Dozart - Deep in the unknown (Psy-trance)

Ik vind alle synths en geluidjes helemaal goed gelukt. Lekker veel galm ook. Maar de baslijn, toch een van de belangrijkste dingen, vind ik helaas minder geslaagd. Sowieso ga ik niet lekker op de veranderende toonhoogte en af en toe klinkt het zelfs helemaal off-key. De experimentalisten zullen er misschien van smullen maar voor mij schuurt het teveel. Als je dit toch wilt doen, misschien werkt het dan beter om de baslijn op die momenten ook helemaal te vernielen met effecten als bitcrusher en andere glitchy shizzle.

Ook zou de baslijn voor mijn gevoel iets meer cadans moeten hebben. Als ik het goed hoor dan speelt hij niet op de eerste tel (tegelijk met de kick). Wat je kunt doen is een multiband volume shaper (shaperbox kan dat en er zullen vast ook andere oplossingen zijn) waarbij de sub harder wordt geducked dan het hoog, zodat je baslijn ook op de 1e tel kan spelen en je meer cohesie krijgt tussen je kick en baslijn. Daarbij vind ik dat de 2e tel van de baslijn iets te hard staat, waardoor de cadans (onnodig) vertraagt. Het is een detail maar ik denk dat de track er erg van kan profiteren.

Uit welke synthesizer komt de baslijn? Hij klinkt mij erg kaal zonder veel harmonischen. Ik vermoed Operator? Je zou het spoor kunnen dupliceren en een andere synth hetzelfde laten spelen, maar dan met wat distortion, stereo widening (microshift bijvoorbeeld doet dat lekker) en pingpong delay erop zodat hij lekker breed wordt. En dan zorgen dat dat extra spoor niet te veel laag heeft. De originele baslijn kun je indien nodig wat hoog van filteren.
Nou, ik heb er nog eens naar gekeken. Ik dacht eigenlijk eerst: 'wat een onzin! Eindelijk issie eens in een keer goed juist' :D Maar nu zie ik dat je helemaal gelijk hebt. Ik zie dat ik iets comppleet over het hoofd heb gezien: de vol<vel' stond uit! Dus dan reageren de ingestelde velocitywaarden natuurlijk helemaal niet :D Dat is wat jij waarschijnlijk bedoelde met die cadans

Dat maakt nu al iig een enorm verschil qua drive. Dus dat is nu iig alvast aangepakt. Zal nog eens kijken wat die extra dingen die je noemde doen. In ieder update ik 'm zo weer ff zodat iig de velodity in de nieuwe versie nu wél werkt haha.

En de bassline die hier en daar offkey was, ook meteen meegenomen. Hij is alvast geüpdatet. Hopelijk nu weer niet téveel velocity erop...

Ja is al beter zo! Ik heb wel het gevoel dat er meer inzit nog, maar ik ben een mierenneuker.

Mooi zo! Ja, ik zelf ook. Moet er sowieso ook ff aan wennen nog, want het is best wel anders ineens.
Maar ik ga nog ff experimenteren ermee. Ook met die plugins die je noemde.

Nou ff uitgeprobeerd met die microshift. Ook wel een goeie tip ja! Zit er nu ook subtiel op. En de velocity nog wat bijgedraaid. Nu is de drive volgens mij aardig optimaal.
Helaas moet ik zo werken, dus moet er mee op houden. Maar volgens mij klinkt het aardig zo. Pingpong delay zat al op de midbass. Die ook nog iets harder gezet zodat ie beter blend en beter hoorbaar is. Volgens klinkt het nu wel lekker hypnotising? Wat iig wel de bedoeling is.

Drive is zeker in orde zo! Baslijn klinkt ook een stuk voller.

Mocht je 'm nog harder willen laten stuwen dan kun je daarvoor een extra laagje pakken met alleen maar een hoge click op 16e noten. Die laat je dan ook horen als de kick speelt, dus een stuk minder ducking dan de rest van de baslijn (maar ietsje cadans werkt vaak wel lekker).

Thnx! Als ik morgen weer tijd heb de verandering nog iets meer in balans brengen. En kijken wat dat met die click eventueel doet.

Bij nader terughoren was de bass nu wel een beetje too much en te agressief, wat de mix over all genomen een beetje om zeep holp, of iig niet de oorspronkelijke intentie was. Dus weer even een stukkie terug gedraaid en proberen de juiste balans te zoeken tussen de slappe statische velocity van weleer, en de aanpassing anderzijds. En in Ozone een poosje met Low End Focus zitten tweaken om tot de voor mij perfecte balans zien te komen. Dat valt nog niet mee voor iemand die nooit zo goed keuzes kan maken :P :D Maar volgens mij heb ik 'm nu wel gevonden! Gekozen voor een zo open mogelijke sound (meer bass dan kick-driven) zodat alle geluiden in de mix goed tot hun recht komen en zo min mogelijk weg worden gedrukt, en toch ook de kick en bass zo goed mogelijk hun ruimte innemen.

Hij is weer geüpdatet.

Hoe vinden de anderen het nu? De balans qua mix, en hoe de kick en bass nu klinken? Of toch nog meer of minder van dit of dat?

Ik heb 'm ongeveer een uurtje geleden nog in de auto geluisterd dus weet niet welke versie het was. Maar mij viel op dat de baslijn nog karakter mist.

Als ik hem vergelijk met deze track:

Dan hoor je gewoon enorm veel verschil. Wat er bij jou nog beter kan:
- meer sub
- minder mid laag (mud)
- mogelijk een top laagje voor extra drive
- Stereo beeld, hij mag best wat breder

Nou, nog ff aan gewerkt en geüpdatet, en idd, knapt het heel erg van op! Maar goed, ik moet nu naar werk. Morgen ff uitgebreider de tijd hiervoor. Maar goeie reference track hier voor op zich!
Moet ik toch ook vaker bij m'n mixen betrekken, die referentietracks ;)

Yes, die baslijn is nu echt een stuk beter!

Kan het zijn dat je EQ op je master kanaal hebt gebruikt om (sub)laag toe te voegen? Je kick heeft nu vrij veel sub lijkt het. Als je dat op je kick kanaal een haartje terugdraait dan profiteert je baslijn er weer van.

Haha ja echt hoor. Terwijl als je helemaal niet zo in de psytrance zit bijv zo'n kick helemaal niet bijzonder klinkt (bass al meer). Bij Hardcore of hardstyle snap je eerder dat daar veel moeite in zit en het heel nauw luistert 😅

Zo, update weer! Heb er best een flinke tijd van de ochtend tot aan nu aan gezeten. Nadat ik de kick en bass anders 'gesubt' had, en volgens mij nog iets gedaan had, klonken ineens de oude mastering settings eigenlijk niet meer echt, dus ben ik dat heulemoal opnieuw gaan doen, met ook een andere, heel passende reference track (met Audiolens; zo handig dat!). Word op deze manier wel steeds handiger in dat masteren ook door het zo vaak te doen :P ff chirurgisch bezig geweest!

Maar goed, allemaal leuk en aardig.... HOE KLINKT DE TRACK NU? ;)

Qua mix vind ik 'm zo zeker te pruimen.

Qua mix vind ik 'm zo zeker te pruimen.
Thnx! Ook de kick en de bass nu vol benut volgens u?
De click is er ook een toegevoegd btw. Subtiel, niet té duidelijk hoorbaar natuurlijk. Maar toen ik het weg liet, miste ik het toch.

Frequentie spectrum wordt nu inderdaad benut, cadans is in orde, all that jazz. Er blijft altijd wel wat te miepen maar soms moet je een track ook gewoon een vinkje geven en door met de volgende toch? :biertje:

Back