Synthorial is wel leuk ja (heb m nie uitgespeeld...werd toch wat saaiig op een gegeven moment).
Wat ik ook wel eens doe als ik me verveel is bladeren door de presets van synths waar duidleijk te zien is wat de instellingen per patchs zijn
(hardware -die van de waldorf quantum/iridium of software - Arturua Pigments in mijn geval). En dan kijken of ik het dan zelf vanaf scratch kan maken (liefst op een andere synth en dan kijken hoe dichtbij ik kom).
Helemaal zonder voorbeeld een geluid namaken vind ik soms lastig. sommige dingen zijn makelijk... zoals het verloop van envelop(pen), LFO's, hoe verloopt pitch/volume etc. en dat kan je heel goed oiefenen in synthorial (basis wave forms, filters, PWM, resonance... dat soort dingen). Ook de toets een paar keer aanslaan en luisteren of de toon elke keer exact hetzelfde klinkt helpt. kijken of LFO's vrij lopen of resetten op aanslag (of in hoeverre er drift optreed).
Maar zeker als er samples of wavetables in het spel zijn word het lastiger denk ik... of extreem compelxe evoluerende geluiden met eventuale chaos modulators... dat word ook pittig ^^
Wat ik ook heel leuk vond was een topic op dit forum laatst waar men het geluid van water of waterbubbles ging maken en delen.
Dat soort challenges zouden eigenlijk meer moeten! was harstikke leerzaam (heb toen thuis meegedaan, maar niks zelf gepost

)
Ook leuk vin d ik soms de topics waarin mensen vragen over een specifiek geluid en hoe die gemaakt is. komt vaak ook leerzame feedback op.