Korg brengt multi/poly synth uit

Korg is verheugd om de multi/poly te onthullen, een baanbrekende analoge modelleringssynthesizer die de warmte van klassiek analoog geluid combineert met de veelzijdigheid en kracht van digitale technologie. Geïnspireerd door de iconische Mono/Poly, introduceert deze nieuwe synthesizer KORG's analoge modelleringstechnologie van de volgende generatie, waardoor muzikanten en geluidsontwerpers een ongeëvenaard creatief potentieel krijgen.

1729763558516.png

Icoon voor Geverifieerd door de community

De multi/poly biedt een uitgebreide toolkit voor geluidsontwerp, waarbij vier oscillatoren per programma worden gecombineerd met geavanceerde modulatiemogelijkheden. Of ze nu klassieke, digitale of Waveshaper-oscillatoren gebruiken, gebruikers kunnen alles creëren, van warme, rijke texturen tot krachtige, experimentele tonen. De innovatieve virtuele stemkaarttechnologie voegt subtiele variaties toe aan elke stem, repliceert het karakter van klassieke analoge hardware en laat elke noot tot leven komen.

Met 60 polyfone stemmen en uitgebreide modulatieopties stelt de multi/poly muzikanten in staat een eindeloze reeks sonische mogelijkheden te verkennen. Of het nu gaat om het vormgeven van iconische analoge tonen of het verleggen van grenzen met experimentele geluiden, de multi/poly is gebouwd voor een diepe, meeslepende geluidsverkenning.

Dankzij de multi/poly-structuur kunt u vier lagen bouwen, die elk een afzonderlijk programma bevatten. Dit voegt een geheel nieuwe dimensie van sonische complexiteit toe, omdat u maximaal vier programma's tegelijkertijd in een performance kunt stapelen. Deze kunnen worden gebruikt om massieve, meerlaagse geluiden of creatieve splitsingen en door snelheid getriggerde variaties te creëren. Elk programma beschikt over zijn eigen set oscillatoren, filters, enveloppen, LFO's en effecten, waardoor u gedetailleerde, evoluerende uitvoeringen kunt maken die bij elke toetsaanslag veranderen. Geïnspireerd door de parafonische modus van de originele Mono/Poly, kunt u met de Layer Rotate-functie met elke toetsaanslag door deze vier programma's bladeren, waardoor dynamische, steeds veranderende uitvoeringen worden gegarandeerd.

Klassiek design ontmoet moderne innovatie
De multi/poly is een eerbetoon aan de nalatenschap van Korg en introduceert vooruitstrevende ontwerpelementen. Het massieve aluminium bovenpaneel en de houten zijpanelen zijn een knipoog naar de originele Mono/Poly, terwijl het moderne blauw-op-zwart kleurenschema ervoor zorgt dat hij opvalt in elke opstelling. De multi/poly is gebouwd om te presteren en is klaar voor het podium, de studio en daarbuiten.

1729763598739.png

Belangrijkste hoogtepunten:
Virtuele stemkaarttechnologie voegt organische, natuurlijke variatie toe aan elke stem.
Vier oscillatoren per programma voor een breed scala aan complexe tonen.
Analoge modelleringstechnologie van de volgende generatie voor ongeëvenaard sonisch realisme.
Dubbel gemodelleerde filters, geïnspireerd op legendarische Korg-synthesizers.
Kaoss Physics en Motion Sequencing 2.0 voor geavanceerde modulatiecontrole.
Semi-gewogen toetsenbord met 37 toetsen en aanslag- en releasesnelheidsgevoeligheid.
Meer dan 5.500 modulatiebestemmingen, die ongekende controle bieden.
Inclusief op maat gemaakte zachte hoes voor draagbaarheid en bescherming.

Icoon voor Geverifieerd door de community

Ik was van plan om de hardware versie aan te schaffen en heb gisteravond even met de demo zitten spelen. Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht.
Presets vielen me tegen (maar dat is eigenlijk altijd zo) en mijn standaard test altijd is om een droge sawtooth op verschillende manieren moduleren voor de klank. Ligt het nu aan mij of klinkt de standaard sawtooth een beetje "kil"? Nu kun je er natuurlijk een lading chorus en galm overheen gooien, maar ik mis warmte.

Ik zal vanavond eens wat uitgebreider testen.

Ik was van plan om de hardware versie aan te schaffen en heb gisteravond even met de demo zitten spelen. Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht.
Presets vielen me tegen (maar dat is eigenlijk altijd zo) en mijn standaard test altijd is om een droge sawtooth op verschillende manieren moduleren voor de klank. Ligt het nu aan mij of klinkt de standaard sawtooth een beetje "kil"? Nu kun je er natuurlijk een lading chorus en galm overheen gooien, maar ik mis warmte.

Ik zal vanavond eens wat uitgebreider testen.
warmte op een standaard saw oscillator?

dan heb je het meer over de standaard VCA implementatie van een synth. De multi/poly native is wat meer gemodelleerd naar de kant van analoge engines, dus als je daar in wil duiken kijk dan naar de CMT ID setting voor de instance die je gekozen hebt (die bepaald de osc werking, de filters, envelopes, analog drifting, etc), deze is bijvoorbeeld elke keer anders als je een nieuwe instance inlaad in je daw. Dat betekent ook dat als je 2 keer de multi/poly in laad naast elkaar met dezelfde patch dat deze patch net iets anders (is wel heel subtiel overigens) klinkt dan op elke instance (net zoals op een analoge synth dit zou zijn).

Als je hard wil ingrijpen dan kun je het VCA model kiezen in je synth edit program. Deze staat voor een default init template op linear, verander deze bijvoorbeeld naar een Odessey of mono/poly vca dan hoor je direct de impact hiervan op de saw osc.

dus als je in een vst een sound kill of warm noemt dan heeft dat niet zoveel te maken met de oscillator, dat is gewoon een saw tooth (die je natuurlijk kunt moduleren of shapen als je daar wat variatie in wil ten opzichte van een standaard saw). De kilheid of warmte heeft alles te maken met de vca en filters die je toepast, die bepalen het initiele geluid. Standaard staat alles op linear, maar je kunt hem zo maken als je zelf wil en die dan als eigen template vastleggen.

de multi/poly native is denk ik 1 van de meest uitgebreide synths in de korg native series, dit ding gaat zo belachelijk diep kwa mogelijkheden (ze hebben veel van de dingen uit hun andere vst's hierin gezet), maar dat betekent ook dat de instapdrempel een stuk hoger is voor sound design dan in de andere korg synths. Dus het is maar net wat je zoekt op dat vlak.

mocht je dat allemaal veel te ver gaan (dat kan ik niet inschatten op basis van je vraag), dan kun je beter gaan voor iets als vengeance avenger of pigments, die hebben al een 'geboost' vca model standaard erin. Een quick fix voor de door jou ervaren kilheid is om even de drive parameter ietsje hoger te zetten voor die saw tooth (zit in het amp model op de edit page), dan doe je eigenlijk een beetje wat een aantal andere synths ook doen.

warmte op een standaard saw oscillator?

dan heb je het meer over de standaard VCA implementatie van een synth. De multi/poly native is wat meer gemodelleerd naar de kant van analoge engines, dus als je daar in wil duiken kijk dan naar de CMT ID setting voor de instance die je gekozen hebt (die bepaald de osc werking, de filters, envelopes, analog drifting, etc), deze is bijvoorbeeld elke keer anders als je een nieuwe instance inlaad in je daw. Dat betekent ook dat als je 2 keer de multi/poly in laad naast elkaar met dezelfde patch dat deze patch net iets anders (is wel heel subtiel overigens) klinkt dan op elke instance (net zoals op een analoge synth dit zou zijn).
Ik had misschien moeten toevoegen "vergeleken met mijn andere synth's zoals bv. mijn originele Korg Monopoly". (Maar ook vergeleken met mijn Deepmind-12) met het filter helemaal open had ik gehoopt dat het minder nasaal zou zijn.

Als je hard wil ingrijpen dan kun je het VCA model kiezen in je synth edit program. Deze staat voor een default init template op linear, verander deze bijvoorbeeld naar een Odessey of mono/poly vca dan hoor je direct de impact hiervan op de saw osc.
Dat is dus wat ik vanavond wilde gaan uittesten.

de multi/poly native is denk ik 1 van de meest uitgebreide synths in de korg native series, dit ding gaat zo belachelijk diep kwa mogelijkheden (ze hebben veel van de dingen uit hun andere vst's hierin gezet), maar dat betekent ook dat de instapdrempel een stuk hoger is voor sound design dan in de andere korg synths.
De instap drempel ben ik in de jaren 80 al overheen gegaan 🤣.

De instap drempel ben ik in de jaren 80 al overheen gegaan 🤣.
nou dat is dan goed nieuws, dan moet dat een fluitje van een cent zijn voor je om je kilheid probleem op te lossen.

Wat dan ook nog wel een goede tip is voor jou is om dan om even wat sample sweeps van je favoriete oscillatoren te maken en die als wavetable in de multi poly te zetten, dat heb ik zelf ook gedaan met allerlei synth modellen en daar bijvoorbeeld ook inperfect harmonics aan toegevoegd, en op die manier ga je van 1 saw oscillator type naar 100-en types die je ook eens in realtime kunt moduleren in 1 osc, de sky is echt de limit daar en dat kun je ook doen in de demo versie.

ik heb er honderden gemaakt voor de modwave en multi/poly, en dat geeft je eigenlijk oneindige mogelijkheden in die synths. Om te proberen voor je heb ik hieronder 1 van mijn saw wavetables toegevoegd, die kun je via het menu en dan import wavetable toevoegen aan de wavetables. Dit is een iets zachtere saw om als basic te gebruiken in de wavetable (via position kun je deze moduleren of je kiest er 1 uit de 127 waves die in deze sample zitten.

Attachments

• QR Saw Soft Analog.wav
    2 MB
Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van de hardware synth 900€ tov de software versie €200. Voor zover ik weet is de synth gebasseerd op raspberry pi platform. Voor het verschil in geluid hoef je het dus niet te doen. Enige wat ik dan kan bedenken is de knoppen/hands on gevoel. Maar rechtvaardigde dit 700€ verschil. Of mis ik iets wat betreft de toegevoegde waarde? Iemand hier die er wat aan kan toevoegen.

Volgens mij valt daar weinig aan toe te voegen. Of dat het verschil rechtvaardigt moet ieder voor zich bepalen.

Iemand hier die er wat aan kan toevoegen.

De fabriek die ze maakt wil ook wat verdienen, net zoals de tussen handelaren/winkels/etc. De huur/opslagruimte moet ook betaald worden. Dit alles heb je niet met software.

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van de hardware synth 900€ tov de software versie €200. Voor zover ik weet is de synth gebasseerd op raspberry pi platform. Voor het verschil in geluid hoef je het dus niet te doen. Enige wat ik dan kan bedenken is de knoppen/hands on gevoel. Maar rechtvaardigde dit 700€ verschil. Of mis ik iets wat betreft de toegevoegde waarde? Iemand hier die er wat aan kan toevoegen.
ik heb de wavestate. modwave en opsix in hardware vorm, maar ze staan allemaal uit in een hoek van mijn studio, ik gebruik alleen de vst versies maar, dus voor mij voegt de hardware absoluut niets toe.

mooi setje moderne plugs heeft Korg nu, m.i. de leukste plug bouwer voor modern spul wmb. Gaat wel erg diep ja, maar die randomizer is golden op al die natives van ze. Komt vanzlef een bruikbaar patchje voorbij, zo gebruik ik ze altijd eigenlijk.

Lijkt een beetje op Pigments maar dat vind ik op een of andere manier helemaal niks, die discoshow :)

Laat ik het anders zeggen. Waarom zou ik de hardware versie kopen als ik voor 700€ minder de vst versie kan kopen. Die qua geluid niet anders zal klinken dan de hardware versie.

Met een analoge synth kan je nog zeggen het specifieke geluid. Maar hier kan je dat toch niet zeggen. Is dit niet een rare keuze van korg om een vst uit te brengen van hetzelfde hw product. Controller eraan en je hebt vrijwel hetzelfde. Ik snap het niet. Enlighten me.

dat zal dan een exotische controller zijn wil je hier op een zinnige manier kunnen mappen van die 100en zoniet 1000en parameters zonder crazy te worden

ik heb de wavestate. modwave en opsix in hardware vorm, maar ze staan allemaal uit in een hoek van mijn studio, ik gebruik alleen de vst versies maar, dus voor mij voegt de hardware absoluut niets toe.

Maar je houdt ze wel ondanks dat je ze eigenlijk niet gebruikt?
Klinkt de vst inderdaad 100% hetzelfde als de hardware?

ik denk zelfs (net als Quifster) dat die HW bak zelfs al ernstig tekort gaat schieten, met menus achter menus achter menus

"denk zelfs (net als Quifster) dat die HW bak zelfs al ernstig tekort gaat schieten, met menus achter menus achter menus"

En dat voor maar +/-900€.

Van wat ik hoor en de manier waarop het ontwikkeld is wel erg nice maar zonder hem in m’n handen gehad te hebben vind ik hem er een beetje cheap uitzien voor het geld.. 60 voices 4 oscillator systemen maar dan denk ik waarom niet 4 seperate outs plus een stereo out.

ja , die klinkt exact hetzelfde, ik heb voor de wavestate ooit een video op youtube gezet waarin ik mijn presets op hardware en vst vergelijk. Er is geen verschil.

Maar je houdt ze wel ondanks dat je ze eigenlijk niet gebruikt?
bij sommige digitale synths als bijvoorbeeld de minifreak heb je er nog een analoge filter in zitten bij de korgs is dat niet zo, overigens heb ik bij de minifreak zelf ook nooit enig verschil gehoord maar misschien dat het met een osciloscope te merken is

betreft de vst vs hardware discussie ik vind de workflow op een echte synth gewoon fijner, dan kan ik beter op het geluid focussen wat ik toch het belangrijkste vind. verder ik kijk de hele dag al naar mijn beeldscherm om te programmeren, gamen, tv en webbrowsen dus elk moment dat ik daar niet naar kijk zie ik als een win, en tot slot vind ik het slepen van je muis om parameters goed te zetten verschrikkelijk en zal bijna geen enkele midi controller je dat echte gevoel geven (alhoewel misschien die nieuwe midicontroller van melbourne instruments hier wel verrandering in gaat brengen)

H
Laat ik het anders zeggen. Waarom zou ik de hardware versie kopen als ik voor 700€ minder de vst versie kan kopen. Die qua geluid niet anders zal klinken dan de hardware versie.

Hands on controle, dat is het verschil (geldt voor de hele hardware vs. vst-discussie).

Of je dat 700 euro waard vindt, is een persoonlijke keuze. Ik vind persoonlijk 200 euro voor een verzameling enen en nullen bizar veel geld. Moet ik er nog een pc bijkopen ook die ze allemaal kan verteren.

Controller eraan en je hebt vrijwel hetzelfde. Ik snap het niet. Enlighten me.

Je hebt geen idee waar je over praat als je denkt dat je een modwavestateopsixpoly kunt bedienen met een generieke controller

"Je hebt geen idee waar je over praat als je denkt dat je een modwavestateopsixpoly kunt bedienen met een generieke controller"

Nee maar de vst met een controller wel. Dat bedoel ik. En dan is het bijna hetzelfde als de hw versie.

Back