Wees een vrek en vul je synth rack!

MstrFX

B T N!
Bron Wikipedia “Een vrek (ook wel gierigaard, krentenkakkerof krent) is een zuinig persoon die weigerachtig is in het uitgeven van geld. Tevens getuigt hij of zij meestal van een overdreven spaarzaamheid, vaak zelfs ten koste van basiscomfort en basisbehoeften. De spaarzaamheid is, anders gezegd, eerder een doel op zich dan een middel. Ook zal dit vaak gepaard gaan met enerzijds onwil bezit te delen en anderzijds een drang tot hebzucht”

Op een iets luchtiger noot, waar besparen jullie op? Gierig zijn we hier niet want dan heb je geen dure hobby.

Ik heb overal (sinds kort) tijdklokken op zodat m’n modem’s, boiler enz niet voor niks aan staan.

Nu ben ik aan het kijken hoe ik overdag zonnestroom op kan slaan voor avond gebruik.

Verder recycle ik nu al m’n koffie prut gemengd met karton en pers ik daar briguetten van voor m’n openhaard project.

In de keuken heb ik een zandradiator gebouwd om restwarmte op te slaan.

M’n studio is nu ook op 1 groep en volledig aan uit te zetten.

Kwa voeding ben ik op keto gegaan 😂

Welke tips hebben jullie?

Als het om synths gaat bespaar ik niet maar ik koop het laatste jaar niet zo veel meer, dit jaar heb ik Behringer Edge en een MP midicontroller gekocht die wel aan de prijs is (730 euro) en een paar Arturia plugins die in de aanbieding waren, that's all.
Voor de rest doe ik niet veel aan besparing, enigste is dat ik sinds het gas zo duur is geworden dat ik nu eerder een electrische deken om me heen sla, dat gebruikt vrijwel niets zodat de verwarming niet altijd aanhoeft want dan is 19 graden in de huiskamer ook prima, een electrische deken kost je een stuiver per uur of zo.
Ik woon in een appartement dus ik zit al ingepakt tussen anderen en kreeg in augustus bij de jaarafrekening toch zo'n 400 euro terug, zo'n deken is echt een aanrader als je wilt besparen.

Andere hobby zoeken :D

Want het zijn juist de 'kleine' uitgaven van het muziekmakengedoe die aantikken, paar kabeltjes hier, ohnee, dan alles gebalanceerd willen hebben, converters kopen. Het houdt nooit op...

Koop vooral tweedehands, niet uitgaan, niet op vakantie, kleding dragen totdat die echt op is, meubels alleen vervangen als ze in elkaar zakken. TV de deur uit, niet naar reclame luisteren. Eenvoudige doch voedzame maaltijden.

Andere hobby zoeken :D

Want het zijn juist de 'kleine' uitgaven van het muziekmakengedoe die aantikken, paar kabeltjes hier, ohnee, dan alles gebalanceerd willen hebben, converters kopen. Het houdt nooit op...
Uhm zie mijn verkoop draad :D

Als het om synths gaat bespaar ik niet maar ik koop het laatste jaar niet zo veel meer, dit jaar heb ik Behringer Edge en een MP midicontroller gekocht die wel aan de prijs is (730 euro) en een paar Arturia plugins die in de aanbieding waren, that's all.
Voor de rest doe ik niet veel aan besparing, enigste is dat ik sinds het gas zo duur is geworden dat ik nu eerder een electrische deken om me heen sla, dat gebruikt vrijwel niets zodat de verwarming niet altijd aanhoeft want dan is 19 graden in de huiskamer ook prima, een electrische deken kost je een stuiver per uur of zo.
Ik woon in een appartement dus ik zit al ingepakt tussen anderen en kreeg in augustus bij de jaarafrekening toch zo'n 400 euro terug, zo'n deken is echt een aanrader als je wilt besparen.
Decentralisatie van warmte idd!

Even een kleine correctie want ik kijk nu naar m'n eurorack en dan zie ik een sample drum en black joystick van Erica, Qu-Bit Nebula en een Klaavis Quadigy, bij elkaar zo'n 1300 euro denk ik dus toch meer uitgegeven dan wat ik even snel opnoemde.
Het loopt altijd weer sneller op dan je denkt. :o:

Ik gebruik mijn centrale verwarming niet, maar enkel een electrisch straalkacheltje. Mijn huisbaas heeft daardoor de huur met 100 euro per maand naar beneden bijgesteld, omdat hij anders jaarlijks teveel moest terugbetalen. Ik ben warm, de rest van mijn huis niet. De synths worden beschermd door vochtvreters van de action.

Leef in een land (Brazilië) waar het leven goedkoper is. Woon in een Airbnb wat me €333 per maand kost, en het eten + andere kosten, iets waar ik niet op bespaar, kost me ook iets van €333. Ik verdien in € en £, dus dat is kat in het bakkie.

Sinds 2017 ben ik niet meer verzekerd. Dat scheelt best wel op jaarbasis. Het geld wat ik daarmee heb bespaard kan ik makkelijk een gebroken arm en meer mee bekostigen. Tevens zijn veel dingen hier gratis met betrekking tot zorg, maar kan je in sommige gevallen beter naar een particulier ziekenhuis gaan.

Reis een keer per jaar voor 4 maanden naar India waar ik ook een bezoek breng aan de tandarts. En ja, deze is van westerse kwaliteit. Since 2017 (mede doordat ik regelmatig spoel met kokosolie) geen gaatjes meer gehad. Het is voornamelijk om een kroon te zetten of gewoon controle. Om je een idee te geven, een kies trekken daar kost je €15 waar ze in NL €350 voor vroegen.

Nu ik iets ouder aan het worden ben zit ik er wel weer aan te denken om mezelf te verzekeren. Dit is vooral tegen familieziekte. Dit moet ik eens gaan uitzoeken over het hoe, waar en wat.

Als ik reis, dat doe ik regelmatig, dan zoek ik altijd de goedkoopste vlucht uit. Wel ben ik van de hostels naar hotels/Airbnb gegaan wanneer ik onderweg ben. Die luxe kan ik me makkelijk permitteren.

Wanneer ik geld uitgeef weeg ik altijd af wat het toevoegt in m’n leven. Is het belangrijk om te hebben, of is het alleen maar een verlangen maar voegt het verder weinig tot niets toe. Als ik het wel uitgeef, dan doe ik dat aan nuttige dingen en investeer ik in kwaliteit. Heb een hekel aan spullen die snel uit elkaar vallen. Daarom koop ik bijna niks hier in Brazilië omdat de kwaliteit te slecht is. Zelfs merk spul, wat onwijs duur is, is slechter dan wanneer je het in de EU koopt.

Ook een voordeel van veel reizen en het niet hebben van een vaste locatie is dat je geen studio gear kunt kopen 😄. Maar, eerlijk is eerlijk, als ik af en toe bij jullie de foto’s van jullie studio zie, dan is het gras opeens best wel groen 😋

Heb geen kinderen, wat buiten het kosten plaatje ook hele andere redenen heeft. Heb geen auto (niet nodig), m’n moeder noemt me een centen poetser omdat ik (ondanks ik genoeg heb) niet zo graag geld uitgeef, en ik leef best wel een simple leven.

Interessant @metatron
Ik heb ook vrienden die zich niet verzekeren, ik zit daar wel mee omdat samen sta je sterk. Maar waarom is dit in belgie dan maar +- 100,- pm? Please correct me if i am wrong zuiderburen.
Daarnaast ben ik ooit bij het hoofdkantoor van Ohra geweest.. was wel een schande wat ze daar aan kunst verzameling hadden trouwens.

Paris-Hilton-Stop-Being-Poor-Tank-Top (Klein).jpg

Dit is gewoon DE oplossing.....

Als je betaalt krijgt in euro's en ponden vermoed ik dat je freelancet. Naast een goede medische verzekering zou je ook een arbeidsongeschiktheid verzekering moeten hebben.
Wanneer je morgen door een auto wordt aangereden en daardoor 2 jaar niet kan werken vallen de medische kosten van een gebroken arm in het niet.

Klopt als freelancer schrijf ik copy en maak ik websites voor westerse klanten. Doordat ik niet in NL sta ingeschreven maak ik volgens mij geen kans op een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Daarnaast, als je kijkt naar m’n kosten plaatje, dan ben ik (ruim afgerond) €20.000 kwijt als ik er twee jaar uit lig. Hier weeg ik de kans dat dit gebeurt op tegen wat ik kwijt zou zijn voor de verzekering, inclusief dat ik dit ook uit eigen zak kan betalen, tegen elkaar op. Laten we gewoon hopen dat ik zonder kleerscheuren het leven doorkom.

Wegens de dingen in de familie kom ik nu wel op een leeftijd (42) om te gaan kijken voor een verzekering rondom dit soort zaken. Nog geen haast, maar wel op de korrel genomen voor de komende periode.

Ik focus meer op uitgaven dan op inkomsten om meer geld over te houden. Met ons belastingssysteem is meer inkomsten immers niet eenvoudig. Geen tijdschriftabbo, geen tv, B merk eten indien even lekker als A merk, etc. En ook de grote kleppers: voor zo lang als het lukt geen tweede auto. En gewoon veel zelf doen en zelf repareren.

Dat helpt zeker bij de synths, waar de materiaalkost van een reparatie vaak een fractie van de loonkost is. Soms ook wat creatief zijn met ikea hacks of bv geen 19 rack kopen maar de apparaten enkel met rackrails aan elkaar als het onderste toch groot en zwaar is. En 99pct van mijn studio is tweedehands.

Laatst gewijzigd:
het doel van deze draad is tips te geven of gebied van besparen wat is jou tip? Ps je vrouw kijkt mee hè
Geen geld uitgeven aan bullshit om indruk te maken op anderen (mode, auto's), niet boven je stand leven (huis, reizen, uitgaan), zelf eten maken in plaats van restaurant, afhaal/breng of kant en klaar hap en teringveel geld verdienen.

Ik focus meer op uitgaven dan op inkomsten om meer geld over te houden. Met ons belastingssysteem is meer inkomsten immers niet eenvoudig. Geen tijdschriftabbo, geen tv, B merk eten indien even lekker als A merk, etc. En ook de grote kleppers: voor zo lang als het lukt geen tweede auto. En gewoon veel zelf doen en zelf repareren.

Dat helpt zeker bij de synths, waar de materiaalkost van een reparatie vaak een fractie van de loonkost is. Soms ook wat creatief zijn met ikea hacks of bv geen 19 rack kopen maar de apparaten enkel met rackrails aan elkaar als het onderste toch groot en zwaar is. En 99pct van mijn studio is tweedehands.

Het berperken van uitgaven is natuurlijk belangrijk ongeacht de inkomstenkant. Maar beetje genieten van leven is ook belangrijk. Ik volg op Reddit wat subreddits van mensen die financieel onafhankelijk willen zijn ver voor hun pensioen. Vaak mensen met hele goede banen, maar die dus wel hun hele leven bij wijze van spreken leven op bijstandsniveau. Ik heb een gezin en even een ijsje of zoals vandaag leuk boekje voor de kleine geeft ook voldoening. Dan maar geen Jupiter 8 :D

Back