Korg brengt multi/poly synth uit

Korg is verheugd om de multi/poly te onthullen, een baanbrekende analoge modelleringssynthesizer die de warmte van klassiek analoog geluid combineert met de veelzijdigheid en kracht van digitale technologie. Geïnspireerd door de iconische Mono/Poly, introduceert deze nieuwe synthesizer KORG's analoge modelleringstechnologie van de volgende generatie, waardoor muzikanten en geluidsontwerpers een ongeëvenaard creatief potentieel krijgen.

1729763558516.png

Icoon voor Geverifieerd door de community

De multi/poly biedt een uitgebreide toolkit voor geluidsontwerp, waarbij vier oscillatoren per programma worden gecombineerd met geavanceerde modulatiemogelijkheden. Of ze nu klassieke, digitale of Waveshaper-oscillatoren gebruiken, gebruikers kunnen alles creëren, van warme, rijke texturen tot krachtige, experimentele tonen. De innovatieve virtuele stemkaarttechnologie voegt subtiele variaties toe aan elke stem, repliceert het karakter van klassieke analoge hardware en laat elke noot tot leven komen.

Met 60 polyfone stemmen en uitgebreide modulatieopties stelt de multi/poly muzikanten in staat een eindeloze reeks sonische mogelijkheden te verkennen. Of het nu gaat om het vormgeven van iconische analoge tonen of het verleggen van grenzen met experimentele geluiden, de multi/poly is gebouwd voor een diepe, meeslepende geluidsverkenning.

Dankzij de multi/poly-structuur kunt u vier lagen bouwen, die elk een afzonderlijk programma bevatten. Dit voegt een geheel nieuwe dimensie van sonische complexiteit toe, omdat u maximaal vier programma's tegelijkertijd in een performance kunt stapelen. Deze kunnen worden gebruikt om massieve, meerlaagse geluiden of creatieve splitsingen en door snelheid getriggerde variaties te creëren. Elk programma beschikt over zijn eigen set oscillatoren, filters, enveloppen, LFO's en effecten, waardoor u gedetailleerde, evoluerende uitvoeringen kunt maken die bij elke toetsaanslag veranderen. Geïnspireerd door de parafonische modus van de originele Mono/Poly, kunt u met de Layer Rotate-functie met elke toetsaanslag door deze vier programma's bladeren, waardoor dynamische, steeds veranderende uitvoeringen worden gegarandeerd.

Klassiek design ontmoet moderne innovatie
De multi/poly is een eerbetoon aan de nalatenschap van Korg en introduceert vooruitstrevende ontwerpelementen. Het massieve aluminium bovenpaneel en de houten zijpanelen zijn een knipoog naar de originele Mono/Poly, terwijl het moderne blauw-op-zwart kleurenschema ervoor zorgt dat hij opvalt in elke opstelling. De multi/poly is gebouwd om te presteren en is klaar voor het podium, de studio en daarbuiten.

1729763598739.png

Belangrijkste hoogtepunten:
Virtuele stemkaarttechnologie voegt organische, natuurlijke variatie toe aan elke stem.
Vier oscillatoren per programma voor een breed scala aan complexe tonen.
Analoge modelleringstechnologie van de volgende generatie voor ongeëvenaard sonisch realisme.
Dubbel gemodelleerde filters, geïnspireerd op legendarische Korg-synthesizers.
Kaoss Physics en Motion Sequencing 2.0 voor geavanceerde modulatiecontrole.
Semi-gewogen toetsenbord met 37 toetsen en aanslag- en releasesnelheidsgevoeligheid.
Meer dan 5.500 modulatiebestemmingen, die ongekende controle bieden.
Inclusief op maat gemaakte zachte hoes voor draagbaarheid en bescherming.

Icoon voor Geverifieerd door de community

Nee, zand in de motor is nooit bevorderlijk. Ik merk wel dat naarmate ik meer synths onder handen heb gehad, ik het meestal vrij makkelijk vind om nieuwe synths snel te doorgronden omdat ze over het algemeen in de basis min of meer hetzelfde zijn of op zijn minst heel veel overlap hebben.

Ik merk wel dat naarmate ik meer synths onder handen heb gehad, ik het meestal vrij makkelijk vind om nieuwe synths snel te doorgronden omdat ze over het algemeen in de basis min of meer hetzelfde zijn of op zijn minst heel veel overlap hebben.

Dat ervaar ik ook wel, maar het zijn voor mij vaak zaken als 'de huishouding' die dan net even iets lastiger zijn.
En de specifieke dingen van een bepaald instrument. Zo kon ik met de Iridium meteen al prima uit de voeten, maar de kernel mode is dan lastiger dan het vroeger zou zijn geweest.
Ik word ook gewoon ouder natuurlijk. ;)

Het lijkt voor mij soms ook merkgebonden.
Roland met de ogen dicht. Korg met manual onder m'n hoofdkussen. Yamaha verdwaal ik vrijwel meteen.

Het lijkt voor mij soms ook merkgebonden.

Dat is ook wel mijn ervaring.
Roland kan ik altijd wel meteen mee uit de voeten.
Mijn ervaring met Elektron is dusdanig dat ik er niet snel meer één zal aanschaffen.

Dat is ook wel mijn ervaring.
Roland kan ik altijd wel meteen mee uit de voeten.
Mijn ervaring met Elektron is dusdanig dat ik er niet snel meer één zal aanschaffen.
dat geldt hier ook wel voor, als je bekend bent met bijvoorbeeld de korg wavestate of modwave dan hoef je eigenlijk niet zoveel meer te leren voor de multi/poly, er zijn wel wat grote verschillen, maar dat is meer in de synth engine zelf kwa mogelijkheden en bijvoorbeeld dingen als 4 send channels naar een reverb en zo. Maar de vele step sequenced lanes, de mogelijkheden van het maken van je eigen modulators, dat soort dingen zijn wel min of meer hetzelfde.

De multi/poly lijkt overigens wel erg veel op een modwave maar gaat een flink stuk dieper dan de modwave op synthesis gebied en heeft betere en meer oscillator modellen en filter modellen aan boord. Ook is er een bizar goede waveshaper oscillator mogelijkheid die je ook nog kunt cross moduleren met wavetables (ook eigen wavetables) en standaard osc models. En dat vier keer per layer, dus 16 oscs per performance mogelijk.

De sound is ook flink verbeterd, die nieuwe analog based synth models klinken echt geweldig, ik ben er zwaar van onder de indruk.

De sound is ook flink verbeterd, die nieuwe analog based synth models klinken echt geweldig, ik ben er zwaar van onder de indruk.

Ik heb geen ruimte meer, ik heb echt geen ruimte meer.
Misschien kan ik....NEEE, ik heb echt geen ruimte meer.....en ik vind hem rommelig. ;)

dat geldt hier ook wel voor, als je bekend bent met bijvoorbeeld de korg wavestate of modwave dan hoef je eigenlijk niet zoveel meer te leren voor de multi/poly, er zijn wel wat grote verschillen, maar dat is meer in de synth engine zelf kwa mogelijkheden en bijvoorbeeld dingen als 4 send channels naar een reverb en zo. Maar de vele step sequenced lanes, de mogelijkheden van het maken van je eigen modulators, dat soort dingen zijn wel min of meer hetzelfde.

De multi/poly lijkt overigens wel erg veel op een modwave maar gaat een flink stuk dieper dan de modwave op synthesis gebied en heeft betere en meer oscillator modellen en filter modellen aan boord. Ook is er een bizar goede waveshaper oscillator mogelijkheid die je ook nog kunt cross moduleren met wavetables (ook eigen wavetables) en standaard osc models. En dat vier keer per layer, dus 16 oscs per performance mogelijk.

Klopt, maar ook al ken je alle mogelijkheden en hoe je de synth moet bedienen, dat betekent nog niet dat je alle sweetspots en kleine nuances kent van het karakter van de synth. Dat kost gewoon tijd om te ontdekken (en in een goeie diepe synth blijf je je hele leven nieuwe dingen ontdekken). Je doet een synth als de Multi/poly tekort als je er niet even goed de tijd voor neemt om hem echt te leren kennen m.i.

Betreft de vergelijking met de Modwave: ja het lijkt erop dat de Multi/poly is wat ik van de Modwave had gehoopt dat ie was!

Wat zijn inmiddels de bevindingen over deze synth van mensen die hem al een tijdje hebben en voorbij de wittebroodsweken zijn? Ook ivm de andere (nieuwere) Korg synths in deze categorie. De demo's klinken wel veel belovend qua sound. Is hij ook een beetje gebruikersvriendelijk en niet ingewikkeld qua programmering etc.?

Wat zijn inmiddels de bevindingen over deze synth van mensen die hem al een tijdje hebben en voorbij de wittebroodsweken zijn? Ook ivm de andere (nieuwere) Korg synths in deze categorie. De demo's klinken wel veel belovend qua sound. Is hij ook een beetje gebruikersvriendelijk en niet ingewikkeld qua programmering etc.?
ik wacht nog steeds op de module versie van de mpoly, maar betreft gebruiksvriendelijk hij werkt excact het zelfde als zijn broertje de modwave.

gezien de enorme hoeveelheid mogelijkheden vind ik het knap hoe gebruiksvriendelijk ze het hebben weten te houden en ben er zelf erg fan van maar dat gezegt hebbende door de enorme hoeveelheid modmatrix mogelijkheden kan het wel overweldigent zijn, het toevoegen van mod locaties is heel makkelijk maar wanneer je er veel hebt kan het later aanpassen daarvan flink wat menu diven(of vooral scrollen eigenlijk) zijn.
Sommige dingen als de FX(achterliggende settings) en mod processors kunnen alleen op je pc geprogrammeerd worden en ook niet om te vergeten dat je op de poly 4 layers hebt die je los van elkaar kan instellen dus hier gaan zeker de nodige uren in zitten zeker als ik bedenk dat ik op de modwave vaak al uren zoet kan zijn met slechts 2 layers

ik wacht nog steeds op de module versie van de mpoly, maar betreft gebruiksvriendelijk hij werkt excact het zelfde als zijn broertje de modwave.

gezien de enorme hoeveelheid mogelijkheden vind ik het knap hoe gebruiksvriendelijk ze het hebben weten te houden en ben er zelf erg fan van maar dat gezegt hebbende door de enorme hoeveelheid modmatrix mogelijkheden kan het wel overweldigent zijn, het toevoegen van mod locaties is heel makkelijk maar wanneer je er veel hebt kan het later aanpassen daarvan flink wat menu diven(of vooral scrollen eigenlijk) zijn.
Sommige dingen als de FX(achterliggende settings) en mod processors kunnen alleen op je pc geprogrammeerd worden en ook niet om te vergeten dat je op de poly 4 layers hebt die je los van elkaar kan instellen dus hier gaan zeker de nodige uren in zitten zeker als ik bedenk dat ik op de modwave vaak al uren zoet kan zijn met slechts 2 layers
bedankt! Als ik jouw verhaal zo lees lijkt hij me toch redelijk complex en ook tijdrovend als je een geluid van de grond wil opbouwen. Misschien iets te veel mogelijkheden voor mij. Ook omdat snel een sound wil hebben tijdens het creatie/opname process. Dan is het toch vaak presets tweaken en geen volledige sound design

Ik dacht dat het misschien een leuke vervanger zou zijn voor mijn Virus C die ik al heel heb. Te gek, maar misschien weer eens tijd voor wat anders. Alhoewel ik voor 95% met vst’s werk tegenwoordig. Maar de sound van deze Korg sprak me wel aan.

bedankt! Als ik jouw verhaal zo lees lijkt hij me toch redelijk complex en ook tijdrovend als je een geluid van de grond wil opbouwen. Misschien iets te veel mogelijkheden voor mij. Ook omdat snel een sound wil hebben tijdens het creatie/opname process. Dan is het toch vaak presets tweaken en geen volledige sound design

Ik dacht dat het misschien een leuke vervanger zou zijn voor mijn Virus C die ik al heel heb. Te gek, maar misschien weer eens tijd voor wat anders. Alhoewel ik voor 95% met vst’s werk tegenwoordig. Maar de sound van deze Korg sprak me wel aan.
ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt of wat voor geluiden je wil maken, maar opzich kun je in 30 min best een leuke lead maken als je weet wat je doet maar als je meer details toe wil voegen of met meerdere layers wil gaan werken gaat de rabit hole diep.

als ik mijn minifreak preset bundle bv vergelijk met die van de modwave dan was ik op de minifreak denk ik gemiddeld zon 20-45 min per preset kwijt op de modwave 40min-3.5u zeker in de VST versie vond ik de minifreak 100x overzichtelijker maar uiteraard ook wel veel beperkter

er is overigens waarschijnlijk ook een vst versie van beschikbaar die je 30min gratis kan uitproberen via de korg app, voor de wavestate/modwave was die demo er iig dus ik gok hiervoor ook
edit: nvm, blijkbaar is die nog niet klaar "coming soon": multi/poly native - ANALOG MODELING SYNTHESIZER | KORG (USA)

Laatst gewijzigd:
ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt of wat voor geluiden je wil maken, maar opzich kun je in 30 min best een leuke lead maken als je weet wat je doet maar als je meer details toe wil voegen of met meerdere layers wil gaan werken gaat de rabit hole diep.

als ik mijn minifreak preset bundle bv vergelijk met die van de modwave dan was ik op de minifreak denk ik gemiddeld zon 20-45 min per preset kwijt op de modwave 40min-3.5u zeker in de VST versie vond ik de minifreak 100x overzichtelijker maar uiteraard ook wel veel beperkter

er is overigens waarschijnlijk ook een vst versie van beschikbaar die je 30min gratis kan uitproberen via de korg app, voor de wavestate/modwave was die demo er iig dus ik gok hiervoor ook
edit: nvm, blijkbaar is die nog niet klaar "coming soon": multi/poly native - ANALOG MODELING SYNTHESIZER | KORG (USA)
ok duidelijk. Ik heb zelf ook een Microfreak and die is uiteraard vele malen simpeler en beperkter qua sound en mogelijkheden. Maar ook leuk. De multi/poly vst kost 199 euro heb ik gelezen. Niet goedkoop, maar interessant om uit te proberen.

vandaag heeft korg de multi/poly native gereleased, ik heb hem hier draaien en hij is echt fantastisch, het is eigenlijk alles wat ik wilde dat de modwave had moeten zijn. Ook is het doodsimpel om om te schakelen naar de engines van de ms20. arp odyssey, mini en pro (n). Hij schakelt dan om naar de VCA en filter engines van die synths en dat hebben ze vereenvoudigd middels templates die je kunt activeren. Uiteraard kun je ook mix en matchen tussen engines in de synth engines zelf.

De synth edit power erin is indrukwekkend voor sound designers, dingen als 16 oscs, 4 layers, gescheiden effect paths, de bekende korg sequence lanes, de mogelijkheid om nog meer mod processors zelf te maken, maar ook dingen als bijvoorbeeld wavetables x moduleren op bijvoorbeeld waveshape oscs, drift en voice variations models indepth programmeren per layer, het gaat maar door in die engines.

ik maak er vanaf dit weekend wel even een paar videos over.

multipolynative.jpg

Hier vindt je alle info en hij is tot eind maart in de aanbieding:

Attachments

• 1741247268612.png
    1741247268612.png
    450,3 KB · Bekeken: 49
Ja ik stond in dubio om de hardware (module) versie te kopen maar heb voor de softwarematige versie gekozen. Prachtige synth!!

vandaag heeft korg de multi/poly native gereleased, ik heb hem hier draaien en hij is echt fantastisch, het is eigenlijk alles wat ik wilde dat de modwave had moeten zijn. Ook is het doodsimpel om om te schakelen naar de engines van de ms20. arp odyssey, mini en pro (n). Hij schakelt dan om naar de VCA en filter engines van die synths en dat hebben ze vereenvoudigd middels templates die je kunt activeren. Uiteraard kun je ook mix en matchen tussen engines in de synth engines zelf.

De synth edit power erin is indrukwekkend voor sound designers, dingen als 16 oscs, 4 layers, gescheiden effect paths, de bekende korg sequence lanes, de mogelijkheid om nog meer mod processors zelf te maken, maar ook dingen als bijvoorbeeld wavetables x moduleren op bijvoorbeeld waveshape oscs, drift en voice variations models indepth programmeren per layer, het gaat maar door in die engines.

ik maak er vanaf dit weekend wel even een paar videos over.

Bekijk bijlage 3859581

Hier vindt je alle info en hij is tot eind maart in de aanbieding:

ok top! 149 dollar is nog best aan de prijs voor een vst vind ik, maar hij lijkt het me wel waard. Op hoeveel computers kun je hem instaleren? en hoeveel presets zitten er in de vst?

Goeie zaak, deze wil ik ook wel. Maar ik wacht wel even op de onvermijdelijke sale, ik had Modwave, WaveState en Op-Six ook voor een relatieve habbekrats.

ok top! 149 dollar is nog best aan de prijs voor een vst vind ik, maar hij lijkt het me wel waard. Op hoeveel computers kun je hem instaleren? en hoeveel presets zitten er in de vst?
Ja, als je geduld hebt dan krijg je 'm straks voor een stuk minder. Men roomt altijd de markt af. Als de verkoop stagneert tegen de "huidige prijs" dan gaat de prijs omlaag...

Je kunt Korg plugins op meerdere computers tegelijk installeren. De licentie geeft je het recht om op 1 computer tegelijk gebruik te maken van de plugin.

Er zitten 339 performances in. Je hebt 4 layers van 4 oscillatoren. Een patch over al deze layers noemt met een performance. Per layer heb je ook presets, die worden 'programs' genoemd. Je kunt dus makkelijk tot 4 "programs" combineren tot een nieuwe "performance".

Er zijn 339 performances, 541 programs, 89 kaoss pad presets, 272 motion sequence presets, 673 motion sequence lane presets, 239 wavetables, 27 scales, 315 FX presets, en 1 voorbeeld setlist.

Ja, als je geduld hebt dan krijg je 'm straks voor een stuk minder. Men roomt altijd de markt af. Als de verkoop stagneert tegen de "huidige prijs" dan gaat de prijs omlaag...

Je kunt Korg plugins op meerdere computers tegelijk installeren. De licentie geeft je het recht om op 1 computer tegelijk gebruik te maken van de plugin.

Er zitten 339 performances in. Je hebt 4 layers van 4 oscillatoren. Een patch over al deze layers noemt met een performance. Per layer heb je ook presets, die worden 'programs' genoemd. Je kunt dus makkelijk tot 4 "programs" combineren tot een nieuwe "performance".

Er zijn 339 performances, 541 programs, 89 kaoss pad presets, 272 motion sequence presets, 673 motion sequence lane presets, 239 wavetables, 27 scales, 315 FX presets, en 1 voorbeeld setlist.
Ok bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik heb geduld, dus hij wordt vast nog een keer goedkoper inderdaad.

Back