder dan €10), betaal je zelfs 60% invoerrechten. Dus waarom ze nu stoppen omdat je opeens moet betalen voor pakketjes onder de $800 snap ik niet, aangezien ze wel naar de andere landen toe leveren waar je ook invoerrechten moet betalen. Of ik zie iets over het hoofd. Dat kan natuurlijk ook.

Ik snap niet, wanneer er invoerrechten betaald moet worden voor pakjes beneden de $800, waarom je dan maar als bezorg bedrijf gaat stoppen met levering. Als je iets naar de UK verstuurd, vanaf £135, dan betaal je ook invoerrechten + 21% btw. Wanneer ik iets laat overkomen naar Brazilië met een waarde van boven de 50R$ (dit is minder dan €10), betaal je zelfs 60% invoerrechten. Dus waarom ze nu stoppen omdat je opeens moet betalen voor pakketjes onder de $800 snap ik niet, aangezien ze wel naar de andere landen toe leveren waar je ook invoerrechten moet betalen. Of ik zie iets over het hoofd. Dat kan natuurlijk ook.

Denk dat het is omdat ze blijkbaar niet weten hoe de Amerikanen dit precies gaan regelen. Postbedrijf schiet die die invoerrechten voor, ook voor pakketjes die nu al door klanten zijn aangeboden, zonder dat die opslag al is betaald. Probeer het dan maar eens terug te krijgen. De postbedrijven willen natuurlijk niet het risico lopen dat zij met de kosten blijven zitten. DHL gaat blijkbaar wel gewoon door.

Ik hoop dat t flink misloopt en usa merkt dat ze in eigen voet schieten. Ik probeer sinds kort zo min mogelijk nog uit de usa te kopen. Bedenk net dat ik op reverb verzend naar usa ook stop. Stel dat ik straks die kosten mag betalen, vergeet t maar. Als t aanbod daalt naar usa (reverb gear) gaan de prijzen daar uiteraard omhoog … wat enkelen al vrezen als ik ze op yt hoor.

Ik verkocht sowieso al niet buiten de EU vanwege (het risico op) administratieve rompslomp. Gedoe met vrachtbrieven en weet ik wat. Geen zin in/tijd voor.

Gezien de lage dollarkoers en geen tegenheffingen van de EU is het nu relatief goedkoop om vanuit Amerika te importeren. Voor zolang het duurt.

Zo en klinkske verscheept niet meer naar USA. Dank voor de info. Reverb aangepast

De reden voor de stop lijkt te zijn dat de VS heeft bedacht dat het buitenlandse verzendende postbedrijf de kosten moet gaan voorschieten...wat tegenstrijdig is met internationale afspraken.

Back