Behringer (little!!) Wing

De opvolger van de Behringer X32, de 'Wing' is er al een paar jaar. Super ding maar wel een beetje groot en rare shape.., maar goed nieuws!! Er is nu een 'compact' versie en een 19" rack versie. Beiden met 10" touch screen en dezelfde specs!!

behringer-wing-series-compact-rack-black-aufmacher.jpg

Ik neem aan dat hij een insert ook per kanaal opneemt? (op de SD)
Zoveel je maar wil. Heb zelf nog niet gebruikt, ik gebruik cubase, maar als je nu channels naar USB of SD route, is allemaal hetzelfde, makkelijk zat.
Alle transport controlls zitten voorgeprogrameerd op de console. Voor DAW, SD recorder of 4tr USB stick recorder.

Oud 4gb sd kaartje gevonden in de brol-lade.
In de Wing kon ik kiezen om als 8ch 16ch of 32ch te gebruiken.
Op 8ch kan ik nu 41min recorden.

Na wat experimenteren, makkelijkste is de source van een channel routen naar de sd recorder en terug afspelen door dezelfde channel via de ALT input.

Het is geen DAW, het is een heel eenvoudige recorder. Je kan wel loopen. Handig om snel een noodeltje te recorden en dan afpelen, kan je op je gemak de channel EQen en van effecten voorzien.

Het is geen DAW, het is een heel eenvoudige recorder

Begrijp ik goed dat de SD recorder dat als één multichannel wav bestand opneemt die je met een app in losse tracks kunt verdelen?

Mijn idee bij de de Wing is dat ik alles opneem op SD om daarna de losse sporen in Logic te dumpen en er daar verder mee te werken.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Je kan in ieder geval losse sporen dumpen.

Ik weet niet of je sporen ook los,na elkaar kan recorden?
Morgen eens uitzoeken.

Heb verder geprobeerd, je kan niet overdubben of extra sporen bij recorden in dezelfde file.
Je kan dus enkel simpel record en play. Hetzij wel veel sources tegelijk. Er is wel geen mixdown, het blijven allemaal apparte sources bij afpelen, deze kan je routen naar vele usb tracks voor je daw.

Mogelijk is er met 2 sd kaarten meer mogelijk ? Kan het nu niet proberen, heb er maar 1

Heb verder geprobeerd, je kan niet overdubben of extra sporen bij recorden in dezelfde file.

Dank voor je antwoorden! :okdan:
Het gaat mij erom dat ik mijn losse kanalen/sporen in mijn DAW kan gebruiken en de Wing dus mijn multitracker wordt.
Ik hoef er in de Wing zelf niet allemaal toeters en bellen mee te kunnen doen. Gewoon kaal opnemen en dan mee aan de slag in Logic is wat ik wil.

Ik krijg er steeds meer zin in!

Vandaag eindelijk begonnen met het aansluiten van mijn spullen op de Wing.
Na de eerste reeks instrumenten te hebben aangesloten maar even begonnen met configureren en dat werkt allemaal redelijk intuïtief en vlekkeloos.

Ik ben tot nu toe onder de indruk van hoe hij voelt, werkt en klinkt.
Het is misschien kinderachtig, maar ik geniet al van de beweging van de faders.

Ik veronderstel dat het de Compact geworden is ?
heb je nu genoeg output aansluitingen ? of gebruik je geen externe effecten etc ?

Ik veronderstel dat het de Compact geworden is ?

Yep!
Compact is ook het enige waar ik plaats voor heb, maar de 'grote' Wing heeft voor mij ook niet echt toegevoegde waarde.

Qua outputs zit ik voorlopig wel goed. Ik heb een MX-200, een Plethora en een SmallStone.
Met mijn speakers erbij zit ik dan net niet vol.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat er in de toekomst zaken bijkomen waardoor dat niet meer afdoende is, maar dat is dan relatief gemakkelijk op te lossen.
Ik ben ook benieuwd wat de effecten van de Wing zelf voor mij kunnen betekenen.
Ik begrijp dat die vergelijkbaar (of zelfs hetzelfde) zijn met die uit de DeepMind en daar ben ik wel over te spreken.

• Duimpje
Ik gebruik de plugins voor de effectslots niet. de effectslots kan je ook invullen met een external unit.
Dat laat toe een extern effect aan te sluiten en dan inserten op een channel of bus.
Ik doe dat nagenoeg altijd op een bus, op die manier is je bus ook een send/return tegelijk en heb je geen return channel nodig.

Dat is zo'n verborgen juweel dingetje, de externe effecten eten geen van de 48 stereo channels op.

Dat laat toe een extern effect aan te sluiten en dan inserten op een channel of bus.

Dat klinkt interessant, maar voor mij ook nog een beetje 'voor gevorderden'.
Als ik de boel aangesloten en draaiende heb ga ik daar ook eens op mijn gemak induiken, want dat er met de Wing heel veel mogelijk is is mij wel duidelijk.

Toch nog maar een keer zeiken over de documentatie of vooral het gebrek eraan.
Ik heb even zitten klooien met het instellen van de Breakout units, omdat de handleiding daarin eigenlijk alleen maar beschrijvend is en geen uitleg geeft.
Dat is uiteindelijk wel gelukt en verder vind ik veel zaken ook wel redelijk inuïtief werken. In ieder geval kom ik er tot nu toe met wat rondkijken en klikken wel uit.

Inmiddels alle instrumenten aangesloten en kanalen geconfigureerd en ik ben erg onder de indruk van het gemak, de mogelijkheden, de klank....nou ja alles eigenlijk.
Vandaag wat aanvullende kabeltjes besteld om mijn effecten aan te kunnen sluiten en dan eens kijken hoe ik dat allemaal aan de praat krijg.

Ik had verwacht dat ik de app wel zou gebruiken voor zaken als namen van kanalen etc., maar de interface werkt voor mij zo goed dat ik daar nog niets mee heb gedaan.

Bij het testen vandaag ook gespeeld met de interne effecten en die vind ik toch zeer bruikbaar.
Overigens had ik bij mijn vorige mixer altijd wel enige ruis en soms een brom, maar de Wing blijkt erg stil in dit opzicht.
Ik weet goedbeschouwd nog weinig van de Wing (of zelfs mixen in het aglemeen), maar ik ervaar al no zoveel gemak en luxe.

Blij met deze aanschaf!

Meest eenvoudige manier om externe effecten aan te sluiten is een Bus kiezen en die als effect send routen.
Daarna een channel gebruiken als return channel. Channel 40 tot 48 lenen zich hier goed voor.

Zo maak je een heel traditionele send/return effect met veel controle en overzicht.
Liever: insert dan shakel je op de channel de connectie naar je master bus uit, zo gaat het signaal 100% door de bus naar effect en terug via de return channel, beetje zoals een insert effect.

De apps gebruik ik voorlopig ook nog niet.

Ik heb wel een paar oude synths die wat noisy zijn, dat is op de wing geen punt natuurlijk, er zit op iedere channel een gate die je kan gebruiken. het is hier muisstil tegenover vroeger.

Blij met deze aanschaf!

Hier ook,

er zit op iedere channel een gate die je kan gebruiken. het is hier muisstil tegenover vroeger.

Dat soort trucs heb ik nog niet eens uitgehaald en het is al stil.
Ook de faders zijn redelijk geruisloos. Mijn enige ervaring met motorfaders is met die van de MC-808 en die waren schokkerig en beslist niet geruisloos.

Liever: insert ......... beetje zoals een insert effect.

Dat klinkt goed, dus daar ga ik induiken!

Ik heb tot nu toe relatief eenvoudige mixers gehad en eigenlijk slechts gebruikt om de boel eenvoudig aan elkaar te knopen.
Met zaken als bussen etc. heb ik nooit echt iets van doen gehad. Ik snap wel zo'n beetje wat het is, maar het toepassen ervan is onontgonnen terrein voor me.
Ik beschouw mezelf in dit opzicht ook als een absolute beginner als het op mixing aankomt.

De Wing maakt me nieuwsgierig en nodigt me uit me er in te verdiepen en te leren.

Zojuist mijn eerste multitrack opname gemaakt en dat lijkt prima te werken.
Ik weet dat Behringer een app aanbiedt die de losse tracks extraheert uit het multitrack wave bestand, maar als ik de betreffende wave naar Logic sleept maakt die er al meteen losse tracks van.
Dat zijn uiteraard de droge tracks, dus nu nog kijken hoe ik de tracks met effecten opgenomen krijg.

Ook hier ben ik weer verrukt over het gemak waarmee een en ander werkt.

De FX zijn ook sources, je kan ze ook routen naar de recorder, rechstreeks naar usb(DAW) of naar SD of 4track.
Dan record je de effecten op het eigen track. kan je later veranderen of mix zo laten.

Voorbeeld: cubase track 2, 3 en 4 zijn tegelijk opgenomen (AX80 + PCM90 + TC EFFECTEN)

Ik gebruik wel de wing als audio-interface in cubase. de SD stap sla ik over, maar komt op hetzelfde neer.

Attachments

• Screenshot 2025-07-10 123533.png
    Screenshot 2025-07-10 123533.png
    174,8 KB · Bekeken: 62
Jouw informatie helpt me echt goed op weg.
Dank voor het delen! :okdan:

• Duimpje
Gisteren mijn effectbakken aangesloten (MX-200, Plethora X3) en vanochtend mee geëxperimenteerd.
Bus 1 is mijn effect send en ik laat ze terugkomen op hun afzonderlijke kanalen.
Dat is voor mij op dit moment het eenvoudigste en het werkt prima.
In de recorder krijg ik nu dus ook 3 (x2) sporen en dat geeft me in Logic alle vrijheid om met de 'droge'- en afzonderlijke effecttracks te gaan stoeien.

Er zullen vast betere/handiger/logischer manieren van werken zijn, maar op het moment biedt de Wing mij al zoveel comfort en gemak op een manier die ik nog niet eerder heb ervaren.

Volgen mijn partner kom ik elke keer vrolijker uit de studio dan ik erin ging. ;)

In het begin had ik het ook zo, maar dan 1 effect per bus. so had ieder effect zijn eigen send.
Maar wat werkt dat werkt. je kan het altijd eenvoudig veranderen wanneer je dat maar wenst.

Nu gebruik ik de "EXTERNAL" plugin. dat laat toe om, in de plugin, de inputs en outputs in te stellen en zo het extern effect als een plugin te gebruiken. (geen return channel meer nodig, wel een effect slot kwijt)

SOF (Send On Fader) is een fantastische funktie, de moeite om mee te leren omgaan.
Ik weet niet hoe dat werkt op een Compact?

Ik heb nu 15 effecten en 53 synths op de Wing staan. SOF laat toe om overzichtelijk gelijk welke synth naar gelijk welk effect te zenden.

Volgen mijn partner kom ik elke keer vrolijker uit de studio dan ik erin ging. ;)

Haha, dat is mooi :):okdan:

Maar wat werkt dat werkt. je kan het altijd eenvoudig veranderen wanneer je dat maar wenst.

Precies dat en dat veranderen gaat zo gemakkelijk op de Wing zonder dat ik ook maar een kabel hoef te veranderen.
Ik wil de komende tijd stapje voor stapje dieper in de materie duiken en me vertrouwd maken met alle mogelijkheden.

Back