Ableton Move

Nieuw van Ableton: De Move. Een compacte 4 track groovebox die standalone draait maar ook integreert met Live. Ingebouwde instrumenten en fx, voorzienv an batterij en speakers en microfoon. Kan ook samplen. Projecten uitwisselbaar met Live en te gebruiken als controller. Ingebouwde audiointerface. En nog veul meer!

1728456290629.png

Site: Move — a compact tool for intuitive music making | Ableton
Manual: Ableton Move Manual | Ableton

Hardware Overview
  • 32 velocity-sensitive, backlit soft silicone pads
  • Touch-sensitive, clickable wheel
  • 9 high-resolution, touch-sensitive encoders
  • 16 backlit multifunctional buttons for sequencing and accessing secondary features
  • 20 backlit buttons for accessing primary features such as navigation, recording or looping
  • 1.3” white OLED display (128×64)
  • Stereo line out (3.5 mm jack)
  • Stereo line in (3.5 mm jack)
  • Built-in microphone
  • Built-in speaker
  • Wi-Fi module
  • Quad-core ARM Cortex-A72 processor with 2 GB RAM
  • 64 GB built-in SD Card
  • USB-A port
  • USB-C port
  • Rechargeable battery
Instruments:
  • Drift
  • Drum Rack (16 slots)
  • Melodic Sampler
  • Wavetable
Effects:
  • Channel EQ
  • Chorus-Ensemble
  • Delay
  • Dynamics — a combined compressor and EQ effect.
  • Phaser-Flanger
  • Redux
  • Reverb
  • Saturator

Last edited by a moderator:
Hij is zeker heel handzaam. De Push 3 kon wel mee op vakantie, maar wel veel gedoe op het vliegveld. Hij moest perse uit de cabin koffer gehaald worden en men keek er erg vreemd naar. Die is ook best zwaar. Deze werkt langer op de batterij en je hoeft ook niets te saven. Dat vind ik een grote plus. Gisteravond weer wat zitten pielen en mijn enthousiasme neemt inmiddels wat toe. Ik kan hier soundwise niet doen wat ik wil, maar daarom wordt ik wel gedwongen om wat meer over melodie en structuur (opbouw) na te denken. Doordat de rest heel eenvoudig is leer ik mij daar meer op te focussen. Pluspuntje dus.

prevakantieikdenkdatikdanmuziekwilkunnemaken gas momentje.
Ik was sceptisch over de Move, maar moet nu toch bekennen dat het een heel fijn ding is. Ik ben nochtans van nature een enorme zeurpiet. De beperkingen werken bevrijdend, maar binnen die beperkingen liggen toch nog duizend-en-één muzikale mogelijkheden.

Hij (de Move) is blijkbaar al een tijdje 'gehackt', maar de beste man heeft niet stilgezeten.

Een redelijke 'in depth' versie of wat er kan vond ik hier.

Benieuwd of Ableton al gereageerd heeft (en hoe), ik kon het iig niet vinden.
Hopelijk omarmen ze het

• Duimpje
Duimpjes: Nap
De echte vraag is natuurlijk:

draaien ze Doom er al op?!

Word lid van Synthforum om deze tekst te zien!
WTF.
Hoewel het muzikaal natuurlijk niet heel zinvol is, vind ik het wel erg cool om te zien dat ze dit 'dus ook al' kunnen.
Wat ik ervan begrijp, draait het 'bovenop' de standaard FW, dus ze kunnen niet zomaar ineens extra tracks toevoegen.

WTF.
Hoewel het muzikaal natuurlijk niet heel zinvol is, vind ik het wel erg cool om te zien dat ze dit 'dus ook al' kunnen.
Wat ik ervan begrijp, draait het 'bovenop' de standaard FW, dus ze kunnen niet zomaar ineens extra tracks toevoegen.
Doom draaien op ongebruikelijke equipment is een dingetje.
Er is een dedicated reddit voor en meerdere websites die zich bezig houden met de enige vraag die er toe doet... "Does it run doom"?

Wel vet al die mogelijkheden. Tegelijk lijkt het me een crime om mee te werken op dat kleine schermpje.

Ja de interface is vrij matig, verder best wel tof. Schwung is vrijwel volledig met AI gemaakt (de synths e.d. niet, maar alles er tussen wel).

Maakt niet uit denk je, maar daardoor zijn veel keuzes willekeurig, in sommige menu's zit een optie opeens elders, heb ook wel eens menu's gehad zonder terug knop die een hard reset nodig had. Het ergste was de manier waarop audio werd doorgelust, ik veranderde een optie en had gelijk een interne feedback loop gecreeërd die zo hard was dat mijn oren er echt een klap door kregen en een uur een piep hoorde, dat verwacht je niet en was ook niet makkelijk uit te zetten.

Ik ben meer enthousiast over de Max RNBO optie waarmee je max patches native en officieel supported op je Move kunt zetten. De licentie is teringduur maar patches van anderen uploaden kan wel gewoon.

Ik vond het op vakantie erg leuk om mee te spelen. Een week was dat begin mei. Daarna nooit meer aangeraakt :). Maar dat geldt voor mijn hele studio, om minder leuke redenen. Anyway, ik vind het een erg tof doordacht ding. Je bent aardig beperkt met maar 4 tracks, maar de de drum track is met 4x4 ‘sporen’ erg veelzijdig. Ik zag laatst dat er in de nieuwste update een toffe functie komt, waarbij je heel makkelijk patterns van andere tracks in je drum track kunt bouncen. Leuke update ook nog dus :)

Mocht je een fijne Ableton-controller zoeken: mijn eerste indruk van de Auriteq Flow is behóórlijk goed. Binnenkort volgt een uitgebreider mening, in de juiste draad.

Ik zoek niet zozeer een controller, maar vooral een leuke hands-on sequencer om snelle schetsen te maken en andere inspiratie te krijgen om vervolgens deze om te zetten naar Ableton op mijn desktop. Ik hoef ook niet zozeer onderweg of op de bank muziek te maken.

Mocht je een fijne Ableton-controller zoeken: mijn eerste indruk van de Auriteq Flow is behóórlijk goed. Binnenkort volgt een uitgebreider mening, in de juiste draad.
Dat ziet er wel nice uit. Lijkt me wel een beetje een iel ding (lijkt alsof je hem moet vasthouden/tegenhouden wanneer je één van de bovenste knoppen wil indrukken om te voorkomen dat hij achterover valt?) en jammer dat hij niet 8 knoppen heeft. Maar idee is super met die knoppen met displays erachter.

Dat ziet er wel nice uit. Lijkt me wel een beetje een iel ding (lijkt alsof je hem moet vasthouden/tegenhouden wanneer je één van de bovenste knoppen wil indrukken om te voorkomen dat hij achterover valt?) en jammer dat hij niet 8 knoppen heeft. Maar idee is super met die knoppen met displays erachter.
Hij staat superstevig. Er lijkt echt goed over nagedacht, en heb zojuist FW v2.0 geïnstalleerd, hij wordt ook goed ondersteund. Zsm meer info...

Back