Synth patches reverse engineren/ synth patches ontcijferen.

rasz

Ouwe rot
Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Ik ben best oké in het programmeren van synth patches. Maar om er beter in te worden wil ik leren hoe je patches uit nummers kan namaken om te leren hoe ze gemaakt zijn. Hoe kan ik dit het beste systematisch aanpakken.

Synthorial is wel leuk ja (heb m nie uitgespeeld...werd toch wat saaiig op een gegeven moment).

Wat ik ook wel eens doe als ik me verveel is bladeren door de presets van synths waar duidleijk te zien is wat de instellingen per patchs zijn
(hardware -die van de waldorf quantum/iridium of software - Arturua Pigments in mijn geval). En dan kijken of ik het dan zelf vanaf scratch kan maken (liefst op een andere synth en dan kijken hoe dichtbij ik kom).

Helemaal zonder voorbeeld een geluid namaken vind ik soms lastig. sommige dingen zijn makelijk... zoals het verloop van envelop(pen), LFO's, hoe verloopt pitch/volume etc. en dat kan je heel goed oiefenen in synthorial (basis wave forms, filters, PWM, resonance... dat soort dingen). Ook de toets een paar keer aanslaan en luisteren of de toon elke keer exact hetzelfde klinkt helpt. kijken of LFO's vrij lopen of resetten op aanslag (of in hoeverre er drift optreed).
Maar zeker als er samples of wavetables in het spel zijn word het lastiger denk ik... of extreem compelxe evoluerende geluiden met eventuale chaos modulators... dat word ook pittig ^^

Wat ik ook heel leuk vond was een topic op dit forum laatst waar men het geluid van water of waterbubbles ging maken en delen.
Dat soort challenges zouden eigenlijk meer moeten! was harstikke leerzaam (heb toen thuis meegedaan, maar niks zelf gepost :D)
Ook leuk vin d ik soms de topics waarin mensen vragen over een specifiek geluid en hoe die gemaakt is. komt vaak ook leerzame feedback op.

Laatst gewijzigd:
Er is niets moeilijker dan een geluid, precies (en bij mij moet het dan ook echt weer ziekelijk exact), namaken. Zelfs als ik de patch zelf heb gemaakt en ik heb in mijn enthousiasme aan wat knoppen heb gedraaid en wil het eerdere geluid weer terug krijgen, kost dat heel veel tijd.

De geluiden die je namaakt, zijn gemaakt door een producer, die zelf niet iets na aan het namaken was, hij dacht op een bepaald ogenblik gewoon: "Vet, het is best zo!" Dat is natuurlijk veel makkelijker, dan dat je een geluid perfect na probeert te maken, eigenlijk best wel zonde van je tijd. Al is het wel heel leerzaam, maar je moet na verloop van tijd wel afvragen, waarom je dit eigenlijk ook alweer doet.

Daarnaast zijn die geluiden ook nog eens afgemixt en gemastered. De summing met andere geluiden uit die track maakt het ook lastig om te horen of hij hetzelfde klinkt, maar goed.

Mijn. bescheiden ervaring, misschien heb je er wat aan.

Laatst gewijzigd:
Ik zette 2 noten van het originele geluid op de eerste helft van een bar, op de tweede helft zette ik dan 2 noten van mijn geluid/vst. Die bar liet ik dan loopen, waardoor je eerst 2 keer de originele hoort en daarna 2 keer die van jezelf, dan kun je tweaken totdat je een ons weegt en hopen dat je uiteindelijk 4 keer hetzelfde geluid hoort :)

Ik heb een aantal keren het resultaat van een Synthplant analyse gebruikt en deze gepoogd te vertalen in een ander instrument.
De resultaten zijn soms niet onaardig.

Het gaat me er niet echt om om een geluid exact na te maken maar meer om het leren hoe een bepaald geluid “werkt” dat synthtorial lijkt me wel leuk. Alleen kweet niet of het me 150€ waard is.

Dat weet ik ook niet.
Er zit wel echt heel veel bij aan tutorial materiaal. De synth die ze gebruiken om het allemaal uit te leggen krijg je ook als VST synth die bruikbaar is in je eigen DAW voor je eigen projecten.
Ook zitten er lessen in voor een aantal andere sofsynths (waaronder serum en sylenth1).
Hoe goed die zijn weet ik niet, die heb ik eigenlijk nog nooit bekeken.

Ik dacht dat er ook een demo versie was.
Misschien de moeite waard.
Het begint wel echt helemaal bij het begin ook. Dus wellicht is dat niet direct superspannend. Maar je moet het wel blind doen allemaal veel op het gehoor en dat is dan wel weer leuk.

Het punt voor mij is meer dat ik bezig ben met een cursus waar van een van de opdrachten is om synthpatches te ont cijferen, en aangezien in al voor die cursus betaal vind ik het wel wat gortig om dan weer 150€ neer te tikken voor iets als syntorial. Dit is wil niet zeggen dat het die 150€ niet waard is maar ik het dat wellicht niet waard vind voor die ene opdracht.

Maar goed, ben nu op vakantie, en ik zal de demo wel eens checken als ik weer thuis ben.

Misschien te laat, maar volgens mij komt synthorial nog wel eens in de aanbieding, black Friday gekkigheid is er ook bijna weer. En miss kan je hem voor een mooi prijsje van een forumlid over nemen.

Back