Chorg PS-20

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Ben nu de Chorg PS-20 (geïnspireerd op de Korg MS-20) aan het uitproberen. Een eerste probleem waar ik tegenop loop is hoe ik de signalen van de control wheels op mijn MIDI-keyboardje de plugin in krijg.

Moet dat niet net zoals de echte MS20 via het patchpaneel? Dus wheel naar vco frequency patchen, dan 1 van de 2 frequency knoppen open zetten en kijken of dat effect heeft. Staat ook wel in de originele handleiding waarschijnlijk

Moet dat niet net zoals de echte MS20 via het patchpaneel? Dus wheel naar vco frequency patchen, dan 1 van de 2 frequency knoppen open zetten en kijken of dat effect heeft. Staat ook wel in de originele handleiding waarschijnlijk

Ja dat klopt - maar dan moet het signaal van het mod wheel van mijn externe hardware MIDI keyboard wel eerst op het patch panel van de plugin beschikbaar komen. Als ik VST-Host als plugin host voor de PS-20 gebruik werkt het pitch wheel van mijn MIDI keyboard overigens wel al, en daar hoefde ik ook niets voor in te stellen.

Ik zou verwachten dat je modwheel automatisch wordt toegewezen aan het wheel op je patchpaneel. Is universele midi command toch? Maar dan weet ik het ook niet. VST hosts en plugins is sowieso abracadabra voor mij :D

Succes!

Ik neem aan (maar weet het niet zeker) dat het signaal van het mod wheel dan bij de rode pijl beschikbaar hoort te komen:

hier.png

Misschien die cc op 1 zetten?

Geprobeerd, maar helaas hoor ik geen verschil in geluid als ik aan het mod wheel draai...

Welke patch zou een heel duidelijk effect bij het draaien aan het mod wheel moeten geven?

Heb hem ook gedownload, maar krijg hem behoorlijk groot in mijn programma zodat ik niet alles kan zien. Hoe kun je hem kleiner maken?

Dat is inderdaad een eigenaardigheid van zijn GUI. Ik weet niet hoe je 'm kleiner kunt maken, maar aan de onderkant en rechter zijkant heb je (als het goed is) wel balkjes waarmee je het deel van de GUI dat in beeld is kunt verschuiven. Welke plugin host gebruik je? Ik gebruik VSTHost.

Even in Reaper geprobeerd, maar daarin krijg je de GUI van de plugin niet helemaal in beeld (ook niet met schuiven).

Met NanoHost als plugin host krijg ik de hele GUI van de PS-20 in beeld en werkt het mod wheel ook, maar de vreemde geluiden die dat oplevert lijken niet op wat er volgens de officiële MS20 handleiding uit zou moeten komen:

mod.png

Ik krijg er inmiddels toch heel behoorlijke geluiden uit, maar vermoedelijk stemmen de schaalverdelingen op de knoppen in het rode vakje niet overeen met die van de originele MS-20:

Untitled.png

Ik moet die knoppen in de afgebeelde stand zetten om de modulatie uit te schakelen. (En de knop met de pijl ook op de aangegeven stand.) Is dat op de originele MS-20 inderdaad anders?

Laatst gewijzigd:
Nog twee eigenaardigheden:

1. Het HPF op stand 10 laat ineens weer alles door.
2. De knop van het LPF moet je veel verder opendraaien voor hetzelfde effect als op de originele MS-20.

This emulation is inspired by the real unit circuits but is not aiming to sound accurate to the hardware synth.
Dus mogelijk hebben ze niet eens de accurate knop bereiken bekeken enz...

Dus mogelijk hebben ze niet eens de accurate knop bereiken bekeken enz...

Daar ziet het inderdaad naar uit. En dat wordt ook niet geclaimd. Het is een freeware plugin. Kortom: een gegeven paard...

Op internet staan een paar generatieve patches met de MS-20. Twee voorbeelden:

Eens zien of die met de plugin ook werken...

Back