Ableton Move

Nieuw van Ableton: De Move. Een compacte 4 track groovebox die standalone draait maar ook integreert met Live. Ingebouwde instrumenten en fx, voorzienv an batterij en speakers en microfoon. Kan ook samplen. Projecten uitwisselbaar met Live en te gebruiken als controller. Ingebouwde audiointerface. En nog veul meer!

1728456290629.png

Site: Move — a compact tool for intuitive music making | Ableton
Manual: Ableton Move Manual | Ableton

Hardware Overview
  • 32 velocity-sensitive, backlit soft silicone pads
  • Touch-sensitive, clickable wheel
  • 9 high-resolution, touch-sensitive encoders
  • 16 backlit multifunctional buttons for sequencing and accessing secondary features
  • 20 backlit buttons for accessing primary features such as navigation, recording or looping
  • 1.3” white OLED display (128×64)
  • Stereo line out (3.5 mm jack)
  • Stereo line in (3.5 mm jack)
  • Built-in microphone
  • Built-in speaker
  • Wi-Fi module
  • Quad-core ARM Cortex-A72 processor with 2 GB RAM
  • 64 GB built-in SD Card
  • USB-A port
  • USB-C port
  • Rechargeable battery
Instruments:
  • Drift
  • Drum Rack (16 slots)
  • Melodic Sampler
  • Wavetable
Effects:
  • Channel EQ
  • Chorus-Ensemble
  • Delay
  • Dynamics — a combined compressor and EQ effect.
  • Phaser-Flanger
  • Redux
  • Reverb
  • Saturator

Last edited by a moderator:
Hehe, heb een keer de rytm meegenomen, erg tof, maar niet heel mobiel. Afgelopen vakantie Ableton note. Leuk, maar beetje omslachtig, dat maakt dit apparaatje allemaal goed :).

Vind het idee ook goed, maar mij net iets te veel beperkingen..

4 tracks is al erg minimaal. Maar daarnaast ook geen sidechain functie, zeer beperkte synth en fx editing mogelijkheden, etc etc.

Als het allemaal net iets meer zoals Push 3 was qua editing (liefst ook met zo’n scherm onder de knoppen), maar dan met maar 8 tracks en wel de formfactor van Move, dan zou ik m wel erbij willen. Een soort Push 3 Standalone Lite/Compact.

Misschien als ze hem nog wat updaten met extra features dat ik het nog eens overweeg. Voorlopig niet.

Move heeft me wel weer toe gezet om weer eens wat meer met mijn Push 3 SA te doen, dus in die zin heeft het me wel doen bewegen ;)

Als het allemaal net iets meer zoals Push 3 was qua editing (liefst ook met zo’n scherm onder de knoppen), maar dan met maar 8 tracks en wel de formfactor van Move, dan zou ik m wel erbij willen. Een soort Push 3 Standalone Lite/Compact.
Hadden ze makkelijk kunnen maken met de move. Iets van page buttons toevoegen zodat je naar de volgende 4 tracks kunt.
(of kleinere knoppen en meer rijen)
Maar ik verwacht dat ze voorlopig nog ver van de Push af willen blijven qua functionaliteit, of nog ruimte willen houden voor 'push mini' idd.
Wie zal het zeggen.
Die kleine afmetingen van de move maakt hem m.i. wel aantrekkelijk(er) voor onderweg, want ik vind de 707 te groot om 'even' mee te nemen.
(en de push is nog ietsie groter)

Misschien als ze hem nog wat updaten met extra features dat ik het nog eens overweeg. Voorlopig niet.
Eens.

4 tracks is al erg minimaal. Maar daarnaast ook geen sidechain functie, zeer beperkte synth en fx editing mogelijkheden, etc etc.
Het is dan ook gemaakt met het idee als sketchpad, niet om in detail tracks op af te maken of live mee te performen. Hoewel genoeg mensen dat wel zullen kunnen ermee :)

Het meest afstotelijke aan dit toestel zijn de rubberen knoppen. Je wil eigenlijk toch knoppen met tactiele feedback, met enige travel, met een klik, zodat je weet dat je erop gedrukt hebt. De Push reeks is in datzelfde bedje ziek. Het is één zompige, rubberen, vormloze bedoening.

Hehe, heb een keer de rytm meegenomen, erg tof, maar niet heel mobiel. Afgelopen vakantie Ableton note. Leuk, maar beetje omslachtig, dat maakt dit apparaatje allemaal goed :).
Ik had me de afgelopen vakantie ook voorgenomen muziek te gaan maken.
574686574_3360c658-c99c-4e29-8731-ed80a94b77da.jpg
Pocket_Music_Cover.jpg

Analogue Pocket mee om ze on the go uit te vogelen (waar trouwens ook nanoloop op zit, dus ook zonder pocket music cartridges bruikbaar voor bliep-bliep muziek)

En de push 3 in een reiskoffertje mee om dan savonds die muziekjes verder te processen.

Heb wel een avondje of 2 op de push 3 zitten kutten, maar die pocket music cartridges heb ik nog steeds niet uitgeprobeerd... het ziet er ook best kut uit allemaal 🤣

Ik heb er inmiddels een beetje mee kunnen spelen. Werkt snel en intuïtief, al weet ik nog niet wat alle icoontjes betekenen onder de step knopjes. Dat is dus steeds zoeken. Dat had wat mij betreft wat logischer kunnen zijn. Ik loop echter wel al heel snel tegen de beperkingen uit. Ik heb ook de Push 3 standalone en ja, daar kan je deze maar voor 10% mee vergelijken. Ik weet niet of deze gaat blijven. Ben daarom ook erg benieuwd wat er op de roadmap staat. Is dat toevallig al ergens gemeld?

Ik heb er inmiddels een beetje mee kunnen spelen. Werkt snel en intuïtief, al weet ik nog niet wat alle icoontjes betekenen onder de step knopjes. Dat is dus steeds zoeken. Dat had wat mij betreft wat logischer kunnen zijn. Ik loop echter wel al heel snel tegen de beperkingen uit. Ik heb ook de Push 3 standalone en ja, daar kan je deze maar voor 10% mee vergelijken. Ik weet niet of deze gaat blijven. Ben daarom ook erg benieuwd wat er op de roadmap staat. Is dat toevallig al ergens gemeld?
roadmap achtige dingetjes doen ze niet echt aan toch? of erg slecht in elk geval.
Die push 3 heb ik eigenlijk op goed geluk gekocht in de aanname dat ze die flink gingen verbeteren... so far so good wat betreft de push 3, maar ze zouden wat mij betreft veeeeeeel meer mogen vertellen over de lange termijn plannen (ik ben echt erg blij met het device, maar dit is wat mij betreft het grote zwakke punt bij ableton... communicatie...).

Het is raadzaam een toestel te kopen voor wat het op dat moment kan in plaats van wat het mogelijk ooit kan... Roadmap delen kan ook leiden tot overspannen verwachtingen, loze beloftes als iets toch niet lukt, tegenvallende implementatie, vertragingen etc. Dan nog het gezeur dat je krijgt over prioriteiten, want als de Push 3 roadmap er ligt maar de Move komt uit gaan alle Push bezitters klagen dat ze eerst de Push 3 features hadden moeten afmaken voor de Move kwam etc. Ik snap wel waarom Ableton het zo doet :D

Het is raadzaam een toestel te kopen voor wat het op dat moment kan in plaats van wat het mogelijk ooit kan... Roadmap delen kan ook leiden tot overspannen verwachtingen, loze beloftes als iets toch niet lukt, tegenvallende implementatie, vertragingen etc. Dan nog het gezeur dat je krijgt over prioriteiten, want als de Push 3 roadmap er ligt maar de Move komt uit gaan alle Push bezitters klagen dat ze eerst de Push 3 features hadden moeten afmaken voor de Move kwam etc. Ik snap wel waarom Ableton het zo doet :D
Heb je wel gelijk in, maar vind het ook niet getuigen van veel zelfvertrouwen.

Wel 100% eens trouwens dat je een apparaat niet moet kopen op grond van wat ue mogelijk zal gaan kunnen in de toekomst.

Het was voor mij een impuls aankoop. Geen wel doordachte. (Maar wel een die goed uitpakte).

Ik had me de afgelopen vakantie ook voorgenomen muziek te gaan maken.
Bekijk bijlage 3853858Bekijk bijlage 3853859
Analogue Pocket mee om ze on the go uit te vogelen (waar trouwens ook nanoloop op zit, dus ook zonder pocket music cartridges bruikbaar voor bliep-bliep muziek)

En de push 3 in een reiskoffertje mee om dan savonds die muziekjes verder te processen.

Heb wel een avondje of 2 op de push 3 zitten kutten, maar die pocket music cartridges heb ik nog steeds niet uitgeprobeerd... het ziet er ook best kut uit allemaal 🤣
1728905820032.jpeg
Ook leuk

Mee eens. Ben gewoon nieuwsgierig, maar ik weet uit ervaring (heb een software bedrijf) dat je moet oppassen met roadmaps.
Voor mij is de Move echt wel (genoeg) af, maar ik vind de (keuze van de) synth en effect engines een beetje te beperkt. Daar kan natuurlijk nog heel wat toegevoegd worden en dat zou hem een stuk interessanter maken naar mijn mening. De andere beperkingen heb ik niet zoveel problemen mee.

Ja, het zou net wat meer mogen kunnen allemaal, maar wie weet zit er nog wat in de koker. Ik wacht op demo's van mensen die de Move in combinatie met de SP-404 MK2 gebruiken om te kijken of ik uiteindelijk toe ga happen of niet.

Leuk verzonnen door door de marketingafdeling maar wie maakt er nou muziek onderweg.
'ONDERWEG' krijg ik vaak de ideeën voor de muziek die ik thuis maak.
In de auto en op de fiets maak je geen muziek.
In (een volle) trein ook niet lijkt me.

Leuk verzonnen door door de marketingafdeling maar wie maakt er nou muziek onderweg.
'ONDERWEG' krijg ik vaak de ideeën voor de muziek die ik thuis maak.
In de auto en op de fiets maak je geen muziek.
In (een volle) trein ook niet lijkt me.
Je hebt wel een beetje een punt denk ik. Als je al tijdens vervoer muziek maakt dan eerder iets met je telefoon. Maar ik denk dat je meer moet denken aan niet thuis. Dus in het park, in een hotelkamer, op de camping, etc.

Het past ook wat makkelijker in je laptoptas dan een Push 3 als je een weekendje weggaat.

Back